Kategorie

Podatek akcyzowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie od podatku akcyzowego stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 r. Zwolnienie to nie stanowi pomocy publicznej.
Zdaniem pracodawców zmiany w ustawie o podatku akcyzowym dotyczące energii elektrycznej są sprzeczne z obowiązującymi regulacjami europejskimi i polskim prawem. Przyczynią się także do ograniczenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej.
Ministerstwo Finansów informuje, że Komisja Europejska potwierdziła 18 grudnia 2018 r. możliwość stosowania w Polsce zwolnienia od podatku akcyzowego pojazdów elektrycznych, hybrydowych i z napędem wodorowym wprowadzonego 22 lutego 2018 r. do ustawy o podatku akcyzowym przepisami ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Z początkiem 2019 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu podatku akcyzowego od tzw. paliwa zużytego do produkcji rolnej. Zwrot jest obecnie wyższy, a dodatkowo przysługuje hodowcom bydła.
Sejm pracuje nad zmianami w ustawie o podatku akcyzowym i Prawie celnym. Nowelizacja ma wprowadzić regulację przejściową, która umożliwi do końca 2019 roku stosowanie papierowego dokumentu dostawy do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego (albo opodatkowanych zerową stawką akcyzy) ze względu na ich przeznaczenie.
20 listopada 2018 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o odroczeniu do 30 czerwca 2020 r. poboru akcyzy od płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich. Pierwotnie pobór ten miał rozpocząć się od 1 stycznia 2019 r.
Zdaniem wiceministra finansów, zastępcy szefa Krajowej Administracji Skarbowej, nadinspektora Piotr Walczaka luka w podatku akcyzowym nie była tak duża, jak w VAT, dlatego efekty uszczelnienia nie są tak widoczne. W rozmowie z PAP Piotr Walczak podsumował też działania KAS w zakresie zwalczania szarej strefy w wyrobach akcyzowych i innych przestępstw skarbowych.
Od 2019 r. będą obowiązywać nowe wzory pozwalające zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego. 31 października 2018 r. Minister Finansów opublikował projekt rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego. Projekt ten znajduje się aktualnie w konsultacjach publicznych i uzgodnieniach międzyresortowych.
16 października 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy podnoszący od 2019 roku limit zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego, przygotowany przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.. Zmiany te spowodują spadek kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, które weszło w życie od 19 września 2018 r., określiło nowy wzór wniosku o zwrot akcyzy od samochodu osobowego. Od tej daty obowiązują też nowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym precyzujące zasady właściwości organów podatkowych w sprawach zwrotu akcyzy od samochodów osobowych.
19 września 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (dalej jako ustawa nowelizująca). Ustawa nowelizująca wprowadza wiele zmian w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. W poniższym artykule zasygnalizowane zostały najważniejsze z nich.
Nasza spółka ubiega się o uzyskanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w zakresie odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Większość wytworzonego prądu będzie zużywana na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki mają być sprzedawane do zakładu energetycznego, posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną. Powstała wątpliwość, kto będzie odpowiedzialny za uiszczenie akcyzy od energii elektrycznej sprzedawanej do zakładu energetycznego.
Fiskus, w ramach uszczelniania systemu podatkowego, żąda zapłaty akcyzy od firm rejestrujących czasowo samochody, celem umożliwienia ich wywozu za granicę. Choć robią to zgodnie z prawem, zamykają sobie drogę do odzyskania opłaconej w kraju akcyzy.
Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG), jeżeli zostaną one przeznaczone do napędu silników spalinowych - takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o akcyzie i Prawa celnego.
Projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz prawa celnego, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, zakłada zniesienie akcyzy na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG) przeznaczony do napędu pojazdów silnikowych. Nowe regulacje to element walki ze smogiem.
Od początku 2019 roku płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie zostaną objęte przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Ustawodawca wprowadza nowe wzory znaków akcyzy w postaci banderol podatkowych i legalizacyjnych na te wyroby. Wskazuje także na sposób ich nanoszenia na opakowania.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym zakłada wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących zastąpienia papierowego dokumentu dostawy dokumentem w postaci elektronicznej, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r.
Dosłodzenie gotowego piwa cukrem lub miodem wpłynie jednak na podstawę opodatkowania akcyzą – wynika z nowelizacji dyrektywy 92/83/EWG dotyczącej akcyzy od napojów alkoholowych.
Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmiany przepisów dotyczących akcyzy od alkoholu w Unii Europejskiej. Drobni producenci i producenci alkoholi rzemieślniczych będą mieli dostęp do nowego, ogólnounijnego systemu certyfikacji i niższych stawek celnych w całej Unii.
Od 1 kwietnia 2018 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące zasad prowadzenia ewidencji akcyzowych. Warto zwrócić uwagę na wymogi zawarte w tym akcie prawnym.
15 maja 2018 r. rząd przyjmie projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten przewiduje m.in. wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do silników spalinowych oraz wdrożenie elektronicznych, zamiast papierowych, dokumentów dostawy, w przypadku niektórych produktów.
Ulgi podatkowe dla właścicieli eko-aut, taryfy gwarantowane, premie dla producentów energii elektrycznej oraz dotacje do rolnictwa ekologicznego. To tylko niektóre ze zniżek przewidzianych w Polsce, by zachęcić do inicjatyw proekologicznych.
Minister Finansów przygotował nowy wzór wzór dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego. Wzór ten jest zawarty w projekcie (z 15 marca 2018 r.) rozporządzenia w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy
Medialne doniesienia związane z kierunkiem wydawanych interpretacji dotyczących podatku akcyzowego od aut zarejestrowanych za granicą, a wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej w Polsce, zaskoczyły niejednego przedsiębiorcę. Zapewne dalsze działania aparatu skarbowego w tym zakresie mogą okazać się jeszcze bardziej zadziwiające.
Przedsiębiorca, który choćby raz przejedzie się po Polsce samochodem z innego kraju, powinien rozliczyć akcyzę. Tak wynika z ostatnich interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Stawki akcyzy są określone w różnej wysokości w zależności od rzeczywistego przeznaczenia paliwa gazowego. Inna stawka ma zastosowanie przy sprzedaży tego paliwa finalnemu nabywcy w celach ogrzewania budynków, a inna jeśli ma być użyte jako paliwo silnikowe.
Podatek akcyzowy nie będzie obejmował samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Natomiast auta hybrydowe typu HEV będą opodatkowane akcyzą. Niektórzy zarzucają, że na zmianach zyskają tylko najbogatsi. Już tylko na podpis prezydenta czeka ustawa o elektromobilności, która wprowadzi m.in. zwolnienie z akcyzy na niektóre auta. Zmiany w zakresie akcyzy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 19 września 2017 r. potwierdził stanowisko podatnika, że niezgodne z prawem UE są przepisy, które ograniczają możliwość wnioskowania o zwrot akcyzy tylko przez podatnika i pierwszego pośrednika w łańcuchu dostaw.
1 lipca 2017 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako ustawa nowelizująca). Na jej podstawie, uchylony został przepis, w myśl którego zwolnieniu od akcyzy podlegały czynności, których przedmiotem były wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
5 stycznia 2018 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, która wprowadza od 2019 r. podatek na płyn od e-papierosów i tzw. nowatorskie wyroby tytoniowe.
28 grudnia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przygotowany przez ministra energii. Projekt ten przewiduje m.in. zwolnienie samochodów elektrycznych z opłat parkingowych i akcyzy, wyższy odpis amortyzacyjny z tytułu zużycia pojazdu elektrycznego dla firm. Auta elektryczne w strefach płatnego parkowania będą mogły parkować za darmo, a ponadto do 2025 r. korzystać z buspasów. Ustawa ma stworzyć podstawy prawne do rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów energią elektryczną lub ich tankowania CNG/LNG. Do końca 2020 r. ma powstać 6000 punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG (skompresowany gaz ziemny).
Zerowa stawka podatku akcyzowego ma również zastosowanie w przypadku zwrotu do składu podatkowego przez podmiot zużywający wyrobów akcyzowych, które ze względu na ich przeznaczenie zostały objęte zerową stawką akcyzy podczas ich wysyłki z tego składu podatkowego do podmiotu zużywającego. Warunkiem zastosowania ww. stawki akcyzy dla zwracanych wyrobów jest dołączenie do nich dokumentu dostawy.
Ministerstwo Finansów poinformowało PAP, że planowana obniżka akcyzy na piwo ma przyczynić się do zwiększania produkcji tych wyrobów. Według przedstawiciela browarów rzemieślniczych Marka Kamińskiego planowane przez resort finansów zmiany przyniosą największe korzyści dużym browarom regionalnym. Najmniej zyskają małe browary rzemieślnicze.
Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz poinformowała 9 listopada 2017 r., że Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Finansów pracuje nad projektem rozporządzenia znoszącego system banderolowania win. Rozporządzenie ma wejść w życie w pierwszym kwartale 2018 roku. Zmiana ta ma spowodować zmniejszenie kosztów produkcji wina a w konsekwencji spadek cen tych wyrobów. Dla producentów i importerów oznacza to oszczędności ok. 300 mln zł rocznie.
27 października 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku akcyzowym i ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych, której celem jest uszczelnienie systemu podatku akcyzowego w obrocie suszem tytoniowym. Większość przepisów ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Aby zarejestrować samochód sprowadzany z innego kraju UE, musimy złożyć deklarację, zapłacić akcyzę i uzyskać potwierdzenie zapłaty. Od 1 marca 2017 r. deklarację tę możemy złożyć w formie papierowej do urzędu skarbowego albo w formie elektronicznej za pomocą systemu PUESC. Natomiast akcyzę płacimy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Nowym Targu. Od 1 października 2017 r. składamy nową deklarację AKC-U/S zamiast dotychczasowej AKC-U.
Trwają prace nad projektem z 14 czerwca 2017 r. nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten zakłada poszerzenie definicji wyrobów akcyzowych o płyny do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie. Tym samym wyroby te zostaną od początku 2018 r. objęte podatkiem akcyzowym. Zaproponowane w projekcie rozwiązania (konieczność produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym, wysoka stawka akcyzy, konieczność oznaczania wyrobów znakami akcyzy) mogą budzić kontrowersje wielu podmiotów działających w branży e-papierosów.
Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu od 1 października 2017 roku nowych wzorów deklaracji uproszczonych dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Minister Rozwoju i Finansów przygotowuje nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Zmiany mają na celu uproszczenie i ułatwienie podatnikom rozliczeń akcyzy. Między innymi ma pojawić się elektroniczny dokument dostawy, zmiana regulacji dot. stawek akcyzy na wyroby energetycznych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe, czy zmiana właściwości organów podatkowych do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej i eksporcie wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Nie jest jeszcze znany choćby planowany termin wejścia w życie tych zmian. Najprawdopodobniej chodzi o koniec 2017 r. lub początek 2018 roku.
Ministerstwo Finansów przewiduje nałożenie akcyzy w wysokości 70 gr na płyn do elektronicznych papierosów za każdy jego mililitr. Projekt budzi silne obawy w branży, a stanowisko w tej sprawie zajął Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Według organizacji istnieje ryzyko upadku wielu sklepów, a w związku z tym utraty tysięcy miejsc pracy. Projekt ustawy jest na etapie konsultacji publicznych. Wejście przepisów w życie planowane jest na 1 stycznia 2018 r.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma na celu objęcie papierosów elektronicznych akcyzą. W szczególności chodzi o płyny do papierosów elektronicznych i tzw. wyroby nowatorskie. Projekt ten jest obecnie w fazie konsultacji publicznych. Proponowana stawka podatku jest jedną z niższych w UE. Przewidywany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 styczeń 2018 r. Tego typu wyroby są opodatkowane akcyzą w wielu krajach Europy, np. w Portugalii, we Włoszech czy na Węgrzech.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji czterech ustaw (w tym przede wszystkim ustawy o podatku akcyzowym), składający się na tzw. „pakiet tytoniowy". Celem tej nowelizacji jest uszczelnienie wpływów podatkowych z obrotu suszem tytoniowym. Aktualnie trwają konsultacje publiczne tego projektu. Zmiany mają zostać uchwalone i wejść w życie najprawdopodobniej w II. połowie 2017 roku.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o akcyzie, która ma mieć na celu uszczelnienie poboru akcyzy od suszu tytoniowego. Według nowych przepisów rolnik nie będzie mógł co do zasady sprzedać suszu tytoniowego bez akcyzy. Jednak będą pewne wyjątki od tej zasady.
30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.
W dniu 27 maja br. weszły w życie nowe regulacje w podatku akcyzowym w zakresie zwolnień z tego podatku w obrocie całkowicie skażonym alkoholem etylowym. Podatnicy sprzedający taki alkohol w opakowaniach o pojemności 20 litrów i większej, będą musieli prowadzić specjalny rejestry odbiorców i przekazywać go urzędowi skarbowemu.
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym wchodzą w życie 27 maja 2017 r. Najważniejsze nowości dotyczą m.in. rejestracji podmiotów, zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym i zabezpieczenia akcyzowego. Nowelizacja precyzuje m.in. kwestie korzystania ze zwolnienia od akcyzy w obrocie alkoholem etylowym całkowicie skażonym.
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zerową stawką akcyzy może odbywać się bez obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego. Jednak warunkiem uprawniającym do nieskładania zabezpieczenia jest spełnienie warunku zamieszczenia w projekcie dokumentu e-AD informacji, że przemieszczane wyroby opodatkowane są zerową stawką akcyzy.
Podatnik ma prawo do zastosowania zwolnienia z akcyzy względem zużytej energii elektrycznej wyprodukowanej z domowej elektrowni słonecznej. Także odsprzedaż nadwyżek energii powstałych z takiej instalacji na rzecz podmiotu nie będącego nabywcą końcowym nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.
Przedsiębiorcy popierają propozycję likwidacji podatku akcyzowego od samochodów osobowych, zawartą w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Ich zdaniem likwidacja akcyzy, która miałaby nastąpić od 1 stycznia 2018 r., przyniesie korzyści gospodarcze, środowiskowe i społeczne, pod warunkiem jednak, że w zamian, w miejsce akcyzy, nie zostaną wprowadzone inne uciążliwe opłaty.
Przedsiębiorcy rozważający podjęcie działalności w zakresie wytwarzania wyrobów akcyzowych często zastanawiają się, czy mogą je produkować poza składem podatkowym. Rozważmy więc, kiedy działalność w zakresie wytwarzania wyrobów akcyzowych nie wymaga prowadzenia składu podatkowego.