Kategorie

Podatek akcyzowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeszcze w pierwszym półroczu 2017 roku powinna wejść w życie nowelizacja ustawy o akcyzie, nad którą obecnie pracuje Sejm. Celem zmian ma być eliminacja oszustw podatkowych związanych z obrotem całkowicie skażonym alkoholem etylowym. Co ważne, projekt nowelizacji jest popierany przez większość klubów poselskich.
Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Przedmiotem projektowanych przepisów jest likwidacja opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.
Modyfikacji uległy wzory dokumentów związanych z rejestracją na potrzeby podatku akcyzowego. Od 1 marca 2017 r. obowiązują nowe wersji formularzy: AKC-R (zgłoszenie rejestracyjne), AKC-PR (potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego) oraz AKC-Z (zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających akcyzie).
Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych popierają wprowadzenie zróżnicowanych stawek akcyzy dla samochodów osobowych. Niższych dla spełniających wysokie normy emisji spalin, mających silniki o małej pojemności, a wyższych dla silników o większej pojemności i niższych normach emisji spalin. Akcyzą nie powinny być jednak objęte auta dostawcze o ładowności do 3,5 tony, które obecnie nie podlegają takiemu obciążeniu.
Z upływem 2016 roku zakończył się okres przejściowy, który powinien zostać przez podatników podatku akcyzowego wykorzystany do dostosowania niektórych ewidencji akcyzowych oraz ksiąg kontroli do wymogów wynikających z obowiązującego od 1 stycznia 2016 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (dalej: „rozporządzenie w sprawie ewidencji akcyzowych”).
31 stycznia 2017 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Zmiany mają dotyczyć zwolnień w akcyzie dla skażonego alkoholu etylowego. Chodzi o przeciwdziałanie nieprawidłowościom związanym z odkażaniem alkoholu skażonego w tzw. procedurze węgierskiej. Zmiany mają obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc prawdopodobnie w pierwszym kwartale 2017 roku..
Trybunał Konstytucyjny uznał za konstytucyjne przepisy w zakresie akcyzy, które uzależniają możliwość zastosowania przez dystrybutora niższej stawki akcyzy przy sprzedaży oleju opałowego na cele opałowe od odebrania od nabywcy specjalnego oświadczenia, że rzeczywiście przeznaczy paliwo na cele opałowe.
Wysokość podatku akcyzowego w 2017 roku ma zależeć od pojemności silnika i normy emisji spalin. Jednak kwota akcyzy będzie obniżana wraz z wiekiem samochodu. Tak wynika z propozycji MF, do której dotarła PAP. Resort ma ją przedstawić we wtorek na posiedzeniu połączonych senackich komisji.
O wysokości podatku akcyzowego od samochodów mają decydować: pojemność silnika, emisja spalin wyrażona normą Euro i wskaźnik deprecjacji wartości samochodu. Taką koncepcję przedstawiło 15 listopada 2016 r. Ministerstwo Finansów na posiedzeniu połączonych komisji senackich.
Zwolnieniu z podatku akcyzowego podlega zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji cementu. Dotyczy to jednak tylko procesów, w których następuje przemiana fizykochemiczna minerałów w określony produkt.
Samochody małolitrażowe nie starsze niż 10-letnie będą miały w 2017 roku niższą stawkę podatku akcyzowego niż obecnie. Taką informację przekazał 7 listopada 2016 r. wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.
Przygotowywany przez Senat projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym zakłada obniżenie stawki akcyzy, którą opodatkowane są rejestrowane w Polsce pierwszy raz samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3 z 18,6% do 4,6% podstawy opodatkowania. Zmiana ma wejść w życie od początku 2017 roku. Pierwsze czytanie tego projektu zaplanowano na 15 listopada 2016 r. - poinformował PAP senator Grzegorz Peczkis (PiS) z komisji infrastruktury, która zainicjowała zmiany w akcyzie.
Najprawdopodobniej jeszcze w 2016 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące podatku akcyzowego od obrotu skażonym alkoholem etylowym. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w tym zakresie przygotowało Ministerstwo Finansów. Jest to odpowiedź legislacyjna na wykryte oszustwa polegające na odkażaniu alkoholu skażonego w tzw. procedurze węgierskiej.
Dnia 2 czerwca 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał korzystny dla podatników akcyzy z tytułu sprzedaży oleju opałowego. Wszyscy ci, wobec których zastosowano polskie przepisy oceniane przez TS UE (art. 89 ustawy z 2008 r.) do 8 września 2016 r. mogli oni składać wnioski o wznowienie do organów, który wydały decyzję ostateczną. Do 8 listopada 2016 r. mogą to jeszcze zrobić w zakresie postępowania sądowego – do NSA lub WSA. Jest to ostatnia szansa, ale dotyczy ona już tylko tych podatników, którzy doszli w swojej sprawie do etapu sądu administracyjnego. Co którzy nie skarżyli decyzji dyrektorów izb celnych lub nawet organów I instancji, mają już zamkniętą drogę.
Resort finansów na bieżąco monitoruje rynek wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów, a także powołał już zespół do spraw opodatkowania m.in. e-papierosów. Sejm uchwalił 22 lipca 2016 r. ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, implementującą przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 r. Według Ministerstwa Finansów z decyzją odnośnie opodatkowania e-papierosów akcyzą należy poczekać na skutki wprowadzanych w tej ustawie obostrzeń i zakazów, które zweryfikują i uregulują rynek e-papierosów.
Z dniem 29 lipca 2016 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy.
W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy pozwala na odsunięcie w czasie konieczności zapłaty akcyzy, mimo powstania obowiązku podatkowego. W jakich przypadkach ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy? Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z tej procedury?
Trybunału Sprawiedliwości UE orzekł, że krajowy fiskus nie miał prawa żądać akcyzy według sankcyjnej (ośmiokrotnie wyższej) stawki od sprzedawców oleju opałowego tylko z tego powodu, że nie złożyli oni w terminie zestawienia oświadczeń o przeznaczeniu go na cele grzewcze. Na tej podstawie sprzedawcy mogą wnioskować o wznowienie zakończonych spraw i zwrot nadpłat.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że kończy prace nad pakietem rozwiązań dotyczących ograniczenia zakresu patologii i szarej strefy na rynku paliw płynnych. Podstawowym celem zmian jest uniemożliwienie obchodzenia zabezpieczającej funkcji koncesji OPZ na obrót paliwami z zagranicą.
Wielu producentów oraz podmiotów dokonujących sprzedaży podpałek do grilla ma wątpliwości, czy produkcja i sprzedaż tego wyrobu opodatkowana jest podatkiem akcyzowym. Podpałka do grilla może być wytwarzana z wielu surowców (w tym będących wyrobami akcyzowymi). O tym czy sprzedaż surowca do podpałki do grilla podlega akcyzie decyduje przede wszystkim skład tego surowca. W tym artykule, rozważmy sytuację, w której podpałka do grilla wytwarzana jest z estrów kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91.
Jakie są zasady opodatkowanych zerową stawką akcyzy w przypadku przeznaczenia wyrobów energetycznych do sprzedaży detalicznej?
Konfederacja Lewiatan oceniła poselski projekt ustawy o podatku akcyzowym. Jej zdaniem wprowadzenie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla firm pośredniczących w handlu wyrobami tytoniowymi przyczyni się do zwiększania szarej strefy, uszczupli wpływy podatkowe oraz niekorzystnie wpłynie na konkurencję pomiędzy podmiotami działającymi w szarej strefie, a tymi które zajmują się legalnym handlem.
Producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do palenia mają obowiązek złożyć ministrowi finansów do 1 lutego 2016 r. informację o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w 2015 roku.
Straty olejów smarowych powstałe w czasie ich magazynowania bądź transportu nie stanowią ubytków w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, wobec czego podlegają opodatkowaniu akcyzą. Kolejny negatywny wyrok NSA (z 2 lipca 2015 r.) dla podatników prowadzących działalność w zakresie olejów smarowych.
Na początku stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać istotne zmiany w akcyzie. Zasadniczym celem ich wprowadzenia było uproszczenie przepisów o podatku akcyzowym oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych. Dogłębna analiza części nowych rozwiązań rodzi jednak wątpliwości, czy ustawodawca faktycznie działał z zamiarem ułatwienia życia przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie objętym ustawą akcyzową.
Od 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie duże zmiany w zasadach opodatkowania akcyzą. Przy okazji zmian ustawodawca postanowił uporządkować zasady fakturowania wyrobów akcyzowych. Dlatego od nowego roku wyroby akcyzowe nie będą dokumentowane fakturami uproszczonymi.
Od 2016 r. ustawa o podatku akcyzowym ulegnie wielu zmianom. Zmianie ulegną m.in. zasady prowadzenia specjalnej ewidencji wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego. Będzie to pozytywna dla podatników modyfikacja przepisów, zobaczmy dlaczego.
Naprawa systemu podatkowego, co dziś najczęściej nazywa się jego „uszczelnieniem”, nie może pominąć akcyzy, a przede wszystkim trzech grup wyrobów, gdzie z dochodami budżetowymi dzieje się najgorzej: są to wyroby tytoniowe (utrata co najmniej 25% wpływów), wyroby alkoholowe (utrata co najmniej do 20% wpływów) i paliwa silnikowe (utrata do 10% wpływów).
Pozycję branży spirytusowej, która obecnie generuje około100 tys. miejsc pracy w gospodarce, mogłyby wzmocnić ujednolicone dla wszystkich producentów alkoholi przepisy oraz obniżka akcyzy, co najmniej do stawki niemieckiej. Z tytułu podatków i opłat branża przekazuje do budżetu 11 mld zł rocznie.
Z preferencyjnych stawek opodatkowania podatkiem akcyzowym mogą korzystać jedynie mali i niezależni producenci piw. Oznacza to, iż browary, które teoretycznie mogłyby korzystać z preferencyjnej stawki, z racji powiązań z potężniejszymi podmiotami nie mają prawa do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego.
Nie ma planów wprowadzenia zharmonizowanej akcyzy na e-papierosy – poinformowało DGP biuro prasowe Komisji Europejskiej. Zastrzegło, że poszczególne kraje mogą to czynić na własną rękę. Polska nie zamierza.
Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy akcyzy przy rejestracji, składaniu niektórych zgłoszeń i powiadomień mogą korzystać z usługi „e-Klient SC" za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).
Zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego kupionego na potrzeby prowadzonej produkcji rolnej przysługuje producentom rolnym, którzy zużywają olej napędowy oznaczony kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91. Wnioski o zwrot akcyzy producenci rolni składają dwa razy do roku. W terminie od 1 do 31 sierpnia 2015 r. mogą to zrobić po raz drugi w tym roku. Zwrot przysługuje od zakupu oleju w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2015 r.
Z powodu zgłoszonych w drugim czytaniu poprawek projekt zmian w ustawie o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, ponownie trafi do sejmowej komisji finansów publicznych.
Rząd opowiedział się za autopoprawką do projektu nowelizacji ustawy o akcyzie, która przewiduje zwrot części zapłaconej przez zakłady energochłonne akcyzy od wykorzystywanej przez nie energii elektrycznej. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość podatku akcyzowego od pojazdów zależy od pojemności ich silnika. Dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu, gdy samochód jest większy - pojemność silnika od 2000 cm3 podatek wynosi 18,6% wartości pojazdu. Tak wysoki podatek został ustalony na rzecz ochrony środowiska. Tłumaczy się, że pojazdy o wielkości silnika przekraczającej 2000 cm3 spalają znacznie więcej paliwa i tym samym stanowią większe zagrożenie dla środowiska.
Zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o akcyzie, którym we wtorek 26 maja 2015 r. ma zająć się rząd. Zgodnie z projektem część przepisów ma wejść w życie 30 czerwca 2015 r. a pozostałe od 1 stycznia 2016 r.
Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podmioty prowadzące określoną działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych. Okazuje się, że w pewnych wypadkach ww. podmioty mogą wykorzystać zabezpieczenie złożone przez podmiot trzeci.
Podwyższenie akcyzy na wyroby alkoholowe i tytoniowe od 2014 roku jest wynikiem przyjęcia przez rząd tzw. ustawy okołobudżetowej. Zawarte w ustawie postanowienia dopełniają przyszłoroczny projekt budżetu.
Spółka zamierza rozpocząć produkcję wyrobu akcyzowego w postaci alkoholu etylowego, który będzie przeznaczony do produkcji leków recepturowych w aptekach. Alkohol ten będzie sprzedawany do hurtowni farmaceutycznych, które będą go dalej dystrybuować do aptek. Czy alkohol etylowy (do receptury aptecznej) sprzedawany do hurtowni farmaceutycznych jest zwolniony z akcyzy?
Od 1 listopada 2013 r. Polska musi implementować postanowienia Dyrektywy Energetycznej w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego. Czy akcyza na wyroby gazowe sprawi więcej problemów niż ta dotycząca wyrobów węglowych?