REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ulga rehabilitacyjna, PIT - rozliczenia

Skarbówka potwierdza. Te wydatki na samochód można odliczyć od podatku do kwoty 2280 zł

Samochód nie jest zapisany wyłącznie na osobę z niepełnosprawnością? To nie musi oznaczać utraty prawa do ulgi rehabilitacyjnej. Dyrektor KIS wydał interpretację, w której potwierdził możliwość odliczenia wydatków na używanie auta nawet wtedy, gdy pojazd należy do majątku wspólnego małżonków. Sprawdź, jakie koszty można uwzględnić i od kiedy przysługuje odliczenie.

Skarbówka potwierdza: można odliczyć w PIT remont, montaż klimatyzacji, wymianę pieca, wyposażenie łazienki, kuchni, sprzęt AGD - w celu przystosowania mieszkania dla osoby z niepełnosprawnością

Wydatki na różne rzeczy, urządzenia, czy nawet roboty budowlane ułatwiające życie niepełnosprawnym można odliczyć w PIT. Brzmi to trochę nieprawdopodobnie ale wynika wprost z przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych (ustawa o PIT). Ta ulga podatkowa przeznaczona dla osób z niepełnosprawnościami (ale także osób utrzymujących osoby niepełnosprawne) jest potocznie nazywana ulgą rehabilitacyjną. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej od lat w swoich urzędowych interpretacjach podatkowych wskazuje jakie przedmioty i urządzenia – w jakich konkretnych sytuacjach i pod jakimi warunkami – można odliczyć w ramach tej ulgi. W tym artykule zajmiemy się w szczególności wydatkami na adaptacje i wyposażenie mieszkań lub domów mieszkalnych dla potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Dyrektor KIS: Wydatki na okulary i soczewki kontaktowe można odliczyć w PIT. Trzeba mieć orzeczenie o niepełnosprawności. Częściowe dofinansowanie (np. z zfśs) zmniejsza odliczenie

Wydatki poniesione przez niepełnosprawnego podatnika na zakup okularów korekcyjnych (szkła korekcyjne z oprawkami), które ułatwiają podatnikowi wykonywanie czynności życiowych mogą być odliczone od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym PIT za rok, w którym poniesiono te wydatki. Koszty tych zakupów można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej w wysokości faktycznie poniesionej przez podatnika. Nie można odliczyć wydatku w tej części, która została pokryta z otrzymanego dofinansowana – np. ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) lub innych źródeł. Dotyczy to także soczewek kontaktowych. Tak uznaje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w interpretacjach podatkowych.

Podatek od alimentów w 2026 r. - kto musi zapłacić, a kto jest zwolniony? Czy rodzic płacący alimenty może odliczyć ulgę na dziecko w PIT?

Czy alimenty są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). Które alimenty są zwolnione z podatku? Jak obliczyć podatek od alimentów? Czy trzeba zapłacić podatek od odsetek od alimentów? Czy osoba płacąca alimenty może odliczyć ulgę na dziecko? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: Odliczenie w PIT wydatków na samochód - limit 2280 zł (eksploatacja) i bez limitu (adaptacja). Ulga podatkowa dla osób z niepełnosprawnością i osób je utrzymujących. Jak potwierdzać wydatki?

Wypełniając roczne zeznanie podatkowe PIT podatnicy, którzy mają orzeczoną niepełnosprawność lub mają na utrzymaniu osoby z niepełnosprawnościami - mogą odliczyć ponoszone w zeszłym roku wydatki na samochód osobowy, którego są właścicielami lub współwłaścicielami. Mogą także odliczyć wydatki na  przystosowanie (adaptację) pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Jakie są zasady i limity tej ulgi podatkowej? Jak należy dokumentować odliczane wydatki? Warunki i limity tej ulgi są w 2026 roku takie same jak w dwóch poprzednich latach.

Ulga rehabilitacyjna w 2026 r. - wykaz wydatków możliwych do odliczenia w PIT. Limity, warunki, dokumentacja, formalności i wyjaśnienia skarbówki

Osoby niepełnosprawne, a także ci, którzy mają na utrzymaniu osoby niepełnosprawne mogą skorzystać z odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i w ryczałcie ewidencjonowanym. To odliczenie jest nazywane potocznie ulgę rehabilitacyjną. Wypełniając roczne zeznanie podatkowe PIT można odliczyć od dochodu wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Można m.in. odliczyć wydatki na samochód, na zakup lekarstw, na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne a także na adaptację i wyposażenie mieszkania dla potrzeb niepełnosprawnego. Warunki i limity tej ulgi w 2025 roku były takie same jak były w poprzednim roku i nie zmieniły się także od początku 2026 roku.

Odliczenie w PIT wydatków na lekarstwa zapisane przez lekarza specjalistę przy orzeczonej niepełnosprawności. Uwaga na limit 100 zł w miesiącu

W rocznym zeznaniu podatkowym PIT niektórzy podatnicy mogą odliczyć ponoszone w zeszłym roku wydatki na lekarstwa. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi? W 2026 roku obowiązuję te same zasady, co w 2025 roku i nic nie wskazuje na to by uległy zmianie w 2027 roku.

Skarbówka wyjaśnia ulgę rehabilitacyjną w PIT: czy emeryci mundurowi i renciści z III. grupą inwalidzką mogą z niej korzystać?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowej twierdzi, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają (co do zasady) prawa do odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

REKLAMA

Dyrektor KIS: zakup aparatów słuchowych można odliczyć w PIT (także wkładek usznych i baterii). Podstawowy warunek - orzeczona niepełnosprawność

Wydatki poniesione przez niepełnosprawnego podatnika na zakup aparatów słuchowych, baterii do aparatów oraz wkładek usznych, które ułatwiają temu podatnikowi wykonywanie czynności życiowych mogą być odliczone od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym PIT za rok, w którym poniesiono te wydatki. Koszty tych zakupów można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej w wysokości faktycznie poniesionej przez podatnika. Nie można odliczyć wydatku w tej części, która została pokryta z otrzymanego dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub innych źródeł. Tak interpretuje od lat przepisy podatkowe Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS).

Ulga w PIT dla osób chorych na cukrzycę z orzeczoną niepełnosprawnością. Można odliczyć wydatki na pompę insulinową i urządzenia do pomiaru glukozy we krwi

W tegorocznej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził prawo niepełnosprawnej podatniczki chorującej na cukrzycę typu 1 do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków na pompę insulinową, glukometr, wstrzykiwacze insuliny (peny), sensory do ciągłego monitorowania glikemii, plastry zabezpieczające sensory CGM przed odklejeniem się od skóry, igły do penów, paski testowe do pomiaru glukozy we krwi, nakłuwacze, lancety, baterie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania urządzeń, a także smartfon, smartwatch, laptop oraz powerbank.

Rozliczenie PIT emeryta w 2026 r. Kiedy nie trzeba płacić podatku bo potrącą go z emerytury? Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem (również zmarłym)? Jak przekazać 1,5% dla OPP?

Do 30 kwietnia 2026 r. podatnicy PIT mają czas na rozliczenie z fiskusem czyli na złożenie PIT-a za 2025 rok. Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUS-u lub innego organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku dochodowego wynikającego z zeznania podatkowego (tzw. niedopłata)? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

Rozliczenie kryptowalut w PIT. Jak uniknąć sporów ze skarbówką?

Rynek kryptowalut w Polsce rośnie, a wraz z nim rośnie też liczba osób, które muszą uporządkować rozliczenia podatkowe. W praktyce najwięcej problemów nie wynika z braku zysku, tylko z błędów w dokumentacji. Przykładem będzie złe wykazanie kosztów, mieszania różnych typów transakcji albo przekonania, że obowiązek podatkowy pojawia się dopiero przy wypłacie złotówek z giełdy. W rozliczeniach za 2025 i 2026 rok warto trzymać się kilku zasad, które realnie ograniczają ryzyko sporu ze skarbówką. Dlaczego dobrze jest wykazywać koszty nawet bez wyjścia do fiatów? Co ze stablecoinami i czy nadal rozlicza się je, jak dotychczas? Więcej na ten temat dowiesz się w tym artykule.

Remontujesz łazienkę dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź odliczenie PIT

Remont łazienki dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów remontu, adaptacji  i wyposażenia łazienki dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

Podatek od odprawy lub odszkodowania przy zwolnieniu z pracy. NSA: decyduje charakter świadczenia a nie jego nazwa

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Ulga rehabilitacyjna: niepełnosprawność nie wystarczy. Jak fiskus weryfikuje wydatki na adaptację mieszkania?

Najnowsze interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wskazują jednoznacznie w przypadku ulgi rehabilitacyjnej fiskus bada cel i funkcję poniesionego wydatku, a nie sam jego rodzaj. W praktyce osoba niepełnosprawna musi wykazać, że konkretny wydatek wynika bezpośrednio z jej ograniczeń zdrowotnych. Dotyczy to także wydatków na adaptację mieszkania do potrzeb niepełnosprawnego.

Wydatki na sanatorium można odliczyć w PIT. Trzeba mieć fakturę lub rachunek wystawiony na niepełnosprawnego albo osobę go utrzymującą

Wydatki na pobyt w zakładzie uzdrowiskowym (sanatorium) mogą być odliczone w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). W interpretacjach indywidualnych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza tę możliwość ale też zwraca uwagę na konieczność właściwego dokumentowania tych wydatków. Najlepiej który poniósł wydatki i chce skorzystać z tego odliczenia.

Skarbówka wyjaśnia ulgę na dziecko w PIT: rodzice po rozwodzie, w separacji, w związku partnerskim, opieka naprzemienna, spór co do odliczenia

Ministerstwo Finansów, urzędy skarbowe i Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważają, że ulga na dziecko (zwana też ulgą prorodzinną) przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom (np. po rozwodzie, w separacji, w związku partnerskim), a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi na dziecko. Czym jest ulga na dziecko? Jak i kto może dokonać odliczenia? Rodzice po rozwodzie, w separacji, w związku partnerskim - kto może odliczyć ulgę na dziecko? Kiedy można odliczyć połowę ulgi na dziecko? Czym jest wykonywanie władzy rodzicielskiej?

W 2026 roku można odzyskać wydatki na samochód. Nie tylko bieżące, ale i wstecz. Jak to zrobić?

Choć rozliczenia podatkowe trzeba składać w odpowiednich momentach określonych w obowiązujących przepisach, to należy pamiętać, że później można na podstawie obowiązujących przepisów odpowiednio je skorygować. Dotyczy to oczywiście tych przypadków, w których istnieją do tego przesłanki.

Jak odliczyć remont od podatku? Sprawdź te 3 ulgi podatkowe

Choć termin "ulga remontowa" jest używany potocznie, w rzeczywistości obejmuje on konkretne mechanizmy podatkowe pozwalające na odzyskanie części poniesionych kosztów. W 2026 roku podatnicy mają do dyspozycji trzy główne ścieżki odliczeń - trzy ulgi podatkowe. Jakie dokładnie? Oto szczegóły.

Koniec limitów w uldze na leki? Sejm pracuje nad kluczowymi zmianami dla pacjentów

Choć ulga na leki cieszy się ogromną popularnością wśród podatników, jej obecne zasady od dawna są źródłem irytacji. Sytuacja może się jednak zmienić dzięki nowej inicjatywie sejmowej, która ma ułatwić korzystanie z odliczeń tysiącom pacjentów. Oto szczegóły.

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. - jak to zrobić prawidłowo i kiedy to się opłaca. Zasady, warunki i wyjaśnienia fiskusa

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

Twój e-PIT 2025: jakie odliczenia trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Ulga rehabilitacyjna w rozliczeniu PIT: Osoba niepełnosprawna odliczy leki, ale już nie terapię za pomocą leków

Leki przepisane przez lekarza, zabiegi rehabilitacyjne i ulga rehabilitacyjna to tematy, które wywołują wiele pytań wśród podatników. Czy terapia również wchodzi w zakres odliczeń? Kto może skorzystać z tego przywileju podatkowego i jakie warunki trzeba spełnić? Sprawdzamy, co mówi prawo o odliczeniach na cele rehabilitacyjne.

Rozliczenie PIT 2025. Terminy składania zeznań podatkowych za 2024 r. i zapłaty podatku. Kto i kiedy musi złożyć PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-28, PIT-38, PIT-39?

Rozliczenie PIT 2025 - terminy. Od kiedy i do kiedy trzeba złożyć wypełnione formularze zeznań, deklaracji i informacji PIT w 2025 roku za 2024 rok? Wskazujemy terminy składania zeznań i deklaracji podatkowych przez podatników oraz informacji i deklaracji przez płatników. Do kiedy PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne roczne zeznania podatkowe? Który PIT jest przeznaczony dla kogo?

Twój e-PIT 2025: rozliczenie przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odliczenie podatkowe dla osoby z niepełnosprawnością: także wydatki na zakup smartfona, smartwatcha i tableta

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Odliczenie podatkowe zakupu i montażu klimatyzacji. Kto ma prawo do takiej ulgi i jakie warunki musi spełnić?

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością (a także przez podatnika mającego na utrzymaniu niepełnosprawnego członka rodziny) na wyposażenie mieszkania w klimatyzację, (tj. koszty zakupu i montażu urządzeń klimatyzacyjnych), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by klimatyzacja ułatwiała czynności życiowe w przypadku danej niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej prezentowane od lat w interpretacjach podatkowych.

Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Zwrot podatku PIT 2024 (automatyczny). Dla nadpłat do 10 tys. zł szybciej niż w 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Jak zalogować się na Twój e-PIT? Koniec rozliczeń już się zbliża, warto zajrzeć do swojego e-PIT

Jak wejść na swój e-PIT? Jak się zalogować, aby rozliczyć się za pomocą usługi Twój e-PIT? Wstępnie wypełnione roczne deklaracje podatkowe za 2023 rok są dostępne już od połowy lutego. Poznaj wszystkie metody logowania i wybierz tę najbardziej dogodną dla siebie, by szybko i bezboleśnie rozliczyć swój PIT!

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach przepisów trzeba wiedzieć?

Podatnicy rozliczający PIT w 2024 roku muszą uwzględnić nowe przepisy podatkowe wprowadzone w 2023 roku. Wynajem mieszkań, renty dla małoletnich dzieci czy ulga dla "innowacyjnych" pracowników - to tylko niektóre z obszarów, na które warto zwrócić uwagę podczas rozliczania się z urzędem skarbowym.

Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej?

Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej, ustalanego na potrzeby skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

Kto może rozliczyć się za pomocą formularza PIT-37?

Dla kogo przeznaczona jest deklaracja PIT-37? Jak ją wypełnić? Do kiedy w 2024 roku należy złożyć deklarację w urzędzie skarbowym? Sprawdź!

Czy w usłudze Twój e-PIT można złożyć korektę? Czy jest dostęp do PIT-ów za poprzedni rok?

Czy w usłudze Twój e-PIT można złożyć korektę? Czy usługa umożliwia dostęp do PIT-ów za poprzedni rok? Odpowiedzi MF.

Twój e-PIT 2024 od 15 lutego do 30 kwietnia. Jest kilka nowości. Jak się rozliczyć?

W okresie od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy będą mieli czas na rozliczenie PIT-ów za ubiegły rok. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania e-usług i rozliczania podatków drogą elektroniczną - zwłaszcza przez usługę Twój e-PIT, dostępną przez e-Urząd Skarbowy na podatki.gov.pl w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, ukraińskiej. W 2024 roku po raz pierwszy z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Z rozliczenia w Twój e-PIT mogą szczególnie chętnie korzystać tzw. ryczałtowcy i osoby z zawieszoną działalnością gospodarczą. Ministerstwo zachęca też do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Rozliczenie PIT 2024 emerytów i rencistów. ZUS: Niektórzy muszą sami złożyć PIT-a do urzędu skarbowego

ZUS informuje, że emeryci i renciści, którzy otrzymali z ZUS-u PIT-40A muszą złożyć zeznanie podatkowe za 2023 rok, tylko wtedy, gdy chcą skorzystać z odliczeń. Natomiast świadczeniobiorcy, którym ZUS wysłał PIT-11 lub PIT-11 A mogą rozliczyć się sami lub poczekać do 30 kwietnia, gdy zrobi to za nich urząd skarbowy.

Jak rozliczyć PIT-28 za wynajem mieszkania [ryczałt]? Twój e-PIT od 15 lutego 2024 roku

Rozliczenie PIT za najmem mieszkania - opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym. Jak, gdzie i kiedy rozliczyć PIT-28 za wynajem mieszkania za 2023 rok? Można skorzystać z usługi Twój e-PIT, która startuje od 15 lutego 2024 roku.

Rozlicz PIT w 2024 roku ze sprawdzonym programem. Wszystkie formularze i załączniki, łatwa wysyłka, integracja z systemem e-Deklaracje

W dniu 30 kwietnia 2024 r. upływa termin rozliczenia podatków dochodowych za 2023 rok. Najpóźniej tego dnia podatnicy muszą przesłać do urzędu skarbowego roczne zeznania podatkowe: PIT-28 PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 a także zapłacić podatek dochodowy wynikający z tych zeznań. Infor.pl zachęca do rozliczenia się z fiskusem przy pomocy programu PIT FORMAT, sprawdzonego i polecanego przez tysiące firm i księgowych. Program ten zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP. Zapewnia wysyłkę PIT-ów do systemu e-Deklaracje Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.

Co zaliczamy do ulgi rehabilitacyjnej? Kto może odliczyć i ile?

Ulga rehabilitacyjna polega na odliczeniu wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą z niepełnosprawnościami lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby z niepełnosprawnościami. Co wchodzi w skład ulgi rehabilitacyjnej? Kto może odliczyć ulgę w rocznym zeznaniu PIT i w jakiej wysokości?

Jak przekazać 1,5% na OPP w deklaracji PIT-37?

Jak skutecznie przekazać 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) w deklaracji podatkowej PIT-37 za 2023 rok? Kiedy urząd skarbowy odstąpi od przekazania kwoty podatku?

Wydatki ponad 100 zł miesięcznie na leki finansuje budżet państwa. Dla kogo ulga podatkowa na lekarstwa w 2024 roku?

Niektórzy podatnicy mają prawo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT odliczyć część poniesionych w poprzednim roku wydatków na lekarstwa. Oznacza to, za te wydatki otrzymają de facto zwrot z budżetu państwa, bo zapłacą mniejszy podatek. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi? 

Ulga rehabilitacyjna na samochód - jak skorzystać?

Ulga rehabilitacyjna to preferencja podatkowa, która wspiera osoby niepełnosprawne oraz ich rodziny. Jednym z aspektów tej ulgi jest możliwość odliczenia wydatków związanych z samochodem. Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej na samochód, jakie wydatki można odliczyć oraz jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia?

Ulga rehabilitacyjna 2024

W tym roku pojawiły się zmiany w uldze rehabilitacyjnej, które będą miały wpływ na rozliczenia podatkowe w 2024 roku. Otwierają one ulgę dla szerszej grupy podatników, w tym dziadków i wnuków osób niepełnosprawnych. W tym artykule przybliżymy najważniejsze informacje dotyczące ulgi rehabilitacyjnej na 2024 rok.

REKLAMA