REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dochody z najmu?

Bartosz Tulej
Jak opodatkować dochody z najmu? /Fotolia
Jak opodatkować dochody z najmu? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór odpowiedniego sposobu opodatkowania może znacząco wpłynąć na kwotę podatku. Jeśli więc wynajmujący ponosi wysokie koszty związane z wynajmowanym lokalem, istnieje duża szansa, że korzystniej będzie mu wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych. Ryczałt z kolei będzie wyborem bardziej opłacalnym w przypadku niskich kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA

Autopromocja

Polskie prawo przewiduje możliwość wyboru przez podatnika spośród dwóch zasad opodatkowania:

- ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%,

- opodatkowania na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej ze stawkami 18% i 32%.

Udostępnione przez Ministerstwo Finansów dane dotyczące podatników uzyskujących przychody z tytułu umowy najmu i dzierżawy, wskazują na znacznie wyższy stopień popularności wyboru opodatkowania ryczałtem. Jednak czy, pomimo procentowo niższej stawki, zawsze będzie on korzystniejszy dla podatnika? Każdy system ma swoje wady i zalety. To, który będzie bardziej opłacalny w danym przypadku zależy od sytuacji i warunków umowy najmu. Podatnik powinien więc dokonać ich wnikliwej analizy przed dokonaniem wyboru formy opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie na zasadach ogólnych

Przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej mają zastosowanie dwie stawki podatku:

- 18% (przy dochodach nieprzekraczających 85 528 zł),

- 32% (od nadwyżki ponad 85 528 zł).

W przypadku opodatkowania najmu na zasadach ogólnych, koniecznym jest podkreślić, że podatek ten płaci się od dochodu z najmu, czyli różnicy między przychodem a kosztami jego uzyskania. Stawka podatku jest rzeczywiście procentowo wyższa od opodatkowania ryczałtem, jednak kwota realnie się obniża dzięki dużym kosztom uzyskania przychodu. Jeśli koszty ponoszone przez wynajmującego będą wystarczająco wysokie, może się okazać, że korzystniej będzie mu wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Kiedy właściciel wynajmowanego mieszkania ustali z najemcą, że sam będzie opłacał czynsz do spółdzielni, rachunki za prąd, wodę, gaz i usługi telekomunikacyjne, koszty uzyskania przez niego przychodu znacznie wzrosną. Istnieje wiele wydatków, które podatnik może zaliczyć do kosztów. Przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzonym najmem, wynikające z umowy, w której zostały zapisane jako nieponoszone przez najemcę. Podatnik musi jednak najpierw udokumentować je i wykazać spełnienie przez nich kryteriów zawartych w ustawie o PIT.

Ważne!

Powstanie przychodu jest uzależnione od faktycznego otrzymania czynszu przez wynajmującego, a zatem kiedy najemca nie wywiązuje się ze swojego obowiązku zapłaty, kwota podatku za dany okres będzie wynosiła zero.

Wybór opodatkowania na zasadach ogólnych poza zaletą w postaci możliwości zmniejszenia podstawy opodatkowania o koszty uzyskania dochodu, posiada również inne cechy mogące przeważyć o korzystności tego rozwiązania. Należy choćby zaznaczyć, że jeżeli właściciel nie uzyskał w ciągu roku żadnych innych dochodów, może odliczyć sobie od podatku kwotę zmniejszającą podatek, czyli 556,02 zł. Uzyskany dochód można pomniejszyć także o odliczenia z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, a podatek zmniejszyć o kwotę zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne i ulgi dla dzieci. Każda z powyższych opłat wymaga jednak również udokumentowania.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Opodatkowanie na zasadach ogólnych jest domyślnym opodatkowaniem dochodu z najmu i jeżeli podatnik nie złoży w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla opodatkowania najmu lub dzierżawy, to powinien rozliczać się z fiskusem właśnie na zasadach ogólnych. Do obowiązków podatnika należy samodzielne obliczenie wysokości zaliczki na podatek, którą wpłaca do urzędu do 20. dnia każdego miesiąca. Pierwszą zaliczkę należy zapłacić do 20. dnia następnego miesiąca po otrzymaniu dochodu (na przykład wpłaty za październik dokonuje się do 20 listopada).


Opodatkowanie ryczałtem

Stawka opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest stała i wynosi zawsze 8,5%. Opodatkowaniu ryczałtem, w przeciwieństwie do opodatkowania na zasadach ogólnych, podlega cały otrzymany przychód, bez pomniejszania go o koszty jego uzyskania.

Oznacza to, że jeżeli w umowie najmu nie jest zaznaczone, że obowiązek ponoszenia opłat administracyjnych spoczywa na najemcy i od którego w związku z tym wynajmujący pobiera środki na ten cel, to środki te uznaje się za część przychodu i również podlegają opodatkowaniu. Ryczałt będzie zatem wyborem bardziej opłacalnym w przypadku gdy wynajmujący ponosi niskie koszty uzyskania przychodu.

Podobnie jak przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wysokość zaliczki na podatek wynajmujący musi obliczyć samodzielnie i wpłacić raz na miesiąc do Urzędu Skarbowego. Istnieje możliwość kwartalnego rozliczenia podatku ryczałtowego, jednak pod warunkiem, że przychody opodatkowane ryczałtem, osiągnięte w poprzednim roku nie przekroczyły 25 000 euro.

Aby móc rozliczyć przychód z najmu konieczne jest złożenie jednorazowego oświadczenia o wyborze ryczałtu naczelnikowi urzędu skarbowego, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania wynajmującego lub wydzierżawiającego lokal. Jeśli wynajem mieszkania rozpoczyna się w trakcie roku podatkowego, oświadczenie należy złożyć do 20. dnia miesiąca, który nastąpił po miesiącu otrzymania pierwszego przychodu z najmu albo też do końca roku podatkowego, jeśli przychód osiągnięto w grudniu. Po zakończeniu roku podatkowego trzeba rozliczyć najem w zeznaniu PIT-28. Termin do złożenia zeznania PIT-28 to 31 stycznia następnego roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA