REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zasady ogólne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Anulowanie faktury możliwe tylko wtedy, gdy nie doszło do sprzedaży

Spółka, od której wynajmujemy lokal, anulowała kilka faktur za czynsz z ubiegłego roku i w zamian wystawiła nowe, z bieżącą datą. Czy tego typu operacja jest dozwolona? Jak to zaksięgować?

Kiedy dowód księgowy może być kserokopią

Sporządziliśmy spis z natury. Czy kopią arkusza spisowego może być ksero oryginału?

Na wypłaty spółka musi utworzyć rezerwę

Jeżeli zakładowy regulamin wynagradzania przewiduje takie wypłaty, jak nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne, to spółka powinna tworzyć rezerwę na ten cel.

Inwentaryzacja 2007 - niezbędne druki i wzory dokumentów

Ustawa o rachunkowości określa, że podmioty gospodarcze stosujące przepisy ustawy mają obowiązek przeprowadzać okresowo spis z natury składników majątku. Prace inwentaryzacyjne powinny rozpocząć się najwcześniej 1 października, a zakończyć najpóźniej 15 stycznia następnego roku. Ponieważ rozpoczął się okres przeprowadzania inwentaryzacji, przedstawiamy najważniejsze dokumenty z tym związane.

REKLAMA

Jakie koszty powiększają wartość środka trwałego

Nasza firma zakupiła samochód kombi o wartości 7000 euro. Chcemy zaewidencjonować go w księgach rachunkowych jako środek trwały po przeliczeniu na złotówki. Jakie koszty powinniśmy wliczyć do wartości tego środka trwałego? Czy akcyza, szrotowe oraz ubezpieczenie auta podnosi wartość samochodu w księgach rachunkowych?

Czy potwierdzać należności zerowe

Czy w ramach rocznej inwentaryzacji mamy obowiązek potwierdzać należności zerowe? Jeśli tak, to czy możemy je zinwentaryzować wcześniej, np. w listopadzie?

Kiedy i jak prowadzić księgę inwentarzową

Czy istnieje obowiązek prowadzenia księgi inwentarzowej środków trwałych, jeżeli w jednostce prowadzona jest ewidencja (syntetyczna i analityczna) w module finansowo-księgowym programu komputerowego?

Czy wyciąg z karty płatniczej jest dokumentem księgowym

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuję zakupów za granicą za pomocą internetu. Potwierdzeniem dokonania transakcji jest wyciąg z karty płatniczej. Czy wyciąg z karty płatniczej jest dokumentem księgowym stanowiącym podstawę księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów transakcji zakupu?

REKLAMA

Prenumerata czasopism jako przykład czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Kiedy firma powinna rozliczać koszty w czasie? Jaki okres przyjąć do rozliczenia tych kosztów? Czy koszty o niskich wartościach (nieistotne) także należy rozliczać w czasie? Jak ująć w księgach rachunkowych opłaconą z góry prenumeratę?

Jak udokumentować przejście z księgowości tzw. ręcznej na prowadzoną przy użyciu programu finansowo-księgowego

Jesteśmy stowarzyszeniem, które do końca 2006 r. prowadziło księgowość (pełną) metodą „ręczną”. W marcu 2007 r. zakupiliśmy program finansowo-księgowy. Dokumenty księgowe zostały wprowadzone od początku roku obrotowego. Czy zarząd jednostki powinien zatwierdzić uchwałą wprowadzenie tego programu do użytkowania? Jeżeli tak, to na jaki artykuł ustawy o rachunkowości należy się powołać?

Jak towarzystwa budownictwa społecznego księgują koszty i przychody operacyjne

Podstawowa działalność towarzystw budownictwa społecznego, polegająca na gospodarowaniu budynkami mieszkalnymi na zasadach najmu, z punktu widzenia zasad rachunkowości traktowana jest analogicznie do każdej innej działalności usługowej.

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów w przypadku kilku rodzajów działalności

Prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się z urzędem skarbowym na zasadach ogólnych. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. W najbliższym czasie chciałbym poszerzyć rodzaj prowadzonej działalności. W związku z tym zamierzam zgłosić zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, dodając dwa nowe wpisy. Działalność będzie wtedy prowadzona pod tym samym numerem NIP - tzn. moim jako przedsiębiorcy, ale pod trzema różnymi nazwami. Każda z nich będzie więc miała odrębny numer REGON. Wszystkie firmy będą miały tę samą siedzibę i miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej. Czy w tej sytuacji powinienem prowadzić odrębną księgę przychodów i rozchodów dla każdego z rodzajów działalności?

W jaki sposób prawidłowo dokonywać korekty zapisów księgowych

Korekty błędnych zapisów księgowych jednostka powinna dokonać niezwłocznie po ich stwierdzeniu. Od momentu znalezienia błędnego zapisu zależy sposób postępowania. Błędy w zapisach księgowych mogą być stwierdzone przed zamknięciem lub po zamknięciu miesiąca. Generalnie zasady poprawiania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych oraz sposób dokumentowania wprowadzenia korekty zostały uregulowane w art. 20 ust. 3 i art. 25 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi, podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy.

Jak księgować należności objęte układem

W sytuacji kiedy w trakcie toczącego się postępowania upadłościowego nastąpi zawarcie układu sądowego między dłużnikiem a wierzycielem, skutki zawarcia i realizacji układu podlegają ewidencji w księgach rachunkowych stron układu, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa bilansowego.

Szacunki trzeba dobrze udokumentować

Aby prawidłowo udokumentować dane szacunkowe, trzeba zebrać informacje potrzebne do kalkulacji. Czuwać nad tym powinno kierownictwo firmy.

Jakie są zasady rachunkowości odpadów komunalnych

Firma handlowo-usługowa świadczy także usługi komunalne związane z wywozem i zbiórką nieczystości stałych, w tym odpadów komunalnych. W związku z tym prowadzimy selekcję odpadów (złom, plastik, folia, szkło). Część odpadów uzyskiwana jest ze zbiórki na wysypisku śmieci, a część, nieodpłatnie, od ich właścicieli w wyniku selektywnej zbiórki. Odpady te są następnie odsprzedawane przedsiębiorstwom zajmującym się ich przerobem. Czy zbiórka od każdego dostawcy powinna powodować przyjęcie odpadów do magazynu i wystawienie dowodu przyjęcia zewnętrznego (PZ)? W jakiej ilości i wartości? Odpady są ważone przy sprzedaży i wystawiana jest faktura sprzedaży według ceny ustalonej przez kupującego.

Jak długo przechowywać dokumenty księgowe

Po zakończeniu roku obrotowego należy odpowiednio zabezpieczyć dowody księgowe i przechowywać je przez okres określony w ustawie o rachunkowości. Ustawa ta określa minimalny okres przechowywania danych księgowych.

Instrukcja kontroli i obiegu dokumentów księgowych

Podstawę zapisów w księgach rachunkowych stanowią dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. Dowody księgowe podlegają kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej. Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu, czy dane w dokumencie odpowiadają rzeczywistości, czy wyrażona w dowodzie operacja gospodarcza jest zgodna z obowiązującymi przepisami.

Rezerwy oraz zobowiązania warunkowe w rachunkowości organizacji non profit

Wzór bilansu określony rozporządzeniem Ministra Finansów regulującym szczególne zasady rachunkowości organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej przewiduje w pasywach w pozycji B.III ujawnienie rezerw na zobowiązania. Zasadne jest więc omówienie tej problematyki w aspekcie rachunkowości organizacji non profit.

Średni kurs NBP dla celów podatku VAT oraz ustawy o rachunkowości - jak stosować

Jak pogodzić stosowanie kursu zgodnego ze znowelizowanymi przepisami (art. 12 ust. 2 i art. 15 ust. 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu) z brzmieniem § 37 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT (kurs na dzień wystawienia faktury)?

Inwentaryzacja niskocennych składników majątkowych

Czy obowiązek inwentaryzacji mienia w ewidencji pozabilansowej wynika z ustawy o rachunkowości, jeśli nie, to jakie przepisy to normują?

Jak rozliczyć odsetki od zobowiązań w rachunkowości

Na dzień bilansowy wyceniliśmy zobowiązania doliczając odsetki. W związku z porozumieniem z dostawcą zobowiązanie to zostało uregulowane w kwocie nieuwzględniającej odsetek. Jak w księgach rachunkowych rozliczyć wartość odsetek?

REKLAMA