REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Najem i dzierżawa, CIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Czy faktycznie lunch, czy obiad w restauracji zafundowane kontrahentowi, czy klientowi to reprezentacja, czy europejski standard prowadzenia firmy? Trudno oprzeć się wrażeniu, że w tytułowej kwestii fiskus bawi się z podatnikami w kotka i myszkę. Upoważnieni do wydawania interpretacji podatkowych dyrektorzy izb skarbowych udzielają bowiem różnych odpowiedzi na de facto to samo pytanie podatników.

Wydatki na założenie spółki z o.o., a koszty uzyskania przychodów

Wspólnicy spółki podpisali umowę spółki na mocy której powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością „w organizacji” i ponieśli koszty jej założenia: opłatę za sporządzenie aktu notarialnego i jego wypisów, poświadczenie podpisu, podatek od czynności cywilnoprawnych. Czy spółka może zaliczyć wymienione wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Różnice kursowe według metody bilansowej

Zmiana od 1 stycznia 2007 r. ustaw o podatkach dochodowych umożliwiła podatnikom ustalanie różnic kursowych zgodnie z metodą podatkową albo metodę bilansową (księgową), tj. według ustawy o rachunkowości.

Dodatnie różnice kursowe (metoda podatkowa)

Wszelkie przychody oraz koszty wyrażone w walucie obcej podatnicy zapisują w księdze rachunkowej albo podatkowej księdze przychodów i rozchodów w polskiej walucie. Dlatego dowody księgowe np. faktury, rachunki wystawione w obcych walutach przed ich ujęciem w ewidencjach księgowych podatnicy muszą przeliczać na złote po właściwym kursie, który może się zmieniać w czasie. Skutkiem zmian kursów walut pomiędzy określonymi w przepisach momentami ustalania kursów są różnice kursowe.

Kiedy podatnicy rozliczający się metodą memoriałową mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wstępną opłatę leasingową

Rozliczanie kosztów w czasie metodą kasową (uproszczoną) i metodą memoriałową

Z przepisów ustaw o podatkach dochodowych wynikają dwie metody rozliczania kosztów uzyskania przychodów - metoda kasowa (uproszczona) i metoda memoriałowa.

Podatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczymy wydatków z tytułu zapłaty następujących podatków:
- podatków dochodowych
- podatku od spadków i darowizn
- podatku akcyzowego, ale tylko od ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych
- podatku od towarów i usług – z wyjątkami.

Kiedy strata nie jest kosztem uzyskania przychodów

Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych przewidują takie same rozwiązania w zakresie nieuznawania strat za koszty uzyskania przychodów. Przyjmijmy, że strata oznacza utratę, zmniejszenie wartości składników majątkowych podatnika, na skutek wystąpienia zdarzeń losowych.
Poniżej prezentujemy przypadki, w których ustawodawca nie uznaje straty za koszt uzyskania przychodów.

Diety zagraniczne 2011 / 2012

Prezentujemy wysokość zwrotu kosztów przejazdu i diety należne pracownikom z tytułu zagranicznych delegacji (podróży służbowych).

Ryczałt od najmu prywatnego od 2010 roku jest opłacalny jak nigdy dotąd

Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. muszą złożyć PIT-28 za 2011 r. podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy

Do końca stycznia muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów. Jeżeli ostatni dzień stycznia wypada sobotę - ostateczny termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy kolejnego miesiąca.

Rozliczamy ryczałtem dochody z najmu i dzierżawy na PIT-28 - PIT 2009

Do poniedziałku 1 lutego 2010 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów (bo 31 stycznia wypada w tym roku w niedzielę).

Rozliczamy ryczałtem dochody z najmu i dzierżawy na PIT-28 - PIT 2010

Do poniedziałku 31 stycznia 2011 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

VAT przy prywatnym najmie mieszkań

Wynajmowanie (również dzierżawa) mieszkań na cele mieszkaniowe na własny rachunek jest usługą zwolnioną z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 4 załącznika nr 4 ustawy o VAT).  Tak więc wynajmujący mieszkania na cele mieszkaniowe nie muszą się rejestrować jako podatnicy VAT.

Czy wynajem mieszkania dla pracowników jest dla nich przychodem

Firma wynajmuje trzy umeblowane mieszkania dla swoich pracowników pochodzących z innej miejscowości. Mieszkania wynajmowane są na rachunki od osób niebędących czynnymi podatnikami VAT. Jak rozliczyć taki wynajem, jeżeli jedno mieszkanie jest wynajmowane dla jednego pracownika? A jak, gdy wynajmowane jest dla kilku pracowników? Czy wartość wynajmu należy doliczyć do dochodu pracownika? Czy taki wydatek jest dla nas kosztem uzyskania przychodów?

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

Jak wykazać i rozliczać w księgach bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są dla zapewnienia współmierności przychodów i kosztów oraz zachowania zasady memoriału w danym okresie sprawozdawczym. Służą one do prawidłowego określenia kosztów działalności operacyjnej dla każdego okresu sprawozdawczego.

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

REKLAMA