REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

NIP, Rachunek bankowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Od 2018 r. tylko wpłata na zarejestrowane konto jako koszt

Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów będzie możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy zapłata zostanie dokonana na zarejestrowany przez fiskusa rachunek bankowy. Takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który prawdopodobnie wejdzie w życie w 2018 r.

System STIR od 2018 r. - fiskus uzyska dostęp do kont bankowych firm

System STIR, który ma zacząć działać w 2018 r., będzie wykorzystywał informacje zgromadzone na rachunkach bankowych firm. Dane przekazywane do STIR będą dotyczyły rachunków firmowych niezależnie od tego, czy ich właścicielem jest czynny podatnik VAT czy podatnik zwolniony z VAT. Chodzi o dane z kont zarówno dużych przedsiębiorstw, jaki i właścicieli mikrofirm, czyli o transakcje dokonywane pomiędzy 2,48 mln przedsiębiorców.

Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego

Podatnicy muszą informować o wszystkich otwieranych i zamykanych rachunkach bankowych. Także gdy zakładają je na jedną noc, mimo że na aktualizację NIP-2 w tym zakresie mają siedem dni. Zdaniem przedsiębiorców to kosztowny i niepotrzebny obowiązek. Tak samo uważają doradcy podatkowi. I apelują: czas zmienić niepraktyczne przepisy.

Blokada rachunku na żądanie Krajowej Administracji Skarbowej

Wraz z projektem budżetu pod obrady Sejmu z końcem września trafił również projekt zmian w VAT - projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Główny cel projektu ustawy to walka z wyłudzaniem podatku VAT. Przewiduje on m.in. wprowadzenie mechanizmu blokady rachunku na żądanie szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Dlaczego należy weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP?

Nowe przepisy w zakresie VAT, które obowiązują od początku tego roku, pozwalają urzędnikom stosunkowo łatwo wykreślić podatnika z rejestru VAT, nawet go o tym nie informując. Takie konsekwencje wywołać może przyjęcie faktury VAT od kontrahenta, który nigdy nie był czynnym podatnikiem lub przestał nim być. Aby ustrzec się przed nimi, należy odpowiednio wcześnie weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP.

Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?

Pracownik nie ma obowiązku posiadania konta w banku

Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten założył konto bankowe dla potrzeb wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracodawca żąda tego od pracownika, to narusza przepisy prawa pracy. W takiej sytuacji pracownik może zgłosić sprawę Państwowej Inspekcji Pracy i ubiegać się o odszkodowanie. W wyjątkowych sytuacjach za uporczywość grozi szefowi nawet sprawa karna.

NIP po śmierci przedsiębiorcy – zmiany od 2018 roku

Minister Rozwoju i Finansów proponuje, aby przedsiębiorstwo osoby fizycznej po śmierci przedsiębiorcy mogło posługiwać się tym samym numerem NIP co zmarły przedsiębiorca w okresie od otwarcia spadku do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Przy czym jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony, posługiwanie się tym samym NIP-em będzie możliwe tylko do upływu terminu do powołania zarządcy sukcesyjnego. Takie zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Jakie są zasady rejestracji spółki zagranicznej na VAT

Polskie przepisy podatkowe dają możliwość rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce także w przypadku podmiotów zagranicznych. Jakie dokumenty są niezbędne w celu dokonania takiej rejestracji?

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego – zasady rejestracji i opodatkowania

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego to forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej zarezerwowana dla podmiotów zagranicznych, które chcą otworzyć oddział swojej firmy w Polsce. Jak prawidłowo dokonać rejestracji oddziału w KRS oraz do celów podatkowych?

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Europejski nakaz zabezpieczenia na rachunku bankowym od 2017 roku

18 stycznia 2017 roku to data rozpoczęcia stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 655/2014 z dnia 15 maja 2014 roku ustanawiającego procedurę europejskiego nakazu zabezpieczenia na rachunku bankowym w celu ułatwienia transgranicznego dochodzenia wierzytelności w sprawach cywilnych i handlowych. W niniejszym artykule omówione zostały najważniejsze postanowienia tego rozporządzenia.

Będzie możliwość płacenia kartą za mandat

MSWiA chce wprowadzić możliwość płacenia za mandat kartą płatniczą. Będzie to dotyczyło zarówno Polaków, którzy muszą dokonać wpłaty na wskazany rachunek bankowy, jak i cudzoziemców, którzy mogą opłacić mandat wyłącznie gotówką. Policjanci stopniowo mają być wyposażani w terminale do kart.

Centralna informacja o rachunkach bankowych

Od 1 lipca 2016 r. działa Centralna informacja o rachunkach bankowych, która pozwala osobom uprawnionym uzyskać informację o nieaktywnych kontach bankowych (np. rachunkach zmarłych osób i rachunkach zapomnianych przez samych właścicieli), w każdym banku i SKOK-u w Polsce. Co miesiąc do Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (KIR), która prowadzi tą usługę jest wnoszonych ok. 1000 tysiąca wniosków o odszukanie rachunków w systemie bankowym.

Elektroniczne zajęcie rachunku bankowego

Od 8 września 2016 r. obowiązują istotne zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego dotyczące postępowania egzekucyjnego. Po zmianach zajęcie rachunku bankowego dłużnika odbywa się drogą elektroniczną, a komornik i bank komunikują się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 893 /2a/ k.p.c.).

Darmowe rachunki płatnicze - od kiedy

Możliwość zakładania darmowych rachunków płatniczych, łatwiejszego przenoszenia się z banku do banku oraz stworzenie katalogu najkorzystniejszych dla klientów bankomatów - zakłada m.in. nowela ustawy o usługach płatniczych, do której Senat wprowadził kilkadziesiąt poprawek.

Można szybko sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Będą darmowe rachunki płatnicze

Sejmowa komisja finansów zaakceptowała we wtorek (18 października) wraz z poprawkami rządowe projekty ustaw, które przewidują możliwość zakładania darmowego tzw. podstawowego rachunku płatniczego.

Bezpieczne konta na 500 plus

Nowelizacja kodeksu rodzinnego i prawa bankowego weszła w życie 20 sierpnia. Wprowadziła ona specjalne subkonta - bezpłatne, wyodrębnione rachunki rodzinne, do których komornicy nie będą mieli dostępu. Bezpieczne będą środki ze świadczeń i zasiłków niepodlegających egzekucji, w tym z programu „Rodzina 500 plus”.

Podstawowy rachunek płatniczy - darmowe konto bankowe

19 lipca 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, który wprowadzić ma tzw. podstawowy rachunek płatniczy (i podstawowe usługi z nim powiązane). Rachunek ten ma być dostępny dla osób niemających dotąd innego rachunku płatniczego w bankach krajowych (komercyjnych i spółdzielczych), oddziałach banków zagranicznych, spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz instytucjach kredytowych - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Brak prawa do odliczenia VAT

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

Do podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy należy dokonywanie przelewów na rzecz państwa. Niejednokrotnie zdarza się tu, że przedsiębiorca – z różnych względów – popełnia jakiś błąd. A to zapłaci zbyt niską lub zbyt wysoką kwotę, a to pomyli numer konta albo urząd skarbowy. Podpowiadamy, jak naprawić swoją pomyłkę.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Łatwiejsze przeniesienie konta do innego banku - dyrektywa PAD od września 2016 r.

W połowie września 2016 r. wejdą w życie przepisy unijnej dyrektywy o rachunkach płatniczych (PAD - Payment Accounts Directive). Pozwolą one na łatwiejsze przenoszenie rachunków do innego banku, czy prostsze zakładanie kont bankowych za granicą. Każdy kraj UE będzie musiał też uruchomić oficjalną stronę internetową, która umożliwi porównanie opłat pobieranych przez poszczególne banki za prowadzenie rachunków.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Sprawdzenie poprawności NIP on-line na Portalu Podatkowym

Od 19 października 2015 r. na Portalu Podatkowym można weryfikować on-line identyfikator podatkowy NIP. To kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów, która zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Kiedy na fakturze powinien być numer NIP nabywcy

Firma, która od lat sprząta u nas śmieci, wystawia nam fakturę za swoje usługi nie podając na niej naszego numeru NIP. Czy taki dokument jest prawidłowy?

Ułatwienia w dostępie do płatności elektronicznych

Łatwiejszy dostęp do rachunków płatniczych i do płatności w formie elektronicznej - zakłada projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych, skierowany niedawno przez Ministerstwo Finansów do konsultacji. Celem nowelizacji ustawy jest dostosowanie polskiego prawa do Dyrektywy PE i Rady z lipca 2014 roku m.in. w sprawie dostępu do podstawowego rachunku płatniczego.

Czy systemy płatności online są równie bezpieczne jak systemy bankowe?

Okazuje się, że systemy płatności online nie tylko mogą być bezpieczniejsze, ale również poprawiać poziom zabezpieczeń transakcji bankowych! Poznajcie przypadek pani Agnieszki.

Nowe zasady korzystania z pieniędzy po zmarłych klientach banków

Senacki projekt nowelizacji ustawy – Prawo bankowe, ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz ustawy o ewidencji ludności przewiduje wprowadzenie nowych regulacji w zakresie sposobu przekazywania pieniędzy po śmierci posiadacza rachunku w banku lub w SKOK.

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Powstanie centralna baza rachunków (CBR)

Wspólna propozycja Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Finansów oraz Prokuratury Generalnej zakłada przygotowanie projektu ustawy o centralnej bazie rachunków (CBR). Centralna baza rachunków ma przede wszystkim ułatwić dostęp służb państwa do kont m.in. osób parających się tzw. przestępczością "białych kołnierzyków" oraz ułatwić sytuację spadkobierców.

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy

Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jak będą wyglądały płatności za 20 lat?

Płatności za 20 lat - czy wiemy, co nas czeka? Przypomnijmy, że jako pierwszy 20 lat temu możliwość dokonywania płatności przez Internet wprowadził amerykański Security First Network Bank. Wydarzyło się to 20 lat po upowszechnieniu bankomatów w USA oraz 40 – po wydaniu pierwszej karty kredytowej. Co jednak czeka nas za kolejne 20 lat? Jak i czym będziemy dokonywać płatności w 2035 roku?

Jak chronić swoje finanse przed cyberatakiem?

Obiektem ataku hakerskiego może zostać każdy – zarówno firma, prywatny użytkownik, jak i instytucja państwowa. Cyberprzestępcy nie ustają w wysiłkach tworząc nowe i niestety często skuteczne sposoby pozwalające włamać się na konto bankowe i dokonać kradzieży pieniędzy. Jak ustrzec swój majątek przed cyberatakiem?

Łatwiejszy dostęp do rachunków bankowych spadkodawców

Ułatwienie spadkobiercom dostępu do rachunków bankowych osób zmarłych - taki jest cel projektu nowelizacji Prawa bankowego, ustawy o SKOK i ustawy o ewidencji ludności, który przygotowali senatorowie PO.

Odmowy nadania numeru NIP ze względu na adres siedziby spółki

Czy określenie siedziby podatnika może być przyczyną odmowy nadania numeru NIP? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi żaden przepis nie nakłada na podmiot ubiegający się o rejestrację obowiązku wykazania, że znajdujący się pod wskazanym adresem lokal spełnia warunki do prowadzenia zgłoszonej działalności gospodarczej. Organ uprawniony do reprezentacji spółki nie ma też obowiązku ciągłego przebywania pod adresem siedziby. Ponadto fakt, że pod wskazanym adresem mają siedzibę także inne spółki nie ma wpływu na kwestię nadania numeru NIP spółce.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 grudnia 2014 r.

Na początku grudnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która wprowadza doniosłe zmiany, których podstawowym celem jest uproszczenie oraz usprawnienie procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Najistotniejszym skutkiem nowych rozwiązań przewidzianych w nowelizacji ma być przyspieszenie momentu, w którym ww. podmioty będą mogły faktycznie rozpocząć prowadzenie działalności.

Zajęcie rachunku bankowego przez organ egzekucyjny

Procedura zajęcia rachunków bankowych podczas egzekucji administracyjnej jak i sądowej, przebiega tak, że banki dokonują blokady na wszystkich rachunkach bankowych dłużnika do wysokości egzekwowanej kwoty, nawet jeżeli na jednym rachunku znajdują się wystarczające środki na pokrycie długu.

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Outsourcing księgowości bez obowiązku składania NIP-2

Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP)

Minister finansów w drodze rozporządzenia określił nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP), a także nowy wzór zgłoszenia aktualizacyjnego (ZAP-3). Nowe wzory formularzy zaczną obowiązywać od 9 kwietnia 2014 r.

Nowe druki NIP-2, NIP-7 i ZAP-3 w 2014 roku

W Dzienniku Ustaw z 25 marca 2014 roku w pozycji 383 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej

Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało kolejne ułatwienia w procedurze rozpoczynania działalności gospodarczej, chodzi m.in. o zautomatyzowanie i uproszczenie nadawania numerów NIP i REGON.

Obowiązek ujawniania PESEL, KRS, NIP - nowelizacja k.p.c.

Obowiązek ujawniania dodatkowych danych osobowych stron (PESEL, KRS, NIP) to następstwo zmian jakie weszły w życie po nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego.

Krótszy czas oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP

Rozpoczynanie działalności gospodarczej ma być prostrze i szybsze, między innymi dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP - tak wynika założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA