Kategorie

Pkpir

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?
W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?
Moja firma zamówiła towar u producenta chińskiego. Nastąpiła wpłata 30% zaliczki na podstawie faktury pro forma na poczet zamówienia. Kolejna wpłata 70% należności do producenta chińskiego nastąpiła po załadunku towaru na statek na podstawie otrzymanego i potwierdzonego dokumentu z frachtu B/L oraz wystawionej przez producenta faktury VAT. Płatność nastąpiła w walucie USD. Towar nie doszedł, producent okazał się oszustem. W jaki sposób ująć w pkpir wartość zapłaconej kwoty?
Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?
Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.
Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?
Rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych opodatkowaną według procedury VAT marża. Czy w pkpir jako przychód będę wykazywał wyłącznie uzyskaną marżę?
Od 11 maja 2013 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, która dostosowuje jego treść do wprowadzonych od 1 stycznia 2013 r. zmian w innych przepisach podatkowych. Zobacz komentarz do wprowadzonych zmian w pkpir wraz z porównaniem treści przepisów przed nowelizacją i po niej.
Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Od 11 maja 2013 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących prowadzenia PKPiR. Nowe zasady uwzględniają konieczność korygowania kosztów w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań, zmianę oznaczeń faktur oraz poszerzenie katalogu dowodów księgowych.
Jak należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) prowadzonej metodą uproszczoną odsetki od wykorzystanej kwoty kredytu obrotowego naliczone i pobrane przez bank w ostatnim dniu miesiąca?
Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.
Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?
Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).
Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?
Podatnicy prowadzący pkpir mają obowiązek dokonywania zapisów w księdze w języku polskim i w walucie polskiej, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów księgowych.
Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów muszą na koniec każdego roku i w kilku innych sytuacjach sporządzić spis z natury zwany potocznie remanentem. Remanent jest ważny m.in. dlatego, że bierze się go pod uwagę obliczając dochód z działalności gospodarczej. Nieprawidłowy remanent oznacza nieprawidłowo ustalony dochód a więc również błędny PIT. Warto wiedzieć zatem jak i kiedy sporządzić taki spis oraz co powinien zawierać.
Dokonywanie spisu z natury jest jednym z obowiązków podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Jak prawidłowo go sporządzić?