REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość 2015, Księgi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpowiedzialność księgowego

Księgowy to kluczowa postać w firmie, także dlatego, że ponosi szczególną odpowiedzialność za błędy i uchybienia. Księgowy ponosi odpowiedzialność nie tylko finansową, ale również cywilną (odpowiedzialność za szkodę), a nawet pracowniczą czy też karną. To samo dotyczy zresztą księgowych prowadzących biura rachunkowe i księgowych pracujących na własny rachunek.

Dowody księgowe dokumentujące zakup od rolników ryczałtowych

Zakup produktów rolnych od rolników ryczałtowych może zostać ujęty w księgach rachunkowych jedynie na podstawie faktury VAT-RR. Natomiast dowody wewnętrzne dokumentujące zakupy od rolników niebędących rolnikami ryczałtowymi nie mogą być zaliczane do dowodów księgowych dokumentujących poniesienie wydatku.

Od 2016 r. księgi podatkowe i dowody księgowe w standardzie XML

Ministerstwo Finansów wprowadza standardy OECD w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w powszechnie stosowanym w komunikacji elektronicznej standardzie XML.

Sankcje za nieterminowe składanie sprawozdań finansowych - od 1 stycznia 2015 r.

Zgodnie z treścią projektu nowelizacji ustaw podatkowych, przedłożonego do Sejmu 15 kwietnia 2014 r., grozić będzie sankcja karna skarbowa za naruszenie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego, opinii lub raportu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Za niezłożenie w terminie wymienionych dokumentów nałożona może być grzywna w wysokości nawet do 8400 zł. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2015 roku.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych - produkcja rolna

Obowiązek prowadzenia księgi (pkpir albo ksiągi rachunkowej) dotyczy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, tylko wtedy, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar jej prowadzenia. Gdy podatnik zamiaru prowadzenia ksiągi nie zgłosi, dochód określany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Uproszczone sprawozdania finansowe - zmiany w rachunkowości

Możliwość sporządzania przez spółki uproszczonych sprawozdań finansowych, które obejmowałyby tylko podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat – zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, nad którym obecnie trwają prace w Sejmie.

Klasyfikacja składników majątku rzeczowego - inwentarz żywy

Każda jednostka gospodarcza, także gospodarstwo rolne, posiada rzeczowy majątek trwały i obrotowy. W gospodarstwach zajmujących się produkcją roślinną głównym składnikiem majątku trwałego są grunty rolne, a majątku obrotowego plony, będące wynikiem produkcji, np. zboża, warzywa. W jednostkach zajmujących się produkcją zwierzęcą środki trwałe to zwierzęta. Zwierzęta będą też elementem aktywów obrotowych.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

Założenie działalności gospodarczej (własnej firmy) nie wydaje się niczym trudnym. Wystarczy dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Jednak zanim rozpocznie się działalność, trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i podatkowym.

Jak ująć w księgach rachunkowych towary przeterminowane

Podczas inwentaryzacji zapasów niejednokrotnie ujawniane są towary, które nieodwracalnie utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do dalszego użytku lub odsprzedaży. Jak prawidłowo wykazać towary przeterminowane w księgach rachunkowych?

Obowiązki kierownika jednostki w zakresie rachunkowości

Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej danej jednostki, które zostały ściśle określone w przepisach ustawy o rachunkowości. Jakie są to obowiązki?

Jak wykazać w księgach rachunkowych przekazane zaliczki

Spółka podpisała umowę z dostawcą z UE na dostawę dużego, złożonego urządzenia produkcyjnego, bez montażu. Ten projekt inwestycyjny jest wykonywany i kompletowany na indywidualne zamówienie. Strony ustaliły harmonogram płatności. Na podstawie dwóch dokumentów „downpayment invoices” spółka dokonała dwukrotnie przelewów na konto kontrahenta. Dostawca miał dostarczyć kompletne urządzenie do końca roku i wystawić fakturę na wszystko, ale do końca roku tych faktur nie wystawił i nie było też dostaw. Jak wykazać dokonane płatności w bilansie i w jakiej kwocie (płatności dokonywaliśmy z rachunku PLN, a walutą transakcyjną było euro).

Jak udokumentować w pkpir zakup zużytych opon

Podatnik zamierza prowadzić działalność gospodarczą, która polega na sprzedaży używanych opon samochodowych zakładom zajmującym się bieżnikowaniem opon, bądź przerabianiem na inne wyroby. Czy w przypadku założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), zakup zużytych opon od osób fizycznych nieprowadzących działalności można dokumentować dowodami wewnętrznymi?

Jak wykazać zakup kasy fiskalnej w ewidencji księgowej

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących. Jak należy wykazać w księgach rachunkowych zakup kasy fiskalnej?

Odpowiedzialność prawna księgowych

Księgowy to jeden z najbardziej odpowiedzialnych zawodów we współczesnym świecie, w którym znaczenie ma przede wszystkim rzetelna informacja i wiedza. Oprócz odpowiedzialności społecznej, wewnętrznej i kwestii etycznych związanych z tym zawodem istnieje też odpowiedzialność prawna, a szczególnie odpowiedzialność karna, której podlegają księgowi w przypadku działań niezgodnych z prawem.

Ułatwienia w dostępie do zawodu księgowego

W Sejmie trwają prace nad projektem deregulacji niektórych zawodów regulowanych, który zakłada m.in. ułatwienia w dostępie do wykonywania zawodu księgowego i doradcy podatkowego. Czy firmy zyskają, czy stracą na liberalizacji dostępu do tych zawodów?

Jak ująć w księgach kredyt hipoteczny

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu jest przekazywana na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu je wykazać?

Odpowiedzialność za rachunkowość

Niewypełnienie lub nieprawidłowe wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości pociągają za sobą konsekwencje. Dlatego warto zwrócić uwagę na kwestię odpowiedzialności za rachunkowość.

Jak ująć kredyt długoterminowy w księgach

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu przekazywana jest na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu trzeba je wykazać?

Dodatnie nadwyżki ujawnione w trakcie inwentaryzacji stanowią przychód

Wykryte w trakcie remanentu nadwyżki magazynowe są przychodem spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tak uznał w wyroku z 16 lipca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I FSK 2113/11). Dodatnie nadwyżki magazynowe stanowią przychód z nieodpłatnych świadczeń, który trzeba opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.

Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Jesteśmy spółką kapitałową, deweloperem. Budujemy, a następnie prowadzimy sprzedaż mieszkań. Niektóre z nich sprzedają się w krótkim czasie od zakończenia budowy, a inne dopiero po kilku latach. Jeżeli mamy problemy ze sprzedażą mieszkania, próbujemy je uatrakcyjnić, np. przez przebudowę wnętrza, dodanie klimatyzacji. W jaki sposób powinniśmy wykazywać mieszkania w bilansie? Czy to, że w bilansie wykazujemy mieszkania dłużej niż rok, oznacza, iż powinniśmy wykazać je jako środki trwałe? Czy fakt, że czasowo niesprzedane mieszkania traktujemy jak inwestycję, zmienia sposób ich kwalifikacji w sprawozdaniu finansowym?

Księgowy seniorem - rewolucja w usługach rachunkowych

Od września ruszył w Krakowie, z inicjatywy Stowarzyszenia Podatników w Polsce i Centrum Seniora, nowatorski projekt przygotowujący Seniorów do wejścia na rynek usług księgowych.

Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych"

Prezentujemy Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych", zgodnie z uchwałą nr 5/11 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie przyjęcia poprawionego krajowego standardu rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych".

Kreatywna księgowość ratuje szpitale

Wyniki finansowe publicznych lecznic znacznie się poprawiły. Większość lecznic przed obowiązkowych przekształceń uchroniła jednak kreatywna księgowość.

Jak ewidencjonować lokaty overnight

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa lokat overnight, które są ściągane na koniec dnia z rachunku bankowego firmy, a następnego dnia wracają. Jednostka (spółka akcyjna) nie ma utworzonego specjalnego konta bankowego na tę lokatę. Czy w ewidencji księgowej powinna utworzyć na nią specjalne konto analityczne? Jak w ogóle powinna wyglądać ewidencja księgowa takiej lokaty?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?

Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

REKLAMA