REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ryczałt, PIT - rozliczenia

Złożenie deklaracji PIT-6/PIT-6L w 2014 r.

Do 1 grudnia 2014 r. (30 listopada przypada w tym roku w niedzielę) podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej muszą złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według swojego miejsca zamieszkania deklarację PIT-6/PIT-6L.

Opodatkowanie najmu i dzierżawy - MF zastanowi się nad interpretacją

Wiceminister finansów Janusz Cichoń zapewnił, że jego resort przeprowadzi analizę stosowania różnych stawek opodatkowania umów najmu i dzierżawy oraz pouczy urzędy skarbowe, w jakich przypadkach mają stosować podatek ogólny - 19 proc., a w jakich niższy - 8,5-proc. ryczałt.

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych w 2015 r.

Sejm zajmuje się ustawą o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która zakłada m.in. wprowadzenie ryczałtowych stawek podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku.

Kwartalne rozliczenie podatku – terminy wpłaty zaliczki

Kwartalny sposób rozliczania podatku oznacza obowiązek uiszczenia czterech, a nie dwunastu zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Termin wpłaty zaliczki upływa 20. dnia każdego miesiąca następującego po danym kwartale.

REKLAMA

Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT

Wprowadzenie limitów środków, które organizacje pożytku publicznego mogą przeznaczać na reklamę oraz zakaz przekazywania środków z 1 proc. innym OPP, których nie ma w wykazie MPiPS - to najnowsze pomysły zmian w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

Rozliczenie za pomocą karty podatkowej

Rozliczający się za pomocą karty podatkowej co miesiąc płacą z góry ustaloną kwotę podatku dochodowego. W przypadku jednak, gdy przedsiębiorca naruszy warunki korzystania z karty podatkowej, będzie musiał rozliczać z się z podatku na zasadach ogólnych, czyli przy użyciu skali ze stawkami 18-proc. i 32-proc.

1% PIT to już ponad 500 milionów zł wsparcia dla organizacji charytatywnych

Rośnie pula pieniędzy przekazywanych przez podatników PIT na rzecz organizacji pożytku publicznego. W 2014 roku (w rozliczeniu PIT za 2013 roku) organizacje te otrzymały łącznie 506,6 mln zł (w 2013 r. otrzymały 482,2 mln zł, w 2012 r. ok. 459,4 mln zł). Jednak tylko 56% wszystkich podatników wykazujących w zeznaniach należny podatek złożyło w zeznaniach za 2013 r. wnioski o przekazanie 1% należnego podatku na rzecz opp.

REKLAMA

Mały podatnik PIT i CIT - limity 2015

W 2015 roku status małego podatnika w obu podatkach dochodowych będą mieli ci podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczy w 2014 roku podatkowym kwoty 5.015.000,- zł. To nieco mniejszy limit, niż obowiązujący w bieżącym 2014 roku (5.068.000,- zł).

Podatek od kontrolowanych spółek zagranicznych od 1 stycznia 2015 r.

W poniedziałek 6 października 2014 r. po południu klub PO złożył w Sejmie poselski projekt zmieniający vacatio legis ustawy, która ma ukrócić wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę, tak by przepisy mogły wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. - poinformowała PAP kancelaria Sejmu. Wcześniej (w piątek 3 października) zapowiedział to minister finansów Mateusz Szczurek. W czwartek 9 października w Sejmie posłowie wszystkich klubów opowiedzieli się za zmianą terminu wejścia w życie ustawy. Głosowanie zaplanowano na 23 października.

PIT od sprzedaży nieruchomości - urzędy skarbowe "hodują" odsetki

Raport Najwyższej Izby Kontroli z września 2014 r. wskazuje na nieprawidłowości w działaniach urzędów skarbowych w związku z opodatkowaniem PIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości. Dochodziło m.in. do nierównego traktowania podatników znajdujących się w takiej samej sytuacji faktyczno-prawnej, urzędy pobierały podatki od zobowiązań przedawnionych oraz niezasadnie kwestionowały prawo podatników do zwolnienia z podatku. Część urzędów skarbowych podejmowała weryfikację deklaracji podatkowych i aktów notarialnych w ostatniej chwili, czyli w roku przedawnienia zobowiązania. W konsekwencji podatnicy musieli nieraz płacić dwukrotnie wyższe odsetki, niż gdyby skarbówka podjęła działania we wcześniejszym terminie.

Wyższa ulga podatkowa na trzecie i kolejne dziecko

Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął projekt podwyższający o 20 proc. ulgę podatkową na trzecie i kolejne dziecko. Oprócz zwiększenia odpisu zmiany pozwolą wykorzystać pełną kwotę ulgi osobom najmniej zarabiającym. Rozliczanie ulgi na dziecko na nowych zasadach będzie możliwe już w zeznaniach podatkowych za 2014 r.

Sporządzanie spisu z natury – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Jak prawidłowo sporządzać spis z natury w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Wyższa ulga na dzieci a zasiłki rodzinne

Czy podwyższona ulga na dzieci, która ma obowiązywać już w rozliczeniu PIT za obecny rok podatkowy, powinna być wliczana do dochodu, na podstawie którego wylicza się, czy dana rodzina ma prawo do zasiłków - takie pytanie stawia resort pracy w przesłanych uwagach do przygotowanego przez MF projektu zwiększającego ulgi na dzieci.

Fiskus wypełni PIT za podatnika

Od 2015 roku fiskus będzie wstępnie wypełniał za podatników deklaracje PIT - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którym zajmie się Sejm na najbliższym posiedzeniu.

Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z 29 sierpnia 2014 r. została podpisana przez Prezydenta 16 września i oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw. Obejmuje ona w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation, dalej: CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników.

Korekta kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Podatnicy podatków dochodowych, którzy korygowali (in minus) koszty podatkowe na skutek nieuiszczenia zapłaty mogą dokonać „powrotnej” (in plus) korekty, jeżeli uregulują zobowiązanie po likwidacji działalności gospodarczej. Powinni to jednak zrobić w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano likwidacji działalności gospodarczej.

Stawki kilometrówki w 2015 r.

Od 14 listopada 2007 r. obowiązują niezmienione stawki zwrotu kosztów używania własnego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru do celów służbowych (tzw. stawki kilometrówki). W tym czasie koszty eksploatacji pojazdów znacząco wzrosły. Wszystko wskazuje jednak na to, że stawki kilometrówki nie zmienią się również w 2015 r.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2015 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Rozporządzenie określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w roku 2015.

Ryczałt jako forma opodatkowania

Ryczałtem podatkowym nazywamy uproszczoną metodę naliczania podatku, w której nie ustala się podstawy wymiaru podatku. Kto i w jakich warunkach może zatem korzystać z tej formy ustalania wymiaru podatku?

Fiskus wstępnie wypełni PIT za podatnika

Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się w za przyjęciem zmian w ustawie o PIT, która ma umożliwić m.in. wstępne wypełnianie deklaracji PIT przez administrację podatkową dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (pre-filed tax return, PFR).

Administracja podatkowa wypełni PIT za podatnika

Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się 10 września 2014 r. za przyjęciem zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która ma umożliwić m.in. wstępne wypełnianie deklaracji podatkowych przez administrację.

Kiedy przychody z działalności wykonywanej osobiście można rozliczyć w PIT jak działalność gospodarczą

Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 22 maja 2014 r. stwierdził, iż podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2–8 ustawy o PIT (działalność wykonywana osobiście) może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy PIT, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy PIT.

Odsetki za późniejszy zwrot nadpłaty w PIT

Osoby, które złożyły roczne deklaracje PIT w terminie i nie otrzymały jeszcze nadpłaconych kwot, otrzymają je wraz z odsetkami. Odsetki powinny zostać naliczone od końca lipca, bo wtedy upłynął termin zwrotu nadpłaconych przez osoby fizyczne podatków.

PIT od nieodpłatnych świadczeń na rzecz pracowników

Przychodem nie będzie uczestnictwo w imprezach i spotkaniach świątecznych, spotkaniach integracyjnych, wycieczkach i szkoleniach, lecz będą nim indywidualnie oznaczone świadczenie skierowane do oznaczonej konkretnie osoby.

W 2015 r. użytkowanie służbowych samochodów do celów prywatnych opodatkowane ryczałtem

Obecnie w Sejmie trwają prace nad nowymi zasadami opodatkowania wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych. Propozycja zakłada, że od 2015 roku użytkowanie służbowych samochodów do celów prywatnych będzie prawdopodobnie opodatkowane ryczałtem.

Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej

Rozpoczyna się kolejny rok szkolny, w związku z tym niektórzy rodzice będą szukać opiekunki do dzieci. W przypadku zatrudnienia niani na podstawie umowy uaktywniającej, jej składki ubezpieczeniowe w całości może sfinansować ZUS, również rozliczenia podatkowe nie obciążą rodziców, bo co do zasady odpowiada za nie sama niania.

Moment wykonania usług budowlanych w podatkach dochodowych

Ministerstwo Finansów potwierdza, że moment wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej na gruncie ustaw o podatkach dochodowych ustala się niezależnie od regulujących to zagadnienie przepisów ustawy o VAT. Rozwiewa tym samym wątpliwości powstałe w wyniku wejścia w życie od początku 2014 roku nowych przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Podatek od wakacyjnych zarobków za granicą

Osoby, które osiągają dochody z pracy dorywczej za granicą (np. w wakacje) powinny co do zasady wykazać te dochody w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, składanym w polskim urzędzie skarbowym. Czasem trzeba będzie także dopłacić podatek dochodowy mimo pobranych za granicą zaliczek.

I co z tym podatkiem sankcyjnym (75 proc.)?

Podatek sankcyjny tj. podatek dochodowy od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów został, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 lipca 2014 r., uznany za niezgodny z Konstytucją. Mimo korzystnego dla podatników wyroku, przepis utraci moc z upływem 18 miesięcy. Podatek sankcyjny zostanie więc w obrocie prawnym do lutego 2016 r.

Wydatki na kurs prawa jazdy w kosztach podatkowych

Wydatki poniesione na sfinansowanie pracownikom kursów prawa jazdy mogą obniżyć należny fiskusowi podatek przedsiębiorcy. Niezbędnym warunkiem jest jednak wykazanie, że zapłata za kurs jest związana z prowadzoną działalnością. W niektórych przypadkach pracownicy nie zapłacą od ufundowanego szkolenia PIT-u.

Udział w otwartej imprezie jubileuszowej a przychód w PIT

Otwarty charakter imprezy, na którą może przyjść praktycznie każda osoba, nie pozwala na zindywidualizowanie świadczeń uzyskanych przez uczestników. Zatem wartość świadczeń udostępnionych podczas imprezy nie stanowi dla nich przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu PIT.

Rozliczanie użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych w 2015 r.

W 2015 r. obecny systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych zostanie zastąpiony ryczałtem – to jedno z rozwiązań zawartych w projekcie ustawy o ułatwieniu prowadzenia działalności gospodarczej, który trafił do Sejmu.

Usługa wstępnego wypełnienia deklaracji PIT od 2015 r.

Usługa wstępnego wypełnienia zeznań rocznych PIT przez urzędy skarbowe będzie dostępna od 2015 r. dla podatników rozliczających się na deklaracji PIT-37, a od 2016 r. - dla składających deklaracje PIT-36 oraz PIT-38 – tak zakłada przyjęty niedawno przez rząd projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym oraz niektórych innych ustawach.

PIT od nieujawnionych dochodów - kolejny wyrok TK

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący podatku od dochodów nieujawnionych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.) jest niezgodny z konstytucją, jednakże odroczył utratę jego mocy obowiązującej o osiemnaście miesięcy. To kolejny wyrok TK w tej sprawie - poprzedni dotyczył tego samego przepisu w nieco innym brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku.

Nieodpłatne świadczenia dla pracowników – opodatkowanie PIT

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że ważne jest, czy pracownik korzysta ze świadczenia oferowanego przez pracodawcę w pełni dobrowolnie. Nie powinno zatem być mowy o przychodzie pracownika (a więc i podatku dochodowym) w tych przypadkach, gdy pracownik nie poniósłby określonego wydatku z własnej kieszeni.

Od 2015 r. użytkowanie służbowych samochodów opodatkowane ryczałtem

Zastąpienie od 1 stycznia 2015 r. ryczałtem obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych – przewiduje projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, którego pierwsze czytanie odbędzie się na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

Czy kierowcy za nocleg w kabinie samochodu należy się ryczałt

12 czerwca 2014 roku Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych wydał uchwałę dotyczącą wątpliwości związanych z noclegami kierowców w kabinach pojazdów. Zdaniem sądu za nocleg kierowcy w kabinie samochodu należy się wypłata ryczałtu.

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej majątek firmowy niejednokrotnie miesza się z majątkiem prywatnym przedsiębiorcy, natomiast sprawy służbowe łączą się ze sprawami domowymi. Często również, w prowadzenie firmy zaangażowany jest współmałżonek przedsiębiorcy, a w działalności wykorzystywane są elementy wspólnego majątku. Oto kilka ważnych kwestii, które powinni znać „zaobrączkowani” przedsiębiorcy.

Ryczałty za nocleg kierowców – najnowszy wyrok SN

Zapewnienie pracownikowi będącemu kierowcą samochodu ciężarowego warunków do spania w kabinie tego samochodu w czasie wykonywania przewozu w transporcie międzynarodowym nie pozbawia go prawa żądania od pracodawcy zwrotu kosztów noclegów określonych w przepisach o podróżach służbowych (uchwała Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 r., II PZP 1/14).

Rozliczenie roczne na PIT-28

Zasady rozliczenia rocznego na druku PIT-28 wyjaśniają eksperci z Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów. W szczególności radzą jakie dokumenty trzeba złożyć wraz z PIT-28, kiedy można skorygować lub uzupełnić zeznanie, jakie są konsekwencje złożenia zeznania po terminie oraz z jakich ulg mogą skorzystać ryczałtowcy.

Spadkobierca może odliczyć straty spadkodawcy

Spadkobierca dziedziczący firmę i kontynuujący jej działalność ma prawo do odliczenia od dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej strat z lat ubiegłych wykazanych w zeznaniach podatkowych spadkodawcy.

Wstępne wypełnienie zeznań rocznych PIT w 2015 r.

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o PIT, którego zasadniczym celem jest uruchomienie w 2015 r. usługi wstępnie wypełnianych deklaracji rocznych PIT (usługa PFR) oraz ograniczenie liczby dokumentów papierowych, jakie obecnie wpływają do administracji podatkowej i są przez nią przetwarzane.

Kiedy sprzedaż składników majątku stanowi przychód z działalności gospodarczej

Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia użytkowania wieczystego nieruchomości wykorzystywanej przez podatnika na potrzeby działalności gospodarczej, ale nieujętej w ewidencji środków trwałych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Obowiązki prawne i podatkowe osób prowadzących blogi

Dochody uzyskane z prowadzenia blogów podlegać mogą opodatkowaniu, jeśli będą kwalifikowały się do uznania przez fiskus za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust 6 ustawy o PIT – a więc jako działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

Wypłata dywidendy rzeczowej w spółce z o.o.

Zysk spółki wynikający ze sprawozdania finansowego może zostać przeznaczony na wypłatę dywidendy dla uprawnionych wspólników spółki z o.o. Oprócz formy pieniężnej dywidenda może być wypłacana w formie rzeczowej. Jakie skutki wywołuje wypłacenie dywidendy w formie rzeczowej?

Jak rozliczać przychody z praw autorskich

Rozliczanie autorskich praw majątkowych w ramach prowadzonej firmy od kilku lat sprawiało przedsiębiorcom problemy. Organy podatkowe zajmowały w tej kwestii rozbieżne stanowiska nie mogąc zdecydować się, jak zakwalifikować to źródło przychodów. Na szczęście niedawno Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w tej kwestii, kończąc ostatecznie wieloletnie spory. Warto wiedzieć, jak prawidłowo rozliczać tzw. twórcze przychody.

Odsetki za zwłokę w wypłacie wynagrodzenia bez PIT i składek ZUS

Jeżeli pracodawca wypłaca pracownikowi wynagrodzenie po terminie, np. w następnym miesiącu, to powinien doliczyć je do bieżącej pensji i od tej sumy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Jeżeli pracodawca wypłaci zaległą pensję wraz z odsetkami za zwłokę, zaliczkę na PIT i składki ZUS pobierze tylko od wartości pensji.

Przychody z praw autorskich w ramach firmy - jak rozliczać?

Rozliczanie autorskich praw majątkowych w ramach prowadzonej firmy od kilku lat sprawiało przedsiębiorcom problemy. Organy podatkowe zajmowały w tej kwestii rozbieżne stanowiska nie mogąc zdecydować się, jak zakwalifikować to źródło przychodów. Na szczęście niedawno Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w tej kwestii, kończąc ostatecznie wieloletnie spory. Warto wiedzieć, jak prawidłowo rozliczać tzw. twórcze przychody.

Przychody sportowców mogą być objęte liniową stawką PIT

Przychody z tytułu uprawiania sportu, a także przychody sędziów sportowych, artystów i naukowców można rozliczać w ramach działalności gospodarczej i opodatkować 19-proc. stawką PIT.

REKLAMA