Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.
Prowadzę niewielką drukarnię. Uważam, że powinienem płacić ryczałt wg stawki 5,5%. Moim zdaniem wykonuję działalność o charakterze wytwórczym a nie usługowym. Bowiem z własnych materiałów, tj.: z papieru, farby drukarskiej, matryc, za pomocą nowoczesnych technologii wykonuje całkowicie nowy wyrób jakim jest gotowe wyroby typu: etykiety, kartoteki, druki reklamowe, broszury, wizytówki, plakaty, ulotki, naklejki,itd. Czy mam rację?
Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług żurawiem samojezdnym o maksymalnym udźwigu 16 ton, sklasyfikowaną według PKD z 2007 r. jako pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (43.99.Z). W ramach tej działalności wykonuję głównie załadunki i rozładunki różnego rodzaju materiałów budowlanych, maszyn, kontenerów, itp. oraz ustawianie różnego typu konstrukcji (stalowych, betonowych). Którą stawkę ryczałtu powinienem opłacać z tego tytułu - 8,5% czy 5,5%?
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?