REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o.
Formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Dokonanie wyboru optymalnej formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o. powinno być poprzedzony gruntowną analizą. W szczególności należy brać pod uwagę relacje pomiędzy wspólnikiem a spółką, m.in. to, czy wspólnik zamierza na rzecz spółki świadczyć usługi lub dostarczać rzeczy, czy chce być objęty systemem ubezpieczeń społecznych, a także czy wspólnikowi bardziej zależy na stałości własnych dochodów, czy na rozwoju spółki.

Osoby wybierające formę prawną prowadzenia działalności gospodarczej często odrzucają spółkę z o.o. jako jedną z najmniej korzystnych pod względem obciążeń publiczno-prawnych, zwłaszcza w przypadku spółki jednoosobowej. Czy istnieją zatem sposoby, aby prowadzenie działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stało się trochę bardziej przyjazne dla wspólnika?

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnik spółki z o.o. ma określone prawa

Generalnie rzecz biorąc, wspólnik spółki z o.o. ma więcej praw niż obowiązków. Może przeglądać dokumentację spółki, głosować na zgromadzeniu wspólników, decydując o kluczowych dla niej sprawach, czy w końcu pobierać dywidendę. To ostatnie uprawnienie stanowi największy finansowy profit wspólnika sprawnie działającego podmiotu, bowiem pozwala na realne „odcinanie kuponów” od zysków, które wypracowała spółka dzięki wniesionemu przez wspólnika wkładowi.

Wypłacona wspólnikowi dywidenda stanowi jego przychód i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznym (lub prawnych, jeśli wspólnikiem jest inny podmiot podlegający takiemu opodatkowaniu). Wypłata dywidendy ma jednak swoje niedogodności, ponieważ następuje tylko raz w roku i jest uzależniona zarówno od wyniku finansowego spółki – może być dokonana wyłącznie z zysku spółki, jak i od treści uchwały wspólników. Oczywiście spółka może wypłacać wspólnikowi zaliczki na poczet dywidendy, jednak musi w tym celu spełnić szereg wymogów, o których mowa w art. 194 i 195 KSH.

Ma również obowiązki

Największym i najważniejszym obowiązkiem wspólnika spółki z o.o. jest wniesienie wkładu. Jeśli umowa spółki z o.o. nie nakłada na wspólnika dodatkowych obowiązków, to w gruncie rzeczy wniósłszy wkład, może on czekać z założonymi rękami na pieniądze. Tym niemniej umowa spółki może równie dobrze nałożyć na wspólnika dodatkowe zobowiązania wobec spółki. Wspólnik może się w niej zobowiązać do powstrzymania się od niektórych działań (na przykład od prowadzenia działalności konkurencyjnej), jak również nałożyć na siebie obowiązek wykonywania różnych czynności.

REKLAMA

Jednym z obowiązków, które może nakładać na wspólnika umowa spółki, jest obowiązek spełniania wobec spółki powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Oczywiście umowa spółki musi być zredagowana w taki sposób, aby jasno określała zakres i rodzaj takich świadczeń. Nie wynika natomiast z żadnego przepisu, aby takie świadczenie miało mieć charakter nieodpłatny. Należy wręcz zauważyć, że gdy wspólnik będzie świadczył coś na rzecz spółki za darmo, to może się okazać, że spółka otrzymała nieodpłatne świadczenie i osiągnęła z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak najkorzystniej?

Wybór najlepszej formy czerpania profitów ze spółki przez jej właściciela winien być zawsze dokonywany indywidualnie, z uwzględnieniem szerokiego spektrum korzyści, ale i potencjalnych zagrożeń, które mogą się z tym wiązać. Jak już wyżej wspomniano, możliwa jest wypłata dywidendy, ale także wynagrodzenie za powtarzające się świadczenia niepieniężne, do których wspólnik obowiązany jest na podstawie postanowień umowy spółki. W niektórych przypadkach wspólnik może być również pracownikiem lub zleceniobiorcą spółki, wykonując na jej rzecz komercyjnie usługi. Każda z form wynagradzania wspólnika spółki z o.o. ma swoje zalety, ale także wady. Dywidenda stanowi najbardziej naturalny sposób wypłaty wspólnikowi wynagrodzenia i jest opodatkowana podatkiem liniowym, jednak należy się tylko raz do roku i tylko w przypadku wypracowania przez spółkę zysku, a skoro wypłacana jest z zysku, to nie wpływa na podstawę opodatkowania dochodu spółki.

Polecamy: Działalność spółek z o.o. w uchwałach wspólników. Wzory i praktyczne wyjaśnienia

Umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna, na podstawie której spółka wypłaca wynagrodzenie, jest z kolei traktowana jak każda inna umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna i generuje dla spółki konkretne, wynikające z odpowiednich przepisów koszty, których wysokość jest ściśle powiązana z wysokością wynagrodzenia, w tym również odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, jednak w określonych przez przepisy podatkowe przypadkach może stanowić koszt uzyskania przychodu spółki, a zatem obniżać podstawę opodatkowania. Warto jednak zauważyć, że nie w każdym przypadku umowa o pracę między spółką z o.o. a jej wspólnikami może być zawarta. Obowiązek wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę czy umowy zlecenie nie zależy od wyniku finansowego spółki. Trzecia z opisywanych opcji, tj. wynagradzanie wspólnika za powtarzające się świadczenia niepieniężne, do których wspólnik zobligowany jest przez akt założycielski spółki, to również należność, która przy spełnieniu określonych warunków może być podatkowym kosztem uzyskania przychodu. Wypłata takiego wynagrodzenia również dokonywana jest wcześniej, niż spółka może mówić o zysku, a nawet o dochodzie do opodatkowania.

Zobacz także: Moja firma


Ponadto jest niezależna od osiągnięcia zysków. Co więcej, nie generuje ona, zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązku odprowadzania składek, ponieważ nie znajduje się w zamkniętym katalogu podstaw do objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi. Oczywiście rozwiązanie to nie jest pozbawione wad. Jeśli nie odprowadzamy składek na ubezpieczenia społeczne, wówczas nie jesteśmy takimi ubezpieczeniami objęci, chyba że przysługują nam one z innego tytułu.

Jak zrobić to dobrze?

Jak już wyżej wspomniano, wybór optymalnej formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o. winien być poprzedzony wszechstronną analizą, biorącą pod uwagę inne relacje pomiędzy wspólnikiem a spółką, to, czy wspólnik zamierza na rzecz spółki świadczyć faktycznie jakieś usługi lub dostarczać jej jakieś rzeczy, czy chce być objęty systemem ubezpieczeń społecznych, oraz czy wspólnikowi bardziej zależy na stałości własnych dochodów, czy na rozwoju i kondycji finansowej spółki. Oczywiście każdy z wybranych wariantów powinien znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie w dokumentacji spółki, a niektóre z nich również w samym akcie założycielskim, aby mogły być wykonywane zgodnie z prawem.

W tym ostatnim wypadku należy pamiętać, że zmiany umowy spółki z o.o. dla swojej skuteczności wymagają wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym. W dokonaniu takiej analizy bardzo przydatna może okazać się pomoc prawnika swobodnie poruszającego się po meandrach przepisów zarówno prawa handlowego, podatkowego, jak i ubezpieczeń społecznych.

Wybrany mądrze i dopasowany do konkretnych okoliczności system wynagradzania wspólnika może okazać się korzyścią nie tylko dla niego samego, ale także dla spółki.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

radca prawny Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku dla firm leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA