REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać opinię zabezpieczającą przed klauzulą o unikaniu opodatkowania

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Jak uzyskać opinię zabezpieczającą przed klauzulą o unikaniu opodatkowania
Jak uzyskać opinię zabezpieczającą przed klauzulą o unikaniu opodatkowania

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas podatnik, który miała wątpliwości dotyczące przeprowadzania określonej transakcji gospodarczej, mógł złożyć wniosek o indywidualną interpretację podatkową. Jednakże nowe regulacje zakładają możliwość niewydania interpretacji w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co do których istnieje przypuszczenie, że mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Można się jednak przed tym uchronić uzyskując opinię zabezpieczającą.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania weszła w życie 15 lipca 2016 r. W dniu 15 września Minister Finansów powołał natomiast na czteroletnią kadencję Radę ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania, do której będzie mógł zwrócić się o opinię co do tego, czy w danej sprawie zasadnie zastosowano klauzulę. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania ma być narzędziem umożliwiającym skuteczniejszą walkę z nielegalną optymalizacją podatkową, uniemożliwiając dokonywanie czynności sprzecznych z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, dokonanych wyłącznie w celu osiągnięcia oszczędności podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sztuczne działania podatników zostaną wyeliminowane

REKLAMA

Klauzuli nie stosuje się jednak do podmiotu, który uzyskał opinię zabezpieczającą, a także do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poniżej prezentujemy kompleksowy opis procedury prowadzącej do wydania opinii zabezpieczającej.

Wniosek

Opinia zabezpieczająca dotyczy oceny, czy ma miejsce unikanie opodatkowania. Ustawodawca przewidział jedynie wydanie opinii do indywidualnej sprawy – nie będzie zatem analogicznych do interpretacji ogólnych opinii wydanych z urzędu. O jej wydanie zainteresowany podmiot występuje do Ministra Finansów. O opinię wystąpić może nie tylko podatnik, ale nawet osoba dopiero planująca określoną działalność gospodarczą.

Wniosek powinien zawierać:

  1. dane identyfikujące wnioskodawcę i podmioty dokonujące czynności;
  2. wyczerpujący opis planowanej, rozpoczętej lub dokonanej czynności wraz ze wskazaniem powiązań między stronami;
  3. cele, których realizacji czynność ma służyć;
  4. ekonomiczne lub gospodarcze uzasadnienie czynności;
  5. skutki podatkowe, w tym korzyści podatkowe, będące rezultatem czynności objętych wnioskiem;
  6. własne stanowisko w sprawie.

W razie wątpliwości co do wniosku i przedłożonych dokumentów Minister może zwrócić się o ich wyjaśnienie lub dostarczenie materiałów uzupełniających (np. umów lub ich projektów), a także zorganizować spotkanie uzgodnieniowe w celu wyjaśnienia wątpliwości. To odróżnia opinię od interpretacji podatkowych, ponieważ przy ich wydaniu nic, co wychodzi poza treść wniosku, nie podlega ocenie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Warto tu zaznaczyć, że dla wniosków o opinię zabezpieczającą nie przewiduje się utworzenia formularzy, tak jak w przypadku wniosków o interpretacje indywidualne.

Opłata

Wniosek podlega opłacie w wysokości 20 tys. zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, na rachunek Ministerstwa. Wnioskodawcę obciążają dodatkowo koszty postępowania takie jak koszty podróży i wynagrodzenie biegłych i tłumaczy.

Wydanie opinii

Minister Finansów wydaje opinię zabezpieczającą, gdy zgodzi się z wnioskodawcą, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania klauzula przeciw unikaniu opodatkowania. Wydając opinię, organ nie ogranicza się do przepisów prawa, ale uwzględnia również kompleksową sytuację gospodarczą i korzyści z planowanych działań. Po wydaniu przesyła się ją do wnioskodawcy i upowszechnia w Biuletynie Informacji Publicznej. Opinie mają być wydawane bez zbędnej zwłoki – nie później niż w terminie 6 miesięcy od otrzymania wniosku przez Ministra. Niewydanie opinii w tym terminie ma skutek tożsamy z wyrażeniem zgody na przedstawione stanowisko wnioskodawcy.


Nie ma opinii negatywnych, jak w przypadku interpretacji podatkowych, a jedynie odmowa wydania opinii, w której wskazuje się okoliczności świadczące, że do czynności może mieć zastosowanie klauzula. Zarówno na odmowę jak i na samą opinię, np. gdy podatnik nie zgadza się z uzasadnieniem, przysługuje skarga do WSA.

Zmiana opinii

Opinię zabezpieczającą można zmienić z urzędu, jednak jedynie, jeżeli okaże się sprzeczna z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego lub TSUE. Dotyczy to również opinii niewydanych w terminie.

Opinia po wydaniu

Zastosowanie się do wydanej opinii daje podstawę do powołania się na zasadę nieszkodzenia jak w przypadku interpretacji podatkowych, jednak warto pamiętać, że treść opinii dotyczy jedynie konstrukcji unikania opodatkowania – nie chroni więc ona przed nieprawidłowym zastosowaniem przepisów prawa podatkowego.

Praktyka pokaże, czy opinie zabezpieczające przyjmą się jako narzędzie stosowane przez podatników dla dociekania swych praw. Ich forma budzi skojarzenia zarówno z wnioskiem o interpretację indywidualną jak i z porozumieniem w sprawach ustalenia cen transakcyjnych. Jak wynika z informacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, od wprowadzenia tej instytucji do końca 2015 r. złożono zaledwie 63 wnioski o uprzednie porozumienia cenowe. Wysoki koszt i formalizm wniosków o opinię zabezpieczającą pozwalają się spodziewać ich równie niewielkiej popularności.

Autor: Mateusz Wnuk, konsultant podatkowy w kancelarii KSP Legal & Tax Advice

Mateusz Wnuk – konsultant podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach mateusz.wnuk@ksplegal.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA