REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie podatnika do dokonania określonej czynności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
podatnik, postępowanie podatkowe, wezwanie, zawiadomienie, dowód z przesłuchań
podatnik, postępowanie podatkowe, wezwanie, zawiadomienie, dowód z przesłuchań

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy może wezwać podatnika do określonego zachowania - złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania innej czynności. Brak reakcji podatnika na wezwanie organu może spowodować nałożenie na niego kary porządkowej do 2 500 zł.

Należy odróżnić wezwanie od zwykłego zawiadomienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W zawiadomieniu znajduje się  informacja o planowanych czynnościach w toku postępowania. Osoba o nich poinformowana nie ma jednak obowiązku wzięcia w nich udziału, ma natomiast takie prawo. W związku z tym nie będzie ukarana sankcją porządkową za brak reakcji na czynności wskazane w zawiadomieniu.

Również czym innym jest dowód z przesłuchania.

Wyjaśnienia, w odróżnieniu od przesłuchania strony, nie są środkiem dowodowym oraz nie mogą samodzielnie tworzyć podstawy rozstrzygnięcia sprawy co do jej istoty. Wyjaśnienia mogą natomiast stanowić podstawę do ustalania istotnych okoliczności dla procesu.

REKLAMA

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadkowie w postępowaniu podatkowym

Wezwanie

Uprawnienie organu podatkowego do wzywania podatników, aby dokonali wskazanej czynności, wiąże się z jednostronną i władczą ingerencją w prawa osób wzywanych. 

Ograniczeniem nałożenia takiego obowiązku jest konieczność, aby czynności te były niezbędne do wyjaśnienia danych okoliczności, faktów oraz rozstrzygnięcia sprawy. O tym decyduje organ podatkowy.

Jak wskazał Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 25 marca 2010 r. (sygnatura I SA/Kr 28/10): Przepis art. 155 o.p. ogranicza możliwość wzywania osób do sytuacji, gdy jest to niezbędne do wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy. Chodzi zatem o takie sytuacje, gdy rozstrzygnięcie sprawy musi odbyć się np. przez przedstawienie stanowiska strony na piśmie, a mając na uwadze treść art. 122 o.p., w sytuacji, gdy w inny sposób nie da się w postępowaniu dokonać wyjaśnienia stanu faktycznego i gdy pozostaną niewyjaśnione elementy niezbędne do podjęcia prawidłowego rozstrzygnięcia.

Treść wezwania skierowanego do osób wskazanych w tym przepisie musi zatem odnosić się do niezbędności ich wyjaśnień do podjęcia prawidłowego rozstrzygnięcia określonej sprawy podatkowej, przy uwzględnieniu zasad tego postępowania.

Ten sam sąd w wyroku z 16 grudnia 2008 r. (sygnatura I SA/Kr 1321/08) wyjaśnił, że jeśli do wyjaśnienia okoliczności, czy rozstrzygnięcia sprawy nie jest niezbędne wzywanie danej osoby do podjęcia określonych czynności, to sąd nie ma uprawnienia do nałożenia kary porządkowej za brak wymaganego zachowania od wezwanego. 

Z przedstawionego prawa organ może skorzystać zarówno podczas toczącego się postępowania podatkowego, jak i jeszcze też przed jego rozpoczęciem. Wezwanie może być skierowane w zasadzie do każdego. W przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, wezwanie  powinno być kierowane do osób reprezentujących te podmioty. 

Organ może wezwać dany podmiot do:

1)     złożenia wyjaśnień

2)     złożenia zeznań

3)     wykonania innej czynności.

Ponadto, organ podatkowy określa w jaki sposób należy wykonać wezwanie, tzn. czy poprzez osobiste działanie, czy poprzez czynności pełnomocnika, czy też bez osobistego kontaktu z urzędem za pomocą formy pisemnej.

Zeznanie można złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu, natomiast w przypadku wyjaśnień możliwe jest, aby złożył je także pełnomocnik podatnika (tak jak w poprzedniej sytuacji- ustnie lub do protokołu). To, w jaki sposób powinna być wykonana wskazana inna czynność, zależy od jej rodzaju i charakteru.

Protokoły i adnotacje

Nie istnieje wyliczenie czynności, do których wykonania organ może wezwać. W związku z tym organ może wymagać różnych zachowań od wezwanych. Od tej regulacji istnieją wyjątki, ponieważ organ nie może żądać ujawniania przez strony postępowania dziedzin życia objętych prywatnością np. informacji związanych ze stanem majątku lub sferą ekonomiczną.

P. Pietrasz („Ordynacja podatkowa. Komentarz”, wyd. IV, opublikowany LEX 2011) uważa, że strona postępowania podatkowego nie może na podstawie art. 155 ordynacji podatkowej być obciążona obowiązkiem tworzenia dodatkowej dokumentacji na potrzeby tego postępowania (np. dodatkowych zestawień czy kalkulacji).

Niemożność stawienia się na wezwanie

W przypadku, gdy wezwana osoba nie może wstawić się na wezwanie, organ podatkowy może przyjąć wyjaśnienie, zeznanie lub dokonać czynności w miejscu pobytu tej osoby.

Decyzje o tym podejmuje sam organ, natomiast nie musi uzyskać do tego zgody wezwanej osoby. Mimo to, gdy odmówi wstępu do mieszkania, nie można nałożyć na nią kary porządkowej. 

Poza tym, ordynacja podatkowa w art. 156 wprowadza dodatkowe ograniczenie dotyczące osobistego wstawiennictwa. Wezwany ma obowiązek osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym zamieszkuje lub przebywa.

Organ podatkowy może wzywać osoby zamieszkałe w innym województwie, niż to w którym ma siedzibę, ale wezwany ma prawo odmówić i nie być ukarany karą porządkową.

Ponadto wzywana osoba – inna niż strona postępowania podatkowego, np. uczestnik postępowania - może złożyć zastrzeżenie, że chce stawić się przed organem właściwym do rozpatrzenia sprawy.

Czy strona postępowania podatkowego musi przyjść na przesłuchanie

W związku z tym, organ podatkowy powinien w wezwaniu poinformować wzywanego o:      

- obowiązku osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym wzywany zamieszkuje lub przebywa,                                                                                        

- możliwości złożenia zastrzeżenia przez wzywanego, że chce on stawić się osobiście przed organem właściwym do rozpatrzenia sprawy.

W ustawie nie ma wskazanego terminu, w którym osoba wezwana może złożyć zastrzeżenie. P. Pietrasz wskazuje, że można to uczynić (złożyć zastrzeżenie o chęci osobistego stawienia się przed organem właściwym w sprawie) od daty doręczenia wezwania.

Data określona w art. 156 ordynacji podatkowej - który stanowi, że w przypadku wszczęcia postępowania podatkowego z urzędu, w postanowieniu o wszczęciu postępowania organ podatkowy poucza stronę o możliwości złożenia zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia - dotyczy tylko zastrzeżenia składanego przez stronę postępowania, a nie jego uczestnika.

Podstawa prawna: art. 155-160 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 nr 137 poz. 926 ze zmianami).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA