REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie podatnika do dokonania określonej czynności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
podatnik, postępowanie podatkowe, wezwanie, zawiadomienie, dowód z przesłuchań
podatnik, postępowanie podatkowe, wezwanie, zawiadomienie, dowód z przesłuchań

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy może wezwać podatnika do określonego zachowania - złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania innej czynności. Brak reakcji podatnika na wezwanie organu może spowodować nałożenie na niego kary porządkowej do 2 500 zł.

Należy odróżnić wezwanie od zwykłego zawiadomienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W zawiadomieniu znajduje się  informacja o planowanych czynnościach w toku postępowania. Osoba o nich poinformowana nie ma jednak obowiązku wzięcia w nich udziału, ma natomiast takie prawo. W związku z tym nie będzie ukarana sankcją porządkową za brak reakcji na czynności wskazane w zawiadomieniu.

Również czym innym jest dowód z przesłuchania.

Wyjaśnienia, w odróżnieniu od przesłuchania strony, nie są środkiem dowodowym oraz nie mogą samodzielnie tworzyć podstawy rozstrzygnięcia sprawy co do jej istoty. Wyjaśnienia mogą natomiast stanowić podstawę do ustalania istotnych okoliczności dla procesu.

REKLAMA

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadkowie w postępowaniu podatkowym

Wezwanie

Uprawnienie organu podatkowego do wzywania podatników, aby dokonali wskazanej czynności, wiąże się z jednostronną i władczą ingerencją w prawa osób wzywanych. 

Ograniczeniem nałożenia takiego obowiązku jest konieczność, aby czynności te były niezbędne do wyjaśnienia danych okoliczności, faktów oraz rozstrzygnięcia sprawy. O tym decyduje organ podatkowy.

Jak wskazał Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 25 marca 2010 r. (sygnatura I SA/Kr 28/10): Przepis art. 155 o.p. ogranicza możliwość wzywania osób do sytuacji, gdy jest to niezbędne do wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy. Chodzi zatem o takie sytuacje, gdy rozstrzygnięcie sprawy musi odbyć się np. przez przedstawienie stanowiska strony na piśmie, a mając na uwadze treść art. 122 o.p., w sytuacji, gdy w inny sposób nie da się w postępowaniu dokonać wyjaśnienia stanu faktycznego i gdy pozostaną niewyjaśnione elementy niezbędne do podjęcia prawidłowego rozstrzygnięcia.

Treść wezwania skierowanego do osób wskazanych w tym przepisie musi zatem odnosić się do niezbędności ich wyjaśnień do podjęcia prawidłowego rozstrzygnięcia określonej sprawy podatkowej, przy uwzględnieniu zasad tego postępowania.

Ten sam sąd w wyroku z 16 grudnia 2008 r. (sygnatura I SA/Kr 1321/08) wyjaśnił, że jeśli do wyjaśnienia okoliczności, czy rozstrzygnięcia sprawy nie jest niezbędne wzywanie danej osoby do podjęcia określonych czynności, to sąd nie ma uprawnienia do nałożenia kary porządkowej za brak wymaganego zachowania od wezwanego. 

Z przedstawionego prawa organ może skorzystać zarówno podczas toczącego się postępowania podatkowego, jak i jeszcze też przed jego rozpoczęciem. Wezwanie może być skierowane w zasadzie do każdego. W przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, wezwanie  powinno być kierowane do osób reprezentujących te podmioty. 

Organ może wezwać dany podmiot do:

1)     złożenia wyjaśnień

2)     złożenia zeznań

3)     wykonania innej czynności.

Ponadto, organ podatkowy określa w jaki sposób należy wykonać wezwanie, tzn. czy poprzez osobiste działanie, czy poprzez czynności pełnomocnika, czy też bez osobistego kontaktu z urzędem za pomocą formy pisemnej.

Zeznanie można złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu, natomiast w przypadku wyjaśnień możliwe jest, aby złożył je także pełnomocnik podatnika (tak jak w poprzedniej sytuacji- ustnie lub do protokołu). To, w jaki sposób powinna być wykonana wskazana inna czynność, zależy od jej rodzaju i charakteru.

Protokoły i adnotacje

Nie istnieje wyliczenie czynności, do których wykonania organ może wezwać. W związku z tym organ może wymagać różnych zachowań od wezwanych. Od tej regulacji istnieją wyjątki, ponieważ organ nie może żądać ujawniania przez strony postępowania dziedzin życia objętych prywatnością np. informacji związanych ze stanem majątku lub sferą ekonomiczną.

P. Pietrasz („Ordynacja podatkowa. Komentarz”, wyd. IV, opublikowany LEX 2011) uważa, że strona postępowania podatkowego nie może na podstawie art. 155 ordynacji podatkowej być obciążona obowiązkiem tworzenia dodatkowej dokumentacji na potrzeby tego postępowania (np. dodatkowych zestawień czy kalkulacji).

Niemożność stawienia się na wezwanie

W przypadku, gdy wezwana osoba nie może wstawić się na wezwanie, organ podatkowy może przyjąć wyjaśnienie, zeznanie lub dokonać czynności w miejscu pobytu tej osoby.

Decyzje o tym podejmuje sam organ, natomiast nie musi uzyskać do tego zgody wezwanej osoby. Mimo to, gdy odmówi wstępu do mieszkania, nie można nałożyć na nią kary porządkowej. 

Poza tym, ordynacja podatkowa w art. 156 wprowadza dodatkowe ograniczenie dotyczące osobistego wstawiennictwa. Wezwany ma obowiązek osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym zamieszkuje lub przebywa.

Organ podatkowy może wzywać osoby zamieszkałe w innym województwie, niż to w którym ma siedzibę, ale wezwany ma prawo odmówić i nie być ukarany karą porządkową.

Ponadto wzywana osoba – inna niż strona postępowania podatkowego, np. uczestnik postępowania - może złożyć zastrzeżenie, że chce stawić się przed organem właściwym do rozpatrzenia sprawy.

Czy strona postępowania podatkowego musi przyjść na przesłuchanie

W związku z tym, organ podatkowy powinien w wezwaniu poinformować wzywanego o:      

- obowiązku osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym wzywany zamieszkuje lub przebywa,                                                                                        

- możliwości złożenia zastrzeżenia przez wzywanego, że chce on stawić się osobiście przed organem właściwym do rozpatrzenia sprawy.

W ustawie nie ma wskazanego terminu, w którym osoba wezwana może złożyć zastrzeżenie. P. Pietrasz wskazuje, że można to uczynić (złożyć zastrzeżenie o chęci osobistego stawienia się przed organem właściwym w sprawie) od daty doręczenia wezwania.

Data określona w art. 156 ordynacji podatkowej - który stanowi, że w przypadku wszczęcia postępowania podatkowego z urzędu, w postanowieniu o wszczęciu postępowania organ podatkowy poucza stronę o możliwości złożenia zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia - dotyczy tylko zastrzeżenia składanego przez stronę postępowania, a nie jego uczestnika.

Podstawa prawna: art. 155-160 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 nr 137 poz. 926 ze zmianami).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA