Choć podatek od towarów i usług, jako taki, z zasady nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to istnieją przypadki, w których od kwoty podatku naliczonego będzie trzeba zapłacić podatek. Przykładem takiej sytuacji jest korekta deklaracji podatku VAT związana ze zmianą wartości obrotu w danym roku podatkowym, w stosunku do poprzedniego okresu rozliczeniowego.
Organy podatkowe potwierdzają, że podatnik może odliczyć pełną kwotę VAT naliczonego przy zakupie samochodu, jeżeli przeznaczy go na wynajem (dzierżawę, leasing). Warunkiem jest, aby minimalny okres najmu (dzierżawy, leasingu) przekraczał pół roku. Co istotne, późniejsza zmiana sposobu wykorzystania samochodu (tzn. m.in. rezygnacja z najmu, dzierżawy, leasingu i przeznaczenie go na pozostałe cele prowadzonej działalności) nie zmienia prawa do odliczenia VAT naliczonego.
W lipcu ub.r. wykazaliśmy różnicę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu. W związku z tym zadzwoniła do nas pracownica urzędu skarbowego i poprosiła o faktury oraz rejestry VAT. Sprawdzanie dokumentów trwa już dwa miesiące, żadnego pisma o kontroli nie było. Teraz otrzymaliśmy duplikat faktury za czynsz + media z lipca (fakturę wysłano do nas wcześniej, odebrał ją pracownik za potwierdzeniem odbioru, ale zgubił). Musimy zatem skorygować deklarację VAT za lipiec, ale chyba nie możemy, bo trwa kontrola. Czy po jej zakończeniu będziemy mogli dokonać korekty?
Za terminowe regulowanie faktur (w ciągu 14 dni od dnia wystawienia faktury) udzielamy 3% skonta. Faktury wystawiamy od razu na kwotę udzielonego rabatu. Gdy nabywca nie spełni warunku, wystawiamy fakturę korygującą zwiększającą VAT. W trakcie kontroli urząd zakwestionował takie postępowanie, uznając, że powinniśmy wystawić fakturę bez rabatu, a następnie, gdy nabywca zapłaci w terminie, wystawić korektę, a nie odwrotnie. Czy urząd ma rację?
Wpłaciłam zaliczkę, następnie resztę kwoty na podstawie faktury, którą otrzymałam faksem. Dostawca usługi obiecał mi przywiezienie oryginału. Na tej podstawie odliczyłam VAT w kwietniu. Dostawca już dwa tygodnie zwleka z dostarczeniem faktury, nie odbiera telefonów, nie ma z nim kontaktu. Podobno ma problemy finansowe. Podejrzewam, że ta faktura pewnie w ogóle nie istnieje. Co zrobić w takiej sytuacji?
Minister Finansów potwierdził, że wspólnota ma prawo wystawiać refaktury na członków wspólnoty (właścicieli lokali), oczywiście pod warunkiem że nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. W przypadku zakupu towarów i usług oraz odsprzedaży ich właścicielom poszczególnych lokali wspólnota występuje bowiem jako podatnik VAT. Natomiast w zakresie, w jakim wspólnota nabywa towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej, nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takim zakresie nie świadczy na rzecz członków wspólnoty usług opodatkowanych VAT. W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.