REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Administracja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dwie wizje prawa podatkowego

Nie tylko teoretycy zadają sobie podstawowe pytanie: co jest obowiązującym w naszym kraju prawem podatkowym? Każdy podatnik wie, że pod tym pojęciem można rozumieć dwa dość odległe od siebie byty:

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Administracja Podatkowa chce traktować podatników, jak dobra firma swoich klientów. Chce być dla tych podatników przyjazna, a także nowoczesna i profesjonalna. Każda szanująca się firma ma strategię rozwoju. Taką strategię przygotowuje również administracja podatkowa.

Ustawa o administracji podatkowej podpisana przez Prezydenta

Uruchomienie instytucji asystenta podatnika czy centrów obsługi podatników przewiduje podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa o administracji podatkowej. Z wyjątkiem nielicznych przepisów ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Administracja podatkowa ma wspierać podatnika w dobrowolnym płaceniu podatków

Jednym z celów administracji podatkowej jest zwiększenie poziomu dobrowolności płacenia podatków – podkreślił w 31 lipca 2015 r. podczas uroczystości „Dnia Skarbowości” wiceminister finansów Jacek Kapica. Poinformował, że dokument pod nazwą Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej zostanie zaprezentowany we wtorek 4 sierpnia 2014 r.

W Dzień Skarbowości MF przedstawi strategię administracji podatkowej

W najbliższy piątek (31 lipca 2015 r.), czyli w "Dzień Skarbowości", Ministerstwo Finansów ogłosi strategię administracji podatkowej - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa resortu Wiesława Dróżdż. Nie przekazała PAP szczegółów, które mają się znaleźć w dokumencie.

Polski system podatkowy 2015 - co trzeba zmienić by był bardziej efektywny

Polski system podatkowy tkwi w XIX-wiecznym modelu, gdzie panuje bezwzględne władztwo fiskusa. Bardziej efektywny jest system kooperacyjny, w którym fiskus współpracuje z podatnikami - ocenia w rozmowie z PAP wicedyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC Jan Tokarski.

REKLAMA

Łagodna, nieformalna korespondencja z podatnikiem jest skuteczna

7 lipca 2015 r. w Ministerstwie Finansów, zespół Banku Światowego zaprezentował wstępne wyniki badania pilotażowego pt. „Wpływ zachowań behawioralnych na poprawę dobrowolności wypełniania zobowiązań podatkowych w Polsce". Był to pierwszy w Polsce pilotaż opierający się na dokonaniach ekonomii behawioralnej przeprowadzony w sposób randomizowany (randomized controlled trial).

IFK poleca: Identyfikacja podatnika po głosie u RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich podjęła na podstawie publikacji prasowych sprawę planowanego wdrożenia w ramach Krajowej Informacji Podatkowej systemu rozpoznawania głosu osób dzwoniących. System informacji ma umożliwiać zbieranie próbek głosu i uwierzytelnianie biometryczne dzwoniących.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Wszystkie mandaty zapłacisz w urzędzie skarbowym

Do zadań administracji podatkowej dołączy pobór niepodatkowych należności budżetu, w tym mandatów - zakłada senacka poprawka do ustawy o administracji podatkowej przyjęta przez Sejm. Według zapowiedzi stopniowo zadanie poboru mandatów będzie przenoszone z wojewodów na urzędy skarbowe.

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Ustawa o administracji podatkowej - komisja poparła poprawki Senatu

Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się we wtorek 7 lipca 2015 r. za przyjęciem większości z 24 poprawek senackich do ustawy o administracji podatkowej. Przewiduje ona, że rozpoczynający działalność przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych.

Lepsza wymiana informacji o podatnikach między instytucjami

Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów (MF) a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Ministerstwem Sprawiedliwości (MS) oraz Prokuraturą Generalną (PG) umożliwi ich nadzorowanym i podległym jednostkom pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

Ministerstwo Finansów poinformowało, że wraz z izbami skarbowymi uruchomiło nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) izb i urzędów skarbowych. 416 nowych stron - 16 izb skarbowych, 380 urzędów skarbowych, 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.

Coraz więcej decyzji podatkowych jest uchylanych przez sądy administracyjne

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli izby celne i urzędy skarbowe, poza nielicznymi przypadkami, prawidłowo wykonywały wyroki sądów administracyjnych. NIK zwraca jednak uwagę, że w sytuacji gdy wyrok był korzystny dla organów podatkowych, jego wykonanie przebiegało sprawniej. Od 2013 r. gwałtownie rośnie liczba decyzji podatkowych uchylanych przez sądy administracyjne. Zdaniem NIK wynika to przede wszystkim z błędów po stronie organów podatkowych oraz niskiej jakości prawa.

Przedsiębiorcy skorzystają z pomocy asystentów podatkowych

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - takie rozwiązanie zakłada ustawa o administracji podatkowej, o której w tym tygodniu debatował Senat. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta i doradcy podatkowego.

Senat debatuje nad nową ustawą o administracji podatkowej

Przedsiębiorcy zaczynający działalność będzie mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - zakłada uchwalona przez Sejm 27 maja 2015 r. ustawa o administracji podatkowej, o której w środę 24 czerwca 2015 r. dyskutował Senat. Ostatecznie 25 czerwca Senat przegłosował 20 poprawek do tej ustawy. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta a doradcy podatkowego. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 września 2015 r. oraz z dniem następującym po jej ogłoszeniu.

INVOICE - faktura

Faktura przekazana kontrahentowi z inną kwotą niż na paragonie

W przypadku rozbieżności kwoty wyliczonej na paragonie, a tej na fakturze powinno się obie dostosować tak, aby ceny były jednakowe. Jeżeli kasa fiskalna nalicza kwotę brutto, a program używany przy fakturowaniu wyznacza kwotę netto, nie należy przekazywać kontrahentowi zróżnicowanych dokumentów.

Kapica: Rozpoczęliśmy prace nad strategią administracji podatkowej

Resort finansów pracuje nad strategią, która ujednolici interpretacje podatkowe i usprawni rozliczanie podatników z fiskusem.

Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016

Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Cyfrowa administracja podatkowa

Administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Raport „System e-Deklaracje. Badanie preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Edycja 2015" oraz nowy projekt cyfryzacji usług Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej (w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego - CVP) to temat konferencji prasowej wiceministra finansów Jacka Kapicy oraz przedstawicieli PwC, która odbyła się 3 czerwca 2015 r. w Ministerstwie Finansów.

Przedawnienie nie pozwala uchylić bezprawnej decyzji organu podatkowego

Zbyt pośpiesznie wykreślono z ordynacji przepisy o odpowiedzialności odszkodowawczej za błąd organu podatkowego. Osoby, które nie są dobrze zorientowane w przepisach prawa, zwłaszcza cywilnego, mogą mieć duży problem z odzyskaniem pieniędzy - twierdzi Dorota Szubielska, radca prawny, partner w kancelarii Chadbourne & Parke.

Nowy system obsługi i wsparcia podatnika w urzędach skarbowych w 2016 r.

W 2016 roku czeka nas wiele zmian w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada lepszą obsługę podatników i jednolite interpretacje podatkowe. Natomiast na dodatkową pomoc asystenta podatnika będą mogły liczyć m.in. osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

Kapica: Od 20 czerwca usługa weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie VAT

Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.

Dane osobowe pełnomocników podatników podlegają ochronie

Czy praktyka organów podatkowych, polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu danych osobowych zarówno stron, jak i ich pełnomocników, jest zgodna z obowiązującymi przepisami? Wątpliwości co do tego wyraził Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Do jego stanowiska przychylił się również Minister Sprawiedliwości, który skierował wystąpienie w tej sprawie do Ministra Finansów.

Nowa strategia administracji podatkowej w lipcu 2015 r.

Pod koniec lipca tego roku będzie gotowa strategia administracji podatkowej - poinformował w środę 3 czerwca 2015 r. na konferencji prasowej wiceminister finansów Jacek Kapica. Wskazał, że zostaną w niej wzięte pod uwagę rekomendacje Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

IFK poleca: Firmy niechętnie korzystają z e-faktur

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach.

IFK poleca: Wsteczna korekta przychodów i kosztów do likwidacji

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Znaczące dla praktyki obrotu gospodarczego mogą być rozwiązania zaproponowane w zakresie prawa podatkowego. Mają one na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z rozliczeniami podatkowymi.

Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie

Nowy system informatyczny ma rozpoznać, kto dzwoni na Krajową Informację Podatkową. Umożliwi to urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie. Nowe rozwiązania mogą wejść w życie już niedługo. Resort finansów zakłada, że docelowo system pobierze nawet 10 mln próbek ich głosu i będzie uwierzytelniał nawet 500 dzwoniących osób jednocześnie. Dane będą przechowywane przez minimum 5 lat i w tym okresie zainteresowani mają mieć dostęp do wszystkich nagranych w tym czasie rozmów. Ministerstwo szacuje, że może chodzić nawet o 30 mln połączeń w pięcioletnim okresie.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Telefoniczne skargi na fiskusa

Ministerstwo Finansów uruchomiło pilotażowy Krajowy Telefon Interwencyjny Informacji Podatkowej. Mogą z niego korzystać osoby, która chcą się poskarżyć na funkcjonowanie organów skarbowych albo na naruszenie przez urzędników przepisów podatkowych.

Nowy system kontroli podatników

W odpowiedzi na zapytanie poselskie wiceminister finansów Janusz Cichoń przedstawił założenia nowego systemu kontroli podatników, który ma przede wszystkim uwzględniać potrzeby rzetelnych przedsiębiorców. Dodatkowo poinformował, że korzystne rozwiązania w tym zakresie zawierają Kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej, przygotowane przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego.

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Ustawa o administracji podatkowej uchwalona przez Sejm

Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z pomocy tzw. asystenta podatnika. To jedno z rozwiązań przewidzianych w ustawie o administracji podatkowej uchwalonej przez Sejm w środę 27 maja 2015 r.. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 września 2015 r. oraz z dniem następującym po jej ogłoszeniu.

Projekt Obywatel

Usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel przez stworzenie jednego miejsca w Internecie, gdzie informacje o sposobach załatwienia sprawy w urzędzie są opisane prosto i profesjonalnie, a także system telefoniczny „Informacja dla obywatela" oraz udoskonalenie korespondencji urzędowej to najważniejsze założenia projektu Obywatel. Rząd przyjął 26 maja 2015 r. uchwałę w sprawie przygotowania i wdrożenia tej inicjatywy.

Ustawa o administracji podatkowej - asystent podatnika i inne nowości

Poprawa efektywności fiskusa i jego lepsze podejście do podatnika m.in. dzięki powołaniu asystentów podatnika dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą - to cele projektu ustawy o administracji podatkowej, którym zajmie się Sejm na posiedzeniu rozpoczynającym się 26 maja 2015 r.

Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP)

Ministerstwo Finansów uruchomiło Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP), który jest nową formą komunikacji, umożliwiającą podatnikom przekazywanie opinii i informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego oraz funkcjonowania Administracji Podatkowej.

Zasada in dubio pro tributario już teraz?

Zaproponowana przez prezydenta zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario), po doprecyzowaniu, może znaleźć się w noweli Ordynacji podatkowej - mówi PAP szef MF Mateusz Szczurek. Projektem zmian w Ordynacji we wtorek 19 maja 2015 r. zajmie się rząd; w Sejmie są już projekty prezydenta i Senatu.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Podatnik kupił towar opodatkowany podstawową stawką VAT. Faktura została zaewidencjonowana i wykazana w deklaracji VAT-7. Otrzymał następnie korektę na tej faktury, ponieważ towar podlegał opodatkowaniu z tytułu „odwrotnego obciążenia”. W korekcie wykazany został podatek naliczony „in minus”. Jak powinien rozliczyć korektę faktury z tytułu „odwrotnego obciążenia”?

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej

Kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Przy czym faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT w związku z jej wystawieniem.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - podatnik musi być podmiotem

Wprowadzenie klauzuli in dubio pro tributario będzie niedużym, ale istotnym krokiem w pozbywaniu się resztek kultury prawnej, gdzie człowiek jest nie tyle podmiotem, ile – zwłaszcza w zderzeniu z administracją państwa – przedmiotem stosunków prawnych. Tak twierdzi profesor Bogumił Brzeziński.

REKLAMA