REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gospodarstwo rolne, Akcyza 2020

Akcyza na płyn do e-papierosów od 1 lipca 2020 r.

Sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła rządowy projekt podnoszący o 10 proc. akcyzę na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe. Komisja wpisała do projektu stawkę akcyzy na płyn do e-papierosów - 0,55 zł za każdy mililitr płynu. Nowe regulacje miałyby zacząć obowiązywać od 2020 r.

Wzrost akcyzy na wyroby tytoniowe od 2020 r. - wpływ na rynek wyrobów tytoniowych

Planowana podwyżka akcyzy na wyroby tytoniowe jest drastycznie wysoka, odbije się bardzo negatywnie na legalnym rynku wyrobów tytoniowych w Polsce - uważa Business Centre Club. Stawek akcyzy na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć o 10 proc. już od 1 stycznia 2020 r.

Akcyza od e-papierosów od 1 lipca 2020 - będzie nawet 150% drożej

Niewiele ponad pół roku pozostało do opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich. Nowe regulacje obejmą również liquidy, które nie zawierają nikotyny. Branża podkreśla, że nie ma unijnej dyrektywy, która nakazywałaby taki ruch. I dodaje, że ustalone stawki są stanowczo za wysokie. W efekcie ceny mogą być o 150% wyższe od obecnych. Z kolei Ministerstwo Finansów zakłada wpływy w wysokości 75 mln zł w pierwszym roku i w kolejnych latach obowiązywania przepisów. Jednak liczne przykłady z innych krajów pokazują, że wprowadzenie akcyzy może oznaczać m.in. wzrost szarej strefy i bankructwo wielu przedsiębiorców.

Akcyza w latach 2020-2024: wielka niewiadoma

Co czeka podatników podatku akcyzowego w ciągu rozpoczynającej się właśnie nowej kadencji Parlamentu? Pytanie to zadają nie tylko sami zainteresowani, lecz również każdy, kogo interesuje polityka podatkowa w jej najbardziej istotnych zakresach, gdyż podatek ten stanowi drugie, po podatku od towarów i usług – źródło dochodów budżetu państwa.

REKLAMA

Zmiany w podatku akcyzowym od 2020 r.

Ustawodawca przygotował szereg bardzo istotnych zmian w podatku akcyzowym, które co do zasady mają wejść w życie już od 1 stycznia 2020 r. Czasu zostało zatem niewiele, a zakres regulacji jest dość duży. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Stawka zwrotu akcyzy za olej napędowy do produkcji rolnej w 2020 r.

W roku 2020 stawka zwrotu akcyzy za olej napędowy wykorzystywany do produkcji rolnej ma wynosić 1 zł za litr. Tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2020 r.

Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich - poradnik przedsiębiorcy

Ministerstwo Finansów udostępniło materiał informacyjny dotyczący opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2020 r.

Ministerstwo Finansów określiło w drodze rozporządzenia wysokość norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w 2020 r.

REKLAMA

Akcyza od samochodów 2020 - mniej okazji do unikania opodatkowania

17 września 2019 r. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym (i kilku innych ustaw), którego głównym celem jest wyeliminowanie zaobserwowanych w praktyce sposobów unikania opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych. Nie będzie już można unikać płacenia akcyzy dzięki zgłaszaniu zagranicznych aut o masie do 3,5 tony jako ciężarowe lub specjalne, które po ich zarejestrowaniu przerabia się na osobowe, czy wskutek zawierania fikcyjnych umów kupna zagranicznych aut. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2020 roku.

Wnioski o zwrot akcyzy od paliwa rolniczego do 2 września 2019 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że rozpoczął się drugi termin składania wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Wnioski można składać do 2 września 2019 r.

Jednolite wzory formularzy w podatku rolnym od 1 lipca 2019 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało wzór informacji o gruntach (IR-1) oraz wzór deklaracji na podatek rolny (DR-1). Nowe wzory formularzy mają zastosowanie od 1 lipca 2019 r. na terenie całego kraju. Można je składać także drogą elektroniczną.

Akcyza od samochodów osobowych z zagranicy - MF szykuje zmiany od 2020 roku

Ministerstwo Finansów ma pomysł, jak zwalczyć proceder zaniżania wartości sprowadzanych z Zachodu aut osobowych dla celów akcyzy. Proponuje, by w potwierdzeniu zapłaty daniny nabywca podawał datę produkcji pojazdu, jego stan techniczny oraz kwotę uiszczonego podatku. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Zmiany w systemie ryczałtowym dla rolników

Zmianie ulegnie definicja produktów rolnych, obejmując wszystkie towary pochodzące z działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz produkty roślinne i zwierzęce przetworzone w sposób inny niż przemysłowy. W efekcie poszerzony zostanie katalog produktów rolnych, przykładowo, o orzeszki ziemne, kiwi, owoce tropikalne i podzwrotnikowe czy rośliny wykorzystywane w przemyśle perfumeryjnym lub farmacji.

Zwrot akcyzy od paliwa rolniczego - dodatkowe rodzaje paliw

Sejm przyjął ustawę o zwrocie akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Nowe regulacje uzupełniają listę rodzajów paliwa, od którego można odliczyć akcyzę.

Wniosek o zwrot akcyzy od paliwa rolniczego w 2019 r.

W celu uzyskania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej każdy rolnik musi złożyć stosowny wniosek, z dołączonymi do niego fakturami VAT, dokumentującymi poniesione wydatki. W roku 2019 obowiązują dwa terminy, w których można to zrobić, tj. w terminie od 1 lutego do 28 lutego oraz w terminie od 1 sierpnia do 2 września.

Kiedy wywłaszczenie gruntów jest opodatkowane VAT

Zdaniem Ministra Finansów wywłaszczenie gruntów, podlega opodatkowaniu VAT, gdy wywłaszczana osoba działa w charakterze podatnika VAT. Odszkodowanie (w kwocie brutto) z tytułu stanowi wynagrodzenie z tytułu podlegającej opodatkowaniu VAT dostawy gruntu. Jednak zwolnieniem z VAT jest objęta dostawa (tj. w tym przypadku wywłaszczenie), której przedmiotem jest grunt niezabudowany o przeznaczeniu innym niż budowlane (np. grunt rolny, czy leśny).

Sprzedaż żywności przez rolników - do 40 tys. zł bez PIT

Od początku 2019 roku obowiązują nowe przepisy ułatwiające rolnikom produkcję i sprzedaż żywności. Została podważona kwota przychodów zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) z 20 tys. do 40 tys. zł. Po przekroczeniu limitu 40 tys. złotych podatek dochodowy wynosi 2 proc.

Działy specjalne produkcji rolnej - normy szacunkowe dochodu na 2019 r.

Minister Finansów w drodze rozporządzenia określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które obowiązują w roku 2019.

Zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego - nowe przepisy od 2019 r.

Z początkiem 2019 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu podatku akcyzowego od tzw. paliwa zużytego do produkcji rolnej. Zwrot jest obecnie wyższy, a dodatkowo przysługuje hodowcom bydła.

Od 2019 r. sprzedaż produktów rolnych do 40 tys. zł zwolniona z podatku

Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie nowe regulacje dotyczące sprzedaży produktów przez rolników. Sprzedaż do wysokości 40 tys. zł będzie zwolniona z podatku, a po przekroczeniu tej kwoty zostanie objęta 2-proc. podatkiem obrotowym.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2019 r.

W 2019 r. stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej wynosić będzie 1 zł na 1 litr oleju. Obecnie zwrot akcyzy przysługuje do 86 litrów paliwa na hektar, natomiast od 2019 r. limit ten zostanie podwyższony do 100 litrów. Co jeszcze ulegnie zmianie i jak będzie wyglądała procedura ubiegania się o zwrot w 2019 r.?

Sprzedaż produktów rolnych - do 40 tys. zł bez podatku od 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. rolnik, który wytworzy w swoim gospodarstwie produkty rolne, będzie mógł je sprzedać do kwoty 40 tys. zł bez żadnego podatku, a po przekroczeniu tej kwoty zapłaci tylko 2 proc. Dotyczy to zarówno produktów przetworzonych, jak i nieprzetworzonych.

Zwolnienia i ulgi podatkowe w podatku rolnym

Ustawodawca przewidział szereg zwolnień oraz ulg w podatku rolnym, określonych przepisami ustawy o podatku rolnym. Podatnikom podatku rolnego przysługuje m.in. ulga inwestycyjna z tytułu wydatków związanych z budową lub modernizacją gospodarstwa. Z preferencji podatkowych w podatku rolnym korzystają również gospodarstwa, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych, czy też położone na terenach podgórskich i górskich.

Podatek rolny w 2019 r.

Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok 2019, wynosi 54,36 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla bieżącego roku. Oznacza to, że w 2019 roku rolnicy zapłacą wyższą daninę.

Limit sprzedaży nieopodatkowanej produktów rolnych od 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. będą obowiązywać nowe udogodnienia podatkowe w zakresie sprzedażny żywność wytworzonej przez rolników. Podwyższona zostanie kwota przychodów ze sprzedaży zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych z 20 do 40 tys. zł. Do ulgi podatkowej będzie miał prawo każdy przetwórca, o ile będzie korzystał przynajmniej w 50 proc. z własnego surowca i nie będzie zatrudniał pracowników.

Sprzedaż produktów rolnych do 40 tys. zł bez podatku od 2019 r.

Już w 2019 r. rolnicy będą mogli łatwiej sprzedawać swoje produkty - taki ma być efekt zmian w ustawie o małych producentach żywności. Nowela przewiduje zachęty podatkowe dla gospodarstw, które uzyskują dodatkowe przychody z przetwarzania produktów rolnych domowym sposobem i zwiększa z 20 do 40 tys. zł kwotę wolną od podatku. Dopiero powyżej tej sumy rolnik będzie zobowiązany płacić zryczałtowany, 2-proc. podatek.

Zwrot akcyzy dla rolników - zmiany od 1 stycznia 2019 r.

Do 100 litrów (z obecnych 86 litrów) wzrośnie limit zwrotu akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego na hektar uprawianej powierzchni. Z odliczenia akcyzy od paliwa będą mogli skorzystać także hodowcy bydła. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Zmniejszenie kosztów prowadzenia gospodarstw rolnych

Podniesienie zwrotu akcyzy w paliwie rolniczym, podwyższenie progu sprzedaży produktów rolnych po przekroczeniu którego rolnicy płacą 2-proc. podatek obrotowy - to część propozycji zawartych w nowym programie dla rolników "Plan dla wsi".

Zbycie gospodarstwa rolnego, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz spółki kapitałowej

W praktyce obrotu gospodarczego przekształcenia majątkowe przedsiębiorstw przeprowadzane są poprzez sprzedaż całości albo części przedsiębiorstwa. Zbycie gospodarstwa rolnego (np. fermy drobiu) jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, może jedynie z pozoru wydawać się prostą czynnością. W rzeczywistości (w szczególności z uwagi na istotne w ostatnich latach nowelizacje ustaw) bywa, że tego typu transakcje stanowią skomplikowany projekt, obarczony różnego rodzaju wątpliwościami interpretacyjnymi i związanymi z nimi ryzykami. Niniejszy krótki artykuł ma na celu zasygnalizowanie niektórych z istotnych okoliczności, które należy uwzględnić przy przeprowadzania tego typu transakcji w szczególności w przypadku, gdy w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość rolna.

Umowy na prace sezonowe w rolnictwie z obowiązkowymi składkami i podatkiem

Wprowadzenie nowego rodzaju umowy cywilnoprawnej o pomocy przy zbiorach (dla osób pracujących sezonowo w rolnictwie), jak również wprowadzenie odpowiednich zmian w ubezpieczeniu zdrowotnym i podatku dochodowego od osób fizycznych - takie rozwiązania zawiera projektem nowelizacji ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, przygotowany przez resort rolnictwa.

Przelicznik dla użytków rolnych klasy VIz w podatku rolnym - interpretacja ogólna

Wchodzące w skład gospodarstw rolnych użytki rolne klasy VIz należy przeliczać na hektary przeliczeniowe według takich samych przeliczników jakie zostały określone dla użytków rolnych klasy VI w ustawie o podatku rolnym. Przelicznik ten ma istotne znaczenie w przypadku dokumentowania dochodów w gospodarstwie rolnym dla celów socjalnych.

Podatek rolny w 2018 r.

Znamy już średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, co stanowi podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2018 rok. Wskaźnik ten wynosi 52,49 zł za 1 decytonę (kwintal), jest więc nieznacznie wyższy niż obowiązujący dla bieżącego roku. Oznacza to, że w przyszłym roku rolnicy zapłacą wyższą daninę.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2018 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia określający normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywać w 2018 r.

Opodatkowanie PIT zbycia odziedziczonego udziału w gospodarstwie rolnym

W 2014 r. zmarł mój ojciec, po którym zmarł otrzymałem w spadku udział ½ w gospodarstwie rolnym. Pozostały udział otrzymał mój brat, który użytkuje całe przedmiotowe gospodarstwo. Planuję zbyć swój udział na rzecz brata. Czy będę mógł skorzystać ze zwolnienia z tytułu tej sprzedaży skoro grunty nie utracą charakteru rolnego?

Używanie siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej

Rolnik w obrębie siedliska wchodzącego w skład prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego będzie mógł prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą. Pod jakimi warunkami będzie można taką działalność prowadzić?

Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie

Projekt ustawy o spółdzielniach rolników, który trafił do Sejmu 22 marca, ma na celu kompleksowe uregulowanie zasad funkcjonowania spółdzielni rolników. Zakłada on m.in. szereg zwolnień i ulg podatkowych dla podmiotów należących do spółdzielni.

Sprzedaż żywności przez rolników do 20 tys. zł obrotu bez podatku

Z początkiem 2017 roku weszła w życie ustawa, która umożliwia sprzedaż produktów żywnościowych wytworzonych przez rolników. Do 20 tys. zł obrotu sprzedaż jest nieopodatkowana, natomiast po przekroczeniu tej kwoty podatek wynosi 2 proc. od obrotu.

Zwolnienie z PCC sprzedaży gospodarstwa rolnego – praktyka i odpowiedzialność notariuszy

Stan prawny i praktykę stosowania zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) sprzedaży gospodarstwa rolnego po 1 stycznia 2016 r. oraz odpowiedzialność notariuszy w zakresie stosowania tego zwolnienia omawia Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy.

Podatek rolny w 2017 r.

Główny Urząd Statystyczny podał średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, który jest podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2017 rok. Wskaźnik ten wynosi 52,44 zł za 1 decytonę (kwintal), jest więc nieznacznie niższy niż obowiązujący dla bieżącego roku. Oznacza to, że w przyszłym roku rolnicy zapłacą niższą daninę.

Jak prowadzić pkpir w gospodarstwie rolnym

Rolnicy prowadzący gospodarstwo rolne, którzy są obowiązani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, muszą ją prowadzić na specjalnie dla nich przeznaczonym wzorze. Wyjaśniamy w jaki sposób prawidłowo prowadzić pkpir i jak wypełniać poszczególne kolumny.

Czy sprzedaż gospodarstwa rolnego nabytego przez przedsiębiorcę do majątku prywatnego jest opodatkowana VAT?

Sprzedaż nieruchomości (gospodarstwa rolnego) nabytego przez przedsiębiorcę do majątku prywatnego (niezwiązanego z działalnością gospodarczą) nie powinna podlegać podatkowi VAT. Sprzedaż ta będzie się bowiem mieściła w zarządzie majątkiem prywatnym, a do nabycia działki nie doszło w celu dalszej odsprzedaży w celach zarobkowych.

Faktura VAT RR - zasady dotyczące wystawiania i rozliczania

W obrocie gospodarczym faktura wystawiana jest przede wszystkim przez sprzedawcę towarów lub usług. Wyjątek od tej zasady stanowi faktura wystawiana w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego. Wówczas to nabywca tych produktów, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, wystawia fakturę oznaczoną „faktura VAT RR”.

Rolnik będzie mógł sprzedać produkty do 40 tys. zł bez podatku

Ułatwienie rolnikom sprzedaży żywności przez nich wyprodukowanej w gospodarstwie - to główny cel projektu ustawy przygotowany przez resort rolnictwa. Propozycja zakłada, że rolnik bez podatku będzie mógł sprzedać produkty do kwoty 40 tys. zł rocznie. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Niewiele czasu na wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich

Do 16 maja 2016 r. rolnicy powinni złożyć do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARMiR) wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich. Złożenie wniosku po tym terminie będzie oznaczało zmniejszenie płatności.

Wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich do 16 maja

Do 16 maja 2016 r. rolnicy powinni złożyć do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARMiR) wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich. Złożenie wniosku po tym terminie będzie oznaczało zmniejszenie płatności.

Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC

Z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) zwolniony będzie zakup ziemi rolnej, który prowadzi do utworzenia gospodarstwa o powierzchni co najmniej 11 hektarów albo powiększenia gospodarstwa, mającego co najmniej 11 hektarów. Jak właściwie rozumieć ten przepis wyjaśniamy w poniższym artykule.

Od 2017 r. sprzedaż żywności przez rolników bez podatku do 40 tys. zł rocznie

Rolnik sprzeda wytworzoną przez siebie żywność w swoim gospodarstwie rolnym bez podatku do kwoty 40 tys. zł rocznie - tak wynika z projektu noweli niektórych ustaw. Po uzyskaniu ze sprzedaży żywności przychodów w wysokości 40 tys. zł rolnik będzie mógł wybrać opodatkowanie na podstawie 2-proc. stawki podatku zryczałtowanego. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

IFK poleca: Można już składać wnioski o zwrot akcyzy

W 2016 r. została wprowadzona podwyżka stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej. Wzrosła ona z 0,95 do 1 zł za 1 litr oleju napędowego. Oznacza to, że w 2016 r. wzrośnie roczny limit zwrotu podatku akcyzowego, który wyniesie 86 zł/1 ha (poprzednio 81,70 zł/1 ha). W lutym 2016 r. rolnicy powinni złożyć wnioski w sprawie zwrotu obejmujące zakupy dokonane w okresie sierpień 2015 – styczeń 2016 r.

Nowe przepisy dotyczące kupna i sprzedaży nieruchomości rolnych od maja 2016 r.

Nowe regulacje dotyczące obrotu ziemią rolną mają jednocześnie przeciwdziałać powstawaniu olbrzymich posiadłości ziemskich i rozdrabnianiu gospodarstw; ograniczenia będą dotyczyć zarówno cudzoziemców, jak i polskich obywateli - zaznacza ekspert Adam Zieliński.

Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r.

Użytki rolne dla potrzeb podatku rolnego w przypadku, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, należy przeliczać stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

REKLAMA