REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, PIT - rozliczenia

Twój e-PIT od 15 lutego 2019 r. - dla rozliczających się na PIT-37 i PIT-38

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rusza usługa Twój e-PIT. Podatnik, już od 15 lutego 2019 r., będzie mógł sprawdzić na Portalu Podatkowym przygotowany przez administrację skarbową PIT-37 i PIT-38.

Ulga rehabilitacyjna w rozliczeniu rocznym PIT w 2019 r.

Podatnik będący osobą niepełnosprawną i posiadający orzeczenie o niepełnosprawności oraz podatnik, który ma na utrzymaniu osobę niepełnosprawną, który ponosi wydatki na cele rehabilitacyjne bądź na cele ułatwiające wykonywanie czynności życiowych, może w zeznaniu rocznym PIT odliczyć od dochodu (przychodu) niektóre z tych wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Prezentujemy broszurę informacyjną Ministerstwa Finansów dotyczącą zasad rozliczania tej ulgi w roku 2019 (za rok 2018).

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT – objaśnienia MF

Minister Finansów wydał 18 stycznia 2019 r. objaśnienia podatkowe odnośnie zniesienia od 2019 roku czasowego ograniczenia na złożenie wniosku o preferencyjne opodatkowanie dochodów. Chodzi o możliwość wspólnego rozliczenia zeznania podatkowego PIT z małżonkiem albo z samotnie wychowywanym dzieckiem. Od 2019 roku niezłożenie wniosku o wspólne rozliczenie PIT w terminie złożenia zeznania (do końca kwietnia następnego roku podatkowego) nie powoduje utraty możliwości wspólnego rozliczenia. Bowiem wniosek ten można złożyć w korekcie zeznania podatkowego złożonej nawet po 30 kwietnia.

Obowiązki rolników w PIT w zakresie umowy o pomocy przy zbiorach - objaśnienia MF

Minister Finansów wydał 18 stycznia 2019 r. objaśnienia podatkowe dotyczące obowiązków ciążących na rolnikach, jako podmiotach wypłacających należności z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa PIT).

REKLAMA

Roczne rozliczenie PIT wspólnie z samotnie wychowywanym dzieckiem 2018/2019

Rozliczenie roczne PIT rodzica (lub opiekuna prawnego) wspólnie z samotnie wychowywanym dzieckiem z reguły pozwala zapłacić mniejszy podatek dochodowy (ew. uzyskać większy zwrot nadpłaconego w zaliczkach podatku). Pamiętajmy, że od tego roku (tj. od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2018 r.) także korekta zeznania, złożona po 30 kwietnia 2019 r., pozwala na skuteczny wybór wspólnego rozliczenia z samotnie wychowywanym dzieckiem. Zatem jeżeli zapomnimy to zrobić przed 30 kwietnia, można to niedopatrzenie naprawić potem składając korektę zeznania PIT.

Rozliczenie PIT w 2019 roku - korzyści i ułatwienia

Podatnicy PIT rozliczający w 2019 roku swoje dochody za rok 2018 powinni wiedzieć, że w tym roku zmieniły się istotnie niektóre ważne zasady. Chyba najważniejszą zmianą jest to, że osoby składające PIT-37 i PIT-38 będą mogły skorzystać z gotowego formularza, który wypełni za nich urzędnik skarbowy. Ponadto skróceniu uległ okres oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku, pojawiła się możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem nawet po upływie terminu do złożenia zeznania, rocznego. Trzeba też pamiętać, że w 2018 roku obowiązywała wyższa niż w 2017 r. kwota wolna od podatku i pewne ułatwienia objęły osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, dorabiając niewielkie kwoty (tzw. działalność nierejestrowana).

Ulga internetowa w PIT 2018/2019 – limit i zasady odliczenia

Podatnik rozliczający swoje dochody w zeznaniach rocznych PIT-37, PIT-36, PIT-28, który w poprzednim roku podatkowym płacił za dostęp do Internetu ma prawo (po spełnieniu kilku warunków), odliczyć od dochodu (albo przychodu – w przypadku ryczałtowców) poniesione przez siebie z tego tytułu wydatki. Limit odliczenia wynosi 760 zł. Zasady korzystania z tej ulgi nie uległy zmianie także w 2019 roku, dlatego też będzie można z niej skorzystać także w rozliczeniu dochodów uzyskanych w bieżącym roku.

Wspólne rozliczenie małżonków w zeznaniu rocznym PIT w 2019 r.

Małżonkowie, spełniający określone przez ustawodawcę warunki, mogą składać wspólne deklaracje roczne PIT. Ministerstwo Finansów przygotowało broszurę wyjaśniającą zasady takiego rozliczenia, która dotyczy zeznań podatkowych składanych w roku 2019 (za rok 2018).

REKLAMA

Wycofanie środka trwałego (np. nieruchomości lub samochodu) z działalności gospodarczej bez PIT

Przedsiębiorca może wycofać z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych swojej firmy składnik majątku (np. nieruchomość, samochód) i przenieść go do majątku prywatnego. Czynność ta nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Dotyczy to również sytuacji wycofania środka trwałego ze spółki osobowej (np. cywilnej, jawnej, partnerskiej) i nieodpłatnego przekazania do majątku prywatnego nawet tylko jednego ze wspólników. Dopiero późniejsza ewentualna sprzedaż tego wycofanego z firmy środka trwałego będzie opodatkowana PIT jeżeli nastąpi przed upływem 6 lat od wycofania.

Powiadomienie pełnomocnika o przerwaniu biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego

Jakie skutki wywołuje pominięcie pełnomocnika w doręczeniu zawiadomienia o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie popełnienia przestępstwa karnego skarbowego?

Zobowiązanie podatkowe po wszczęciu postępowania karnego skarbowego

Zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania. Przy czym, żeby wszczęcie postępowania wywołało wskazany skutek, warunkiem koniecznym jest zawiadomienie o tym fakcie podatnika przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania.

Twój e-PIT - w 2019 r. PIT-37 i PIT-38, w 2020 r. także PIT-28, PIT-36 i PIT-36L

W 2019 r. Krajowa Administracja Skarbowa rozliczy podatek m.in. od pracowników (PIT-37 i PIT-38), natomiast w 2020 r. także od przedsiębiorców i samozatrudnionych, w tym rozliczających się podatkiem liniowym (PIT-28, PIT-36 i PIT-36L).

Doradcy podatkowi o tajemnicy zawodowej w kontekście obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych zwraca szczególną uwagę na kwestie tajemnicy zawodowej przy stosowaniu przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR). Rada zaleca ostrożne stosowanie tych przepisów i niewykorzystywanie instytucji zwolnienia z tajemnicy zawodowej, co jest w interesie nie tylko doradców podatkowych ale i ich klientów, a także organów podatkowych.

Zakres pojęcia „przepisy prawa podatkowego”

Organ podatkowy odmówił wydania interpretacji, stwierdzając, że wniosek o jej wydanie nie dotyczy przepisów prawa podatkowego. Sąd uznał jednak inaczej, wskazując, że pojęcia „przepisy prawa podatkowego”, o którym mowa w Ordynacji podatkowej, nie można ograniczać wyłącznie do ustaw, które w swoim tytule zawierają takie pojęcie.

Ograniczenie możliwości składania korekty deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Podatnik, który otrzyma wynik kontroli celno-skarbowej, tylko raz będzie mógł skorygować złożoną deklarację podatkową. Jeśli później uzna, że dokonane przez niego rozliczenia wbrew opinii kontrolujących były jednak prawidłowe, to ponowna deklaracja, w zakresie, jakim cofa ustalenia kontroli, będzie już bezskuteczna.

Świadczenia dla uczestników programów rabatowych - rozliczenie PIT

Do wypłacanych przez spółkę nagród (premii pieniężnych) uczestnikom programów rabatowych (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), związanych ze sprzedażą premiową, ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Nagrody przyznawane w ramach programów rabatowych uczestnikom będącym klientami spółki za skuteczne polecenie oferty spółki, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Umarzanie zaległości podatkowych - gminy naruszają Ordynację podatkową

Kontrole Najwyższej Izby Kontroli wykazały liczne naruszenia przepisów Ordynacji podatkowej przez organy samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących umarzania zaległości podatkowych.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania - nie będzie limitu 100 tys. zł

Od stycznia 2019 r. zostanie zniesiony limit 100 tys. zł korzyści podatkowej, powyżej którego fiskus może stosować klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Co to oznacza dla podatników?

Opodatkowanie VAT zbycia nieruchomości komercyjnych - objaśnienia MF

Resort finansów przygotował objaśnienia dotyczące opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych. Stanowią one wynik prowadzonych od września 2018 r. konsultacji podatkowych w tej sprawie.

Ministerstwo Finansów wyda objaśnienia do nowych przepisów podatkowych

Wiceminister finansów Filip Świtała zapowiedział, że w połowie 2019 r. resort finansów wyda objaśnienia do wszystkich nowych przepisów podatkowych wchodzących w życie po 1 stycznia 2019 r.

Nowa Ordynacja podatkowa - kończą sie konsultacje projektu

Wiceminister finansów Filip Świtała poinformował, ze kończy się etap uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych odnośnie projektu nowej Ordynacji podatkowej. Za kilka tygodni projekt może być przyjęty przez Radę Ministrów.

Ulga w spłacie zobowiązania podatkowego to nie pomoc publiczna

Występowania przez przedsiębiorcę o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego nie jest równoznaczny z ubieganiem się o przyznanie pomocy publicznej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazuje, że organ podatkowy może udzielić podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą ulg, które nie stanowią pomocy publicznej.

Raportowanie schematów podatkowych [tajemnica zawodowa]

Już od 2019 roku mają wejść w życie nowe regulacje, które zobowiązują określone podmioty do raportowania schematów podatkowych. Nowe regulacje budzą poważne wątpliwości. Podnosi się, że przekazywanie przez doradcę podatkowego, adwokata czy radcę prawnego informacji o schemacie podatkowym, nawet bez ujawniania tożsamości korzystającego ze schematu, może prowadzić do naruszenia tajemnicy zawodowej.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika w nowej Ordynacji podatkowej

Wśród zmian proponowanych w projekcie nowej Ordynacji podatkowej z dnia 4 lipca 2018 r. znajduje się m.in. wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego oraz stanu faktycznego rozstrzyga się na korzyść zobowiązanego. Czy nowe zasady to rewolucja, czy może jedynie mydlenie podatnikom oczu?

Moment nabycia nieruchomości do wspólnego majątku małżonków a rozliczenie PIT

Jak rozumieć moment nabycia nieruchomości odziedziczonej po zmarłym małżonku, pozostającym we wspólności majątkowej małżeńskiej, w przypadku jej sprzedaży? Jak moment ten wpływa na rozliczenia podatkowe?

Od 2019 r. przedsiębiorca jednorazowo rozliczy stratę do 5 mln zł

Z początkiem 2019 r. wszyscy przedsiębiorcy uzyskają możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł. Skorzystanie z nowej formy rozliczenia będzie zależało od wyboru przedsiębiorcy, który nadal będzie miał możliwość rozliczania straty na dotychczasowych zasadach, tj. przez pięć kolejnych lat podatkowych.

Doradcy podatkowi apelują do Prezydenta RP w sprawie tajemnicy zawodowej

W imieniu samorządów zawodowych: doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów oraz notariuszy przedstawiamy zdecydowanie krytyczne stanowisko wobec przyjętej przez Senat w dniu 26 października br. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, w zakresie obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych – czytamy w apelu wystosowanym do Prezydenta RP.

Ulga rehabilitacyjna - wydatki na adaptację mieszkania

Część podatników dokonuje niezbędnym zmian w swoich mieszkaniach lub budynkach mieszkalnych w celu przystosowania ich do wymogów związanych z zaistniałą niepełnosprawnością. Co do zasady wydatki tego rodzaju podlegają odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej, trzeba jednak pamiętać o spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków.

Obowiązek przekazywania informacji o schematach podatkowych - stanowisko doradców podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych wyraża zdecydowany sprzeciw dotyczący ustawy wprowadzającej obowiązek raportowania schematów podatkowych oraz krytycznie odnosi się do sposobu procedowania ustawy. W ocenie samorządu, przyjęte przez ustawodawcę regulacje mogą istotnie naruszać wiele reguł konstytucyjnych, w tym tajemnicę zawodową doradców podatkowych.

Interpretacja musi zawierać tok rozumowania organu podatkowego

Z uzasadnienia prawnego interpretacji podatkowej powinien wynikać tok rozumowania organu interpretacyjnego, który doprowadził do przyjęcia przez organ odmiennego o podatnika stanowiska. Uzasadnienie prawne musi bowiem stanowić rzetelną informację dla podatnika, dlaczego w jego sprawie określone przepisy znajdują zastosowanie, a także dlaczego wyrażony przez niego pogląd nie zasługuje na uwzględnienie.

Ryczałt samochodowy zawiera koszty paliwa i eksploatacji

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza stanowiska prezentowane w licznych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych, że koszty paliwa (oraz inne koszty eksploatacyjne samochodu służbowego udostępnianego pracownikowi do jego celów prywatnych)) wchodzą w skład ryczałtu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT.

Informowanie o schematach podatkowych od 2019 r.

Zmiany w Ordynacji podatkowej, planowane na rok 2019, przewidują obowiązek przekazywania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych. Obowiązkiem tym zostaną objęte osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w szczególności doradcy podatkowi, adwokaci, radcy prawni, pracownicy banku lub innej instytucji finansowej doradzającej klientom. Za brak informacji o schematach podatkowych będą groziły wysokie kary finansowe.

Umowa podatkowa i mediacja w nowej Ordynacji podatkowej

9 października 2018 r. w Warszawie odbyła się konferencja „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”. Podczas tej konferencji debatowano m.in. nad zaproponowanymi w projekcie nowej Ordynacji podatkowej alternatywnymi, niewładczymi (konsensualnymi) metodami załatwiania sporów podatników z administracją podatkową, w tym w szczególności nad umową podatkową i mediacją. Patronem medialnym konferencji był portal infor.pl.

Interpretacja niejasnych przepisów na niekorzyść podatnika

Zgodnie z ogólną zasadą niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Zdarza się jednak, że organy podatkowe nie respektują tej zasady. Przykładem na to jest kilkuletni spór z fiskusem jednego z podatników, który dotyczył możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych z tytułu umowy leasingu.

Ordynacja podatkowa 2020 – wzmocnienie mechanizmów ochronnych podatnika

Nowa Ordynacja podatkowa, która zacznie obowiązywać w 2020 r., ma być krokiem milowym w kierunku stworzenia prostego, przejrzystego i przyjaznego systemu podatkowego. Zaproponowane regulacje w dużym stopniu ukierunkowane są na wzmocnienie mechanizmów ochronnych podatnika, poprawę relacji na linii podatnik – urzędnik oraz zwiększenie świadomości na temat obowiązków podatkowych. Czy ta szumnie zapowiadana reformy to rewolucja podatkowa, czy tylko pozorna zmiana?

Coraz wiecej podatników przekazuje 1% PIT organizacjom pożytku publicznego

W rozliczeniu PIT za 2017 rok 14,1 mln podatników wsparło organizacje pożytku publicznego (OPP) łączną kwotą 761,3 mln zł. W roku 2004, kiedy pierwszy raz było to możliwe, tylko 80 tys. osób zadysponowało w ten sposób 1% swojego podatku, a darowizny wyniosły 10,4 mln. Informację w zakresie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych przekazywanego organizacjom pożytku publicznego (OPP) w roku 2018 z rozliczenia dochodów uzyskanych w 2017 roku opublikowało Ministerstwo Finansów.

Uzyskanie bezwzględnej większości głosów w ramach transakcji wymiany udziałów poprzez zsumowanie transakcji kilku wspólników

O ile przed dniem 1 stycznia 2015 r. Czynność wymiany udziałów kilku wspólników musiała być jednoczesna (ustawodawca nie dopuszczał odstępu czasowego, a zatem musiała być wynikiem jednej umowy czy uchwały), o tyle obecnie każdy z nich może dokonywać jej pojedynczo, jednak dla uzyskania preferencji podatkowej, cel w postaci osiągnięcia lub utrwalenia pozycji dominującej przez spółkę nabywającą, musi być zrealizowany w określonym przedziale czasowym.

Ochrona praw podatnika w nowej Ordynacji podatkowej

Projekt nowej Ordynacji podatkowej zawiera katalog zasad ogólnych prawa podatkowego, których nie ma w obowiązującej obecnie ordynacji. W założeniu mają one stanowić ochronę pozycji podatnika w jego kontaktach z administracją podatkową. Na ile będą efektywne te nowe zasady i czy zapewnią odpowiednią ochronę? Nad tym m.in. dyskutowali uczestnicy konferencji „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”.

Ulga meldunkowa - kolejny korzystny wyrok NSA

W dniu 2 października 2018 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał korzystny dla podatników wyrok w sprawie małżonków, którzy ubiegali się o umorzenie podatku z odsetkami, w związku z zakwestionowaniem przez organy podatkowe prawa do ulgi meldunkowej (sprawy o sygn. II FSK 2798/16, II FSK 2799/16 – połączone do wspólnego rozpoznania). NSA podzielił pogląd Rzecznika Praw Obywatelskich, że niespełnienie wymogów formalnych podatnika przy ubieganiu się o ulgę mieści się w pojęciu interesu publicznego (tj. przesłanki umorzenia zaległości podatkowych) a umarzania zaległości podatkowych nie powinno ograniczać się wyłącznie do zdarzeń absolutnie nadzwyczajnych lub losowych.

W 2019 r. deklaracje PIT-37 i PIT-38 przygotuje Krajowa Administracja Skarbowa

Krajowa Administracja Skarbowa w 2019 r. będzie wypełniać za podatnika roczne deklaracje podatkowe bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku w tej sprawie. Na początek KAS sporządzi deklaracje PIT-37 i PIT-38 za rok podatkowy 2018. Zeznania te będą udostępnione podatnikom od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. w wersji elektronicznej w aplikacji dostępnej na Portalu Podatkowym.

Ulga podatkowa z tytułu wpłat na IKZE

Środki wpłacone na IKZE możemy odliczyć od dochodu w zeznaniu podatkowym. W tym roku na IKZE możemy wpłacić maksymalnie 5 331 zł, co oznacza, że ulga podatkowa wyniesie odpowiednio około 1 tys. zł w skali 18-proc. oraz ponad 1,7 tys. zł dla osób, które znalazły się w drugim progu podatkowym (32 proc.).

Ordynacja podatkowa 2020 – banki będą przekazywać adresy IP podatników

Projekt nowej Ordynacji podatkowej, która ma zacząć obowiązywać od 2020 r., zakłada szereg istotnych dla podatników zmian. Jedna z propozycji zakłada, że banki będą przekazywały organom podatkowym adresy IP swoich klientów. Problem w tym, że od tego roku w Polsce obowiązuje RODO, a adres IP należy do danych osobowych, które podlegają ochronie.

Ordynacja podatkowa 2020 - wykorzystanie danych biometrycznych podatnika

W nowej Ordynacji podatkowej, która ma wejść w życie od początku 2020 r., zakłada się, że system rozpoznawałby głos dzwoniącego na podatkową infolinię Krajowej Informacji Skarbowej. Fiskus uzyskałby więc możliwość przetwarzania danych biometrycznych podatników.

Nowa Ordynacja podatkowa 2020 – z punktu widzenia przedsiębiorcy

W projekcie nowej Ordynacji podatkowej, która ma wejść w życie w 2020 r., zaprezentowano sporo zmian dotyczących procedury podatkowej. Wiele propozycji, zdaniem przedsiębiorców z BCC, można ocenić pozytywnie i powinny przyczynić się do szybszego załatwiania spraw w postępowaniach podatkowych i uprościć niektóre niejasne kwestie. Wprowadzono jednak również nowe instytucje, które mogą rodzić wątpliwości i okazać się nieskutecznym rozwiązaniem.

Likwidacja obowiązku składania PIT-ów w Sejmie

2 października rozpocznie się 69. posiedzenie Sejmu. Posłowie zajmą się m.in. ustawą budżetową, ustawą o Pracowniczych Planach Kapitałowych, czy nowelizacją ustawy o PIT likwidującą obowiązek corocznego składania zeznań podatkowych PIT.

Progi podatkowe w 2019 r.

Progi podatkowe to inaczej stawki procentowe podatku dochodowego od osób fizycznych. W roku 2019, podobnie jak w latach ubiegłych, będą obowiązywały dwa progi podatkowe, tj. 18% i 32%. (Uwaga! Zmian na 17% od 1 października 2019 r.) Zmianie ulegnie natomiast wysokość kwoty wolnej od podatku, stosowana w rocznym zeznaniu podatkowym PIT (składanym w roku 2019). Jakie progi podatkowe obowiązują w 2021 roku?

Nowa Ordynacja podatkowa - trwają konsultacje projektu

Zbyt długi okres przedawnienia, bezzasadna podwyżka opłat za wydanie interpretacji, niejasne zasady współpracy z fiskusem – to tylko niektóre uwagi ministerstw, instytucji publicznych i organizacji. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uznała wręcz, że projekt nowej ordynacji podatkowej, mimo właściwych założeń, „nie odpowiada aktualnym wyzwaniom i problemom związanym ze stosowaniem obecnych przepisów”.

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania karnoskarbowego

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami skutek przedawnienia zobowiązania podatkowego nie nastąpi, jeżeli zawiadomiono podatnika o wszczęciu postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Konieczne jest jednak, aby zawiadomienie dotarło do podatnika przed upływem terminu przedawnienia.

Projekt Ordynacji podatkowej w ocenie samorządu doradców podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych przedstawiła swoją opinię do projektu ustawy – Ordynacja podatkowa oraz do projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Ordynacja podatkowa. W ocenie Krajowej Rady projektodawca trafnie dostrzegł potrzebę przygotowania nowego kodeksu podatkowego, dostosowanego do zmieniających się zjawisk zachodzących w relacjach organ podatkowy – podatnik. Jednak mimo właściwych założeń przedłożony projekt nie odpowiada aktualnym wyzwaniom i problemom związanym ze stosowaniem obecnych przepisów.

Ordynacja podatkowa 2020 - mediacja i umowa podatkowa

Nowa Ordynacja podatkowa, której wejście w życie zaplanowane jest na 2020 r., ma być prosta, przejrzysta i przyjazna. W celu lepszego dialogu z organami podatkowymi, podatnikom ma służyć instytucja mediacji i umowa podatkowa.

REKLAMA