REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Formularze NIP

Tajemnica skarbowa chroni nasze akta podatkowe

Dostęp do akt podatkowych i informacji w nich zawartych jest objęty tajemnicą skarbową zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Możemy mieć więc pewność, że nasze dane np. z formularzy podatkowych nie trafią do niepowołanych osób. Wgląd w nasze akta podatkowe mają organy podatkowe oraz ew. sądy i prokuratorzy i innym organom państwa w zakresie prowadzonych przez te organy spraw.

Czy spółka jawna powinna zmienić urząd skarbowy na tzw. wyspecjalizowany

Właścicielami Spółki jawnej są 2 osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, po 50 % udziałów Spółki. Poza Spółką nie prowadzą innej działalności gospodarczej Zarówno Spółka jak również jej właściciele nie mają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w zarządzaniu w innych podmiotach krajowych i zagranicznych.

Koszty postępowania

Choć zasadniczo koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina, to w pewnych sytuacjach może nimi zostać obciążona także strona oraz inne podmioty.

REKLAMA

Właściwość miejscowa organów podatkowych w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków

Organami podatkowymi właściwymi miejscowo w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków na wniosek podatnika złożony w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 1 ordynacji podatkowej, są:

Właściwość rzeczowa organów podatkowych w sprawach związanych ze stosowaniem ulg w spłacie zobowiązań podatkowych

Organy podatkowe, które na podstawie odrębnych przepisów są właściwe do ustalania lub określania zobowiązań z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, zwanych dalej "podatkami", są właściwe w poniższych sprawach.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w razie zmiany właściwości miejscowej w trakcie roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego

Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę właściwości miejscowej w trakcie roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego jest określona przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. Nr 165 poz.1371 z późn. zm.).

Właściwość miejscowa w zakresie opłat lokalnych oraz w sprawach odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta

Właściwość miejscową organów podatkowych ustala się w sprawach:
1. opłaty targowej - według miejsca położenia targowiska;
2. opłaty miejscowej - według położenia miejscowości, w której jest pobierana opłata;
3. opłaty administracyjnej, o której mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych - według siedziby organu, który dokonał czynności urzędowej.

REKLAMA

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Zgodnie z ustawą o pcc organem podatkowym właściwym rzeczowo w sprawach podatku od czynności cywilnoprawnych jest naczelnik urzędu skarbowego.  Natomiast naczelnik którego urzędu skarbowego jest właściwy miejscowo w sprawach pcc od umów, których przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Polski lub prawa majątkowe wykonywane w kraju - ustala się wg poniższych zasad.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku rozliczania VAT

Właściwym dla podatnika organem podatkowym w przypadku podatku od towarów i usług (VAT) jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek od spadków i darowizn

Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od spadków i darowizn ustala się według poniższych, dość skomplikowanych zasad.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)

Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustala się przede wszystkim według miejsca zamieszkania osoby fizycznej - o ile mieszka na stałe w Polsce (rezydent). Natomiast jeżeli osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nierezydent) właściwość miejscową w zakresie PIT ustala się wg miejsca pobytu tej osoby.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)

W sprawach podatku dochodowego od osób prawnych właściwy miejscowo jest organ podatkowy według adresu siedziby wynikającej:
1) z odpowiedniego rejestru lub
2) ze statutu lub umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony w odpowiednim rejestrze.

Właściwość rzeczowa i miejscowa organów podatkowych - zasady ogólne i spory o właściwość

Podatnik powinien znać właściwy dla danego rozliczenia podatkowego urząd skarbowy i do niego składać deklaracje podatkowe oraz wpłacać podatki. Mimo, że najczęściej praktyka organów podatkowych w przypadkach pomyłek co do właściwości urzędu jest korzystna dla podatników, warto nie popełniać takich błędów.

Organy podatkowe - właściwość wg instancji

W naszym systemie podatkowym mamy do czynienia z dwiema instancjami organów podatkowych.

Co szczególnie kontroluje fiskus (2009-2010)

Co roku Departament Administracji Podatkowej (Wydział Kontroli Podatkowej) Ministerstwa Finansów opracowuje wytyczne (priorytety) kontroli podatkowej dla podległych organów podatkowych. Warto wiedzieć, co budzi szczególne zainteresowanie kontrolujących urzędników skarbowych. Jako, że ostatnie priorytety zostały sformułowane w 2009 roku należy domniemywać, że są one równie ważne i w 2010 roku.

Wygaśnięcie decyzji

Obok stwierdzenia nieważności oraz uchylenia decyzji istnieją również sytuacje, w których wydana przez organ podatkowy decyzja wygasa. Najczęściej dzieje się tak z powodu niedopełnienia przez stronę postępowania podatkowego wymaganych warunków.

Protokół i zakończenie kontroli

Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.

Prawa i obowiązki podczas kontroli

Zarówno kontrolujący, jak i kontrolowani mają ściśle określone przepisami ordynacji podatkowej prawa i obowiązki.

Gdzie jest prowadzona kontrola podatkowa

Zasadą jest, że czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej, chyba że kontrolowany zrezygnuje z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych.

Ile może trwać kontrola podatkowa

Przepisy ordynacji podatkowej stanowią, że kontrola podatkowa powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.

Możesz sprzeciwić się kontroli jeżeli nie otrzymasz zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia

Przedsiębiorcy mają możliwość złożenia sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania kontroli, rozpoczętej z naruszeniem przepisów o konieczności zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.

Sprawdź kontrolujących urzędników

Kontrolując urzędnik powinien mieć imienne upoważnienie do kontroli i ważną legitymację służbową. Te dokumenty powinieneś obejrzeć.

Wszczęcie kontroli podatkowej

Kontrolę podatkową podejmuje się wyłącznie z urzędu. Nie możesz zatem żądać, by fiskus skontrolował Ciebie lub np. Twojego sąsiada.

Kontrola podatkowa - cele i podmioty

Celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Kary porządkowe

Ustawodawca wyposażył organy podatkowe w środki dyscyplinujące uczestników postępowania podatkowego. Środkami tymi są kary porządkowe. Ustawodawca dość szczegółowo określił możliwość oraz zasady ich stosowania.

Decyzje i postanowienia

W toku postępowania podatkowego przeprowadzający je organ wydaje decyzje i postanowienia. Akty te różnią się nie tylko zakresem merytorycznym, ale również środkami odwoławczymi jakie przysługują stronie jeśli jest ona niezadowolona z ich treści.

Strony, przedstawiciele i pełnomocnicy

Ustawodawca określił jakie podmioty mogą występować w charakterze strony postępowania podatkowego. W pewnych przypadkach muszą one być reprezentowane przez swoich przedstawicieli lub kuratorów. Niemal zawsze jest natomiast możliwe ustanowienie pełnomocnika.

Protokoły i adnotacje

Jedną z zasad postępowania podatkowego jest tak zwana zasada pisemności, zgodnie z którą sprawy powinny być załatwiane w formie pisemnej. Ponadto ustawodawca określił szczegółowe zasady dokumentowania najistotniejszych czynności.

Interpretacje podatkowe

Interpretacje podatkowe (ogólne i indywidualne) wydaje Minister Finansów. Interpretacje przynoszą istotną dla podatników wiedzę, jak fiskus rozumie poszczególne przepisy podatkowe. Trzeba jednak wiedzieć, że często urzędowe interpretacje podatkowe stoją w sprzeczności z orzecznictwem sądów administracyjnych. Sytuacja podatnika stojącego w obliczu takich sprzeczności nie jest oczywiście godna pozazdroszczenia.

Terminy załatwienia spraw

Z oczywistych względów w sprawach podatkowych bardzo istotne jest względnie szybkie wyjaśnienie zaistniałych wątpliwości. Ustawodawca wziął to pod uwagę określając stosowne terminy, w których postępowanie powinno zostać ukończone oraz wyposażając strony w środki dyscyplinujące organy podatkowe w tej materii.

Przywracanie terminów

W postępowaniu podatkowym spotkać można się z terminami ustawowymi, czyli wynikającymi z konkretnych przepisów oraz urzędowymi, to jest takimi, które wyznacza sam organ podatkowy. Zarówno pierwsze z nich jak i drugie mają charakter prekluzyjny, a więc określona czynność może być skutecznie wykonana tylko w przewidzianych ramach czasowych. Wyjątkiem jest tu możliwość przywrócenia terminu.

Świadkowie w postępowaniu podatkowym

Jednym z ważniejszych środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest przesłuchanie świadków. Należy pamiętać, że istnieją kategorie osób, które nie mogą występować w roli świadków oraz takich które mogą odmówić składania zeznań.

Czynności sprawdzające

Wstępną i podstawową kontrolę realizacji obowiązków podatnika organy podatkowe realizują poprzez tzw. czynności sprawdzające. Nie jest to kontrola podatkowa sensu stricte – raczej preludium do niej.

Doręczenia w postępowaniu podatkowym

Tak banalna z pozoru kwestia jaką są doręczenia pism, ma często bardzo doniosłe skutki dla wyniku całego postępowania podatkowego. Dzieje się tak między innymi dlatego, że od chwili doręczenia liczone są z reguły terminy na dokonanie określonych czynności.

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości towarów

Spółka ma w magazynie towary, które ze względu na upływ oznaczonego terminu przydatności do użycia utraciły wartość użytkową oraz handlową. Ponadto część towarów zostanie przeceniona ze względu na upływający termin przydatności. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa w obu przypadkach?

Międzynarodowe standardy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej

Księgowi spółek publicznych i banków powinni znać międzynarodowe standardy rachunkowości (MSR). Inne podmioty też mogą stosować te zasady. Prezentujemy podstawowe zasady stosowania tych standardów i linki do ich treści.

Krajowe Standardy Rachunkowości

Zgodnie z ustawą o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. Gdy brak jest odpowiedniego standardu krajowego, jednostki, inne niż wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o rachunkowości, mogą stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.

Handel internetowy chętnie kontrolowany przez urzędy skarbowe

Jednym z podstawowych obszarów kontroli podatkowej w 2009 roku (podobnie jak w latach poprzednich) jest handel internetowy.

Ewidencja VAT w państwowych jednostkach budżetowych

Państwowe jednostki budżetowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są powołane do obsługi organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Wykonują jednak również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegające opodatkowaniu VAT. W jednostkach tych niejasności w zakresie ewidencji księgowej tego podatku sprowadzają się głównie do wpływu czynności podlegających opodatkowaniu na poziom dochodów i wydatków budżetowych objętych planami finansowymi danego roku budżetowego.

Kiedy należy tworzyć rezerwę na odprawy emerytalne

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje uzupełniony przepis dotyczący rezerw. Stosownie do art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z przyszłych świadczeń na rzecz pracowników (np. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych).

Należności przedawnione i nieściągalne

W naszej jednostce budżetowej mamy należności przedawnione/nieściągalne z lat 1996-2003. Brak jest podstaw do ich dochodzenia. W jaki sposób należy urealnić salda należności? Czy odpisów aktualizujących należy dokonać wyłącznie na należności ściągalne, tj. od 2004 r., a pozostałe należności przedawnione zaksięgować, aby pokazać rzeczywiste salda?

Jakie wymagania musi spełniać główny księgowy

Czy aby pracować na stanowisku głównego księgowego, trzeba mieć udokumentowane ukończenie jakichś kursów, szkoleń itp. w tym zakresie, czy wystarczy staż pracy w księgowości? Jeśli tak, to ile musi on wynosić?

Jak obliczać odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

Od zaległości podatkowych trzeba naliczyć i zapłacić odsetki za zwłokę. Warto znać zasady tego naliczania.

Jakie operacje gospodarcze należy księgować na kapitale z aktualizacji wyceny

Do księgowania jakich operacji służy konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”? Czy jeśli konto to wykazuje saldo, to z końcem roku należy je rozliczyć, np. przekazać do podziału?

Ewidencja księgowa kredytu w rachunku bieżącym

Ewidencja kredytów bankowych odbywa się na kontach zespołu 1, czyli „środki pieniężne i rachunki bankowe”. Szczegółowość ewidencji uzależniona jest od potrzeb jednostki, czyli zasadniczo od rodzaju zaciąganych kredytów.

Sprawozdanie z całkowitych dochodów, a nie rachunek zysków i strat

Jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe według MSSF mają obowiązek stosowania zaktualizowanych przepisów od 1 stycznia 2009 r. Z nowymi przepisami muszą się też zapoznać jednostki, które ich bezpośrednio nie stosują. Coraz częściej bowiem występuje konieczność korzystania z nich w zakresie, w jakim w ustawie o rachunkowości lub w standardach krajowych nie ma odpowiednich przepisów lub nie są one wystarczająco szczegółowe. Co oznacza nowe nazewnictwo w MSR nr 1?

Sposób rozliczenia wyniku finansowego

Wynik finansowy jest kategorią bilansową i występuje wyłącznie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Przebieg procesu ustalania i rozliczenia wyniku finansowego zależy od formy prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wypełnić wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej

Od 2012 roku mamy nowy wzór wniosku ORD-IN i ORD-IN/A.

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.

REKLAMA