REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, PIT 2021

Uczestnictwo w szkoleniach samorządu zawodowego - co z PIT?

Szkolenia samorządu zawodowego a PIT. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w wydanej interpretacji ogólnej wskazał, że nie ma obowiązku podatkowego w podatku PIT w przypadku uczestnictwa członków samorządu zawodowego w szkoleniach organizowanych przez ten samorząd. Organ uznał, że wzajemne świadczenia zarówno członków samorządu zawodowego, jak i samego samorządu, wyłączają z katalogu nieodpłatnych świadczeń świadczenie w postaci możliwości uczestnictwa członków samorządu zawodowego w szkoleniach, które są finansowane przez ten samorząd. W konsekwencji, po stronie członka samorządu nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 11 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT.

Jaki czas musi upłynąć pomiędzy darowiznami, by nie zapłacić podatku?

Jaki czas musi upłynąć pomiędzy darowiznami? Przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie określają jaki musi upłynąć okres czasu pomiędzy darowiznami, w sytuacji, gdy osoba obdarowana nabywa tytułem darowizny prawo majątkowe w postaci udziału w nieruchomości od osoby darującej (darczyńcy), która ten przedmiot darowizny nabyła uprzednio również tytułem darowizny.

E-faktury od października 2021 r.

E-faktury. Ministerstwo Finansów liczy, że przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z e-faktury już w październiku 2021 roku - poinformował podczas wideokonferencji wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Odmowa zwrotu VAT. Fiskus musi udowodnić udział w karuzeli VAT

Odmowa zwrotu VAT. Przedsiębiorca prowadzi swoją działalność, dokonuje dostaw, w ramach których w przypadku wystąpienia nadpłaty w podatku od towarów i usług, zgodnie z prawem, standardowo, występuje o jego zwrot w 60-dniowym terminie. Ale gdy organy skarbowe powezmą podejrzenie, iż jego dostawy mogły mieć jakiś związek z szerszą karuzelą VAT, automatycznie, bez udowodnienia winy, wstrzymują, a następnie odmawiają mu prawa do zwrotu VAT. To nagminna praktyka fiskusa, której ostatnio sprzeciwił się głos orzecznictwa. Jak bowiem podkreślił sąd w Białymstoku, zarzucając firmie oszustwo, „Organ powinien rozważyć, czy jest w stanie wskazać dowody na świadomy udział skarżącej w nielegalnym procederze” (wyrok z 7 października 2020 r., sygn. I SA/Bk 399/20).

REKLAMA

Zmiany w podatkach, które weszły w życie z początkiem 2021 r.

Z dniem 1 stycznia 2021 roku zaczęło obowiązywać szereg zmian w prawie podatkowym. Najwięcej z nich dotyczy kwestii podatku dochodowego. Wiele nowych zasad wprowadzono jednak także w przepisach regulujących rozliczenia w zakresie podatku VAT.

Czy opiekun krewnego ma prawo do ulgi na dziecko?

Ulga na dziecko a opieka prawna nad dalszym krewnym. Nie każdy opiekun krewnego ma prawo skorzystać z ulgi prorodzinnej.

Rozliczenie podatkowe leasingu w PIT i CIT - interpretacja ogólna

Rozliczenie leasingu w PIT i CIT . 15 lutego 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał interpretację ogólną w sprawie podatkowych skutków zmian w umowie leasingu oraz sprzedaży przedmiotu umowy. Interpretacja dotyczy przepisów art. 17a pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23a pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie możliwej modyfikacji postanowień umowy leasingu, w tym co do okresu jej trwania, czy wysokości rat leasingowych, a także ustalenia skutków (wysokości przychodu) po stronie finansującego w przypadku sprzedaży przedmiotu leasingu w trakcie trwania umowy, na rzecz osoby trzeciej.

PIT-28 do 1 marca

PIT-28. Termin na złożenie zeznania PIT-28 jest krótszy niż w przypadku innych rocznych zeznań podatkowych w PIT i upływa 1 marca 2021 r. Zeznanie można złożyć elektronicznie. Rozliczając się na formularzu PIT-28, można korzystać z ulg i odliczeń oraz przekazać 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego.

REKLAMA

Ulga abolicyjna w rozliczeniu PIT za 2020 r.

Ulga abolicyjna. W tym roku Polacy pracujący np. w Wielkiej Brytanii, czy Holandii skorzystają z pełnej kwoty ulgi abolicyjnej, ale w rozliczeniu za 2021 r. będzie ona ograniczona - tłumaczy Rafał Frączyk z EY. Jego zdaniem wielu podatników może na stałe przenieść za granicę swoją rezydencję podatkową.

Nielegalny obrót paliwem a VAT

Oskarżenie o wyłudzenie VAT i handel nielegalnym paliwem. Fiskus zakwestionował dostawy paliwa do firmy, bo – jak stwierdził – nie był to olej napędowy, a odbarwiony olej opałowy. A uznał tak na podstawie ustaleń, że dostawcą firmy była spółka, która sama nabywała taki odbarwiony olej od przestępców.

Ryczałt od najmu mieszkania - co jest przychodem?

Ryczałt od najmu mieszkania. Przychody z najmu mogą mieć charakter pieniężny (pieniądze i wartości pieniężne) lub niepieniężny (np. świadczenia w naturze - otrzymane rzeczy lub prawa). Co jest przychodem z najmu? Kiedy przychody z najmu podlegają opodatkowaniu?

Zespół świadczeń i czynności - opodatkowanie VAT

Zespół świadczeń i czynności a VAT. Podejmujący rynkowe działania przedsiębiorcy niejednokrotnie zderzają się w obrocie gospodarczym z problemem, jak traktować, a w związku z tym, jak opodatkować te działania, jeśli składa się na nie kilka świadczeń lub czynności. Ma to doniosłe znaczenie, bowiem od rozstrzygnięcia, czy przedsiębiorca ma do czynienia z jednym świadczeniem złożonym albo z niesamodzielnym świadczeniem o charakterze pomocniczym, czy z kilkoma świadczeniami, które należy rozpatrywać niezależnie, może zależeć prawo do skorzystania ze zwolnienia z VAT tudzież z niższego opodatkowania tym podatkiem. W tej problematycznej kwestii wypowiedział się 22 października 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE.

Przedłużony termin wpłaty zaliczek dla niektórych płatników podatku PIT

Przedłużony termin wpłaty zaliczek dla niektórych płatników PIT Rozporządzeniem z dnia 16 lutego 2021 r. został przedłużony termin przekazania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek PIT i zryczałtowanego podatku PIT.

Rozliczenie PIT 2021 emerytów i rencistów

Rozliczenie PIT 2021 emerytów i rencistów. Trwa akcja składania zeznań PIT za 2020 r. Z urzędem skarbowym można się rozliczyć do 30 kwietnia 2021 r., np. w serwisie e-Urząd Skarbowy. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wyjaśniają emerytom i rencistom, jak mogą przekazać 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego i jak najszybciej otrzymać zwrot podatku.

Nowe wzory deklaracji PIT-4R i PIT-8AR

Nowe wzory deklaracji PIT-4R i PIT-8AR. W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad wydaniem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie z 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt określa nowe wzory deklaracji składanych przez płatników podatku PIT, tj. PIT-4R i PIT-8AR, które dotyczą podatków pobranych w 2021 roku. Nowe wzory są konieczne z uwagi na przesunięcie terminu (do 20 sierpnia 2021 r.) na zapłatę zaliczek na PIT i podatku zryczałtowanego (pobranych przez płatników) za styczeń 2021 r.

20 lutego infolinia KIS udziela informacji dot. rozliczeń PIT

PIT 2021 - Infolinia KIS. W najbliższą sobotę 20 lutego pracownicy infolinii Krajowej Informacji Skarbowej będą udzielać informacji dotyczących rocznych PIT-ów i usługi Twój e-PIT - poinformowało na Twitterze Ministerstwo Finansów.

Nowe rozwiązania podatkowe dla rodzin

Zmiany w polityce podatkowej dla rodzin. Już w niedługim czasie premier Mateusz Morawiecki będzie w polityce podatkowej skierowanej do rodzin ogłaszał nowe, korzystniejsze rozwiązania. Chcemy zachęcać młodych ludzi do zakładania rodzin - powiedziała szefowa MRiPS Marlena Maląg na konferencji z ministrami państw V4.

Logowania do e-Urzędu Skarbowego przez aplikację mObywatel

Logowanie mObywatelem do e-Urzędu Skarbowego. Aplikacja mObywatel, obok login.gov.pl i danych podatkowych, to jedna z metod logowania do e-Urzędu Skarbowego, która została uruchomiona 15 lutego 2021 r.

Jak wypełnić PIT/D? (załącznik do PIT-28, PIT-37 i PIT-36)

PIT/D to załącznik do rocznych deklaracji podatkowych PIT-28, PIT-36 lub PIT-37. Jak wypełniać PIT/D za 2020 r.?

Jaka jest odpowiedzialność agencji celnej?

Odpowiedzialność agencji celnej - ekspert celny ostrzega. Polscy przedsiębiorcy, którzy dokonują obrotu towarowego z zagranicą są obowiązani zgłosić towar do procedury celnej. Najczęściej są do tego przygotowani - mają wybranego pośrednika (agencję celną), który dokona za nich formalności przed organami celno-skarbowymi. Pytanie tylko, czy zawsze wiedzą jaki rodzaj współpracy podjąć i czy… nie jest im on narzucany?

Firmy w czasie COVID-19 wolą ograniczać koszty niż obniżać wynagrodzenia

Firmy w czasie COVID-19 wolały ograniczać koszty pozapłacowe i inwestycje niż obniżać wynagrodzenia – wynika z „Badania Polskiej Przedsiębiorczości” zleconego przez inFakt agencji ARC Rynek i Opinia. Wśród małych firm co piąta zdecydowała się podnieść płace.

Firmy poszkodowane przez COVID-19 później zapłacą zaliczki na PIT

Zaliczki na PIT a COVID-19. Do 20 sierpnia 2021 r. firmy z branż, które najbardziej ucierpiały w związku z COVID-19, będą mogły przekazać zaliczki na podatek i zryczałtowany podatek PIT, pobranych przez płatnika w styczniu 2021 r. - przekazał resort finansów.

Prowadzenie magazynu typu call-off stock - zawiadomienie VAT-CS

VAT-CS - zawiadomienie o prowadzeniu magazynu wykorzystywanego w procedurze magazynu typu call-off stock. Kogo dotyczy obowiązek złożenia VAT-CS? Jak złożyć zawiadomienie w formie elektronicznej?

Zmiany w procedurach celnych i akcyzowych – rewolucja czy pozorne ułatwienia?

Duże zmiany w procedurach celnych i akcyzowych – długo oczekiwana rewolucja czy pozorne ułatwienia dla przedsiębiorców?

Zapłata podatku lub nadpłata w PIT w 2021 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Zapłata podatku lub nadpłata w PIT. Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie zasad zwrotu nadpłaty podatku PIT i zapłaty (dopłaty) tego podatku w toku rocznych rozliczeń podatkowych.

Tworzenie programów komputerowych - czy korzysta z ulgi IP Box?

Ulga IP BOX. Oprogramowanie (tworzenie programów komputerowych) może być uznane z kwalifikowane IP z prawem do ulgi, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

Jak rozliczać straty przy reorganizacji grup kapitałowych?

Reorganizacja grup kapitałowych a rozliczanie strat. Zmiany podatkowe, które obowiązują od 2021 roku, są bardzo niekorzystne dla firm, które z powodu kłopotów finansowych wywołanych recesją chcą przeprowadzić restrukturyzację. Utrudnią uzasadnione gospodarczo reorganizacje grup kapitałowych, negatywnie wpłyną na pokryzysową rzeczywistość.

Ryczałt od najmu prywatnego od 2021 r.

Ryczałt od najmu. Chociaż od początku 2021 roku poprawiła się sytuacja podatników stosujących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w przypadku najmu prywatnego, to jednak niebezpieczeństwo fiskalne nie zostało całkowicie wyeliminowane.

Twój e-PIT przez profil zaufany i aplikację mObywatel

Twój e-PIT. W e-Urzędzie Skarbowym można już sprawdzić swoje roczne zeznanie podatkowe PIT za 2020 r. Najszybciej podatnik dotrze do niego logując się profilem zaufanym lub aplikacją mObywatel.

Mikrorachunek podatkowy - jak z niego korzystać?

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek podatkowy do płacenia m.in. podatku PIT. Jak działa i do czego służy mikrorachunek podatkowy? Jak wygenerować swój indywidualny rachunek podatkowy? Jak zapłacić podatek PIT na mikrorachunek (Twój e-PIT)?

Twój e-PIT 2021 - jak się zalogować?

Twój e-PIT 2021. Logując się w 2021 roku do usługi Twój e-PIT trzeba zalogować się do e-Urzędu Skarbowego. Dopiero potem trzeba wybrać usługę Twój e-PIT. Jak to zrobić?

Jak płacić podatek od środków transportu?

Podatek od środków transportu jest podatkiem lokalnym, odprowadzanym do właściwej gminy, o którym zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają. Z pozoru proste regulacje, w wielu przypadkach są bardzo zawiłe oraz generują problemy podatnikom. Kto płaci podatek od środków transportu? Jak wyliczyć podatek od środków transportowych?

Zeznanie PIT-28 za 2020 r. przez Twój e-PIT do 1 marca 2021 r.

PIT-28 za 2020 r. można składać w usłudze Twój e-PIT do 1 marca 2021 r. Oprócz PIT-28 w usłudze Twój e-PIT znajdują się także przygotowane przez KAS deklaracje PIT-36, PIT-37, PIT-38.

Brexit a VAT. Ułatwienia dla przedsiębiorców z Wielkiej Brytanii

Brexit a VAT. Ministerstwo Finansów przekazało do konsultacji zewnętrznych projekt rozporządzenia zwalniającego firmy z Wielkiej Brytanii z obowiązku ustanawiania przedstawiciela VAT. Brytyjscy przedsiębiorcy, prowadzący działalność w Polsce, są do tego zobowiązani, na mocy obowiązującego aktualnie prawa. Polska będzie kolejnym państwem, po Francji, Niemczech, Włoszech, Belgii czy Litwie, które wprowadza takie rozwiązanie.

Jak wypełnić PIT-36L za 2020 r.?

PIT-36L to deklaracja właściwa dla podatników, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej. Kiedy i jak złożyć PIT-36L za 2020 r.? Jak prawidłowo wypełnić zeznanie PIT-36L?

Okoliczności uzasadniające zabezpieczenie wykonania zobowiązania podatkowego

Zabezpieczenie wykonania zobowiązania podatkowego to instytucja mająca nie tyle prowadzić do wykonania przez podatnika obowiązku podatkowego (do czego końcowo pośrednio się przyczynia), co stanowić niejako gwarancję skuteczności przyszłej egzekucji. Zasadniczym celem tej instytucji jest zagwarantowanie środków na zaspokojenie należności podatkowych, co nadaje jej charakter pomocniczy względem postępowania egzekucyjnego.

Twój e-PIT za 2020 rok dostępny od 15 lutego na e-US

Twój e-PIT za 2020 rok. W dniu 15 lutego 2021 r. rozpocznie się okres rozliczeń PIT za rok 2020. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotowała dla podatników rozliczenia roczne w usłudze Twój e-PIT. Przedsiębiorcy mogą wysłać PIT poprzez system e-Deklaracje. Na złożenie zeznania i rozliczenie się z fiskusem, jest czas do 30 kwietnia 2021 r.

Zmiany w Prawie celnym i regulacjach hazardowych

Zmiany w Prawie celnym i regulacjach hazardowych. Usprawnienie wydawania decyzji dotyczących należności importowych czy skrócenie procedur wpisywania nielegalnych stron z hazardem do specjalnego rejestru - takie rozwiązania przewiduje projekt noweli Prawa celnego.

Wydatki na samochód w ramach ulgi rehabilitacyjnej

Ulga rehabilitacyjna daje możliwość odliczenia wydatków poniesionych na przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Nie można jednak odliczyć wartości zakupu samochodu dla osoby niepełnosprawnej, bo nie jest to wydatek na przystosowanie pojazdu mechanicznego do potrzeb niepełnosprawności.

Odmowa wydania interpretacji indywidualnej

Odmowa wydania interpretacji indywidualnej. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w zakresie zasadności postanowienia w przedmiocie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Czy podatek od reklamy jest zgodny z Konstytucją? Opinia prof. Adama Mariańskiego

Czy podatek od reklamy jest zgodny z Konstytucją? Opinia prof. Adama Mariańskiego, przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Nadpłata podatku PIT - zmiany 2021

Nadpłata podatku PIT w 2021 r. nie zostanie rozliczona przez ZUS. Jakie zmiany wchodzą w życie? Co zrobić, aby zwrócono nadpłacony podatek? Do kiedy trwa wysyłka PITów? Co z niedopłatą podatku? Gdzie udostępnia się PITy wszystkich podatników? Dla kogo jest PIT-11A i PIT-11?

Rzecznik Komisji Europejskiej o podatku od reklamy

Podatek od reklamy. - Wiemy o projekcie ustawy. Oczekujemy od państw członkowskich żeby zapewniły, że ich fiskalne i inne polityki nie będą miały wpływu na obowiązek zagwarantowania wolnego, niezależnego, zdywersyfikowanego ekosystemu medialnego - powiedział rzecznik Komisji Europejskiej Christian Wigand.

Jaki podatek od nagród w konkursach sportowych?

Podatek od nagród w konkursach. Czy nagroda zdobyta przez sportowca w zawodach, imprezach, konkursach sportowych podlega opodatkowaniu? Jakie rozwiązania wynikają z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Obowiązek podatkowy w VAT - zasady szczególne

Obowiązek podatkowy w VAT. Zasadą ogólną w podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek podatkowy powstaje w dacie dostawy towarów lub wykonania usługi. Przepisy o podatku od towarów i usług przewidują wyjątki od zasady ogólnej, wskazując szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego. Moment powstania obowiązku podatkowego jest jednym z elementów konstrukcyjnych ustawy o VAT i jest to element niezbędny do prawidłowego rozliczenia podatku za dany okres. Sytuację komplikuje dodatkowo szereg wyjątków od zasady ogólnej, a w wielu wypadkach może być przyczyną sporów z fiskusem.

PIT-28 i PIT-36 przez Twój e-PIT - jak złożyć?

Twój e-PIT - jak złożyć deklaracje podatkowe PIT-28 i PIT-36 za 2020 r.? Jak, krok po kroku, zalogować się do usługi Twój e-PIT i poprawnie złożyć zeznania roczne PIT?

Kto może płacić ryczałt od 2021 r.?

Ryczałt 2021. Zmiany w ryczałcie ewidencjonowanym, które zostały wprowadzone na początku tego roku, znacznie poszerzyły prawo do korzystania z tej formy opodatkowania. Kto może korzystać z ryczałtu w 2021 r.? Jak przejść na ryczałt w 2021 r.?

Podatek u źródła (WHT) – wybrane zagadnienia

Przepisy regulujące rozliczanie podatku u źródła oraz aspekt dot. certyfikatu rezydencji podatkowej od lat nie odpowiadają postępowi cyfryzacji, czy praktyce gospodarczej, zaś organy podatkowe przez błędne ich interpretowanie przyjmują z reguły niekorzystne dla podatników stanowiska. Ponadto świadomość dotycząca tego podatku wśród polskich, jak i zagranicznych przedsiębiorców (czemu trudno się dziwić, zważywszy na złożoność przepisów) pozostaje na względnie niskim poziomie, co tylko utrudnia stosowanie ww. przepisów.

Przywileje akcyzowe producentów podgrzewaczy tytoniu

Akcyza od podgrzewaczy tytoniu. W Polsce tylko 17 proc. w cenie paczki popularnych podgrzewaczy tytoniu stanowią podatki (VAT i akcyza), podczas gdy w przypadku papierosów tradycyjnych jest to 80 proc. – wskazują eksperci podatkowi z kancelarii Parulski i Wspólnicy. Ich zdaniem, należy pójść śladem większości krajów Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii, które podniosły stawki akcyzy na tzw. papierosy do podgrzewania do wysokości co najmniej 40-60 proc. stawki na zwykłe papierosy.

System e-Faktury - zwrot VAT w terminie 40 dni

e-Faktury a zwrot VAT. Po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur zwrot VAT będzie możliwy już w terminie 40 dni. System ma wystartować od 1 października 2021 r.

REKLAMA