REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Umowa zlecenia z małżonkiem lub innym członkiem rodziny a składki ZUS

Umowa zlecenia podpisana z członkiem rodziny przedsiębiorcy nie daje możliwości zaoszczędzenia na składkach ZUS. Na potrzeby ZUS-u rodzinę rozlicza się według zasad określonych dla „zwykłych” zleceniobiorców.

Ulgi podatkowe na żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która rozszerza zwolnienia podatkowe związane m.in. z dofinansowaniem przez pracodawcę pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym, przedszkolu czy pod opieką opiekuna dziennego. Nowe regulacje wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Czy przedsiębiorca może zawrzeć umowę z konsumentem przez SMS-a

Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., w sposób istotny zmieniła dotychczasowe zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej jest już niemożliwe - może być ona jedynie wstępem do jej podpisania. Mimo tego, że strony uzgodniły przez telefon główne założenia kontraktu, przedsiębiorca musi przedstawić je na piśmie, a konsument potwierdzić podpisem w takiej samej formie. Powstaje jednak pytanie, czy umowę z konsumentem można zawrzeć przez SMS-a?

REKLAMA

Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi?

W sektorze MŚP współpraca z kontrahentami to niezwykle istotna sprawa, gdyż jest ona bezpośrednia i personalna. Pozyskanie nowych partnerów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi jest często kwestią „być albo nie być” firmy na rynku. W głównej mierze to właśnie rzetelni kontrahenci decydują o płynności finansowej danego przedsiębiorstwa, a dzięki ich zweryfikowaniu możemy uchronić się przed bankructwem.

IFK poleca: Mediacje zamiast wizyt w sądach

Ministerstwo Gospodarki uruchomiło portal internetowy związany z tematyką mediacji i arbitrażu. Portal dostępny jest pod adresem www.mediacjegospodarcze.gov.pl oraz www.caim.gov.pl.

Wsparcie dla firm wdrażających nowe technologie

Przedsiębiorcy wprowadzający nowe technologie, w wyniku których na rynku pojawią się nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy lub usługi, które do tej pory nie były wytwarzane w Polsce, będą mogli skorzystać ze specjalnego kredytu.

Strata ze zbycia przedawnionej wierzytelności w kosztach

Niewypłacalność kontrahentów jest jeden z najpoważniejszych problemem przedsiębiorców w codziennym życiu gospodarczym. Przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie lub mogą dochodzić swoich roszczeń, co skutkuje przedawnieniem wierzytelności. W związku z tym decydują się niejednokrotnie na sprzedaż wierzytelności. Czy stratę powstałą ze zbycia przedawnionej wierzytelności można uznać za koszt uzyskania przychodu?

REKLAMA

Szczepienia finansowane przez pracodawcę nie są przychodem pracowników

Wartość świadczenia w postaci szczepienia przeciw grypie nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi „Koszty przeprowadzania szczepień, o których mowa w ust. 1, oraz zakupu szczepionek ponosi pracodawca”.

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego - porady

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Najczęstszymi powodami odwołania są awaria, choroba osoby wyznaczonej na zastępstwo czy niespodziewana kontrola. Odwołanie pracownika z wakacji oznacza, że firma musi zwrócić zatrudnionemu środki, które ten poniósł w związku z odwołaniem. Mogą to być środki wydane na organizację wypoczynku i koszty powrotu do domu. Zwrotem mogą zostać objęte również wydatki związane z podróżą rodziny.

PIP kontroluje BHP oraz legalność zatrudnienia

Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo sprawdzić przestrzeganie przepisów BHP oraz legalność zatrudnienia nie tylko u pracodawców. A to oznacza, że uważać musi też przedsiębiorca, który nie ma zarejestrowanych pracowników, a który posiłkuje się dodatkowymi rękoma do pracy na czarno. Inspekcja może zweryfikować stan zatrudnienia bez zapowiedzi.

Karuzele podatkowe - duży problem dla budżetu i firm

Karuzelę podatkową można określić jako sieć kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu podmiotów, które tworzą pozory legalnych transakcji handlowych. Wykorzystując w tym celu luki w przepisach, wyłudzają z budżetu państwa zwroty podatku VAT, który nigdy nie zostanie do budżetu wpłacony. Jak wynika z danych resortu finansów, w ubiegłym roku wyłudzono w ten sposób z budżetu państwa około 20 mld zł.

Świadczenie urlopowe – jakie są zasady wypłacania?

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, pracodawca może (ale nie musi) dofinansować urlop swoich pracowników. Ponieważ sezon urlopowy w pełni, warto poznać zasady przyznawania świadczeń urlopowych.

Nowe regulacje dotyczące odsetek poprawią sytuację firm

Polepszenie sytuacji firm między innymi w zakresie płynności finansowej - to oczekiwany efekt projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mówi Jacek Cieplak, adwokat i dyrektor Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Propozycja zakłada wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek.

IFK poleca: Umowa będzie podpisywana przed podjęciem pracy

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji trzech ustaw - Kodeksu karnego, Kodeku pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunkiem rozpoczęcia pracy przez pracownika będzie uprzednie podpisanie przez niego umowy o pracę. Nowe przepisy mają na celu wyeliminować zjawisko zatrudniania pracowników „na czarno”, które jest w Polsce nagminne.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W obrocie gospodarczym niejednokrotnie dochodzi do konfliktów między przedsiębiorcami. Te poważne zwykle mają swój finał w sądzie, jednak nie dla wszystkich dochodzenie swoich praw w ten sposób jest korzystne. Proces sądowy to długa i kosztowna procedura, tymczasem przedsiębiorcom zależy na szybkim rozwiązywaniu sporów, a przy tym w miarę możliwości zachowanie dobrych stosunków między stronami konfliktu. Przedsiębiorcy mogą więc skorzystać z alternatywnych sposobów rozwiązywania antagonizmów, takich jak mediacja lub arbitraż.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Zapowiadane przez Prawo i Sprawiedliwość wprowadzenie podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych może zaszkodzi sieciom handlowym. Inne propozycje PiS powinny jednak wyjść spółkom z branży na dobre w dłuższej perspektywie.

Dofinansowanie przez pracodawcę wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników

Jednym z najbardziej cenionych sposobów pomocy, który mogą zapewnić pracodawcy, jest zatroszczenie się o dzieci osób zatrudnionych w firmie poprzez dofinansowanie wyprawki szkolnej. W tym celu pracodawca może wykorzystać Zakładowy Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) lub środki obrotowe firmy. Taka forma pomocy musi być jednak w odpowiedni sposób rozliczona.

Technologie i rozwiązania mobilne pomagają w prowadzeniu firmy

Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie życie bez technologii, a wielu już po prostu nie jest w stanie funkcjonować bez urządzeń mobilnych. Jak wynika z raportu Global Mobile Data Traffic Forecast wydanego na początku tego roku przez Cisco, smartfony w 2014 r. wygenerowały 30 razy więcej ruchu niż cały Internet w roku 2000. Coraz trudniej będzie zatem prowadzić biznes, stroniąc od nowoczesnych rozwiązań mobilnych.

Zmiany w umowach terminowych w 2016 r.

W myśl uchwalonej przez Sejm w lipcu br. zmiany Kodeksu pracy, począwszy od 2016 r. umowa o pracę będzie zawierana na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony. Likwidacji ulegną umowy na czas wykonania określonej pracy. Głównym celem zmian jest ograniczenie nadużywania przez pracodawców podpisywania z pracownikami terminowych umów o pracę.

Co piąty pracodawca naruszył przepisy przy zawieraniu umów

Każdy rodzaj zatrudnienia wymaga sporządzenia umowy na piśmie. Okazuje się, że w ubiegłym roku co piąty pracodawca naruszył przepisy prawa pracy przy zawieraniu umów.

Rada Dialogu Społecznego zamiast Komisji Trójstronnej

Za "mądry i dobry kompromis" dziękował prezydent Bronisław Komorowski związkom zawodowym, pracodawcom i rządowi, podpisując w poniedziałek 3 sierpnia 2015 r. ustawę o Radzie Dialogu Społecznego. Rada ma zastąpić Komisję Trójstronną, którą od ponad dwóch lat bojkotują związki zawodowe.

Zasady ustalania wysokości zasiłku macierzyńskiego

Prawidłowe obliczenie podstawy wymiaru zasiłku macierzyńskiego wciąż sprawia problem wielu pracodawcom. Najczęściej wątpliwości pojawiają się w przypadku dodatków do wynagrodzenia oraz urlopów - wychowawczego i wypoczynkowego.

Udział w firmowej Wigilii nie powoduje powstania przychodu u pracownika

Udział pracowników w organizowanej przez pracodawcę Wigilii zakładowej nie stanowi dla pracowników podlegającego opodatkowaniu PIT przychodu ze stosunku pracy – tak orzekł Minister Finansów.

Dotacja na przedszkole jest zwolniona z PIT

Dotacje na prowadzenie przedszkola niepublicznego – także w części przeznaczonej na wynagrodzenie dyrektora, będącego jednocześnie osobą prowadzącą działalność gospodarczą w formie przedszkola – nie stanowią odrębnego przychodu tej osoby, ale są przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Sprawdź kondycję twojej firmy on-line - Autodiagnoza

Ministerstwo Gospodarki poinformowało o uruchomieniu od 22 lipca 2015 r. dostępnego online narzędzia, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą sprawdzić kondycję ekonomiczną swojej firmy. Ma ono pomóc dostrzec odpowiednio wcześniej ewentualne problemy w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym zagrożenie niewypłacalnością.

Firmy stosują AdWords w kampaniach rekrutacyjnych

Pracodawcy zatrudniając nowych pracowników korzystając obecnie z coraz mniej typowych narzędzi rekrutacyjnych. Oferty pracy umieszczane są w grach komputerowych, pojawiają się na portalach społecznościowych, niejednokrotnie w ogłoszeniach można znaleźć fotokody QR Code. Jak przekonują eksperci, kolejnym etapem cyfryzacji procesów rekrutacyjnych ma być wykorzystanie kampanii AdWords.

Nowe Prawo działalności gospodarczej od 2016 r.

Od 2016 r. zacznie obowiązywać nowe Prawo działalności gospodarczej. Projekt ustawy w tej sprawie trafił do Komitetu Rady Ministrów. Nowe przepisy mają wzmocnić gwarancje dla przedsiębiorców. Zostanie wprowadzonych 15 podstawowych zasad prowadzenia biznesu. Uporządkowane zostaną relacje między przedsiębiorcami a organami administracji.

Firmy muszą przygotować się na nowe przepisy o reklamacjach

Sejm przyjął prokonsumencką ustawę o reklamacjach i rzeczniku finansowym. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków, które mogą wymagać zmiany dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych.

Zasady zatrudniania osób niepełnoletnich do prac sezonowych

Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają osoby niepełnoletnie do prac sezonowych w okresie wakacji powinni pamiętać o tym, że tego typu stosunek pracy regulowany jest w szczególny sposób. Jakie zasady obowiązują przy zatrudnianiu niepełnoletnich?

IFK poleca: Umowy na okres próbny - co się zmieni

Nowelizacja Kodeksu pracy zmieni w 2016 r. zasady zawierania umów na czas określony. Niewielkie zmiany pojawią się również w przypadku zawierania umów na okres próbny. Ustawodawca postanowił doprecyzować zapisy w tym zakresie. Co do zasady na okres próbny będzie można zatrudnić pracownika tylko raz. Ale przewidziano tu pewne wyjątki.

Kiedy można przerwać pracę z powodu upału?

Upalne dni dają się we znaki każdemu, zwłaszcza podczas godzin pracy. Ustawodawca nie wskazał górnej granicy temperatury, po przekroczeniu której każdy pracownik może odmówić współpracy. Natomiast w przypadku pracownika młodocianego lub pracownika chorującego np. na serce, temperatura powyżej 30 °C może być powodem, dla którego nie przyjdą oni do pracy.

Warto inwestować w naukę języków zachodnioeuropejskich

Obserwujemy obecnie nasilający się trend nauki języków obcych. Jednym z najważniejszych powodów inwestycji w naukę języka jest znalezienie dobrej pracy. Coraz więcej osób stawia na naukę języków azjatyckich lub skandynawskich, jednak warto pamiętać o językach zachodnioeuropejskich, którymi mówi niemal cały świat.

Niska aktywność polskich firm w zagranicznych przetargach

Polskie firmy nie są aktywne na rynku przetargów w Unii Europejskiej; a firmy unijne mają więcej doświadczenia - mówił Dariusz Piasta z Urzędu Zamówień Publicznych, odpowiadając posłom na pytanie, dlaczego unijne firmy zdobywają zamówienia w Polsce, a polskie firmy w UE przegrywają.

Dodatkowe obowiązki pracodawców podczas upałów

Polskie prawo pracy nakłada na pracodawcę obowiązek m.in. dostarczania podwładnym wody do picia w upalne dni. W odpowiednich warunkach powinni pracować zarówno pracownicy etatowi, jak i zatrudnieni na umowę zlecenie i dzieło.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Firmy mogą emitować nowe typy obligacji - wieczyste i podporządkowane

Nowa ustawa o obligacjach, która wchodzi w życie od 1 lipca 2015 r. poszerza katalog typów obligacji, emitentów, a także wprowadza nowe zasady dokonywania zmian w warunkach emisji, zakładając tworzenie tzw. zgromadzenia obligatariuszy. Nowelizacja umożliwia przedsiębiorstwom m.in. emisję nowego typu obligacji: wieczystych oraz podporządkowanych.

Nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

Założenia do nowej ustawy – Prawo działalności gospodarczej zawierają wiele nowych i zarazem kluczowych dla firm zasad prowadzenia działalności gospodarczej.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Przedsiębiorcy dobrze oceniają gospodarczą aktywność rządu

Nowa ordynacja podatkowa, przyspieszenie prac nad prawem budowlanym, dofinansowanie BGK, wsparcie eksporterów, odbudowa szkolnictwa zawodowego i obniżenie deficytu budżetowego - to, zdaniem ekspertów z BCC, najkorzystniejsze dla gospodarki działania rządu Ewy Kopacz w II kwartale 2015 r.

Uproszczenia w naliczaniu odsetek w transakcjach handlowych

Resort gospodarki przygotował projekt nowelizacji ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz ustawy – Kodeks cywilny, który ma na celu m.in. ujednolicenie i uproszczenie systemu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

Od początku lipca 16 rachunków bankowych różnych izb celnych zastąpi jedno konto krakowskiej Izby Celnej, na które importer będzie wpłacał należne cła i podatki. Pojawi się też nowy formularz wpłat gotówkowych i polecenia przelewu należności związanych z importem.

Brak aktualizacji danych grozi wykreśleniem z KRS

Przedsiębiorcom, którzy zaniedbują obowiązki w zakresie aktualizacji danych oraz publikacji sprawozdań finansowych w Krajowym Rejestrze Sądowym, grozi wykreślenie z tego Rejestru. Na wypełnienie swoich obowiązków spółki mają czas tylko do końca czerwca 2015 r., inaczej zostaną rozwiązane.

Urlop wypoczynkowy – wszystko, co warto wiedzieć?

Urlop wypoczynkowy jest niezbywalnym prawem pracownika - pracodawca nie może pozbawić go prawa do wypoczynku, natomiast sam pracownik nie może się go zrzec. Warto zatem dowiedzieć się jak wygląda proces nabywania prawa do urlopu wypoczynkowego i kiedy ono przysługuje.

Przedsiębiorcy skorzystają z pomocy asystentów podatkowych

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - takie rozwiązanie zakłada ustawa o administracji podatkowej, o której w tym tygodniu debatował Senat. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta i doradcy podatkowego.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r.

Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.

AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej

AEO (Autorised Economic Operator) to uznawany we wszystkich krajach Wspólnoty Europejskiej status zaufanego partnera administracji celnej, potwierdzający wiarygodność, rzetelność i prawidłowość wywiązywania się przez przedsiębiorcę z obowiązków nakładanych przepisami prawa celnego i dotyczących obrotu towarowego z zagranicą. Upoważniony przedsiębiorca jest także podmiotem wiarygodnym finansowo, regulującym należycie swoje zobowiązania celne i podatkowe wynikające z prowadzonej przez niego działalności.

Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS bez PIT po stronie pracownika

Nie stanowi przychodu pracownika, a zatem nie podlega opodatkowaniu PIT, firmowa wycieczka krajoznawcza, opłacona ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

REKLAMA