REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Deklaracje podatkowe

Termin składania e-deklaracji przedłużony do 3 marca

Ministerstwo Finansów przedłużyło termin składania deklaracji w formie elektronicznej do 3 marca. Wydłużenie terminu ma związek z awarią systemu e-Deklaracje.

Do końca lutego trzeba przekazać PIT-11

Z ostatnim dniem lutego dobiega końca termin na przekazanie pracownikom i do urzędu PIT-11, czyli informacji o osiągniętych w 2012 r. dochodach. Za niewywiązanie się z tego obowiązku przedsiębiorca może być ukarany grzywną.

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Niewypłacone terminowo wynagrodzenie dla pracowników rozliczysz w kosztach podatkowych w miesiącu wypłaty.

Jak reagować na obraźliwe wpisy na pracodawców w internecie

Internet już od dawna jest miejscem, gdzie każdy może napisać, co mu się podoba. Często jednak granice wolności słowa bywają przy tym znacznie przekraczane. W działalności przedsiębiorców szczególnie uciążliwe stają się ostatnio fora internetowe poświęcone pracodawcom. Bardzo często bowiem, pod osłoną pozornej anonimowości, pracownicy naruszają prawo swoimi wypowiedziami. Jak się przed tym bronić?

REKLAMA

Zasiłek dla bezrobotnych 2013

W 2013 roku obowiązują kwoty zasiłków takie same jak wypłacane od 1 czerwca 2012 r. Zasiłek podstawowy dla bezrobotnych przyznany po 31 grudnia 2009 r., ustalony po waloryzacji od 1 czerwca 2012 r. wynosi:
1) 794,20 zł (761,40 zł x 104,3 proc.) – w okresie pierwszych trzech miesięcy posiadania prawa do zasiłku;
2) 623,60 zł (597,90 zł x 104,3 proc.) – w okresie kolejnych miesięcy posiadania prawa do zasiłku.

Deklaracja VAT-7 - kto musi rozliczyć się na nowym formularzu

W 2013 r. obowiązują nowe wzory deklaracji VAT-7(13), VAT-7K(7) i VAT-7D(4). Przepisy przejściowe pozwalają do rozliczenia za ostatni okres rozliczeniowy 2013 r. stosować poprzednie wzory. Nie wszyscy jednak podatnicy mogą stosować stare wzory.

Podatnicy coraz częściej rozliczają się przez internet

Rozliczenie przez internet staje się coraz bardziej popularne. W styczniu tego roku podatnicy przesłali ponad dwa miliony dokumentów elektronicznych. To 100 proc. więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.

Zakup pączków dla pracowników a podatek

W tłusty czwartek firmy często dokonują zakupu pączków dla pracowników i kontrahentów. Taki wydatek można zazwyczaj rozliczyć w kosztach podatkowych.

REKLAMA

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Od 1 marca 2013 r. wejdą w życie przepisy określające nowe stawki diet za podróże służbowe. Dieta za dobę krajowej podróży służbowej będzie wynosiła 30 zł.

Rozlicz swój PIT przez internet

Od początku startu systemu e-Deklaracje z możliwości rozliczenia PIT przez internet skorzystało prawie 15 milionów Polaków.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną), oprócz wielu innych zmian, przyniosła od 1 stycznia 2013 r. sporo nowości w Ordynacji podatkowej, dotyczących zasad procedury podatkowej.

Trudny pośrednik, czyli pracodawca w urzędzie pracy

Jest spora grupa osób, która poprzez urząd pracy próbuje znaleźć zatrudnienie. Ofert jest jak na lekarstwo, za co obwinia się szeroko rozumiany kryzys. Tymczasem warto byłoby dowiedzieć się, jak wygląda sprawa od strony pracodawcy.

Kiedy program lojalnościowy nie będzie podlegał opodatkowaniu

Jeśli program lojalnościowy nie jest adresowany wyłącznie do pracowników, po stronie pracowników firmy nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

Czy trzeba składać deklaracje VAT w czasie zawieszenie działalności gospodarczej?

Podatnicy VAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie muszą składać deklaracji podatkowych VAT-7 (czy VAT-7K). Niemniej, jeśli w czasie zawieszenia działalności ponoszą stałe wydatki związane z tą działalnością i chcą odliczać VAT naliczony w tych wydatkach – deklaracje składać powinni. Obowiązek złożenia deklaracji wystąpi również wtedy, gdy podatnik zobowiązany będzie do skorygowania odliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Nieobecność w pracy z powodu złej pogody a prawo do wynagrodzenia

Nie dotarcie do pracy z powodu złych warunków atmosferycznych, zgodnie z przepisami o prawie pracy, oznacza utratę prawa do wynagrodzenia.

Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze

Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

Trybunał sprawdzi konstytucyjność podatku od imprez integracyjnych

Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie stwierdzenia niezgodności z konstytucją przepisów ustawy o PIT w zakresie, w jakim przewidują opodatkowanie wszelkich dodatkowych świadczeń pracowniczych, został złożony przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Odszkodowania pracownicze nie są chronione przed potrąceniem

Sąd Najwyższy podjął 17 stycznia 2013 r. (w składzie siedmiu sędziów) niekorzystną dla pracowników uchwałę (sygn. II PZP 4/12) . Sąd uznał, że nie jest chronione przez potrąceniem odszkodowanie należne pracownikowi z tytułu rozwiązania przez niego umowy o pracę bez wypowiedzenia, z winy pracodawcy. Zatem odszkodowania pracownicze nie są chronione przed potrąceniami tak, jak wynagrodzenie za pracę.

Mija termin do rozliczenia rocznego PIT przez pracodawcę

Rozliczenia rocznego PIT za 2012 r. może dokonać pracodawca. Aby skorzystać z takiej możliwości, podatnik musi zgłosić taką wolę pracodawcy do 10 stycznia.

W 2013 r. bez oddawania dnia wolnego za święto w sobotę

Mimo korzystnego dla pracowników wyroku Trybunału Konstytucyjnego, w 2013 r. pracodawcy nie będą musieli oddawać zatrudnionym dnia wolnego z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy. Żadne święto nie przypadnie bowiem w sobotę.

Na pierwsze PIT-y czas do 31 stycznia

Do końca stycznia z urzędem skarbowym powinni rozliczyć się m.in. podatnicy płacący zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów z działalności gospodarczej lub z tytułu umów najmu, podnajmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (PIT-28). Mogą to zrobić także w wersji elektronicznej.

Formularze VAT w 2013 roku

Minister Finansów wprowadził od początku 2013 roku nowe wzory deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D. Skorzystaj z aktualnych wzorów formularzy.

VAT 2013. Nowe wzory deklaracji podatkowych VAT

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują nowe wzory deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D.

Jakie koszty autorskie stosować na przełomie roku

Wiemy, że od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się zasady stosowania autorskich kosztów uzyskania przychodów. Czy przychód za grudzień 2012 r. wypłacony w styczniu 2013 r. powinniśmy rozliczać na podstawie nowych przepisów w tym zakresie?

Co niesie za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

Z początkiem 2013 roku miesięczne minimalne wynagrodzenie za pracę brutto wzrosło z kwoty 1.500 PLN do kwoty 1.600 PLN.

Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim ma być łatwiejszy

W 2013 roku rząd chce uruchomić specjalny program pomocy dla kobiet, powracających do pracy po urlopie macierzyńskim. Program będzie finansowany z rezerwy Funduszu Pracy i skierowany do pracodawców. Resort planuje także wesprzeć finansowo urzędy pracy, tak by zwiększyć zatrudnienie osób do 30. roku życia. Na oba te programy przeznaczono w sumie 200 mln zł.

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych, tylko wtedy gdy jej celem jest integracja zespołu i zwiększenie motywacji pracowników. Niestety możliwości zaliczenia w koszty podatkowe spotkań wigilijnych z kontrahentami są bardzo ograniczone – ostrzega Tax Care.

Kiedy wykazać w deklaracji VAT usługę najmu, gdy najemca zapłacił z opóźnieniem

Podatnicy VAT świadczący usługi najmu miewają wątpliwości w deklaracji za jaki miesiąc mają wykazać obrót z tych usług – czy za miesiąc, w którym faktycznie otrzymali zapłatę, czy też może za miesiąc bezskutecznego upływu terminu płatności faktury.

Darmowy dojazd do pracy, to z reguły brak podwyższonych kosztów w PIT

Pracownicy mieszkający w innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy mają prawo do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Jednym z warunków pozwalających na skorzystanie z tych wyższych kosztów, jest brak zwrotu kosztów dojazdu ze strony pracodawcy. Ale od tej reguły jest wyjątek.

Wypłata z zysku netto nagród dla pracowników – rozliczenie CIT

Przepisy prawa podatkowego nie pozwalają ponownie ujmować w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wynagrodzenia pracowników oraz nagród wypłaconych pracownikom z zysku netto, tj. zysku po uprzednim opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Miejsce opodatkowania i oskładkowania przy oddelegowaniu pracownika do pracy za granicę

Coraz częściej polscy pracodawcy oddelegowują swoich pracowników do pracy w innym miejscu, w szczególności za granicę. Warto wiedzieć, że w pewnych okolicznościach oddelegowanie pracownika do pracy w innym kraju będzie miało wpływ na miejsce odprowadzania podatku dochodowego (PIT) przez pracownika, a także na miejsce odprowadzenia składek na ubezpieczenie społeczne.

PIT od imprezy integracyjnej - pracownik nie zawsze ma przychód

Mimo niekorzystnego dla pracowników wyroku NSA z 17 stycznia 2012 r. pojawiają się ostatnio korzystne dla podatników orzeczenia sądów, zgodnie z którymi nie trzeba płacić podatku dochodowego od świadczenia polegającego na nieodpłatnym udziale w imprezie integracyjnej.

Przejęcie zakładu pracy a obowiązki płatnika w ustawie o PIT

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę powoduje kontynuację stosunków pracy. Powstaje pytanie jakie skutki takie przejście ma dla obowiązków byłego jak i nowego pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Zezwolenie wyprowadzenia – czyli jak wyprowadzać swoje wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego

W obecnych realiach gospodarczych, coraz częściej możemy spotkać się z usługą magazynowania wyrobów akcyzowych w składach podatkowych wykonywaną na rzecz podmiotów, które nie mogą lub z przyczyn ekonomicznych nie chcą prowadzić składu podatkowego. W przypadku, gdy podmiot zdecyduje się na przechowywanie swoich wyrobów akcyzowych w cudzym składzie podatkowym, musi być świadomy warunków, jakie wiążą się z wyprowadzaniem wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Deklaracje VAT-7 przy łączeniu spółek

Restrukturyzacje polegające na połączeniu spółek handlowych powodują liczne wątpliwości związane z prawidłowym rozliczeniem podatków za okres, w którym dochodzi do połączenia. Jednym z najczęściej zgłaszanych przez podatników problemów, jest kwestia złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło połączenie.

Wpływ minimalnego wynagrodzenia na świadczenia pracownicze w 2013 r.

W 2013 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do 1600 zł (o 100 zł więcej niż w 2012 r.), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do 1280 zł (o 80 zł więcej niż w 2012 r.). Zakładając, że w 2013 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wielkości wpływających na wysokość wynagrodzenia netto nie ulegnie zmianie, minimalne wynagrodzenie netto wyniesie 1181,38 zł. Podwyżka płacy minimalnej spowoduje wzrost innych należności pracowniczych, które są od niej uzależnione.

Składki ZUS zapłacone za byłego pracownika – skutki w PIT

Zapłacone przez pracodawcę za byłego pracownika składki na ubezpieczenie społeczne stanowią przychód tego byłego pracownika. Jest to bowiem nieodpłatne świadczenie od byłego pracodawcy, w postaci uiszczenia zobowiązania do ZUS, które winno być finansowane ze środków ubezpieczonego. Składki te nie będą jednak mogły być odliczone od dochodu byłego pracownika.

Podróże służbowe pracowników i przedsiębiorców – rozliczenia podatkowe

Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.

Umowa o pracę na zastępstwo - jak ją rozwiązać

Umowa o pracę zawierana w celu zastępstwa nieobecnego pracownika jest niewątpliwie umową terminową. Początek zatrudnienia „zastępcy” zwykle łączy się czasowo z rozpoczęciem okresu usprawiedliwionej nieobecności w pracy „zastępowanego”. Ustanie zatrudnienia zwykle następuje w chwili powrotu do pracy pracownika zastępowanego, jeśli oczywiście stosunek pracy nie został rozwiązany wcześniej.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2013 r.

W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r.

e-Deklaracje – najczęstsze problemy

System e-Deklaracje, za pomocą którego podatnicy mogą składać oświadczenia podatkowe przez Internet, to co roku bardziej popularny sposób rozliczania się z fiskusem. Jednak w opinii części podatników wciąż zbyt skomplikowana. Przedstawiamy najczęstsze problemy z nią związane.

VAT-7 i PCC-3 przez internet bez podpisu elektronicznego

Od 1 października 2012 r. podatnicy (ale tylko osoby fizyczne) mogą składać przez internet (system e-Deklaracje) deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-7D i PCC-3 bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Na urlopie bez 50% kosztów uzyskania przychodu

Pracownik, który w związku z przenoszeniem praw autorskich ma prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, w czasie urlopu nie może z nich korzystać. Pracodawca zastosuje wtedy kwotowe koszty przewidziane dla umów o pracę. Dla osoby, która zarabia 7 tys. zł brutto oznacza to 197 zł mniej za miesiąc, w którym wybrała się na dwutygodniowy urlop.

PIT od diet zagranicznych wypłacanych z tytułu podróży służbowej do Polski

Do jakiej wysokości zwolnione z opodatkowania mogą być diety, które pracownik zatrudniony przez zagraniczny podmiot otrzymuje z tytułu podróży służbowej do Polski? Przepisy polskiej ustawy o PIT w zestawieniu z przepisami dotyczącymi należności z tytułu podróży służbowych nie dają jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wątpliwość ta nabiera szczególnej wagi w przypadku, gdy diety – na podstawie stosownego porozumienia - w imieniu zagranicznego pracodawcy wypłaca podmiot polski.

Przejęcie podmiotu to także obowiązek sporządzenia PIT-11

Wraz z przejęciem innego podmiotu oprócz szeregu kwestii finansowych oraz organizacyjnych Spółka przejmująca powinna mieć na uwadze kwestie rozliczeń podatkowych, w tym w szczególności obowiązki informacyjne w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przy przejęciu mającym miejsce w trakcie roku podatkowego następującym wraz z przejściem pracowników na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy, podatnicy zgłaszają bowiem wątpliwości, za jaki okres obowiązani są złożyć informację PIT-11 dla przejętych pracowników.

Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?

Letnie wyprzedaże w pełni. Przed polowaniem na cenowe okazje w galeriach handlowych warto zrobić porządek w swojej szafie. Wystawiając w sieci nienoszoną odzież, biżuterię czy obuwie można zarobić na kolejne zakupy. O czym powinien wiedzieć każdy Sprzedający oraz kiedy transakcje na aukcjach czy w opcji Kup Teraz są traktowane jako działalność zarobkowa, wyjaśnia Akademia Allegro.

Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - PIT-11 i PIT-4R

Podmiot zatrudniający pracowników przed wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinien przekazać spółce, która tą część przejmuje wszelkie dane niezbędne do prawidłowego wystawienia informacji PIT-11 i sporządzenia deklaracji PIT-4R za cały rok podatkowy.

Kiedy korekta deklaracji wyłącza sankcje karne skarbowe

Korekty deklaracji i połączona z nimi płatność zaległości podatkowej, mająca prowadzić do niekaralności w świetle art. 16a KKS, nie chronią w pełni przed możliwymi sankcjami karnymi skarbowymi związanymi z błędami podatkowymi. Tak uznał Sąd Najwyższy w postanowieniu z 20 czerwca 2012 r.. Orzeczenie to komentuje Tomasz Rolewicz, starszy menedżer w Zespole ds. Postępowań Podatkowych PwC.

Dopłata do środka trwałego – rozliczenia w CIT

Jeżeli podatnik otrzymuje dopłatę już po przyjęciu środka trwałego i rozpoczęciu amortyzacji, nie ma obowiązku korygowania kosztów wstecz, powinien natomiast dokonać jednorazowego zmniejszenia kosztów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dopłatę. Kwotę dopłaty w dniu jej otrzymania należy przeliczyć wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania dopłaty. W wyniku otrzymania przedmiotowej dopłaty nie powstaną podatkowe różnice kursowe, o których mowa w art. 15a ust. 1 w zw. z art. 15a ust. 2 i 3 ustawy o CIT.

Udzielasz pełnomocnictwa ale nadal odpowiadasz za podatki

Podatnicy udzielają dość często księgowym, czy innym pracownikom pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych. Nie zwalnia to jednak mocodawców z odpowiedzialności za podatki. Jeżeli pełnomocnik popełni błąd w deklaracji, to ewentualnej dopłaty podatku z odsetkami urząd będzie domagał się od podatnika. Gdy pełnomocnikiem podpisującym deklarację był profesjonalista - podatnik może uzyskać od niego odszkodowanie na drodze cywilnoprawnej.

REKLAMA