REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, E-faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Aplikacja e-mikrofirma zintegrowana z KSeF

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 października 2022 roku udostępniona została zaktualizowana wersja aplikacji e-mikrofirma. Ta nowa wersja aplikacji została zintegrowana z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF).

Mały podatnik VAT 2023. Jakie limity?

Mały podatnik VAT 2023 to przedsiębiorca, którego przychody mieszczą się w określonym limicie wyrażonym w euro. Limity ustalane są co roku na podstawie kursu z 1 października. Kto może liczyć na status małego podatnika VAT w roku 2023?

Jak założyć biuro rachunkowe – wszystko, co trzeba wiedzieć

Myślisz nad założeniem własnego biura rachunkowego? Sprawdź, jak to zrobić. Trudno wyobrazić sobie podmiot, na który nie zostałyby nałożone obowiązki w zakresie rachunkowości. Jednym z podstawowych celów rachunkowości jest rzetelne i jasne przedstawianie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego danej jednostki. Rachunkowość stanowi dziedzinę szerszą niż księgowość, chociaż zazwyczaj powinności z nią związane realizują księgowi – ale nie tylko oni. Opiekę nad rachunkowością sprawuje główna księgowa, wewnętrzny dział rachunkowy lub można w tym celu wybrać outsourcing rachunkowości do zewnętrznego biura rachunkowego.

44 proc. polskich firm nie wie, czym jest Krajowy System e-Faktur

44 proc. polskich firm nie wie, czym jest Krajowy System e-Faktur, choć może z niego korzystać od początku 2022 roku – wynika z opublikowanych 2 sierpnia 2022 r. wyników badania „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?”.

REKLAMA

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?

Nadchodzący w 2024 roku powszechny obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF przyniesie duże zmiany dla wszystkich przedsiębiorców. Wiele firm zadaje sobie teraz pytanie, jak najlepiej komunikować się z rządową platformą? Można to bowiem robić na różne sposoby, w zależności od skali transmitowanych faktur. Już dziś warto rozważyć, które rozwiązanie będzie lepsze dla biznesu.

Sprzedaż samochodu firmowego a podatki

Samochód firmowy najczęściej zostaje przez przedsiębiorcę wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy. Pozwala to zaliczyć wydatki związane z użytkowaniem pojazdu do kosztów uzyskania przychodów, co zmniejsza podstawę opodatkowania i podatki. Z jakimi kosztami i podatkami wiąże się sprzedaż samochodu firmowego przez przedsiębiorcę?

Polski Ład 2.0 – z ryczałtu na skalę podatkową. Czy to się opłaca?

Po największej rewolucji podatkowej ostatnich lat, jaką był Polski Ład, ustawodawca ponownie postanowił “namieszać” w podatkach. Od 1 lipca 2022 r., po wejściu w życie ustawy potocznie zwanej Polskim Ładem 2.0., przedsiębiorcy ponownie powinni zweryfikować stosowaną formę opodatkowania i zastanowić się czy nie warto jej zmienić.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

REKLAMA

Składka zdrowotna w działalności gospodarczej - zmiany od 1 lipca 2022 r.

Od 1 lipca 2022 r. zajdą zmiany w zasadach ustalania podstawy wymiaru oraz składki zdrowotnej miesięcznej i rocznej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zmienią się też miesięczne formularze rozliczeniowe ZUS - miesięczne raporty rozliczeniowe i deklaracje zostaną dostosowane do znowelizowanych przepisów w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i rocznego rozliczania składki zdrowotnej. Zmiany wprowadza ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki".

Dobrowolny KSeF - małe zainteresowanie podatników. Niewiele firm testuje nowy sytem

Od początku 2022 roku Krajowy System e-Faktur (w skrócie: KSeF) jest dobrowolny, ale od 2024 roku prawdopodobnie stanie się obligatoryjny. Zgodę na taki termin wydała Rada UE. Z kolei Ministerstwo Finansów podaje, że do 9 czerwca odnotowano 779 uwierzytelnień w środowisku produkcyjnym i ponad 731,7 tys. – w testowym. Firmy wystawiły też przeszło 8,9 mln próbnych faktur. Komentujący te dane eksperci wskazują, że jak na razie to dość małe zainteresowanie. Nie brakuje też opinii, że KSeF jest dysfunkcjonalny i przedsiębiorcy nie zechcą go wdrażać, a nawet zaczną go bojkotować. Resort wskazuje jednak zalety korzystania z systemu. Ale doradcy podatkowi zwracają przy okazji uwagę na obowiązki i nieuniknione koszty związane z wdrażaniem. I dodają, że są oczywiście plusy oraz minusy rozwiązania, jednak czas pokaże, jak to będzie w praktyce funkcjonowało.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Wdrożenie KSeF obowiązkowo od 2024 roku. Jak to zrobić? Problemy mikrofirm

Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obligatoryjny od 2024 roku - tak wynika z projektu decyzji derogacyjnej Rady UE. Dla przedsiębiorców oznacza to przestawienie się na nowe zasady wystawiania faktur. Zakończy się możliwość wprowadzania zmian na dokumentach przed ich wysyłką do kontrahenta. Firmy będą dokładniej weryfikować faktury przed ich zatwierdzeniem. Problemy mogą pojawić się w mikrofirmach, które dotychczas nie korzystały z programów elektronicznych w tym celu. Ich właściciele mogą nauczyć się e-fakturowania, ale zabierze im to czas potrzebny do prowadzenia biznesu. Z kolei podmioty wystawiające już e-faktury raczej nie będą mieć problemów z przesyłaniem ich w KSeF. Ostatecznie sprawne korzystanie z tego systemu opłaci się firmom, bo przyspieszy otrzymywanie płatności za towary i usługi, choć nie wyeliminuje celowych opóźnień.

Od 10 tys. do 300 tys. zł dofinansowania z ZUS na BHP w firmie. Wnioski do 8 lipca 2022 r.

Ruszyła kolejna edycja konkursu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w ramach której pracodawcy mogą otrzymać od 10 tys. do 300 tys. złotych dofinansowania na poprawę bezpieczeństwa pracy w swojej firmie - poinformował 6 czerwca 2022 r. rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

Webinarium „Ukryte obowiązki akcyzowe dla przedsiębiorców i JST” + certyfikat gwarantowany

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Ukryte obowiązki akcyzowe dla przedsiębiorców i JST” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 6 czerwca 2022 roku. Polecamy!

Webinarium „Kto powinien zmienić formę opodatkowania w ramach Polskiego Ładu 2.0 – poradnik dla przedsiębiorców i biur rachunkowych” + certyfikat gwarantowany

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Kto powinien zmienić formę opodatkowania w ramach Polskiego Ładu 2.0 – poradnik dla przedsiębiorców i biur rachunkowych” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 2 czerwca 2022 roku. Polecamy!

Ryczałt od najmu w działalności gospodarczej - przychód z refakturowanych kosztów mediów

Opłaty za media w przypadku ich refakturowania przy najmie opodatkowanym zryczałtowanym podatkiem dochodowym w ramach działalności gospodarczej, stanowią przychód z działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma obowiązek odprowadzić od tego przychodu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 26 maja 2022 r.

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

W ciągu najbliższych tygodni Rada UE, na wniosek polskiego rządu, ma wydać decyzję wykonawczą w sprawie wprowadzenia w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, ale na wiosnę 2023 ma się stać obowiązkowe. Czy nowy typ dokumentów – faktura ustrukturyzowana – będzie wyzwaniem dla księgowych? Jak wpłynie na ich pracę?

Kredyt przedsiębiorcy we franku szwajcarskim. Przedsiębiorca-frankowicz też może wygrać w sądzie

Do tej pory to głównie konsumenci walczyli w sądach z bankami o uwolnienie się od kredytów w CHF i odzyskanie pieniędzy. Działo się tak dlatego, że szeroko komentowane orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczyły przede wszystkim spraw konsumenckich i wydawane były na podstawie przepisów, które dotyczyły relacji konsument – przedsiębiorca. Wydawać by się mogło, że frankowy przedsiębiorca nie może kwestionować ważności swojej umowy, jednak jest zupełnie inaczej co potwierdza decyzja Sądu Najwyższego!

Aplikacja Podatnika KSeF - Ministerstwo Finansów udostępniło wersję produkcyjną

Ministerstwo Finansów udostępniło 17 maja 2022 r. na podatki.gov.pl wersję produkcyjną Aplikacji Podatnika KSeF. Aplikacja ta umożliwia w szczególności wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur.

Obowiązkowe eFaktury od 2023 roku – na co należy się przygotować?

Komisja Europejska wyraziła Polsce zgodę na obowiązkowe powszechne stosowanie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). W konsekwencji, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, czeka nas rewolucja w fakturowaniu polegająca na zastąpieniu dotychczasowych papierowych faktur eFakturami, czyli fakturami ustrukturyzowanymi.

Za rok e-faktury będą obowiązkowe w Polsce. Jak działają w Europie?

Od początku 2022 r. funkcjonuje w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z niego jest dobrowolne, ale zgodnie z założeniami Ministerstwa Finansów, od II kwartału 2023 r. stanie się to obligatoryjne. Zgodziła się już na to Komisja Europejska. System przygotowywany jest do obsługi ponad 2 mld faktur miesięcznie! W ciągu dekady zbierze ok. 30 petabajtów danych

Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

Czym jest Krajowy System e-Faktur? Jak działa? Jakie problemy generuje? Wyjaśnia ekspert z Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych.

Działalność gospodarcza Ukraińca w Polsce

Dzięki ustawie w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy, uchodźcy z tego kraju mogą legalnie prowadzić biznes na terenie naszego kraju. Zdaniem ekspertów z kancelarii podatkowej Skłodowscy, to krok w dobrym kierunku, o ile zmiany zostaną uporządkowane.

Aplikacja Podatnika KSeF – wersja testowa dostępna od 7 kwietnia 2022 r.

W dniu 7 kwietnia 2022 r. Ministerstwo Finansów udostępniło testową wersję Aplikacji Podatnika KSeF. Aplikacja umożliwia m.in. wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur. Ministerstwo Finansów zachęca do testowania tej aplikacji.

Krajowy System e-Faktur (KSeF) a faktury ustrukturyzowane - wystawianie, otrzymywanie

Krajowy System e-Faktur (zwany w skrócie KSeF) pozwala podatnikom VAT na wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych (e-faktur). W 2022 roku KSeF i faktury ustrukturyzowane są nieobowiązkowe. Natomiast prawdopodobnie od 2023 roku będzie to obowiązkowa forma wystawiania i udostępniania faktur w systemie polskiego VAT. Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy wszystkie faktury mogą mieć formę faktury ustrukturyzowanej? Jak wystawiać e-faktury?

Rozliczanie podatku liniowego - pytania i odpowiedzi

Trwa okres rozliczeń rocznych PIT. Część przedsiębiorców pozostała przy podatku liniowym, pomimo tego, że ta forma opodatkowania wiąże się z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi np. możliwości wspólnego rozliczania małżonków czy stosowania ulg. Księgowa Joanna Grochala zebrała pytania, które najczęściej zadają jej klienci stosujący „liniówkę”.

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe VAT

Sankcje VAT w postaci dodatkowego zobowiązania. Częste zmiany prawa podatkowego powodują problemy w aktualizacji systemów do raportowania. Mimo to fiskus jest bezlitosny, jeżeli chodzi o egzekwowanie przepisów podatkowych i nakładanie dodatkowych sankcji VAT, nawet jeżeli błąd wynikał z niezamierzonych błędów systemowych. Na szczęście sądy stają tutaj po stronie przedsiębiorców.

Spółka cicha a podatki

Czym jest spółka cicha i jak ją założyć? Czy warto prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki cichej? Czy spółka cicha jest opłacalna podatkowo? Wyjaśnia Joanna Pietrzyk, Główna Księgowa WCDF I Sp. z o.o.

E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?

Po 3-miesięcznym pilotażu, z początkiem 2022 r. weszły w życie przepisy o Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), który umożliwia wystawianie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Dla podatników i obsługujących ich biur księgowych to duża nowość. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF? Czym są faktury ustandaryzowane, czym różnią się od zwykłych faktur elektronicznych i co najważniejsze – z jakimi obowiązkami po stronie podatnika wiąże się wdrożenie tego rozwiązania?

Zmiana formy opodatkowania za 2022 r. - czy będzie możliwa?

Rząd ogłosił daleko idące zmian w podatkach: obniżeniu stawki PIT do 12 proc. dla pierwszego progu skali podatkowej i likwidacji ulgi dla klasy średniej. Zmienią się też zasady dotyczące rozliczenia składki zdrowotnej przez podatników na liniówce, ryczałcie i karcie podatkowej. Stanie się to jednak już w trakcie roku podatkowego, a więc po terminie, kiedy przedsiębiorcy mogli wybrać formę opodatkowania na 2022 rok. Czy będą mieli szansę, aby raz jeszcze zmienić sposób rozliczania się na najbardziej dla siebie korzystny?

Dostępność towarów i usług dla niepełnosprawnych - nowe wymogi prawne (projekt ustawy)

Wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami dla szeregu produktów i usług, głównie elektronicznych, znalazły się w projekcie ustawy o dostępności niektórych produktów i usług skierowanej do konsultacji przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ustawa ta ma na celu wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Termin na wdrożenie unijnej dyrektywy upływa 28 czerwca 2022 roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku.

Ponowny wybór formy opodatkowania w 2022 roku przez przedsiębiorców. Soboń: jeżeli w ogóle, to tylko przy rozliczeniu rocznym

Jeśli mamy rozmawiać o ponownym wyborze formy opodatkowania przez przedsiębiorców, to tylko przy rozliczeniu rocznym – powiedział 31 marca 2022 r. w Polskim Radio 24 wiceminister finansów Artur Soboń. Przepis pozwalający na ponowny wybór formy opodatkowania ma zaproponować Krajowa Izba Doradców Podatkowych. Ministerstwo Finansów jest otwarte na dyskusję w tym temacie.

Restrukturyzacja firm w Polsce - przepisy, zasady, trendy

W 2021 roku było w Polsce prawie 1650 zawiadomień o otwarciu uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego. Choć sądy rejonowe posiadają niepełne dane, to eksperci nie mają wątpliwości co do skali jego upowszechnienia. Uważają, że było mniej sformalizowane niż obecnie znowelizowane postępowanie o zatwierdzenie układu. Nowelizacja weszła w życie 1 grudnia 2021 roku wraz z Krajowym Rejestrem Zadłużonych. I dzięki niej wierzyciele zyskują na transparentności działań. Fakt, że w ub.r. nastąpił spadek liczby pozostałych postępowań, pozwala przewidywać, iż w tym roku najpopularniejsze będzie zmodyfikowane postępowanie o zatwierdzeniu układu, zapewniające ochronę przedsiębiorcy w trakcje trwania procedur. Eksperci prognozują również, że zdecydowanie więcej firm przejdzie restrukturyzację w związku z trwającą wojną w Ukrainie.

Obowiązkowa e-faktura w Polsce od 2023 roku - zgoda Komisji Europejskiej

Ministerstwo Finansów chce wdrożyć od 2023 roku powszechne i obowiązkowe fakturowanie elektroniczne. Zgodę na obowiązkową e-fakturę w Polsce wydała 30 marca 2022 r. Komisja Europejska, potrzebna jest jeszcze akceptacja Rady UE (co powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni) - poinformował resort finansów.

Odmowa wsparcia finansowego z Tarczy. Do jakiego sądu może się odwołać przedsiębiorca?

O przyznaniu wsparcia finansowego w ramach „Tarczy Finansowej” decyduje Polski Fundusz Rozwoju. Sąd administracyjny odmówił rozpoznania skargi przedsiębiorcy ubiegającego się o subwencję od odmownej decyzji PFR. Uznał, że sprawa ma charakter cywilnoprawny i nie podlega rozpoznaniu przez sąd administracyjny. Rzecznik Praw Obywatelskich nie zgadza się z taką interpretacją przepisów i kieruje skargę kasacyjną do NSA.

BEZPŁATNY WEBINAR: Polski Ład w praktyce. Z jakimi problemami borykają się biura rachunkowe i przedsiębiorcy?

Polski Ład w praktyce. Z jakimi problemami borykają się biura rachunkowe i przedsiębiorcy? Zapraszamy na bezpłatne webinarium, które odbędzie się 25 marca 2022 r., w godzinach 10.00 - 12.00.

Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej - 7 wariantów, przykłady, opłacalność

Wybór najkorzystniejszej formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej nigdy nie był sprawą łatwą. Trzeba bowiem przewidywać dane dotyczące wysokości przychodów czy kosztów, które to przewidywania nie zawsze pokrywają się z danymi faktycznymi. Wysokość przychodów i kosztów ma zaś kluczowe znaczenie dla wysokości naszych obciążeń podatkowych. To od nich zależy wysokość płaconego podatku dochodowego, a począwszy od 1 stycznia 2022 r. również składki zdrowotnej. Przyjmijmy więc kilka wariantów, dla których wyliczymy obciążenia fiskalne w postaci podatku i składki zdrowotnej oraz wskażemy wariant najkorzystniejszy w danym przypadku.

Uchodźcy z Ukrainy a działalność gospodarcza w Polsce

Czy uchodźcy wojenni z Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce? Obowiązująca już specustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa przewiduje możliwość podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez osoby uciekające przed wojną na Ukrainie o ile mają obywatelstwo ukraińskie i uzyskają w Polsce nr PESEL.

Zmiany w rozliczaniu najmu od 2023 r.

Polski Ład wprowadza zmiany w rozliczaniu najmu. Bedą nowe zasady dla osób fizycznych wynajmujących swoje mieszkania prywatne, jak i oferujących najem w ramach działalności gospodarczej. Od 2023 r. likwidacji ulegnie możliwości rozliczenia najmu prywatnego na zasadach ogólnych. Na czym polegają pozostałe zmiany, kogo dotyczą i od kiedy obowiązują? Jakie decyzje podjąć w 2022 r.?

Ryczałt ewidencjonowany w biznesie - komu się opłaca

W 2022 roku przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na opodatkowanie ryczałtem. Dlaczego? Kusi prosta ewidencja, niskie stawki, a także określona kwotowo składka zdrowotna. W jakich sytuacjach ryczałt się opłaca? – wyjaśnia ekspert i członek zarządu kancelarii podatkowej Skłodowscy, Eryk Skłodowski.

Wybór formy opodatkowania w 2022 roku tylko do 21 lutego!

Termin zgłoszenia zmiany formy opodatkowania w 2022 roku dla większości osób prowadzących jednoosobową działalność oraz wspólników niektórych transparentnych spółek upływa 21 lutego. Zatem już tylko kilka dni pozostało przedsiębiorcom na podjęcie decyzji o zmianie formy opodatkowania dla poszczególnych form działalności. Polski Ład spowodował wzrost obciążeń publicznoprawnych dla znacznej części przedsiębiorców. W zależności od tego, jaką wybiorą formę prowadzenia działalności i opodatkowania, skutki ostatnich zmian mogą być dla nich mniej lub bardziej dotkliwe.

Składka zdrowotna przedsiębiorców za styczeń 2022 r. jak w 2021 roku

Przedsiębiorcy opodatkowani PIT-em podstawę wymiaru składki zdrowotnej za styczeń 2022 r. ustalą na podstawie zasad z 2021 r. - wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów przekazanych PAP. Resort poinformował, że nie pracuje nad przedłużeniem terminu na wybór przez firmę formy opodatkowania.

Sprawozdania środowiskowe 2021/2022 – rodzaje, terminy, sankcje, jak wypełnić, gdzie złożyć

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają liczne obowiązki z zakresu ochrony środowiska. Jednym z nich jest obowiązek składania sprawozdań środowiskowych. Co warto wiedzieć o tych sprawozdaniach?

Oświadczenie o wyborze ryczałtu w 2022 roku - wzór, terminy

Chcąc wybrać na 2022 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej), podatnik-przedsiębiorca powinien złożyć w urzędzie skarbowym oświadczenie o jego wyborze do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Przykładowo podatnik, który przychód z działalności gospodarczej uzyskał w styczniu 2022 r., oświadczenie o wyborze ryczałtu musi złożyć do 21 lutego 2022 r. (20 lutego 2022 r. przypada w niedzielę).

Składka zdrowotna przedsiębiorców liczona od dochodu - od marca 2022 r.

W marcu 2022 r. przedsiębiorcy będą po raz pierwszy płacić składkę zdrowotną, tak jak wszyscy inni – pracownicy, emeryci, zleceniobiorcy – od dochodu. Wychodząc naprzeciw postulatom biznesu, księgowych i biur rachunkowych w sprawie zbliżenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej do dochodu podatkowego, Sejm (z inicjatywy Ministra Finansów) wprowadził zmiany w tym zakresie. Zmiany dotyczą też sprzedaży środków trwałych, które dla potrzeb PIT były amortyzowane przed 2022 r.

Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

Anulowanie e-faktury. Przepisy dot. VAT nie regulują kwestii anulowania faktury. Zarówno zwykłej papierowej, jak i faktury elektronicznej. Tym niemniej organy podatkowe uznają za zgodne z prawem anulowanie faktury VAT (także e-faktury) jeżeli wystawiona przez podatnika faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego poprzez jej przekazanie kontrahentowi i jeżeli faktura ta dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Karta podatkowa w 2022 roku a rozszerzenie działalności gospodarczej

Kartę podatkową w 2022 roku mogą płacić tylko ci przedsiębiorcy, którzy płacili kartę podatkową w 2021 roku i kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji z 25 stycznia 2022 r. dopuścił możliwość rozliczania się w formie karty podatkowej w 2022 roku przez podatnika, który płacił kartę podatkową w 2021 roku a w 2022 roku zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o nowe usługi - także opodatkowane kartą podatkową.

Polska firma w Estonii. E-rezydencja

Coraz więcej polskich firm rozważa przeniesienie działalności do Estonii. To kraj, który ze względu na przejrzysty system podatkowy czy niskie koszty prowadzenia działalności coraz częściej staje się pierwszym wyborem. Często decyduje o tym także potencjał tego rynku jako bramy do Skandynawii. Inna zaleta to łatwość założenia firmy w Estonii. Najprostszą metodą na przeniesienie działalności jest uzyskanie e-rezydencji. Z tego rozwiązania chętnie korzystają również Polacy, którzy założyli w Estonii już 450 firm.

Płatności gotówkowe i bezgotówkowe w 2022 roku - limity, zasady, obowiązki

Przepisy określają zasady i limity płatności między przedsiębiorcami (B2B) a także między przedsiębiorcami a konsumentami (B2C). Jakie limity i obowiązki w tym zakresie mają przedsiębiorcy? W 2022 roku nadal obowiązuje limit 15 tys. zł brutto dla płatności gotówkowych między przedsiębiorcami. Dopiero od 1 stycznia 2023 roku limit ten zmniejszy się do 8 tys. zł.

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają obowiązek (czasem tylko możliwość) zmiany swoich danych wpisanych do tej ewidencji (np. danych osobowych, adresowych), numeru firmowego rachunku bankowego a także mogą np. zmienić formę opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Jak to zrobić? W jakich terminach?

REKLAMA