Kategorie

Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od początku tego roku funkcjonują nowe zasady rozliczania kosztów firmowych samochodów osobowych. Nowe reguły najboleśniej dotknęły przedsiębiorców, którzy rozliczają koszty eksploatacji samochodu na firmę, wykorzystując go jednocześnie w celach prywatnych.
Z przeprowadzonych badań wynik, że zdecydowana większość mikroprzedsiębiorców, bo aż 94%, deklarowała, że wprowadzone w ubiegłym roku zmiany prawne nie wywarły wpływu na prowadzenie przez nich działalności. A czy nowe rozwiązania dostępne od 2019 r., takie jak ZUS od przychodu lub rozliczanie wynagrodzenia współmałżonka w kosztach działalności, ułatwią życie przedsiębiorcom?
Podejście fiskusa do możliwości objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na zakup środków transportu zmieniło się na korzyść podatnika. Obecnie, jak zauważa eksperta Grant Thornton, przeważa stanowisko potwierdzające możliwość obejmowania pomocą wydatków związanych z nabyciem samochodów wykorzystywanych do działalności wskazanej w zezwoleniu strefowym, a od niedawna w decyzji o wsparciu.
Z początkiem tego roku zostały wprowadzone istotne zmiany dotyczące rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dotyczą one zarówno pojazdów prywatnych, jak i wykorzystywanych na zasadach umowy leasingu czy majątku trwałego. Obecnie wydatki związane z eksploatacją samochodów podatnicy rozliczają w kosztach z wieloma ograniczeniami.
Firmy mają problem z rozliczaniem leasingu operacyjnego i kosztów eksploatacji samochodów według nowych zasad, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Ministerstwo Finansów ma dopiero wydać objaśnienia, jak stosować nowe regulacje. Nie ułatwia to ani prowadzenia działalności przedsiębiorcom, ani pracy księgowym.
Ryczałtowo określona wartość świadczenia wskazanego w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, a w związku z tym również koszty eksploatacyjne, takie jak koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymianę części eksploatacyjnych np. wymiana opon, do których poniesienia podatnik jest zobowiązany niezależnie od tego, czy pracownik będzie wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych, czy też nie. Używanie tak udostępnionego samochodu wiąże się jednak z koniecznością ponoszenia przez pracownika dodatkowych kosztów (podobnie jak ma to miejsce w sytuacji, gdy samochód jest np. wypożyczany), których to wydatków nie sposób zakwalifikować do wartości nieodpłatnych świadczeń ustalonych w omawianym przepisie.
Podatnik obciąża pracownika kosztami paliwa za jazdy prywatne. Czy powinien posiadać kasę fiskalną oraz ewidencjonować taką sprzedaż? Podatnik odlicza od wydatków samochodowych 50% VAT.
Wziąć samochód w leasing, czy wynająć? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy zamierzają pozyskać auto do swojej firmy. Jeśli naszym celem jest zminimalizowanie miesięcznych kosztów, lepiej wybrać abonament. Jeśli zależy nam natomiast na wykupie auta, lepszym rozwiązaniem będzie leasing– podpowiadają eksperci firmowego Auto Concierge z platformy carsmile.pl.
Od kilku już lat obowiązują przepisy ustawy VAT, które przewidują 50% oraz 100% odliczenie podatku VAT od samochodów osobowych. Większość podatników wybiera możliwość częściowego pomniejszenia podatku należnego, gdyż zwalnia ich to z wykonywania szeregu uciążliwych obowiązków ustawowych. Niektóre podmioty gotowe są jednak realizować dodatkowe wymogi dokumentacyjne wymagane ustawą, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT dla kosztów związanych z nabyciem i eksploatacją pojazdu.
Od 2019 r. zmienią się zasady rozpoznawania kosztów z tytułu wydatków poniesionych na nabycie i użytkowanie samochodów osobowych w firmie. Wprowadzone zmiany obejmą przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują firmowe auta do celów prywatnych i służbowych, jak również korzystają z formy finansowania w postaci leasingu.
W związku z uchwaleniem przez Sejm zmian w Ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2019 r. nastąpią duże zmiany w zakresie rozliczenia kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych.
6 grudnia 2018 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że użycie przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych powinno być zaewidencjonowane przez pracodawcę kasą refjestrującą, łącznie z wystawieniem paragonu fiskalnego. Ministerstwo Finansów jest jednak innego zdania.
Od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy, którzy do tej pory rozliczali koszty używanych w działalności gospodarczej samochodów na zasadzie kilometrówki, nie będą już mogli korzystać z tego rozwiązania. W zamian za to ustawodawca przewidział możliwość rozliczenia kosztów takich samochodów w zaledwie 20%.
Od 2019 roku korzystniejsze podatkowo będzie użytkowanie w firmie samochodu użyczonego niż stanowiącego prywatną własność przedsiębiorcy. W przypadku kosztów eksploatacyjnych (np. paliwo, olej, części, przeglądy) od 2019 roku będzie można uwzględnić ryczałtowe koszty podatkowe w wysokości 20 proc. wydatków (gdy samochód jest własnością przedsiębiorcy, ale nie został wpisany do ewidencji środków trwałych) albo w wysokości 75 proc. w pozostałych przypadkach.
Wiceminister finansów Filip Świtała zapowiedział, że w połowie 2019 r. resort finansów wyda objaśnienia do wszystkich nowych przepisów podatkowych wchodzących w życie po 1 stycznia 2019 r.
Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w opodatkowaniu akcyzą samochodów osobowych. Nowe przepisy mają dotyczyć przede wszystkim aut z dużymi silnikami. Resort finansów zapewnia jednocześnie, że nie przewiduje się zwiększenia stawek akcyzy na samochody.
Wielu przedsiębiorców słyszało zapewne o dużych zmianach dotyczących leasingu samochodów osobowych w przyszłym, 2019 roku. Salony i sprzedawcy samochodów prześcigają się w proponowaniu ofert leasingowych, namawiając do skorzystania jeszcze w tym roku. Co tak na prawdę zmieni się więc w zakresie leasingu i rozliczania kosztów samochodów firmowych w 2019 roku?
28 listopada 2018 r. Minister Finansów zawiadomił o rozpoczęciu publicznych konsultacji podatkowych w sprawie planowanych objaśnień dotyczących zmienianych od 2019 roku przepisów w zakresie rozliczania kosztów podatkowych samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Podatnicy i inne zainteresowane tematem podmioty mogą przesyłać opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie (mailem lub zwykłą pocztą) do Ministerstwa Finansów do 21 grudnia 2019 r. Minister chce także zorganizować jedno spotkanie konsultacyjne przedstawicieli MF z podatnikami w tej sprawie.
Na podstawie kilometrówki nadal będą rozliczać się z firmą pracownicy, którzy użytkują do celów służbowych samochód prywatny. Od 2019 r. z prowadzenia kilometrówki zwolnieni będą tylko prowadzący działalność gospodarczą.
Zmiany w prawie podatkowym, które wejdą w życie od 2019 r., spowodują, że dla samochodów do wartości 150 tysięcy złotych będzie można rozliczyć w kosztach prowadzenia działalności całą wartość zapłaconych rat leasingowych. Natomiast dla samochodów o większej wartości, raty leasingu można będzie rozliczyć wyłącznie w wysokości wynikającej z proporcji, w jakiej kwota 150 tysięcy pozostaje do wartości samochodu.
Serdecznie zapraszamy na seminarium poświęcone zagadnieniom podatkowym oraz zmianom w HR wprowadzanym od 2019 roku, które odbędzie się 4 grudnia 2018 r. w Ambasadzie Republiki Czeskiej w Warszawie. Partnerem medialnym wydarzenia jest Infor.
Podatnik planuje zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej. W 2011 r. kupił nowy samochód osobowy. Zakup został udokumentowany fakturą VAT. Podatnik wprowadził pojazd do ewidencji środków trwałych, odliczył część kwoty VAT (6000 zł), a teraz, przed zamknięciem działalności gospodarczej, chciałby wycofać samochód z tej działalności. Czy z tego tytułu należny jest VAT?
Od początku 2019 roku zaczną obowiązywać zmiany w ustawie o podatku PIT i CIT, wprowadzające nowe zasady rozliczania leasingu, kupna i użytkowania samochodów osobowych w celach firmowych i prywatnych. Stracą na nich m.in. ci przedsiębiorcy, którzy po 1 stycznia wezmą w leasing lub wynajem samochód osobowy, którego wartość będzie przekraczać 150 tys. zł. Dlatego umowę leasingu na luksusowy samochód warto podpisać jeszcze w tym roku.
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza stanowiska prezentowane w licznych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych, że koszty paliwa (oraz inne koszty eksploatacyjne samochodu służbowego udostępnianego pracownikowi do jego celów prywatnych)) wchodzą w skład ryczałtu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT.
Jedyną pewną rzeczą w podatkach jest zmiana - doskonale wie o tym każdy, kto zajmuje się podatkami lub rachunkowością. Nowelizacje i projekty nowych ustaw nie ominą nas również w nadchodzącym 2019 roku - ustawodawca już zapowiedział szereg zmian w podatkach dochodowych, do których po prostu trzeba się dostosować.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT. Wśród zmian w tych podatkach są nowe zasady rozliczania kosztów podatkowych dotyczących firmowych samochodów osobowych. Od 2019 roku zmienią się w szczególności zasady rozliczania amortyzacji samochodów osobowych, leasingu i kosztów eksploatacyjnych.
Od 2019 r. przedsiębiorcy będą mieli możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę rat leasingowych, ale tylko do kwoty 150 000 zł. Oznacza to, że jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu) będzie można rozliczyć w kosztach całą wartość zapłaconych rat leasingowych.
Limit amortyzacji aut osobowych od 2019 r. wzrośnie do 150 tys. zł, z obecnie obowiązujących 20 tys. euro (około 86 tys. zł). Równocześnie prowadzący firmę zaliczy do kosztów podatkowych maksymalnie 150 tys. zł wydatków związanych z zakupem samochodu osobowego. Nie będzie mógł odliczyć przy jego sprzedaży więcej niż ten limit.
Nowelizacja przepisów o PIT i CIT, która ma zacząć obowiązywać od 2019 r., zakłada istotne dla podatników zmiany dotyczące rozliczania umów leasingu. Rat płaconych z tego tytułu nie będzie można zaliczać do kosztów podatkowych w całości. Leasingobiorcy potrącą maksymalnie 150 tys. zł. Pojawia się więc pytanie, czy firma, która jeszcze w tym roku podpisze umowę leasingu będzie mogła stosować dotychczasowe zasady.
Podatnik posiada samochód w firmie. Chce go sprzedać klientowi z Niemiec. Sprzedawca jest czynnym podatnikiem VAT, więc jest zobowiązany wystawić fakturę VAT. Czy ma znaczenie, że podatnik sprzeda samochód firmie niemieckiej albo osobie prywatnej? Czy należy naliczyć VAT, czy może zastosować stawkę 0%?
Do umów leasingowych zawartych przed 1 stycznia 2019 r. będzie można stosować dotychczasowe regulacje. Stawka 9 proc. CIT ma zacząć obowiązywać od 2019 r., a nie z mocą wstecz od 2018 r.
Resort finansów planuje istotne zmiany dotyczące zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.
Przedsiębiorcy starają się optymalnie zarządzać swoim budżetem. Planując odpowiednie zakupy i inwestycje starają się jednak zmniejszać swoje obciążenia - w przypadku użytkowania w działalności pojazdów mechanicznych jednym ze sposobów jest odliczanie VAT. Większość przedsiębiorców wie, że jest taka możliwość, jednak jak to faktycznie działa? Kiedy można odliczyć VAT i w jakiej wysokości? I jakie czekają nas zmiany w najbliższym czasie?
Jednym z atutów firmowych pojazdów jest generowanie przez nich kosztów, które w wielu przypadkach mogą wpływać na zobowiązania podatkowe firm. W zależności od wybranego sposobu zakupu pojazdu, jego własności, a także planowanych sposobów i wysokości rozliczeń, odliczenia te będą różne. Jednym z dokumentów, które pojawiają się przy analizie możliwych odliczeń podatkowych przy użytku samochodu w firmie, jest tak zwana kilometrówka. Czym jest? Na jakich zasadach się ją prowadzi? I kto musi to robić?
Zdaniem minister finansów Teresy Czerwińskiej wprowadzenie tzw. exit tax to wyrównanie warunków gry i deklaracja, że zyski, które zostały wypracowane w kraju, powinny być tutaj opodatkowane. W obszernym wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej Teresa Czerwińska omawia m.in. najnowsze pomysły resortu finansów w zakresie zmiany przepisów ustawy o CIT i ustawy o PIT. Przekonuje, że proponowane zmiany w podatkach, obok uszczelnienia systemu, mają przede wszystkim służyć ożywieniu inwestycji, a także m. in. uregulowaniu kwestii opodatkowania kryptowalut, rozliczania kosztów podatkowych dotyczących samochodów używanych w firmach. Stawka 9% CIT ma objąć ponad 440 tys. przedsiębiorstw.
Minister Finansów zaprojektował duże zmiany (mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.) w rozliczaniu kosztów podatkowych dotyczących samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Zmiany (zarówno w PIT, jak i CIT) mają dotyczyć zarówno samochodów osobowych stanowiących środki trwałe firm, wziętych w leasing lub użytkowanych na podstawie innych umów oraz stanowiących prywatną własność przedsiębiorców. Nie zmienią się natomiast zasady rozliczeń kosztów samochodów będących własnością pracowników, wykorzystywanych w działalności pracodawcy. Podwyższony do 150.000 zł ma zostać limit wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych.
Fiskus, w ramach uszczelniania systemu podatkowego, żąda zapłaty akcyzy od firm rejestrujących czasowo samochody, celem umożliwienia ich wywozu za granicę. Choć robią to zgodnie z prawem, zamykają sobie drogę do odzyskania opłaconej w kraju akcyzy.
Ministerstwo Finansów nie zamierza likwidować „kilometrówki” dla pracowników wykorzystujących samochód prywatny do celów służbowych i nadal nie widzi potrzeby podwyższenia stawek kilometrówki. Natomiast w MF trwają prace nad kompleksową zmianą zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do prowadzenia działalności, co de facto oznacza likwidację „kilometrówki” w obecnym rozumieniu dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Czy podatnik, który po wykupieniu samochodu z leasingu przekazał go na cele prywatne, może użyczyć tego samochodu do swojej działalności i odliczać VAT?
Przedsiębiorcy odliczą trzy czwarte wydatków, jeżeli samochód firmowy jest używany nie tylko do celów biznesowych. Wcześniej Ministerstwo Finansów planowało, że będzie to tylko 50 proc.
Każdy przedsiębiorca stara się być coraz bliżej swoich klientów i kontrahentów. Konieczne są więc podróże, w tym oczywiście własnym pojazdem. Nic więc dziwnego, że wiele osób prowadzących własne firmy, zastanawia się nie tyle nad zakupem samochodu firmowego co nad formą sfinansowania tego zakupu. Rynek proponuje różne możliwości, między innymi zakup za gotówkę, leasing lub kredyt. Jaka forma jest więc najlepsza, jeżeli planujemy zakup własnego auta?
Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej. Częściowo są to osoby faktycznie prowadzące swoje oddzielne przedsiębiorstwa, częściowo natomiast są to osoby na tak zwanym „samo zatrudnieniu” – współpracujące z jednym podmiotem na zasadach podobnych do pracowników, jednak w formie działalności gospodarczej. To tych podmiotów najczęściej dotyczyć będzie zagadnienie rozróżnienia samochodu firmowego, od prywatnego użytkowanego służbowo.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał precedensowy wyrok w sprawie pracowników korzystających ze służbowych samochodów do celów prywatnych. Co ważne - korzystny dla zatrudnionych. Uznał, że zryczałtowany przychód za korzystanie z firmowego auta obejmuje też koszty paliwa.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2018 r., znak: ITPP2/4512-289/15-2/PS, po oddaleniu skargi kasacyjnej przez NSA (wyrok I FSK 490/16 z 18.01.2018 r.), musiał przyznać, że nie w każdym przypadku parkowanie samochodu poza siedzibą firmy oznacza, że samochód nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.
Sprzedaż samochodu, który wcześniej był wykupiony z leasingu „na cele prywatne” bez wprowadzania go do majątku firmy, jeśli będzie miała miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (wykup z leasingu) nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takiej interpretacji na gruncie przepisów ustawy o PIT udzielił 16 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Jest nadzieja, że pieniądze, które dostają podwładni za używanie prywatnych samochodów w celach służbowych, nie będą uważane za przychód. Trzykrotnie orzekł tak ostatnio WSA w Warszawie.
Jeżeli samochody, które spółka zamierza nabyć wykorzystywane będą zarówno do celów służbowych jak i do celów prywatnych pracowników, spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego w fakturach dotyczących kosztów paliwa, kosztów napraw, wymiany opon i materiałów eksploatacyjnych, a także przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych samochodu służbowego udostępnionego pracownikowi.
Udostępnienie swoim pracownikom samochodu w formie abonamentu jako dodatku pozapłacowego jest jeszcze dość rzadką praktyką polskich pracodawców. Jest to być może spowodowane niedostatkiem informacji na temat tego benefitu oraz niewielkiej liczby firm oferujących tego typu usługi. Jest jednak szansa, by w najbliższym czasie to się zmieniło, gdyż na rynku pojawiły się już rozwiązania oferujące samochody w formie benefitu pracowniczego.
Wiele firm posiadających własne miejsca parkingowe wynajmuje je na rzecz pracowników innych firm (np. jedna z firm posiada więcej miejsc postojowych niż pracowników lub znajduje się w dogodniejszej lokalizacji). Pracownicy ci (dalej jako najemcy) uiszczają opłaty za nie w kasie w siedzibie firmy wynajmującej lub też za pośrednictwem poczty czy banku. Powstają często wątpliwości czy usługa udostępniania miejsca parkingowego powinna być przez wynajmującego ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.
Czy darowizna w postaci użyczenia samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej dokonana przez członka rodziny (przez teścia na rzecz zięcia) stanowi przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?