Kategorie

Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jestem podatnikiem VAT czynnym. W 2015 r. kupiłam samochód na umowę kupna sprzedaży. VAT od paliwa odliczałam w 50%, mam też dwie faktury na zakup drobnych części do samochodu, na kwotę po ok. 100 zł (jest to np. filtr oleju). Od ich zakupu odliczałam 50% VAT. Czy przekazując samochód na cele prywatne lub w darowiźnie rodzinie, muszę naliczyć VAT?
Akcyzą z pewnością są opodatkowane sprowadzane z zagranicy pojazdy towarowe o podwyższonym standardzie, tj. SUVy, luksusowe pick-upy, posiadające więcej niż jeden rząd siedzeń (lub przystosowane do ich łatwego zamontowania) i przeszkloną część ładunkową. Za to nieopodatkowane powinny być m.in.: typowe ciężarówki, autobusy, pojazdy specjalne i furgony nie posiadające przeszkolonej część ładunkowej.
Po zakończeniu umowy leasingu samochodu przedsiębiorca ma możliwość jego wykup, z czego często korzysta. Zdarza się jednak, że wykupiony samochód przeznacza nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej, ale na cele prywatne. Czy takie działanie wiąże się z podatkiem VAT?
W przypadku sprzedaży samochodu, wykupionego po zakończeniu umowy leasingu i przeznaczonego na cele prywatne po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie wystąpi przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych – tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów.
Ministerstwo Finansów wystąpiło do Komisji Europejskiej o wydłużenie do 31 grudnia 2019 r. obecnego systemu odliczania VAT od samochodów osobowych. MF zapowiada również utworzenie Centralnego Rejestru Faktur.
Ministerstwo Finansów informuje, że w rozumieniu ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym o uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy decyduje klasyfikacja taryfowa pojazdu do pozycji 8703 Nomenklatury Scalonej. Zatem dla celów poboru akcyzy od samochodów istotna jest tylko i wyłącznie klasyfikacja dokonywana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną. Dlatego MF podkreśla w komunikacie z 19 lutego 2016 r., że bez znaczenia są adnotacje dokonane w dowodzie rejestracyjnym, gdyż wpis taki wynika z klasyfikacji pojazdu dokonanej w oparciu o inne przepisy w szczególności o przepisy ruchu drogowego.
Czy w przypadku zakończenia najmu samochodu czy też sprzedaż samochodu występuje konieczność aktualizacji VAT-26?
Rząd planuje wprowadzić nowe przepisy pozwalające na rejestrację wielu samochodów na jeden numer i jeden dokument. Taki „profesjonalny dowód rejestracyjny” ma ułatwić życie m.in. producentom samochodów, którzy muszą przetestować swoje auta, a także sprzedawcom aut. Obecnie muszą bowiem oni każdy pojazd rejestrować oddzielnie. Zmiany mają wejść w życie po 12 miesiącach od publikacji nowelizacji w Dzienniku Ustaw.
Organy podatkowe uważają, że w przypadku pojazdu samochodowego dla którego złożono informację VAT-26 konieczna jest jej aktualizacja w przypadku każdej zmiany wykorzystywania tego pojazdu. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o zmianę co do wykorzystywania samochodu do celów mieszanych, czy też w ogóle o zaprzestanie jego wykorzystywania. Stanowisko organów podatkowych wydaje się być jednak zbyt rygorystyczną interpretacją przepisów.
Przedsiębiorcy często wypisują z ewidencji środków trwałych już w pełni zamortyzowany samochód, jednak nadal używają go w działalności gospodarczej w charakterze samochodu „prywatnego”, przez co rozliczają w kosztach wydatki z nim związane oraz odliczają od nich 50 proc. VAT-u. Niejednokrotnie po wycofaniu auta z ewidencji dochodzi do jego sprzedaży. W którym momencie należy zapłacić VAT?
Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że kwoty odszkodowań wypłaconych z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w 2014 roku wzrosły o ponad 374 mln złotych. Do tak dużego zwiększenia się kwot rekompensat przyczyniło się między innymi to, że osoby poszkodowane coraz częściej decydują się wstąpić na drogę sądową. Nie bez znaczenia jest również możliwość ubiegania się o zadośćuczynienie za śmierć bliskiej osoby.
W obecnych czasach samochód w firmie to sprawa wręcz oczywista. Wielu z nas nie wyobraża sobie, aby działalność gospodarcza mogła być prowadzona bez samochodu, nie tylko ze względu na wygodę jako narzędzie pracy ale również korzyści podatkowe które za tym idą. Konkretne oszczędności które niesie samochód w działalności gospodarczej zależą przede wszystkim od rodzaju samochodu oraz sposobu jego nabycia przez właściciela.
Po całkowitym zamortyzowaniu samochodu przedsiębiorca decyduje się przekazać go na potrzeby osobiste, a to oznacza, że musi wycofać taki pojazd ze swojej działalności. Taka decyzja nie wywołuje żadnych skutków w PIT-cie. Inaczej może być natomiast w przypadku późniejszej sprzedaży wycofanego pojazdu.
Właściciele samochodów i innych pojazdów (czyli także firmy) muszą wiedzieć ile trzeba zapłacić za obowiązkowe badania techniczne samochodów i innych pojazdów w 2016 r. Na szczęście opłaty od dłuższego czasu nie rosną. Także opłaty obowiązujące w 2016 roku nie wzrosły w porównaniu do 2015 roku. Prezentujemy wszystkie opłaty. Pamiętajmy, że opłaty zawierają już podatek VAT.
Samochód raz całkowicie zamortyzowany nie może po raz drugi podlegać amortyzacji, jeśli przedsiębiorca wprowadza go ponownie do majątku firmy. Sytuacja jest identyczna, kiedy auto przejmuje małżonek, który zamierza wykorzystywać go w swojej firmie.
Samochód jest niezbędnym środkiem komunikacji prawie w każdej działalności. Przedsiębiorcy często stoją przed dylematem wyboru czy zakupić do firmy pojazd ciężarowy czy osobowy. Trzeba pamiętać, że prawo do odliczenia VAT przysługuje nie tylko w przypadku samochodów ciężarowych, ale także innych pojazdów samochodowych używanych wyłącznie do celów firmowych.
Wydaje się, że o amortyzacji napisano już wszystko, bo przecież pojęcie amortyzacji znamy „od zawsze”. Nic bardziej mylnego. Prawda jest bowiem taka, że analizujący amortyzację często nie wiedzą, jak ona powstaje, a liczący amortyzację często nie rozumieją fascynacji nią analityków. Jeśli dodamy do tego, że obecnie amortyzacja jeszcze bardziej jest narażona na działanie tzw. rachunkowości kreatywnej – jej obraz i analizy nie są tak jednoznaczne. Dlaczego tak się dzieje?
Pracodawca udostępnia mi za niewielką odpłatnością samochód służbowy, z którego mogę korzystać również do celów prywatnych. Czy ta częściowa odpłatność ponoszona przeze mnie za prywatne użytkowanie służbowego samochodu wpłynie jakoś na zmniejszenie zryczałtowanego podatku, który jest pobierany od 2015 r.?
Za zgodą pracodawcy używam służbowego samochodu również do celów prywatnych. Zdarza się, że samochód jest prywatnie wykorzystywany przeze mnie tylko przez część miesiąca. Czy w takim przypadku podatek do zapłaty za ten miesiąc będzie mniejszy?
Pracodawca udostępnia mi służbowy samochód. Mogę z niego korzystać również w weekendy i podczas urlopu. Słyszałem, że od nowego roku zmieniły się zasady obliczania podatku z tego tytułu. Ile podatku zapłacę miesięcznie według nowych zasad?
Spółka nie odliczy 100 proc. podatku zawartego w ratach leasingowych auta, nawet jeśli następnie je wynajęła, lecz nie jest to przedmiotem jej podstawowej działalności – orzekł 27 sierpnia 2015 r. WSA w Poznaniu.
Czy na fakturze za paliwo do służbowego auta muszę wpisywać jego numer rejestracyjny?
Czy nieodliczony VAT od wydatków na samochód osobowy jest kosztem uzyskania przychodu z punktu widzenia podatku dochodowego?
Czy w przypadku wykorzystania samochodu osobowego o ładowności do 3,5 t do użytku mieszanego należy wyłączyć część kosztów z kosztów podatkowych? Jak potraktować koszty amortyzacji takiego samochodu czy ubezpieczenia?
Czy może być zaliczany do kosztów uzyskania przychodu nieodliczony VAT w związku z nieprowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT i niezgłoszeniem samochodu naczelnikowi urzędu skarbowego informacją VAT-26? Organy podatkowe wskazują, że jeżeli podatnik ma prawo do odliczenia VAT, ale z niego nie skorzysta, to taki VAT naliczony nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Samochody (środki trwałe) wykorzystywane są wyłącznie do działalności gospodarczej, ale ze względu na dodatkowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu podatnik zrezygnował z możliwości odliczania 100% VAT od wydatków i będzie odliczał tylko 50% VAT. Czy rezygnacja z odliczenia 100% VAT oznacza nieskorzystanie z prawa do odliczenia VAT, a co za tym idzie - do nieuznania 50% VAT za koszt podatkowy?
Firma, która oddaje pracownikom użytkującym służbowe auta prywatnie wydatki na benzynę czy naprawę, wliczy sobie całość środków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Bo zarówno użytkowanie prywatne służbowego samochodu, jak i zwrot za benzynę wypaloną w tym okresie są przychodem pracownika – wynika z analizy Tax Care.
Zryczałtowany przychód, wynikający z prywatnego użytku aut służbowych, obejmuje wydatki pracodawcy na naprawy, serwisowanie czy mycie samochodów. Ale jeśli pracodawca refunduje paliwo pracownikowi, który prywatnie używa samochodu służbowego, wówczas mamy do czynienia z dodatkowym przychodem, wynikającym ze stosunku pracy – uważa fiskus.
Firma korzystała przez ponad rok z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Odliczała VAT od rat leasingowych (50%). Teraz chce sprzedać samochód innej firmie ze względu na to, że ta będzie likwidowana. Jak wystawić fakturę sprzedaży? Co z VAT?
Przedsiębiorca będący właścicielem firmowych samochodów dostawczych jest zobowiązany odprowadzić do 15 września podatek od tych pojazdów.
Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?
Regulacje na gruncie VAT nie określają precyzyjnie, co należy rozumieć przez „zmianę wykorzystywania pojazdu samochodowego”, niemniej jednak pojęcia tego ustawodawca używa zasadniczo w kontekście związku pojazdów samochodowych z prowadzoną działalnością. W tym względzie przepisy dotyczące VAT określają, że pojazdy samochodowe mogą być wykorzystywane wyłącznie w celach prowadzonej działalności gospodarczej, lub do celów mieszanych, tj. zarówno do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jak też do innych celów, na przykład prywatnych potrzeb pracowników.
Przejazdy Prezesa Zarządu samochodem służbowym z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania pracy i w kierunku odwrotnym – o ile nie służą one osobistym celom Prezesa lecz odbywają się w ramach realizacji powierzonej funkcji – nie stanowią nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wartości tego świadczenia nie można zaliczyć do przychodu Prezesa w ramach działalności wykonywanej osobiście.
Dokonując wykładni literalnej i celowościowej art. 86a ust. 14 ustawy o PIT należy przyjąć, że w użytym pojęciu „zmiana przeznaczenia” mieści się nie tylko zmiana przeznaczenia samochodu z korzystania wyłącznie do celów działalności gospodarczej na przeznaczenie do korzystania do celów mieszanych. Pojęcie to dotyczy również sytuacji, w których pojazd w ogóle przestaje być wykorzystywany w działalności gospodarczej. W przypadku sprzedaży takiego pojazdu następuje definitywne wyłączenie z prowadzenia działalności. Jeżeli podatnik prowadzi zatem ewidencję przebiegu pojazdu i wykorzystuje pojazd tylko do prowadzenia działalności gospodarczej, a następnie wyklucza pojazd z działalności np. poprzez jego sprzedaż, to powinien o tym fakcie powiadomić organ podatkowy poprzez złożenie aktualizacji druku VAT-26.
Przez ponad rok spore grono przedsiębiorców wykorzystujących samochód osobowy zarówno w firmie, jak i prywatnie, czekało na możliwość odliczenia 50% VAT od paliwa. Taka opcja stała się już dostępna! Przypominamy, że 1 lipca 2015 r. w życie weszły nowe zasady odliczania VAT. Przełoży się to bezpośrednio na oszczędności w prowadzeniu działalności gospodarczej.
W przypadku sprzedaży firmowego samochodu, od którego przysługiwało pełne odliczenie podatku VAT, konieczna jest aktualizacja informacji VAT-26.
Od 1 lipca 2015 r. przedsiębiorcy, którzy użytkują samochody osobowe w ramach tzw. użytku mieszanego, mają prawo do odliczenia 50% VAT od paliwa. Wydarzenie to skądinąd istotne, bo od początku obowiązywania przepisów VAT w Polsce, czyli od 1993 r. (nie cofając się wcześniej do podatku obrotowego), po raz pierwszy firmy uzyskują prawo do odliczenia co najmniej części podatku VAT od paliwa do samochodu osobowego.
Na początku lipca weszła w życie zmiana w przepisach podatkowych. Na jej podstawie możemy już odliczyć 50% VAT od paliwa do samochodów osobowych w użytku mieszanym. Zmiana jednak dotyczyć będzie tylko paliwa zakupionego po 30 czerwca. Co natomiast z duplikatami i fakturami wystawionymi po 1 lipca, a dotyczącymi wcześniejszego nabycia paliwa?
Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?
Udzielanie pożyczek na zakup samochodów przez podatnika zajmującego się ich sprzedażą i serwisem stanowić będzie odrębny rodzaj usług. Bez znaczenia pozostaje w takiej sytuacji częstotliwość dokonywania takich czynności oraz wysokość osiąganych z tego tytułu przychodów. Oznacza to, że podatnik musi uwzględnić przychody z odsetek przy wyliczeniu proporcji, od której zależy wysokość podatku VAT do odliczenia.
Od 1 lipca 2015 r. do wartości księgowej paliwa, kupionego do samochodu użytkowanego do celów mieszanych, trzeba będzie wliczać połowę VAT. Jak prawidłowo zaewidencjonować to w księgach rachunkowych?
Prowadząc działalność gospodarczą, często zastanawiamy się, jakie wydatki możemy uznać za koszt uzyskania przychodu. Im większe koszty – tym mniejszy dochód, dlatego dzięki umiejętnej optymalizacji podatkowej możemy znacznie zyskać i obniżyć należny do zapłaty podatek dochodowy. Jeśli masz firmę i nie wiesz, co możesz wrzucić w koszty, a co nie, mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.
Odliczanie podatku VAT od paliw przeznaczonych do samochodów osobowych oraz niektórych pojazdów samochodowych wykorzystywanych do celów „mieszanych” od 1 lipca 2015 r.
W biznesową podróż zagraniczną korzystniej pod względem finansowym jest udać się samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej – właściciele aut prywatnych, rozliczając wyjazd służbowy, będą musieli przestrzegać kilometrówki. Jedni i drudzy natomiast do kosztów zaliczą VAT od zagranicznego paliwa.
Wprowadzając z dniem 1 kwietnia 2014 r. szczególne zasady odliczania VAT od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności nieprzekraczającej 3,5 tony, ustawodawca postanowił wprowadzić czasowy zakaz odliczania VAT naliczonego od wydatków na paliwo do samochodów osobowych. Z dniem 30 czerwca 2015 r. upływa termin obowiązywania tego zakazu. Dzięki temu podatnicy zyskają prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego.
W celu zapewnienia pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami służbowymi zgłoszonymi naczelnikowi urzędu skarbowego jako wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (formularz VAT-26) konieczne jest ustalenie takich zasad użytkowania, które uniemożliwią wykorzystanie samochodów poza działalnością gospodarczą podatnika.
Zgodnie z obowiązującą od kwietnia 2014 roku treścią art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, aby móc dokonać pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi nie trzeba sporządzać ewidencji przebiegu pojazdu m. in. w przypadku, gdy pojazdy te są przez podatnika przeznaczane wyłącznie do dalszej odsprzedaży. Dotychczasowe interpretacje powyższego przepisu wyłączały z jego kręgu zastosowania tzw. samochody demonstracyjne, które, prócz przeznaczania do wskazanego wyżej celu, wykorzystywane są również przez przedsiębiorców do prezentowania klientom określonych modeli samochodów i odbywania jazd próbnych. Pogląd Fiskusa w tej kwestii zdawał się być ugruntowany, jednak nadzieję na powrót do korzystniejszego dla dealerów samochodowych pojmowania roli pojazdów demonstracyjnych w ich biznesach daje wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 25 lutego 2015 roku.
Od 1 stycznia 2015 r. przepisy podatkowe wprowadziły ryczałtowy sposób rozliczenia wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych. W związku z tym pojawiło się większe zainteresowanie warunkami przyznawania oraz rozliczania tego rodzaju świadczeń. Wymaga to wprowadzenia wewnętrznych zasad, które regulowałyby stosunki między pracownikiem a pracodawcą.
Firma dokonująca zakupu samochodu, który będzie wykorzystywany wyłącznie w celach gospodarczych musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, ustalić regulamin wewnętrzny zakazujący korzystania z pojazdu w celach prywatnych oraz złożyć w terminie VAT-26. Dopiero po dokonaniu tych czynności może odliczyć 100% VAT. W przypadku natomiast, gdy nie dotrzyma terminu złożenia informacji VAT-26, poda informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym lub dokona odliczenia niezgodnego z przepisami, podlega stosownej karze na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.
Od początku lipca br. zaczną obowiązywać nowe zasady rozliczania wydatków na zakup paliwa do samochodów osobowych wykorzystywanych zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i do użytku prywatnego. Podatnicy uzyskają prawo do odliczenia 50 proc. VAT naliczonego przy nabyciu. Z możliwości tej skorzystają także podmioty dokonujące zakupów przy użyciu kart paliwowych.
Kontrowersje związane z ustaleniem systemu rozliczeń korzystania przez pracowników z samochodów służbowych dla celów prywatnych – wartości nieodpłatnego świadczenia z tego tytułu trwają od lat 90-tych XX wieku. Do końca 2014 r., z uwagi na brak szczegółowej regulacji w zakresie określania przychodu pracownika z tego tytułu, stosowanych było kilka rozwiązań u pracodawców.