REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Split payment (podzielona płatność), NIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Split payment budzi obawy przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy zmieniającej ustawę o podatku VAT, zawierający przepisy wprowadzające mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment). Jeżeli regulacje wejdą w życie, będą obowiązywały w proponowanym kształcie od 1 stycznia 2018 r. Chociaż założenie resortu jest słuszne, to budzi ono spore obawy wśród pracodawców.

Split payment, czyli duże zmiany dla VAT-owców od 2018 r.

Pojawią się kolejne zmiany w przepisach, które mają na celu uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Rząd planuje uruchomienie mechanizmu podzielonej płatności, tzw. split payment. Projekt ustawy w tej sprawie zakłada, że od 1 stycznia 2018 r. każdy podatnik VAT będzie musiał posiadać rachunek VAT, na który będzie odprowadzana wartość zapłaconego podatku.

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego – zasady rejestracji i opodatkowania

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego to forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej zarezerwowana dla podmiotów zagranicznych, które chcą otworzyć oddział swojej firmy w Polsce. Jak prawidłowo dokonać rejestracji oddziału w KRS oraz do celów podatkowych?

Polski split payment będzie unikalny

Proponowany przez Ministerstwo Finansów model systemu podzielonej płatności (split payment) w podatku VAT jest unikalny - przyznał 21 czerwca 2017 roku wiceminister finansów Paweł Gruza podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. W niektórych krajach funkcjonują niektóre jego elementy ale nigdzie nie ma dokładnie takiego systemu, jaki ma być wdrożony w Polsce.

Podzielona płatność może zaszkodzić płynności finansowej mniejszych firm

Zdaniem ekspertów Konfederacji Lewiatan, podatnicy stosujący tzw. podzieloną płatność (split payment) powinni uzyskać większą ochronę, żeby nie byli narażeni na zakwestionowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Pozbawienie sprzedawców możliwości swobodnego dysponowania kwotą VAT pobieraną od nabywcy może zagrozić płynności finansowej mikroprzedsiębiorców. Konieczne jest też uchylenie przepisów dotyczących odwrotnego obciążenia - napisała Konfederacja Lewiatan w opinii dotyczącej zmiany ustawy o podatku od towarów i usług.

Split payment, czyli sposób na uszczelnienie VAT

Najnowszym pomysłem resortu finansów na uszczelnienie luki w VAT jest wprowadzenie w Polsce mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Zaproponowane rozwiązanie, które najprawdopodobniej zacznie funkcjonować od początku 2018 r., ma być skutecznym narzędziem w walce z oszustami podatkowymi.

Walka z agresywną optymalizacją podatkową i nowa matryca stawek VAT

Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem, który ma przeciwdziałać agresywnym optymalizacjom podatkowym. Dodatkowo, pod koniec roku ma zostać przedstawiona nowa matryca stawek VAT.

JPK_WB, czyli wrażliwe dane biznesowe przedsiębiorstw w rękach fiskusa

Od początku września 2017 r. do Krajowej Administracji Skarbowej będą wpływać wrażliwe biznesowe dane tysięcy przedsiębiorstw. W myśl projektu nowelizacji ordynacji podatkowej obowiązek raportowania wyciągów bankowych w Jednolitych Plikach Kontrolnych, strukturze Wyciągi Bankowe (JPK_WB), dotyczył będzie dużych, średnich i małych przedsiębiorstw. Zmiana będzie miała ogromny wpływ na wszystkich przedsiębiorców.

Pieniądze z rachunku firmy wykreślonej z rejestru podatników VAT przejmie Skarb Państwa

W sytuacji, gdy urząd skarbowy stwierdzi, że firma nie istnieje, i wykreśli ją z rejestru podatników VAT, zgromadzone przez nią pieniądze na koncie VAT zostaną przejęte przez Skarb Państwa.

Podzielona płatność w VAT – co oznacza dla przedsiębiorcy?

Regulacje prawne dotyczące podzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT będą miały ogromny wpływ na praktykę prowadzenia działalności przez przedsiębiorców. Będą wymagały zmian organizacyjnych i technicznych, między innymi zmian w programach finansowo-księgowych. Większego znaczenia nabierze również planowanie podatkowe i sprawne zarządzanie płynnością.

Resortowa koncepcja split payment: fatalny debiut

Koncepcję podzielonej płatności oraz wady przygotowanego w Ministerstwie Finansów projektu nowelizacji ustawy o VAT, przewidującego wprowadzenie split payment - omawia profesor Witold Modzelewski.

Zachęty do stosowania split payment powinny objąć wszystkie transakcje

Zdaniem doradcy podatkowego Zdzisława Modzelewskiego zachęty do stosowania split payment powinny objąć wszystkie transakcje, a nie tylko te, w których zastosowanie może mieć odpowiedzialność solidarna. W tym zakresie projekt nowelizacji ustawy o VAT przygotowany w Ministerstwie Finansów, opublikowany 12 maja 2017 r. - powinien zostać poprawiony.

Split payment to krok w dobrą stronę mówi prof. Modzelewski

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego z Instytutu Studiów Podatkowych rządowy projekt wprowadzający tzw. podzieloną płatność (split payment) w przypadku rozliczeń VAT za krok w dobrą stronę. Zaznacza jednak, że powinno to być rozwiązanie obowiązkowe, zwłaszcza w odniesieniu do towarów, przy których są największe wyłudzenia.

Split payment w VAT od 1 stycznia 2018 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji dnia 12 maja br. opublikowany został projekt ustawy wprowadzającej tzw. split payment w VAT. Dokument ten został przygotowany przez Ministerstwo Finansów w celu poprawy skuteczności ściągalności VAT. Zgodnie z założeniami projektu, każdy podatnik posiadać będzie obowiązkowy rachunek VAT prowadzony nieodpłatnie przez bank, w którym posiada konto rozliczeniowe. Split payment miałby wejść w życie już od 1 stycznia 2018 r.

Split payment wpłynie na płynność finansową firm

Split payment jest dobrą metodą walki z wyłudzeniami VAT, ale nie bez powodu tylko w dwóch krajach Unii Europejskiej, we Włoszech i w Czechach jest on stosowany - w obu przypadkach w bardzo ograniczonym zakresie. Wiąże się to z tym, że z jednej strony rozwiązanie to rzeczywiście w dużym stopniu zapewnia skuteczną walkę z pewnym rodzajem oszustw, ale z drugiej strony może w sposób znaczący wpłynąć na płynność finansową firm.

Split payment od 2018 roku - jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT

12 maja 2017 roku Minister Rozwoju i Finansów opublikował projekt nowelizacji ustawy o VAT zakładający wprowadzenie mechanizmu split payment (tzw. podzielona płatność). Przy czym projekt zakłada dobrowolność w stosowaniu tego mechanizmu a wybór w tym zakresie ma należeć do nabywcy towarów lub usług. Obecnie trwają konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe tego projektu. Przeważająca większość przepisów wprowadzanych tą nowelizacją ma wejść w życie od 1 stycznia 2018 roku.

Podzielona płatność w VAT zamiast odwrotnego obciążenia

Komisja Europejska dała Polsce nieformalne zielone światło na wprowadzenie podzielonej płatności w VAT. Ma to być system dobrowolny, ale obowiązek przejścia na ten system miałyby firmy objęte odwrotnym obciążeniem.

Podzielona płatność (split payment) w VAT - MF przygotowuje projekt

23 marca 2017 r. wiceminister finansów Paweł Gruza poinformował, że Ministerstwo Finansów zaczyna pracę nad konkretnym projektem wprowadzającym do ustawy o VAT mechanizm tzw. podzielonej płatności (split payment). Mechanizm ten ma polegać na tym, że sprzedawca będzie dostawać zapłatę netto (bez VAT) na swój rachunek podstawowy, natomiast VAT wpływałby na jego specjalne konto VAT. Z tego konta podatnik płaciłby VAT naliczony na fakturach zakupowych, które dostaje od swoich dostawców. Dopiero różnica powstała na tym specjalnym koncie byłaby płacona do urzędu skarbowego. Minister udzielił też wyjaśnień w zakresie polskiego systemu zwrotów VAT.

Split payment przy rozliczeniach VAT?

Ministerstwo Finansów rozważa możliwość wprowadzenia mechanizmu dzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT. Model ten jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie stanowi rozwiązanie, które miałoby wyeliminować oszustwa i nadużycia w VAT.

Split payment - szanse i zagrożenia

Wicepremier Mateusz Morawiecki zapowiada wprowadzenie w Polsce mechanizmu split payment (podzielona płatność). Eksperci wskazują, że jest to skuteczne narzędzie przeciwko oszustom wyłudzającym VAT. Tym niemniej rozwiązanie to może przynieść negatywne skutki (np. mniejsza płynność finansowa) dla uczciwych podatników VAT.

Split payment (podzielona płatność) w VAT - projekt jeszcze w 2017 roku

Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował 22 lutego 2017 roku, że za kilka miesięcy (czyli jeszcze w 2017 roku) będzie gotowy projekt wprowadzenia do polskich przepisów dot. VAT mechanizmu split payment (podzielona płatność). Polegać on będzie na tym, że sprzedawca (podatnik VAT) będzie otrzymywać kwotę netto na swój rachunek podstawowy, natomiast VAT wpływałby na jego specjalne konto VAT. Z tego specjalnego konta podatnik mogłaby płacić VAT naliczony na fakturach, które otrzymuje od swoich dostawców. Różnica byłaby odprowadzana do urzędu skarbowego. Rozwiązanie to funkcjonuje z powodzeniem np. we Włoszech i w Czechach.

Można szybko sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Brak prawa do odliczenia VAT

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Sprawdzenie poprawności NIP on-line na Portalu Podatkowym

Od 19 października 2015 r. na Portalu Podatkowym można weryfikować on-line identyfikator podatkowy NIP. To kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów, która zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Kiedy na fakturze powinien być numer NIP nabywcy

Firma, która od lat sprząta u nas śmieci, wystawia nam fakturę za swoje usługi nie podając na niej naszego numeru NIP. Czy taki dokument jest prawidłowy?

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Odmowy nadania numeru NIP ze względu na adres siedziby spółki

Czy określenie siedziby podatnika może być przyczyną odmowy nadania numeru NIP? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi żaden przepis nie nakłada na podmiot ubiegający się o rejestrację obowiązku wykazania, że znajdujący się pod wskazanym adresem lokal spełnia warunki do prowadzenia zgłoszonej działalności gospodarczej. Organ uprawniony do reprezentacji spółki nie ma też obowiązku ciągłego przebywania pod adresem siedziby. Ponadto fakt, że pod wskazanym adresem mają siedzibę także inne spółki nie ma wpływu na kwestię nadania numeru NIP spółce.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 grudnia 2014 r.

Na początku grudnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która wprowadza doniosłe zmiany, których podstawowym celem jest uproszczenie oraz usprawnienie procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Najistotniejszym skutkiem nowych rozwiązań przewidzianych w nowelizacji ma być przyspieszenie momentu, w którym ww. podmioty będą mogły faktycznie rozpocząć prowadzenie działalności.

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Outsourcing księgowości bez obowiązku składania NIP-2

Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP)

Minister finansów w drodze rozporządzenia określił nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP), a także nowy wzór zgłoszenia aktualizacyjnego (ZAP-3). Nowe wzory formularzy zaczną obowiązywać od 9 kwietnia 2014 r.

Nowe druki NIP-2, NIP-7 i ZAP-3 w 2014 roku

W Dzienniku Ustaw z 25 marca 2014 roku w pozycji 383 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej

Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało kolejne ułatwienia w procedurze rozpoczynania działalności gospodarczej, chodzi m.in. o zautomatyzowanie i uproszczenie nadawania numerów NIP i REGON.

Obowiązek ujawniania PESEL, KRS, NIP - nowelizacja k.p.c.

Obowiązek ujawniania dodatkowych danych osobowych stron (PESEL, KRS, NIP) to następstwo zmian jakie weszły w życie po nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego.

Krótszy czas oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP

Rozpoczynanie działalności gospodarczej ma być prostrze i szybsze, między innymi dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP - tak wynika założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

PESEL lub NIP tylko w e-sądach

Obowiązek podania numeru PESEL lub NIP będzie dotyczył tylko spraw prowadzonych w e-sądach.

Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Od ponad roku funkcjonują równolegle w polskim systemie podatkowym dwa identyfikatory podatkowe PESEL i NIP. Warto wiedzieć, którym z tych identyfikatorów powinni się posługiwać poszczególni podatnicy. Przedstawiamy aktualne wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Zakup towarów od dostawcy z UE z polskim NIP - rozliczenie VAT

Polski podatnik VAT nabył towary od handlowe od belgijskiego kontrahenta, który legitymuje się polskim NIP? Jak w tej sytuacji nabywca ma rozliczyć VAT?

NIP pracodawcy nadal konieczny do wypisania zwolnienia lekarskiego

Funkcjonowanie od początku 2013 roku systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), nie oznacza, że u lekarza nie musimy podawać NIP-u pracodawcy. ZUS informuje, że numer ten jest nadal konieczny, by lekarz wypisał zwolnienie.

Nowe formularze NIP-2 i NIP-D

Od 22 grudnia 2012 r. obowiązują nowe wzory formularza zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), i informacji o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową (NIP-D).

Nowy druk NIP-2 2013 / 2014

Minister Finansów ustalił nowe wzory druków NIP-2 i NIP-D - formularze te będą obowiązywać już od 22 grudnia 2012 r. Do wyczerpania nakładu druków formularzy, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2014 r., mogą być stosowane dotychczasowe wzory tych druków (oprócz szkół i przedszkoli).

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

NIP 2012 – zmiany od A do Z

Czy wiesz co to jest identyfikator podatkowy? Kiedy trzeba posługiwać się NIP-em, a kiedy wystarczy PESEL? Do czego potrzebny jest formularz ZAP-3? Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają najważniejsze kwestie.

Aktywne wzory nowych formularzy - NIP-2, NIP-7, ZAP-3

Minister finansów określił nowe wzory formularzy NIP-2, NIP-7, ZAP-3 oraz ich załączniki, które obowiązują od 1 stycznia 2012 r. Zobacz aktywne wzory formularzy.

NIP 2012 - nowe druki

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują nowe druki NIP. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą od 2012 roku posługiwać się NIP-em. Ale gdy chcą zmienić nr konta bankowego na które wpływać mają zwroty podatku muszą złożyć nowy druk ZAP-3.

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

Minister Finansów udzielił obszernych informacji odnośnie zasad i skutków likwidacji obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikami VAT, co dokonało się od 1 stycznia 2012 roku.

REKLAMA