Kategorie

Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy transportowe i logistyczne stracą na planowanych przez Komisję Europejską zmianach w przepisach o delegowaniu pracowników. Jeśli branża nie zostanie wyłączona z tych przepisów, to kierowca przejeżdżający przez dany kraj będzie traktowany jak pracownik oddelegowany. Oznacza to, że będą mu przysługiwać takie same stawki wynagrodzenia czy urlopy jak osobom pracującym w danym kraju. To zwiększy obowiązki administracyjne firm i wprowadzi duże zamieszanie w rozliczaniu pracy kierowców.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku wykonania usługi polegającej na przewozie towarów. W jakim miesiącu ująć usługę transportową w ewidencji i kiedy powinna zostać rozliczona w deklaracji VAT?
Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, który został przyjęty przez rząd 24 stycznia 2017 r., zakłada wprowadzenie tzw. pakietu przewozowego, który będzie kolejnym narzędzie do uszczelnienia systemu podatkowego.
W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania w podatku VAT dostawy towaru, trzeba odróżnić dwie sytuacje. Inaczej przedstawia się sytuacja gdy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inaczej kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.
Minister Rozwoju i Finansów w drodze obwieszczenia określił minimalną wysokość stawek podatku od środków transportowych, jakie będą obowiązywały w 2017 r. Stawki te pozostaną na takim samym poziomie jak w roku 2016.
W wyniku rozwoju branży transportowej pojawiło się wiele praktyk oraz zapisów umownych, które z powodu ich wielokrotnego powielania wpisały się na stałe do kanonu umów transportowych. Jednym z takich standardowych zapisów w zleceniu transportowym jest ten wskazujący, że kontrahentowi przysługuje prawo do wstrzymania lub odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w wystawionej przez przewoźnika fakturze VAT.
W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania dostawy towaru w podatku VAT, należy odróżnić dwa przypadki. Inna jest sytuacja kiedy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe, tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inna kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.
Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r. Kodeks przewiduje wiele istotnych zmian mających na celu m.in. uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej UE poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Istotne zmiany pojawią się w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR.
Uregulowanie zasad zwrotu przez pracodawcę kosztów noclegu pracownikom – kierowcom, którzy będąc w trasie i wykonując obowiązki pracownicze śpią w kabinie ciężarówki/pojazdu – to cel projekt nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie ustawy o transporcie drogowym, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Przedsiębiorcy działający w branży transportowej często niemal mechanicznie stosują stawkę VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego. Tymczasem zawsze pamiętać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) określa szczególne przypadki zastosowania stawki 0 %.