REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czas pracy kierowców - dwie pory nocne

Nowe przepisy ustawy o transporcie drogowym w szczególności te, które określają kary za przekroczenia czasu pracy w porze nocnej budzą wątpliwości, przedsiębiorców i kierowców. Okazuje się, że także Wojewódzkie Inspekcje Transportu Drogowego mają różne interpretacje tych przepisów.

Jak funkcjonuje system SENT i aplikacja SENT GEO

Funkcjonowanie SENT (czyli systemu rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) jest stale sprawdzane przez Krajową Administrację Skarbową. Ostatni audyt KAS wykazał, że na 4 miliony zgłoszeń dokonano 500 tysięcy kontroli, z czego w około 6 tysiącach przypadków stwierdzono uchybienia. SENT jest stale rozwijany (aktualnie działa w oparciu o jedną ustawę i jej dwie nowelizacje oraz aż osiem rozporządzeń, a kolejne już w przygotowaniu). Od 1 października 2018 r. weszły w życie nowe przepisy. Eksperci OCRK sprawdzili listę najważniejszych naruszeń oraz jak działa rządowa aplikacja SENT GEO.

Czas pracy kierowcy w porze nocnej

Nowe regulacje w prawie transportowym weszły w życie na początku września tego roku. Teraz należy dołożyć wszelkich starań, aby się do nich dostosować. W celu uniknięcia konsekwencji, należy w pełni zrozumieć co i w jakim stopniu uległo modyfikacjom. Jedną ze zmian jest kara za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej.

Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

Firmy, które po wejściu w życie 1 października 2018 r. nowych obowiązków związanych z monitoringiem transportu towarów (SENT II), przez pierwsze trzy miesiące nie będą karane - zapowiedział PAP wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.

Podatek od środków transportowych 2019 - stawki maksymalne i minimalne

Minister Finansów obwieścił 25 lipca 2018 r. nowe stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2019 rok. Stawki maksymalne podatku od samochodów ciężarowych, autobusów i innych środków transportowych będą w 2019 roku wyższe o ok. 1,6% od obowiązujących w 2018 roku. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów. 15 października 2018 r. Minister Finansów obwieścił minimalne stawki podatku od środków transportowych na 2019 rok.

Lokalizatory przewozu towarów pomogą uszczelnić VAT

Uzupełnienie systemu monitorowania drogowego przewozu towarów o lokalizatory albo zewnętrzne systemy lokalizacji - zakłada nowela o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Nowe rozwiązanie ma pomóc uszczelnić system podatkowy w zakresie poboru podatku VAT i akcyzy.

Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

W praktyce gospodarczej sprzedawca może przejąć transport nabytych produktów, a jego koszt doliczyć na fakturze. Księgowanie przez nabywcę takiego transportu – osobnej pozycji na fakturze – będzie zależeć od rodzaju poniesionego wydatku.

Uber świadczy usługę transportową – wyrok TSUE

20 grudnia 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że świadczona przez przedsiębiorstwo Uber usługa umożliwiająca nawiązywanie kontaktów z właścicielami pojazdów niebędącymi zawodowymi kierowcami stanowi usługę w dziedzinie transportu Państwa członkowskie mogą zatem regulować warunki świadczenia tej usługi, tak jak np. w przypadku usług taksówkowych (wyrok w sprawie C-434/15 Asociación Profesional Elite Taxi/ Uber Systems Spain SL). To przełomowy wyrok i być może początek końca dla Ubera w Europie.

Uszczelnienie systemu podatkowego - nowe regulacje od 2018 r.

Rząd przyjął projekt dotyczący uszczelnienia systemu podatkowego oraz służby zdrowia - poinformował premier Mateusz Morawiecki. Celem nowych regulacji jest m.in. objęcie systemem monitorowania kolejowych przewozów towarów tzw. wrażliwych, a także przewozu produktów leczniczych. Część zaproponowanych zmian wejdzie w życie od 2018 r.

Rozszerzona lista przewożonych towarów do monitorowania drogowego

Według nowego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów, lista towarów objętych od 22. września 2017 r. systemem monitorowania drogowego jest dłuższa. Niezbędnik dla firm z branży TSL.

Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms

Decydując się na import towarów z Chin należy pamiętać, że oprócz sprawnego wyszukania dostawcy w Chinach, weryfikacji chińskiej firmy ważna jest również organizacja transportu towarów z Chin.

Wdrożenie usługi e-Export opartej na systemie AES od 2 listopada 2017 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że 2 listopada 2017 r. o godz. 10.00 zostanie wdrożony nowy system do obsługi operacji wywozowych – Automatyczny System Eksportu (AES). W związku z koniecznością dokonania migracji danych z Systemu ECS do Systemu AES, System ECS zostanie wyłączony w dniu 30 października o godz. 20.00. Podczas przerwy w dostępności elektronicznej obsługi zgłoszeń wywozowych będzie obowiązywała procedura awaryjna (zgłoszenie papierowe ESS).

Podatek od środków transportowych 2018 - stawki maksymalne i minimalne

Minister Rozwoju i Finansów ustalił stawki (zarówno maksymalne jak i minimalne) podatku od środków transportowych, obowiązujące w 2018 roku.

Przewóz towarów wrażliwych 2017 - nowe regulacje, nowe obowiązki firm

Przewóz towarów niebezpiecznych na terenie Polski został poddany na początku 2017 roku zwiększonej kontroli. Nowe przepisy nakładają na zaangażowane w transport podmioty obowiązek wprowadzania szczegółowych danych do systemu monitorującego. Błąd w skomplikowanej procedurze może skończyć się karą grzywny. Jak tego uniknąć?

Zwolnienia z podatku od środków transportowych

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje zwolnienia z obowiązku obejmującego swoim zakresem podatek od środków transportowych. Kiedy można skorzystać z tego zwolnienia? Jak wypełnić deklarację?

Wspólne przejazdy (car-pooling) a podatki

Rośnie popularność car-poolingu, czyli wspólnych przejazdów prywatnymi samochodami osób nawet nie znających się wzajemnie, kojarzonych przez serwisy internetowe (np. BlaBlaCar). Kierowca, będący osobą prywatną, który aby zaoszczędzić na paliwie szuka przez internet chętnych do wspólnej jazdy, nie musi zawiadamiać o tym fiskusa, ani tym bardziej nie ma obowiązku rejestrować w tym celu własnej firmy.

Termin odliczenia VAT przy zakupie usług transportowych

Usługi transportowe to jedne z tych usług, które prawie każdy podatnik prowadzący firmę nabywa na potrzeby swojej działalności. Z tytułu nabycia tych usług przysługuje prawo do odliczenia VAT, o ile tylko są one związane z opodatkowaną działalnością. Nie jest już takie oczywiste, w jakich terminach przysługuje prawo do odliczenia. Niejednokrotnie bowiem podatnicy otrzymują faktury z przyszłym terminem płatności albo usługi transportowe są świadczone na podstawie stałej umowy. Pojawiają się wówczas wątpliwości, jaka data będzie wyznaczała moment powstania prawa do odliczenia VAT.

Transport towarów dla zagranicznego kontrahenta - rozliczenie VAT

Usługa transportowa na trasie Rosja–Polska została wykonana dla rosyjskiego kontrahenta. Jaką stawkę należy zastosować – 0% czy NP? Jak rozliczyć taką usługę?

Transport osób – miejsce opodatkowania VAT

Zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku od towarów i usług miejscem opodatkowania VAT usług świadczonych na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę działalności gospodarczej. Natomiast miejscem świadczenia na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem jest miejsce w którym podmiot świadczący usługę posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Od tych zasad przewidziano szereg wyjątków.

Miejsce opodatkowania VAT transportu towarów

Jednym z ciekawszych zagadnień pod względem uregulowań prawnych jest miejsce opodatkowania podatkiem od towarów i usług transportu towarów. Analizując ten temat należy przede wszystkim zwrócić uwagą na czyją rzecz wykonywany jest transport, podatników czy też konsumentów.

Podatki i opłaty lokalne w 2018 roku – stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2018 r. nieznacznie rosną (po dwóch latach niewielkich spadków) o wskaźnik inflacji (o ok. 1,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych - Minister Rozwoju i Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2018 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile rady gmin podejmą stosowne uchwały do końca 2017 roku.

Ryczałt za nocleg kierowcy w kabinie samochodu

Czy zapewnienie kierowcy wykonującemu transport międzynarodowy odpowiednich warunków spania w kabinie samochodu ciężarowego oznacza, że pracodawca nie ma obowiązku zapłaty pracownikowi ryczałtu za nocleg? Wyjaśnia Wojciech Ostrowski, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej „Rachelski i Wspólnicy”.

Monitorowanie drogowego przewozu towarów - nadzór satelitarny GSP

31 lipca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Projektowana nowelizacja ustawy o SENT uzupełni system o drugi komponent, tj. o dane geolokalizacyjne. System monitorowania drogowego przewozu towarów będzie składał się z dwóch podstawowych elementów: teleinformatycznego rejestru oraz telekomunikacyjnego urządzenia końcowego.

Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych

Ogłoszony przez Komisję Europejską projekt zmian sprawił, że w branży transportowej zawrzało. Pakiet Mobilności, bo o nim mowa, wprowadził wiele niepokoju wśród właścicieli firm oraz samych kierowców. Drżąc przed nieznanym, branża odpycha od siebie wizję modyfikacji zapisów ustawy, traktując je jako zło konieczne. Jednak dokładne analizy propozycji KE i porównanie ich z obecnym stanem prawnym pozwalają wyciągać wnioski zgoła odmienne od ogólnej katastroficznej wizji dla transportu międzynarodowego.

Kary za nieprawidłowy przewóz tzw. olejów smarowych

Ministerstwo Finansów ostrzega przed przewozem tzw. olejów smarowych (różna nazwa handlowa) klasyfikowanych do kodów CN od 27101971 do 27101999, przemieszczanych przez obszar RP w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych i w obrocie krajowym, z użyciem cystern samochodowych oraz zbiorników z tworzyw sztucznych o pojemności 1000 l (tzw. „mauzerów"), przewożonych na naczepach samochodowych bez oznakowania znormalizowanymi tablicami ADR.

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Dodatkowe obowiązki związane z przewozem towarów wrażliwych

W dniu 18 kwietnia weszła w życie ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708), zwana „pakietem przewozowym”. W ocenie twórców ma ona stanowić skuteczny mechanizm przeciwdziała procederowi, jakim jest wyłudzanie przez nieuczciwych podatników podatku VAT i akcyzy w przypadku obrotu tzw. towarami wrażliwymi (m.in. alkohol, paliwa, susz tytoniowy). Realizacja zamierzenia będzie możliwa za sprawą szeregu obowiązków nałożonych na podmioty uczestniczące w przewozie towarów – zarówno jako wysyłający, odbierający, jak również jako przewoźnicy.

Pakiet przewozowy uszczelni system podatkowy

3 kwietnia 2017 r. ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów została opublikowana w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Tzw. pakiet przewozowy będzie narzędziem uszczelniającym system podatkowy. Ustawa określa zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem towarów.

Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

10 marca 2017 r. Sejm przyjął niektóre poprawki Senatu i uchwalił tzw. pakiet przewozowy, czyli ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ustawa ta jest częścią pakietu regulacji, mających na celu walkę z wyłudzeniami w VAT i podatku akcyzowym. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem kilku przepisów (dot. m.in. kar), które wchodzą w życie 1 maja 2017 r.

Kierowcy ucierpią na nowych przepisach o delegowaniu pracowników

Firmy transportowe i logistyczne stracą na planowanych przez Komisję Europejską zmianach w przepisach o delegowaniu pracowników. Jeśli branża nie zostanie wyłączona z tych przepisów, to kierowca przejeżdżający przez dany kraj będzie traktowany jak pracownik oddelegowany. Oznacza to, że będą mu przysługiwać takie same stawki wynagrodzenia czy urlopy jak osobom pracującym w danym kraju. To zwiększy obowiązki administracyjne firm i wprowadzi duże zamieszanie w rozliczaniu pracy kierowców.

Obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług transportowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku wykonania usługi polegającej na przewozie towarów. W jakim miesiącu ująć usługę transportową w ewidencji i kiedy powinna zostać rozliczona w deklaracji VAT?

Pakiet przewozowy, czyli dalsze uszczelnianie systemu podatkowego

Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, który został przyjęty przez rząd 24 stycznia 2017 r., zakłada wprowadzenie tzw. pakietu przewozowego, który będzie kolejnym narzędzie do uszczelnienia systemu podatkowego.

Kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania w VAT

W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania w podatku VAT dostawy towaru, trzeba odróżnić dwie sytuacje. Inaczej przedstawia się sytuacja gdy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inaczej kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.

Stawki podatku od środków transportowych w 2017 r.

Minister Rozwoju i Finansów w drodze obwieszczenia określił minimalną wysokość stawek podatku od środków transportowych, jakie będą obowiązywały w 2017 r. Stawki te pozostaną na takim samym poziomie jak w roku 2016.

Jaki skutki wywołuje wystawienie błędnej faktury przy zleceniu transportowym

W wyniku rozwoju branży transportowej pojawiło się wiele praktyk oraz zapisów umownych, które z powodu ich wielokrotnego powielania wpisały się na stałe do kanonu umów transportowych. Jednym z takich standardowych zapisów w zleceniu transportowym jest ten wskazujący, że kontrahentowi przysługuje prawo do wstrzymania lub odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w wystawionej przez przewoźnika fakturze VAT.

Koszty transportu w podstawie opodatkowania VAT

W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania dostawy towaru w podatku VAT, należy odróżnić dwa przypadki. Inna jest sytuacja kiedy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe, tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inna kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.

Istotne zmiany w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR od 1 maja 2016 r.

Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r. Kodeks przewiduje wiele istotnych zmian mających na celu m.in. uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej UE poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Istotne zmiany pojawią się w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR.

Ryczałt za noclegi w kabinie pojazdu – zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców

Uregulowanie zasad zwrotu przez pracodawcę kosztów noclegu pracownikom – kierowcom, którzy będąc w trasie i wykonując obowiązki pracownicze śpią w kabinie ciężarówki/pojazdu – to cel projekt nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie ustawy o transporcie drogowym, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Usługi transportu międzynarodowego – kiedy można stosować stawkę 0% VAT

Przedsiębiorcy działający w branży transportowej często niemal mechanicznie stosują stawkę VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego. Tymczasem zawsze pamiętać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) określa szczególne przypadki zastosowania stawki 0 %.

REKLAMA