REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Dyrektor KIS potwierdził, że zmiana przepisów dotyczących czasu pracy kierowców nie wpłynęła na możliwość odliczania diety przez kierowców prowadzących działalność gospodarczą. Diety te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części nieprzekraczającej wysokości określonej przez ministra pracy, zarówno w przypadku krajowych, jak i zagranicznych podróży służbowych.
Koniec wysokich lotów w dynamice e-commerce nie oznacza normalizacji w sektorze logistycznym obsługującym ten rynek. W najbliższych latach cała branża sporo zarobi, zwłaszcza operatorzy krajowi, ale zaspokojenie klienta detalicznego będzie coraz trudniejsze. E-konsument jest bowiem wyjątkowo niestabilny, tym bardziej w trudnych czasach. Dziś dla niego najważniejszy jest koszt dostawy i zwrotu, jutro wygoda, a pojutrze klimat, za ochronę którego mało kto chce dopłacać, choć postulaty w tym zakresie bywają dość radykale.
Polska jest w globalnej czołówce państw, które będą celem relokacji przemysłu i źródeł zaopatrzenia nie tylko z Chin, ale także innych części świata. Tak przynajmniej wskazują profesjonaliści zarządzający globalnymi łańcuchami dostaw. Rozprzęganie światowej gospodarki dzieje się obecnie głównie w sferze deklaracji, ale jeśli obietnice zostaną spełnione, to polski sektor logistyczny będzie jednym z tych obszarów gospodarki, które zadecydują o atrakcyjności naszego kraju dla inwestorów.
Firmy transportu drogowego uniknęły niemal pewnego załamania na rynku kierowców spoza UE, a nawet zakończały 2022 rok z dodatnim bilansem stanowisk. Zdołały także utrzymać zatrudnienie w sektorze magazynowym, zapowiadają inwestycje oraz deklarują malejący wpływ wojny na bieżącą działalność. Pomimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych w 2022 roku przewiozły więcej towarów niż rok wcześniej i odważanie wkroczyły w nowy rok bijąc przy okazji rekord rejestracji nowych pojazdów. To już drugi w ciągu kilku lat poważny kryzys, z którego polski sektor TSL wychodzi zwycięsko. A rok 2023 nie powinien być gorszy.
REKLAMA
W styczniu dochody budżetu wyniosły 54,5 mld zł, wydatki 43,3 mld zł, a nadwyżka wyniosła 11,2 mld zł – podało Ministerstwo Finansów w komunikacie.
Polscy przewoźnicy nieraz już udowodnili, że potrafią dostosowywać się do zmieniających się warunków geopolitycznych i rynkowych. Obecnie tocząca się wojna w Ukrainie nie przerwała łańcucha dostaw, choć transport towarów może być wydłużony. Dlatego tak ważna jest znajomość wszystkich aktualnie wymaganych procedur i dokumentów, by przewozy były realizowane bez zakłóceń.
Zaledwie niespełna 22 tysięcy – tyle faktur zostało do tej pory wystawionych przez firmy w Krajowym Systemie e-Faktur. To niewiele zważywszy na fakt, że resort finansów szacuje liczbę przetwarzanych przez system dokumentów na 2,5 mld dokumentów rocznie. Zdaniem przedsiębiorców, te liczby potwierdzają, że przesunięcie obowiązku dostosowania firm do KSeF, to dobry krok.
Większość księgowych słyszała już o KSeF; gorzej jest ze znajomością szczegółów działania systemu. Księgowi nie ufają działaniom informacyjnym Ministerstwa Finansów i nisko oceniają jakość tworzonych przez resort przepisów. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF planowane jest obecnie na 1 lipca 2024 r.
REKLAMA
Ministerstwo Finansów rozważa poszerzenie ulgi rehabilitacyjnej na dalszych krewnych oraz zmiany w ryczałcie od najmu nieruchomości w sytuacji, w której rozlicza się wspólnie małżeństwo – powiedział 9 lutego 2023 r. na konferencji prasowej dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w MF Jarosław Szatański.
8 lutego 2023 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw - wdrażającej unijną dyrektywę DAC7. Przepisy tej ustawy mają na celu ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych operatorów platform cyfrowych. Zdaniem resortu finansów nowe przepisy pomogą w ograniczaniu szarej strefy w internecie. Wejście w życie tej ustawy zaplanowano (pierwotnie) na 1 maja 2023 r. [Aktualizacja] Przesunięto termin wejścia w życie tej nowelizacji na 1 września 2023 r.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).
Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości w języku angielskim, których autor podszywa się pod Ministerstwo Finansów (MF) lub Krajową Administrację Skarbową (KAS).
REKLAMA