REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o VAT, Produkcja rolna

Kiedy organ podatkowy oszacuje sprzedaż dla celów VAT

Zdarza się, że przedsiębiorca nie ewidencjonuje sprzedaży lub czyni to nierzetelnie, tj. dokonane w ewidencji zapisy nie odpowiadają stanowi rzeczywistemu, a na podstawie posiadanej przez podatnika dokumentacji nie jest możliwe określenie wysokości sprzedaży. W takim przypadku organ podatkowy ma prawo oszacować wartość sprzedaży i określić należną z tego tytułu kwotę VAT.

Rozszerzona tarcza antykryzysowa - rozwiązania dla rolników i prowadzących działalność rolniczą

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło kolejne rozwiązania, które mają na celu przeciwdziałanie skutkom epidemii COVID-19 oraz poinformowało, że przygotowywane są już następne. Rozwiązania dotyczą rolników lub przedsiębiorców, w tym prowadzących działalność rolniczą w różnych formach prawnych.

Stawka 0 proc. VAT na laptopy i tablety darowane m.in. szkołom i organizacjom edukacyjnym

Ministerstwo Finansów obniża do 0 proc. stawki VAT na laptopy i tablety darowane szkołom, organizacjom humanitarnym, charytatywnym czy edukacyjnym. Stawka 0 proc. VAT będzie miała zastosowanie pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny pomiędzy podatnikiem a jednym z podmiotów, na którego rzecz dokonywana jest darowizna sprzętu komputerowego.

Preferencyjne kredyty dla rolników w czasie koronawirusa - jak się ubiegać?

Od 6 kwietnia rolnicy mogą ubiegać się o pomoc w formie preferencyjnych kredytów z dofinansowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tym celu należy składać wnioski w bankach współpracujących z ARiMR. Pomoc polega na płaceniu za kredytobiorcę części oprocentowania kredytu udzielanego przez bank.

REKLAMA

Rozwiązania dla rolnictwa zawarte w tarczy antykryzysowej

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało zestawienie rozwiązań zawartych w przyjętej przez Sejm tarczy antykryzysowej, które dotyczą rolników i ich domowników. Wprowadzone środki pomocowe obejmują również prowadzących działalność rolniczą w formie spółki osobowej, spółki kapitałowej, spółdzielni rolników lub w innej formie, a także prowadzących działalność gospodarczą związaną z sektorem rolnym, w szczególności w zakresie przetwórstwa produktów rolnych, lub zatrudnianych przez nich pracowników.

Targowiska i bazary w czasie epidemii koronawirusa – zalecenia GIS

Jak w obecnej sytuacji powinny funkcjonować targowiska, bazary, na których sprzedawana jest żywność? Oto zalecenia GIS, które wskazują na niezbędne działania zapobiegające zagrożeniu epidemiologicznemu COVID-19 (koronawirus).

Aktualizacja programów operacyjnych w ramach Funduszy Europejskich

Najważniejsze programy operacyjne w ramach Funduszy Europejskich oraz Funduszy Norweskich zostały zaktualizowane. Do wcześniej zapowiedzianych konkursów, dołączyło kilka nowych oraz ciekawych dla przedsiębiorców propozycji. Wobec czego w ramach Funduszy Europejskich jest jeszcze sporo środków do rozdysponowania w ostatnim roku programowania finansowego 2014-2020.

Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R od 1 kwietnia 2020 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług. Oprócz nowego wzoru zgłoszenia VAT-R (wersja 14), pojawiły się także nowe wzory VAT-5, VAT-5UE oraz VAT-Z. Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory VAT wchodzi w życie 1 kwietnia 2020 r.

REKLAMA

Świadczenie usług elektronicznych – rozliczenie VAT

W ustawie o VAT nie został określony konkretny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług świadczonych drogą elektroniczną. Należy zatem stosować zasady ogólne, czyli co do zasady obowiązek podatkowy powstaje w dacie świadczenia usługi. Co jeszcze warto wiedzieć o rozliczaniu VAT z tytułu świadczenia usług elektronicznych?

Wirtualne kasy fiskalne - grupy podatników zostaną określone w odrębnym rozporządzeniu

Ministerstwo Finansów poinformowało, że trwają prace nad określeniem grup podatników, w odniesieniu do których będzie możliwe używanie kas mających postać oprogramowania. Grupy podatników zostaną określone w odrębnym rozporządzeniu. Projekt rozporządzenia w sprawie wirtualnych kas fiskalnych został przekazany Komisji Europejskiej do notyfikacji. Planowany termin zakończenia procesu notyfikacji to 30 kwietnia 2020 r.

Płatności bezpośrednie - oświadczenie potwierdzające brak zmian w 2020 r.

Rolnik może złożyć oświadczenie potwierdzające brak zmian w 2020 r. w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich złożonego w roku 2019. Oświadczenie należy złożyć w terminie od 2 marca do 15 kwietnia 2020 r.

Bilety kolejowe tańsze o VAT?

Będę proponował, żeby zlikwidowano VAT od biletów kolejowych po to, żeby obniżyć ceny biletów zwłaszcza dla tych ludzi, którzy dojeżdżają do pracy; mam w tej inicjatywie przychylność ze strony ministra infrastruktury, liczę też na przychylność reszty rządu na czele z premierem - powiedział 5 marca 2020 r. prezydent Andrzej Duda.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - faktury potwierdzające zakup w metrach sześciennych

Stawka zwrotu podatku akcyzowego za paliwo rolnicze została ustalona w odniesieniu do 1 litra oleju napędowego. A zatem uwzględnienie faktur, w których podano ilość oleju napędowego w metrach sześciennych zależy od wójta, burmistrza (prezydenta miasta), wydającego decyzję ustalającą wysokość zwrotu podatku akcyzowego, który to w przypadku odmowy przez sprzedawcę przeliczenia metrów sześciennych oleju napędowego wykazanych na fakturze na litry, może dokonać stosownego przeliczenia.

Wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - faktury uproszczone

Producenci rolni nie mogą dołączać do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej faktur uproszczonych.

Darmowa impreza a odliczenie VAT

Organy podatkowe, podatnicy, a nawet sądy nie mogą się zgodzić co do tego, czy zorganizowanie przez instytucję kultury nieodpłatnej imprezy jest odrębną - prowadzoną obok działalności gospodarczej - aktywnością. To pytanie pozostaje otwarte i wciąż muszą się z nim mierzyć teatry, muzea czy inne publiczne instytucje kultury. Odpowiedź na nie ma kolosalne znaczenie w VAT.

Ulga inwestycyjna w podatku rolnym – kwota netto czy brutto z załączonych faktur?

Czytelniczka portalu Infor.pl napisała do nas, że stara się o ulgę inwestycyjną w podatku rolnym. Jest rolnikiem (czynnym podatnikiem VAT) i zastanawia się czy w jej przypadku ulgę odlicza się od kwoty netto (bez podatku VAT) czy brutto z załączonych faktur? Czy jest przepis nakazujący odliczanie kwoty netto lub kwoty brutto?

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - faktury dokumentujące sprzedaż paliwa do samochodu

Czy do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej mogą być załączone faktury dokumentujące sprzedaż oleju napędowego do pojazdów samochodowych?

Ostatni tłusty czwartek z trzema stawkami VAT na pączki

Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny tłusty czwartek jest już ostatnim, kiedy na pączki obowiązują trzy stawki VAT. Od 1 kwietnia zacznie bowiem w pełni obowiązywać nowa matryca stawek VAT, której wybrane przepisy funkcjonują od 1 listopada 2019 r. Dotychczas wprowadzone zmiany nie objęły jednak pączka.

Limit zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni gruntów

Czy można zmienić limit w drugim terminie składania wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej w przypadku, gdy zmieniła się powierzchnia posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych?

Wniosek o zwrot akcyzy od paliwa rolniczego w 2020 r.

W celu uzyskania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej każdy rolnik musi złożyć stosowny wniosek, z dołączonymi do niego fakturami VAT, dokumentującymi poniesione wydatki. W roku 2020 obowiązują dwa terminy, w których można to zrobić, tj. w terminie od 3 lutego do 2 marca oraz w terminie od 3 sierpnia do 31 sierpnia.

Wirtualne biura mają problem z rejestracją VAT

Przedsiębiorstwo, które wskazuje siedzibę w tzw. wirtualnym biurze, naraża się na odmowę rejestracji jako podatnik VAT. Ubiegłoroczny wyrok NSA wskazuje, że skarga kasacyjna z takiego tytułu nie zasługuje na uwzględnienie. Natomiast Ministerstwo Finansów przekonuje, że w obecnych przepisach podatkowych nie występuje opisywane pojęcie.

Stawka VAT na przechowywanie instrumentów finansowych

Ministerstwo Finansów opublikowało interpretację ogólną w zakresie opodatkowania usług przechowywania instrumentów finansowych. Interpretacja dotyczy zastosowania właściwej stawki podatku VAT w przypadku wykonywania czynności polegających na przechowywaniu instrumentów finansowych.

Podatek rolny w 2020 r.

Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawę do ustalenia podatku rolnego na rok 2020, wyniosła 58,46 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla roku 2019. Oznacza to, że w 2020 roku rolnicy zapłacą trochę wyższą daninę.

Dzierżawa majątku miasta a prawo do odliczenia VAT

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT w przypadku podpisania umowy dzierżawy za symboliczną kwotę w sytuacji gdy dzierżawiony obiekt nie jest wykorzystywany przez dzierżawcę do celów wiążących się z opodatkowaniem VAT.

Wstrzymanie zwrotu VAT musi być uzasadnione

Przedsiębiorca wygrał w sądzie kasacyjnym w sprawie nieuzasadnionego wstrzymywania zwrotu VAT. Sąd wskazał, że powodem niedokonania zwrotu VAT nie może być tylko sam fakt wydania postanowienia, czy też rozpoczęcie dodatkowej weryfikacji. Organ powinien wskazywać przyczyny takich działań i je uzasadniać.

Opodatkowanie dostawy niezabudowanej działki dwiema stawkami VAT

Dostawa gruntu niezabudowanego może być opodatkowana stawką podstawową 23% VAT, albo korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zmiany legislacyjne w 2020 roku - dotyczące podatników i przedsiębiorców

W 2020 r. wchodzi w życie szereg nowych przepisów dotyczących podatników i przedsiębiorców - m.in. część Pakietu Przyjazne Prawo (PPP), ustawa przeciwdziałająca zatorom płatniczym, ulga na złe długi w PIT i CIT, NIP na paragonie, mikrorachunki podatkowe, Mały ZUS plus, Prosta Spółka Akcyjna (PSA), likwidacja deklaracji VAT, nowe pliki JPK_VAT, nowa matryca stawek VAT, kasy fiskalne on-line, zmiany w VAT z tytułu importu towarów, umowa o współdziałanie.

Co zmieni się w 2020 roku w związku z VAT?

Z początkiem 2020 roku zaczną obowiązywać kolejne zmiany przepisów podatkowych za sprawą nowej ustawy o VAT. Nowelizacja ustawy o VAT niesie za sobą ważne zmiany, na które przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę. Spójrzmy zatem, co zmieni się od 1 stycznia 2020 roku.

Jeden podatnik może stosować różne prewspółczynniki VAT

Według organów skarbowych nie jest możliwe zastosowanie różnych sposobów określenia prewspółczynnika VAT w odniesieniu do różnych sektorów działalności jednego podatnika. Z takim podejściem nie zgodził się jednak WSA w Krakowie, który orzekł, że każde nabycie towarów i usług podatnik powinien rozpatrywać oddzielnie, co ewidentnie wymaga stosowania odrębnych prewspółczynników dla różnych rodzajów prowadzonej działalności.

Urzędy skarbowe przedłużają rejestrację na potrzeby VAT

Niektórzy przedsiębiorcy czekają na rejestrację do VAT nawet trzy miesiące i dłużej, co utrudnia im rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej. Urzędy skarbowe tłumaczą się, że przed rejestracją muszą dokładnie zweryfikować podatnika, a to trwa.

Ulga za zakup kasy fiskalnej online a dobrowolna wymiana kasy starego typu

Z ulgi za zakup kas rejestrujących online nie mogą skorzystać podatnicy dobrowolnie wymieniający kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, jeżeli nie są podatnikami z branż objętych obowiązkiem stosowania kas online na mocy przepisu art. 145b ust. 1 ustawy o VAT.

Prawo do odliczenia 100% VAT od wydatków na samochód dopiero po uzyskaniu zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów

Podatnicy, którzy nabywają co celów gospodarczych samochody służące do przewożenia ładunków powinni pamiętać o tym, że pełne prawo do odliczenia podatku (VAT) naliczonego z wydatków na samochód wymaga dopełnienia stosownych formalności. W przeciwnym razie, odliczenie jest limitowane do 50% podatku naliczonego.

Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT

Czynności, polegające na świadczeniu usług umożliwiających udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych, nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, ale podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%. Usługi takie nie stanowią bowiem usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne.

Jak firmy budowlane mogą omijać split payment

Eksperci twierdzą, że firmy budowlane znalazły sposób na uniknięcie mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Wystarczy, że przedsiębiorcy z branży zaczną wystawiać faktury w euro. Zdaniem Ministerstwa Finansów, nie będzie to próbą obejścia przepisów, jeżeli prawidłowe będzie opodatkowanie danej transakcji, na zasadzie importu usług.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) w okresie przejściowym (1 listopada 2019 r. - 31 marca 2020 r.)

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy mogą występować z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), ale dotyczącej stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 kwietnia 2020 r. Przy czym w okresie przejściowym, czyli od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r., w zakresie stawek VAT obowiązujących do 31 marca 2020 r. można wystąpić o indywidualną interpretację prawa podatkowego.

Nowa matryca stawek VAT 2019/2020 – jak przygotować firmę do zmian? [PODCAST]

W 2020 r. przedsiębiorców czekają rewolucyjne zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmianie ulegnie przede wszystkim sposób klasyfikacji towarów i usług. Obok tego ustawodawca wprowadza modyfikacje również w samych stawkach VAT. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Zmiany w stawkach VAT 2019/2020 – rozliczenia w okresie przejściowym

Od 1 kwietnia 2020 r. pojawią się istotne zmiany w ustawie o VAT, które wprowadzą przede wszystkim nowe zasady klasyfikacji towarów i usług. Obok tego ustawodawca przygotował modyfikacje również w samych stawkach VAT. Jak nowelizacja wpłynie na firmowe rozliczenia oraz jak dokonywać tych rozliczeń w okresie przejściowym?

Obowiązkowy split payment – porady praktyczne

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment), który wszedł w życie 1 listopada 2019 r., stanowi nie lada wyzwanie dla większości przedsiębiorców. Pomimo tego, iż Ministerstwo Finansów uważa, że wykładnia nowych przepisów jest jednoznaczna i nie powinna stwarzać problemów przedsiębiorcom, to jednak sami zainteresowani są już innego zdania. Jak w praktyce poradzić sobie z nowymi obowiązkami?

Obowiązkowy split payment w branżach najbardziej narażonych na nieprawidłowości

Od 1 listopada 2019 r. mechanizm podzielonej płatności (split payment) będzie obowiązkowy. Obejmie transakcje, których wartość przekroczy 15 tys. zł; w sumie 150 grup towarów i usług, przede wszystkim te najbardziej narażone na wyłudzenia VAT. Dotyczy to prawie pół miliona płatników VAT.

Zmiany w split payment od 1 listopada 2019 r. – obowiązki i kary

Od 1 listopada 2019 r. skończy się dobrowolność w stosowaniu split payment, czyli mechanizmu podzielonej płatności, który stanie się obowiązkowy w wybranych branżach. Zdaniem przedsiębiorców jest to jedna z najbardziej uciążliwych zmian w prawie, jakie weszły w życie w ostatnim czasie.

Magazyn call off stock zastąpi magazyn konsygnacyjny – zmiany od 2020 r.

Będzie miało miejsce ujednolicenie zasad korzystania z magazynu call off stock na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2020 r. magazyn call off stock zastąpi magazyn konsygnacyjny. Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Stawka zwrotu akcyzy za olej napędowy do produkcji rolnej w 2020 r.

W roku 2020 stawka zwrotu akcyzy za olej napędowy wykorzystywany do produkcji rolnej ma wynosić 1 zł za litr. Tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2020 r.

Koniec procedury odwrotnego obciążenia w VAT

W dniu 17 lipca 2019 r. odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w zakresie wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (MPP), który od 1 listopada 2019 r. zastąpi obowiązujący obecnie mechanizm odwrotnego obciążenia. Tym samym procedura odwrotnego obciążenia przestanie funkcjonować.

Towary i usługi objęte obowiązkową podzieloną płatnością od 1 listopada 2019 r.

Od 1 listopada 2019 r. w niektórych przypadkach, tj. po spełnienie określonych przez ustawodawcę warunków stosowanie mechanizmu podzielonej płatności będzie obowiązkowe. Towary i usługi objęte obowiązkowym split paymentem zawiera nowy załącznik nr 15 do ustawy o VAT.

Zmiany w VAT od 1 listopada 2019 r. - rozliczenia w okresie przejściowym

Od 1 listopada 2019 r. zmieni się m.in. sposób rozliczenia transakcji w związku z likwidacją odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych i zastąpienia go mechanizmem podzielonej płatności. Istotne jest to, że niektóre transakcje rozpoczęte jeszcze przed 1 listopada 2019 r. i objęte dotychczas odwrotnym obciążeniem mogą być na mocy przepisów przejściowych rozliczane na starych zasadach także po 1 listopada 2019 r.

Nowa matryca stawek VAT 2019/2020 – konsekwencje dla przedsiębiorców [PODCAST]

Ustawodawca wprowadza szereg istotnych dla przedsiębiorców zmian w podatku od towarów i usług. Dotyczą one w zdecydowanej większości stosowania obniżonych stawek VAT (tzw. nowa matryca stawek VAT). Pojawi się również zupełnie nowy system klasyfikacji towarów i usług na potrzeby tego podatku. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Stawka VAT dla transakcji cesji praw z umowy przedwstępnej

Cesja praw z umowy przedwstępnej korzysta z takiej samej stawki VAT oraz zwolnień, co dostawa nieruchomości. Tak uznał WSA w Bydgoszczy w sprawie przedsiębiorcy, którego transakcje cesji praw do nieruchomości fiskus chciał opodatkować stawką 23% zamiast 8% i stawką zwolnioną.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2020 r.

Ministerstwo Finansów określiło w drodze rozporządzenia wysokość norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w 2020 r.

Zmiany w wysokości stawek VAT dla towarów od 1 kwietnia 2020 r.

Ustawodawca przygotował nowelizację, która wprowadza nową treść załączników nr 3 i 10 do ustawy o VAT od 1 kwietnia 2020 r. Jakie są najważniejsze zmiany w wysokości stawek VAT dla towarów?

Stawki VAT dla książek, gazet, dzienników i czasopism od 1 listopada 2019 r.

Od początku listopada 2019 r. będzie obowiązywał nowy zakres stosowania obniżonych stawek podatku VAT dla książek, gazet, dzienników i czasopism.

REKLAMA