Kategorie

Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd pracuje nad projektem nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa. Nowe rozwiązania mają poprawić efektywność systemu podatkowego i uprościć procedury. Jednak niektóre pomysły zawarte w projekcie wzbudzają silne kontrowersje.
Kontakty podatników z urzędami mają być prostsze, a administracja podatkowa tańsza - to główne cele nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa, której założenia rozpatrzy rząd. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.
Ministerstwo Finansów zamierza uprościć procedury podatkowe i zapewnić efektywniejszy pobór podatków - tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.
Decyzja określająca wysokość straty może zostać wydana tak długo, jak długo możliwa jest weryfikacja deklaracji za rok podatkowy, w którym strata ta została odliczona. Prawo do wydania decyzji określającej wysokość straty nie ulega przedawnieniu w rozumieniu art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, gdyż nie dotyczy zobowiązania podatkowego.
Zgodnie z założeniami projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa orz niektórych innych ustaw, przygotowanymi przez Ministerstwo Finansów – ma zostać wprowadzona instytucja grupowej interpretacji podatkowej. Projekt został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów.
Od 23 lutego obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru opłaty skarbowej od decyzji dotyczącej przyznania dodatku energetycznego.
Elektroniczny obieg dokumentów będzie zrównany z papierowym. Urzędy zobowiązane będą do korespondowania z interesantem w formie elektronicznej gdy wyrazi on na to zgodę, bądź sam ją w tej formie zainicjuje. Dotyczyć to będzie także relacji z organami podatkowymi.
W roku 2014 nastąpi zmiana przepisów ordynacji podatkowej, dotyczących tłumaczenia dokumentów podatkowych i księgowych sporządzonych w innym języku. Urzędy od teraz będą mogły zobowiązać podatnika do przetłumaczenia na język polski dokumentów sporządzonych przez niego w języku obcym. Warto zatem zgłębić temat tłumaczeń księgowych, ponieważ będzie on dotyczyć znacznie szerszego grona osób.
Jedno z rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej zakłada, że organy podatkowe będą mogły zobowiązać stronę postępowania podatkowego do przetłumaczenia dokumentacji księgowej, która została przygotowana w języku obcym.
Organy podatkowe mają ustawowe prawo do kontrolowania podatników. Można wyróżnić trzy różne tryby, za pomocą których urzędnicy fiskusa mogą sprawdzać podatników - kontrola, postępowanie kontrolne i postępowanie podatkowe.
Minister Finansów zapowiedział, że musi powstać nowa Ordynacja podatkowa, kodyfikująca podstawowe prawa i obowiązki podatników. Myśl ze wszech miar godna uwagi, gdyż obowiązująca nam miłościwie od 16 lat druga w naszej historii część ogólna prawa podatkowego (pierwsza powstała przed wojną), została mocno poturbowana legislacyjnie przez wszystkie kolejne rządy.
Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania to jedno z założeń projektu nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa. Klauza przeciwko unikaniu opodatkowania zakłada m.in. możliwość uzyskania przez podatników opinii zabezpieczających oraz powołanie Rady do Spraw Unikania Opodatkowania.
Resort finansów przekazał do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów projekt założeń do nowelizacji Ordynacji podatkowej. Wcześnij projekt założeń był szeroko i długo uzgadniany z partnerami społecznymi oraz organizacjami przedsiębiorców, a także z innymi resortami, mimo to niektóre zaproponowane rozwiązania wciąż budzą wątpliwości Rządowego Centrum Legislacji oraz Ministerstwa Gospodarki.
NSA w wyroku z 10 października 2013 r. uznał, że dokonując wykładni pojęcia „dzień ustania przyczyny uchybienia terminowi”, na gruncie przepisów ordynacji podatkowej, należy posługiwać się tylko zdarzeniem potwierdzonym, opartym na dacie pewnej.
Sejm pracuje nad projektem dotyczącym informatyzacji procedur w urzędach i sądach administracyjnych. Chodzi m.in. o wprowadzeniem obowiązku utworzenia przez urzędy i sądy administracyjne elektronicznej skrzynki podawczej. Dzięki temu sprawy podatkowe będą mogły być załatwiane w formie elektronicznej, a organy podatkowe będą mogły zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich sprawach podatkowych.
Zasady dotyczące terminów załatwiania spraw przez organy podatkowe regulują przepisy Ordynacji podatkowej. Przy czym przepisy Ordynacji podatkowej różnicują terminy załatwiania spraw podatkowych w zależności od stopnia ich skomplikowania i zakresu postępowania dowodowego.
Zarówno kontrolowanemu podatnikowi, jak i organowi kontrolującemu przysługują w trakcie kontroli podatkowej określone przepisami Ordynacji podatkowej prawa i obowiązki. O ile jednak kontrolowanemu wolno robić wszystko, co nie jest zastrzeżone przepisami prawa, o tyle kontrolujący ma prawo jedynie do działań wyraźnie określonych w tych przepisach. Warto zatem wiedzieć, na co możemy pozwolić sobie, a także kontrolującemu w trakcie kontroli podatkowej.
Organ podatkowy, dokonując ustalenia treści czynności prawnej, ma prawo i obowiązek uwzględniać zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej (pozornej) czynności prawnej.
Szykują się zmian w Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy przewidują nałożenie na organy podatkowe obowiązku wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy podatkowej. Spowoduje to, że podatnik będzie miał możliwość zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do organu podatkowego wyższego stopnia.
Umorzenie, odroczenie spłaty lub rozłożenie na raty zobowiązań podatkowych - z tych ulg mogą skorzytać przedsiębiorcy, którzy mają problemy ze spłatą swoich należności wobec fiskusa. Jakie warunki należ spełnić w celu skorzytania z ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych?
Zgodnie z przepisami rozdziału 7a Ordynacji Podatkowej podatnikom przysługują pewne ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.
1 października 2013 r. wchodzi w życie większość przepisów zawartych w ustawie z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta wprowadza m.in. zasadę solidarnej odpowiedzialności w VAT nabywców niektórych towarów za zaległości podatkowe dostawców oraz rozszerzenie katalogu towarów, wobec których stosuje się tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia.
Od 1 stycznia 2014 roku organy podatkowe mogą ustanowić zastaw skarbowy na rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych podatnika, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.400,- zł. W 2013 r. tą minimalną wartością podstawy zastawu jest kwota 12.300,- zł.
Niewykonalność decyzji oznacza, iż organ nie jest uprawniony do podjęcia żadnych działań zmierzających do powstania stanu zgodnego z treścią nieostatecznej, a zatem i niewykonalnej decyzji, a nie tylko działań w sferze czynności egzekucyjnych.
W wyniku zmian, które weszły w życie od 1 stycznia 2013 r., w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową nie następuje pełna sukcesja podatkowa, ponieważ nie obejmuje ona zobowiązań, a jedynie prawa.
Podatnicy, którzy w terminie złożyli zeznanie roczne, nie składali korekty, a także nie mają zaległości wobec fiskusa powinni już otrzymać zwrot nadpłaty podatku dochodowego. Jeśli Urząd Skarbowy jeszcze nie przekazał odpowiedniej sumy i nie zrobi tego w najbliższym czasie, będzie zobowiązany do wypłacenia odsetek.
Polska administracja publiczna (w tym także organy podatkowe i skarbowe) ma stać się łatwiej dostępna dla obywateli - zwłaszcza jeżeli chodzi o dostęp elektroniczny. Więcej spraw będzie można załatwić lub sprawdzić przez internet. Tak przynajmniej deklaruje rząd.
W praktyce gospodarczej zdarza się, że z jakiegoś powodu jednostki nie mogą w wyznaczonym terminie np. dokonać odwołania. Czy w każdym przypadku musi to oznaczać uchybienie terminowi? W jakich sytuacjach można wystąpić o przywrócenie terminu?
Nabywca będzie odpowiedzialny za nieuregulowane zobowiązania podatkowe sprzedawcy - zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz Ordynacji podatkowej, nad którym trwają prace w Sejmie.
W 2014 r. wejdzie w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Zgodnie z założeniami do projektu nowelizacji bez zmian mają pozostać zasady przeprowadzania oględzin lokalu mieszkalnego podatnika.
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz ustawy Ordynacja podatkowa, który zakłada wprowadzenie instytucji odpowiedzialności solidarnej nabywcy i sprzedawcy za zaległości podatkowe.
2 lipca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa, przedłożony przez ministra finansów. Projekt zakłada w szczególności rozszerzenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w VAT i wprowadzenie odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy, w transakcjach tzw. towarami „wrażliwymi”.
Z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wynika, że pojawią się ograniczenia dotyczące prawa do uzyskania interpretacji podatkowej. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2014 r.
Z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wynika, że organom kontroli skarbowej zostaną przyznane uprawnienia do blokowania rachunków bankowych. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2014 r.
W 2014 r. podatek za przedsiębiorcę będzie mogła zapłacić inna osoba. Podatek bez limitów zapłaci małżonek.
Minister Finansów chce wprowadzić do ordynacji podatkowej ogólną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Wprowadzenie takiej klauzuli może być niezgodne z konstytucją. Wątpliwości budzi kara w wysokości 30 proc. uszczuplenia podatku przy zastosowaniu klauzuli obejścia prawa podatkowego - uważają eksperci PwC i Konfederacji Lewiatan.
W 2014 r., jeżeli wejdą w życie projektowane zmiany w Ordynacji podatkowej, zamiast 40 zł za interpretację podatkową, będzie obowiązywała opinia zabezpieczającą w wysokości 25 tys. zł.
Uzyskanie interpretacji indywidualnej może być znacznie trudniejsze. Minister Finansów chce wprowadzić możliwość odmowy wydania interpretacji, proponując w zamian opinię zabezpieczającą, na którą podatnik będzie musiał wydać 25 tys. zł i czekać pół roku. Fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji indywidualnej, gdy w jego ocenie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa.
6 maja 2013 r. Ministerstwo Finansów przekazało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest usprawnienie i uproszczenie procedur podatkowych. Ławiej będzie można m.in. ustanowić pełnomocnika ogólnego, pojawi się klauzula przeciw klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Fiskus uzyska więcej informacji z banków i instytucji finansowych. To tylko niektóre zmiany.
Resort finansów zamierza wprowadzić solidarną odpowiedzialność nabywcy i dostawcy za zaległości podatkowe, wynikające z niewpłacenia w terminie podatku. Trwają właśnie prace nad zmianą ustawy o VAT oraz ustawy – Ordynacja podatkowa. Czy odpowiedzialność solidarna ograniczy wyłudzenia w VAT?
Ważnym dowodem w postępowaniu podatkowym bywają zeznania świadków. Tylko niektórzy świadkowie mają prawo odmówić składania zeznań. Takie prawo mają np. małżonkowie, rodzice i dzieci podatników, ale już nie osoby pozostające z podatnikami w związkach nieformalnych.
Jeżeli podatnik lub osoba trzecia dostanie wezwanie z urzędu skarbowego do osobistego stawienia się w urzędzie, to z reguły powinien to zrobić. Nieuzasadnione niestawiennictwo podatnika na wezwanie organu podatkowego podlega w 2013 roku karze porządkowej do 2800 zł. Ale są sytuacje, które zwalniają osobę wezwaną z obowiązku pójścia do urzędu.
Zasadą jest, że koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo albo gmina. Jednak od tej zasady istnieje szereg wyjątków. Są sytuacje, że to podatnik musi pokryć te koszty.
Następca prawny podatnika może skorzystać z ochrony, wynikającej z indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyłącznie wówczas, gdy podatnik, któremu udzielono tej interpretacji, zastosował się do niej przed dniem wstąpienia w prawa tego podatnika (przez połączenie bądź przejęcie). Uzyska przy tym ochronę tylko w takim zakresie i na takich samych warunkach, na jakich przysługiwałaby ona jego poprzednikowi prawnemu.
Stawki specjalnego podatku węglowodorowego będą wynosiły 12,5% lub 25%, w zależności od relacji przychodów do wydatków poniesionych od początku działalności wydobywczej - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.
Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną), oprócz wielu innych zmian, przyniosła od 1 stycznia 2013 r. sporo nowości w Ordynacji podatkowej, dotyczących zasad procedury podatkowej.
Podatnicy chętnie występują o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Oczywiście często indywidualne interpretacje Ministra Finansów nie są korzystne dla wnioskodawców. Warto wiedzieć, że taką interpretację można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Polska coraz pełniej wdraża unijne przepisy dotyczące wymiany informacji podatkowych między administracjami podatkowymi państw Unii Europejskiej. Nierzetelny podatnik nie może się więc czuć bezpiecznie w żadnym państwie UE.
Rząd planuje wprowadzenie podatku od wydobycia węglowodorów (w tym gazu z łupków). Podatek ten byłby naliczany od wartości wydobytego surowca: 5% dla gazu i 10% dla ropy naftowej. Pojawi się również specjalny podatek węglowodorowy w wysokości 25% od nadwyżki przychodów nad wydatkami (czyli podatek od zysków) - tzw. cash flow tax.
Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).