Kategorie

Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną), oprócz wielu innych zmian, przyniosła od 1 stycznia 2013 r. sporo nowości w Ordynacji podatkowej, dotyczących zasad procedury podatkowej.
Podatnicy chętnie występują o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Oczywiście często indywidualne interpretacje Ministra Finansów nie są korzystne dla wnioskodawców. Warto wiedzieć, że taką interpretację można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Polska coraz pełniej wdraża unijne przepisy dotyczące wymiany informacji podatkowych między administracjami podatkowymi państw Unii Europejskiej. Nierzetelny podatnik nie może się więc czuć bezpiecznie w żadnym państwie UE.
Rząd planuje wprowadzenie podatku od wydobycia węglowodorów (w tym gazu z łupków). Podatek ten byłby naliczany od wartości wydobytego surowca: 5% dla gazu i 10% dla ropy naftowej. Pojawi się również specjalny podatek węglowodorowy w wysokości 25% od nadwyżki przychodów nad wydatkami (czyli podatek od zysków) - tzw. cash flow tax.
Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).
Od 1 stycznia 2013 roku organy podatkowe mogą ustanowić zastaw skarbowy na rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych podatnika, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.300,- zł. W 2012 r. tą minimalną wartością podstawy zastawu jest kwota 11.900,- zł.
Pewne rodzaje danin publicznych (chodzi głównie o podatki i opłaty lokalne) mogą być pobierane, a następnie wpłacane przez wyznaczone specjalnie w tym celu osoby lub jednostki organizacyjne (inkasentów). Gdy dana gmina zdecydowała się na pobór podatku tą drogą, nie trzeba martwić się o terminy płatności podatku. Pilnować ich będzie inkasent. To na nim spoczywa bowiem odpowiedzialność za terminowe pobranie i przekazanie podatku fiskusowi.
Organy podatkowe mają zasadniczo 1 miesiąc na załatwienie sprawy, która wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego. W przypadkach skomplikowanych, termin ten wydłuża się do 2 miesięcy. Ale to nie koniec, gdy zabraknie czasu fiskus może przedłużyć postępowanie. Musi tylko zawiadomić podatnika, informując go o przyczynach niezałatwienia sprawy.
Jakie są zasady doręczania przez organ podatkowy pism w sprawach podatkowych? Czy organ podatkowy może skutecznie doręczyć pismo drogą elektroniczną? Co ma zrobić osoba, przeciwko której toczy się postępowanie podatkowe chcąca wyjechać na urlop? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają przepisy Ordynacji podatkowej i sądowe orzecznictwo.
Nie każdy może przeglądać akta podatkowe, które objęte są tajemnicą skarbową. Wgląd do dokumentacji skarbowej, niezawierającej przy tym informacji bankowej, posiadają tylko nieliczni, do których nie zalicza się adwokatów reprezentujących np. kontrahentów przedsiębiorcy.
Jeżeli organ podatkowy przyczynił się do powstania nadpłaty w kwocie zapłaconego podatku, to podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty wraz z ustawowymi odsetkami.
Organ podatkowy może wezwać podatnika do określonego zachowania - złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania innej czynności. Brak reakcji podatnika na wezwanie organu może spowodować nałożenie na niego kary porządkowej do 2 500 zł.
Aby zapewnić danej osobie, która jest stroną postępowania podatkowego, lepszą ochronę prawną oraz wsparcie w czasie postępowania, możliwy jest udział w nim organizacji społecznej. Dzięki temu również działania organów podatkowych są poddawane pewnej kontroli społecznej.
Najczęściej zaokrąglamy podatki i podstawy opodatkowania do pełnych złotych ale są wyjątki od tej zasady. Od 31 marca 2012 r. zmienia się metoda zaokrąglania w przypadku niektórych dochodów ze źródeł kapitałowych.
Dotrzymanie terminu ustawowego, także w sprawach podatkowych np. przy składaniu deklaracji PIT, VAT, czy pism w postępowaniu podatkowym – chroni nas przed karami ze strony urzędów lub pozwala na dalszą walkę o swoje prawa. Dokumenty nie zawsze możemy złożyć osobiście. Jeżeli chcemy wysłać je pocztą, to tylko wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej gwarantuje dotrzymanie terminu w momencie nadania listu (trzeba uzyskać potwierdzenie nadania). W przypadku innych operatorów pocztowych liczy się data dostarczenia przesyłki.
W ostatnich miesiącach w mediach wielokrotnie można było usłyszeć hasło „podatek od niezdrowej żywności” w połączeniu z kolejnym krajem, który zamierza takie obciążenie wprowadzić. Samo określenie „podatek od niezdrowej żywności” jest często używane, choć zdaniem niektórych nie powinno mieć zastosowania. Trudno bowiem określić co za niezdrową żywność powinno być uważane. W końcu, wszystko co zostało legalnie dopuszczone do spożycia nie może jednocześnie zagrażać życiu i zdrowiu konsumentów.
Głównym i podstawowym kryterium, za pomocą którego ocenia się prawidłowość ksiąg podatkowych, jest ich rzetelność. W prawie podatkowym pojęcie „rzetelności” jest rozumiane w określony sposób. Księgi spełniające ten warunek mogą stanowić dowód w postępowaniu przed organami podatkowymi. Sprawdźmy zatem kiedy księgi podatkowe mogą stanowić dowód tego, co zostało w nich zawarte.
Czasem, w trakcie postępowania podatkowego, gdy strona nie skorzysta z przysługującego jej prawa w przeznaczonym do tego terminie, traci to prawo (tzw. uchybienie terminu), zaś jeśli wykona je po upływie terminu to czynność ta i tak jest prawnie bezskuteczna. Przywrócenie terminu polega na uznaniu przez właściwy organ, że strona postępowania podatkowego może skorzystać z przysługującego jej prawa, mimo że utraciła je z powodu upływu terminu wyznaczonego do skorzystania z tych uprawnień.
Aby zdyscyplinować uczestników postępowania podatkowego do pewnych zachowań i przeciwdziałać ich bezczynności wobec wezwań organu, organ podatkowy ma możliwość nałożenia na nich kary pieniężnej. Jest to kara porządkowa o charakterze administracyjnym, nie karnym. W 2012 roku kara ta może zostać nałożona w wysokości do 2700,- zł.
Od 18 kwietnia 2012 roku obowiązuje ustawa z 3 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin. Te „niektóre kopaliny”, to miedź i srebro.
Czym jest podatek od czynności cywilnoprawnych? Co podlega opodatkowaniu, jak i kiedy się rozliczyć? Komu przysługują zwolnienia?
Współpracuję ze spółką z o.o. na podstawie umów zlecenia podpisywanych w zależnie od zapotrzebowania spółki zaświadczone przeze mnie usługi. W sierpniu tego roku podpisałem dwie umowy. Jedną na okres jednego miesiąca na 180 zł, drugą na okres dwóch miesięcy na 300 zł, ale w pierwszym miesiącu spółka wypłaciła mi 150 zł. Pierwszą umowę spółka opodatkowała ryczałtem, a od drugiej pobrała zaliczkę. Czy spółka prawidłowo rozliczyła umowy?
Podatki można płacić gotówką lub przelewem. Oczywiście najprościej jest wysłać przelew. Czasem jednak podatnicy płacą podatki gotówką np. w kasie organu podatkowego, czy na poczcie. Gotówką nie mogą płacić przedsiębiorcy oprócz mikroprzedsiębiorców. Od 24 października 2011 r. będzie można zapłacić podatki i inne należności budżetowe Skarbu Państwa (np. składki ZUS) w okienkach kasowych i sklepach, jeżeli tylko będą miały status biura usług płatniczych lub instytucji płatniczej.
W 2007 roku organy podatkowe wydały decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 rok. Postępowania przeprowadzone w trybie stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania nie przyniosły pozytywnego zakończenia dla podatnika. Czy oprócz stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania przepisy prawa przewidują inne instytucje wzruszenia decyzji ostatecznych odmawiających stwierdzenia nadpłaty?
Od 1 kwietnia 2011 r. również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi będzie wydawał interpretacje podatkowe.
Indywidualne interpretacje podatkowe bywają niejednolite w skali kraju. Czasem tą samą kwestię interpretuje inaczej np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy niż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów przygotowały dwa różne projekty nowelizacji przepisów ordynacji podatkowej dotyczące interpretacji podatkowych. Ale czy te nowelizacje przyczynią się do ujednolicenia interpretacji podatkowych?
Po przeprowadzeniu z początkiem obecnego roku małej rewolucji w zakresie faktur VAT, a w szczególności w zakresie ich przechowywania, Minister Finansów postanowił ulżyć także i tym osobom i podmiotom, które nie są uprawnione do wystawiania faktur VAT i dokumentują sprzedaż towarów i usług rachunkami.
Pracownicy są często obdarowywali przez pracodawców np. prezentami na święta. Formą świadczenia pozapłacowego dla pracowników są także tzw. karty przedpłacone, finansowane przez pracodawców z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Sporo wątpliwości wywołuje w praktyce kwestia, czy karty przedpłacone, finansowane przez pracodawców pracownikom korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zobowiązanie podatkowe powstaje albo z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, np. z dniem sprzedaży nieruchomości, jeśli przepisy podatkowe przewidują obowiązek zapłaty podatku od takiej czynności. Zobowiązanie podatkowe może też powstać z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania. Podatników interesuje również kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?
Niektóre urzędy skarbowe mają zwyczaj nieuznawania pełnomocnictw ogólnych wydawanych przez podatników (np. “do reprezentowania przed organami podatkowymi”). Urzędy te żądają od pełnomocników pełnomocnictw do konkretnej czynności (np. do wydania zaświadczenia o niezaleganiu podatnika-mocodawcy z płaceniem podatków). Doradcy podatkowi kwestionują taką praktykę, jako nieuzasadnioną w świetle obowiązującego prawa.
Biuro rachunkowe nie może wystąpić we własnym imieniu do organów podatkowych z wnioskiem ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, która ma wyjaśnić wątpliwości księgowych w związku z dokumentacją podatkową klientów biura. W takiej sytuacji biuro rachunkowe nie jest uprawnione do wystąpienia z takim wnioskiem.
W dniu 9 listopada 2010 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną notariusz Anny K., dotyczącą odpowiedzialności podatnika za podatek niepobrany. Zdaniem Trybunału art. 30 § 1, 3 i 4 ordynacji podatkowej w zakresie, w jakim dotyczą odpowiedzialności płatnika za podatek niedobrany są zgodne z konstytucją.
Z dniem 9 listopada 2010 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. nr 197, poz. 1306), której jeden z zapisów skutkuje istotnym podwyższeniem (do 12%) wysokości odsetek od zaległości podatkowych.
Sprawy podatkowe ciągną się często miesiącami, a nawet latami. Przepisy przewidują możliwość wpływania przez podatników na przyspieszenie rozpoznania ich sprawy w razie bezczynności organu podatkowego. Na czym ono polega?
Podatnicy często powołują się przed organami podatkowymi na orzecznictwo sądów administracyjnych. Tak się bowiem dziwnie składa, że NSA i WSA na ogół bardziej przyjaźnie dla podatników interpretują przepisy podatkowe niż Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe.
Prawo wglądu w akta własnej sprawy to jedno z podstawowych praw strony postępowania podatkowego. Warto z niego korzystać. Zdarza się, że podstawą prowadzonego postępowania podatkowego albo istotnymi dowodami w sprawie są dowody pochodzące od innych podmiotów. Przeglądając akta sprawy, można się z nimi zapoznać. Są jednak istotne ograniczenia w korzystaniu z tego prawa.
Wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe. Podatnik otrzymał wezwanie z urzędu skarbowego do stawienia się na przesłuchanie. Pomimo to, nie musi stawić się w miejscu i terminie wyznaczonym przez organ podatkowy.
W efekcie kradzieży dokumentacji firma nie ma dowodów potwierdzających, ile powinna zapłacić fikusowi należności podatkowych. Ku zaskoczeniu podatnika może okazać się zbędne szacowanie podstawy opodatkowania. Nawet wtedy, gdy podatnik domaga się przeprowadzenia przez organy podatkowe szacowania.
Czy Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest wystarczającym dokumentem poświadczającym potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej do urzędu skarbowego w dacie zarejestrowania?
W świetle art. 10 ordynacji podatkowej wprowadzenie zryczałtowanej formy opodatkowania nie pozbawia podatnika możliwości dokonania wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych. Jest to z pewnością prostsza w rozliczeniu forma niż opodatkowanie na zasadach ogólnych, która przy niskich kosztach pozwala także na uzyskanie korzyści fiskalnych.
Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.
Zgodnie z art. 12 § 5 ordynacji podatkowej, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.
W postępowaniu podatkowym obowiązuje zasada trwałości decyzji ostatecznych. Oznacza to, że decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne.
Przepis art. 127 ordynacji podatkowej określa jedną z zasad postępowania podatkowego, która brzmi: Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Zasada ta ma ogromne znaczenie dla podatnika, którego sprawa rozstrzygana jest przez organy podatkowe. Dwuinstancyjność postępowania daje szansę podatnikowi na dwukrotne rozstrzygnięcie sprawy, w dwóch organach - pierwszej i drugiej instancji.
Czynny udział podatnika w postępowaniu podatkowym, to jeden z istotniejszych elementów tego postępowania. Artykuł 123 ordynacji podatkowej wyraźnie stwierdza, że organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wykonaniu co do zasady podlegają decyzje ostateczne, a decyzje nieostateczne tylko wtedy, gdy został im nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
Definicję nadpłaty w prawie podatkowym znajdziemy w art. 72 § 1 ordynacji podatkowej.
Od 1 stycznia 2010 zmienią się zasady przygotowywania informacji podatkowych ORD-U, ORD-TK, ORD-W. Od tej daty wartości limitów wyrażone w euro przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zawarto umowę. I tak samo przelicza się wartości zobowiązań lub należności, wyrażone w walucie obcej.
Odpowiadając na pytanie naszej Redakcji Ministerstwo Finansów potwierdziło, że lokaty z jednodniową kapitalizacją (tzw. „antypodatkowe” lub „antybelkowe”) nie podlegają PIT jeżeli w dacie kapitalizacji odsetek zostanie podatkowi dopisane nie więcej niż 2,49 zł. Wtedy podatek wynosi mniej niż 50 groszy i zaokrągla go się do zera.
Miesiąc temu kupiliśmy z żoną samochód. W ramach premii otrzymaliśmy składany rower o wartości 1500 zł. Ku naszemu zdziwieniu salon samochodowy nie doliczył za rower symbolicznej złotówki lecz zażyczył sobie 150 zł tytułem podatku. Zapłaciliśmy, ponieważ uznaliśmy, że i tak nie kupimy nowego aluminiowego roweru za 150 zł.Wczoraj żona kupowała w sklepie lodówkę do sklepu zoologicznego, który prowadzi. W ramach premii za wybór określonego modelu otrzymała sokowirówkę. Sprzedawca określił wartość sokowirówki na 200 zł ale kwota do zapłaty widniejąca na fakturze jest równa cenie lodówki. To oznacza, że sklep nie pobrał podatku. Czy żona będzie musiała sama zapłacić? Jeśli tak to w jakim terminie i czy to będzie też 10% wartości sokowirówki?