REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, Unikanie opodatkowania

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych - zasady od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.

Unikanie opodatkowania udowodni fiskus

Aby znacząco zwiększyć wpływy do budżetu, sama klauzula obejścia prawa podatkowego może nie wystarczyć, lepszym rozwiązaniem byłoby upraszczanie systemu podatkowego - mówi dr Martin Dahl, ekonomista z Uczelni Łazarskiego.

Zmiany w VAT, Ordynacji podatkowej i kks w 2016 roku

Rząd planuje zmiany w VAT, Ordynacji podatkowej i Kodeksie karnym skarbowym, które mają na celu ograniczenie skali nadużyć w VAT. Zmiany mają dotyczyć m.in. o likwidacji możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych, wprowadzenia dla niektórych podatników obowiązku składania deklaracji i informacji podsumowujących za okresy miesięczne wyłącznie drogą elektroniczną i rozszerzenia solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - Sejm rozpoczął prace

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania przewiduje rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, którego pierwsze czytanie w Sejmie odbyło się 13 kwietnia 2016 r. Projekt trafił do sejmowej komisji finansów publicznych.

REKLAMA

Jak będzie działać klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania?

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania zakłada projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Klauzula ma za zadanie ukrócić proceder dokonywania sztucznych i pozbawionych uzasadnienia gospodarczego czynności, w efekcie których firmy próbowałyby ominąć przepisy i osiągnąć wyłącznie korzyści podatkowe. Przyjrzyjmy się zatem, jak ma działać klauzula i jakie skutki dla podatników wywoła jej zastosowanie.

Korporacje działające w UE ujawnią informacje o podatkach

Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, która przewiduje, że duże międzynarodowe firmy działające w Unii Europejskiej będę musiały ujawniać informacje na temat podatku płaconego w każdym państwie unijnym. KE chce również by korporacje przedstawiały, na tej samej zasadzie co w UE, informacje odnoszące się do krajów, które nie przestrzegają zasad ładu podatkowego (tzw. rajów podatkowych) oraz zagregowanych informacji dotyczących innych państw.

Odpowiedzialność za długi podatkowe spółki

Zmiany w ustawie Ordynacja podatkowa, które zaczęły obowiązywać na początku tego roku, rozszerzyły zakres odpowiedzialności i krąg podmiotów, od których organ podatkowy ma prawo ściągnąć niezapłacone podatki. Nowelizacja jest szczególnie ważna w przypadku byłych członków zarządu i likwidatorów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania nie przyniesie budżetowi dodatkowych mld zł

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie przyniesie budżetowi państwa dodatkowych mld zł. Problem nie leży w złym prawie, ale w skuteczności ściągania podatków - powiedział wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych Dariusz M. Malinowski.

REKLAMA

Panama Papers - wnioski dla Polski

Już drugie upublicznienie dokumentów potwierdzających istnienie gigantycznego rynku podatkowego (Panama papers) stawia polityków w dość trudnej sytuacji: mają ustosunkować się do tego zjawiska – nie mają wyjścia. Komentuje profesor Witold Modzelewski.

Czarne listy rajów podatkowych

Zgodnie z analizą międzynarodowej sieci niezależnych doradców podatkowych Taxand, wiele państw walczy z tzw. szkodliwą konkurencją podatkową rajów podatkowych przede wszystkim poprzez katalogowanie takich rajów i szczególne regulacje prawne dla podmiotów mających tam siedzibę.

MF chce zmniejszyć lukę VAT - w 2017 r. nie zmienią się stawki VAT

Ministerstwo Finansów planuje zmniejszenie luki VAT-owskiej w ciągu trzech lat do ok. 15 proc. wpływów z tego podatku z obecnych 26 proc. - podał 7 kwietnia 2016 r. na konferencji nt. szarej strefy szef MF Paweł Szałamacha. Środkami do osiągnięcia tego celu mają być m.in. zmiany przepisów dot. VAT, powołanie Krajowej Administracji Skarbowej z połączenia służby celnej i organów skarbowych i wyposażenie jej w "nowoczesne narzędzia informatyczne". Ponadto minister Szałamacha w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej" stwierdził, że najprawdopodobniej w 2017 roku nie będzie powrotu do niższych stawek VAT. "Nie zarekomenduję takiego rozwiązania" - powiedział.

Katastrofa dochodów z VAT w lutym 2016 r., czyli utracone cztery miesiące

Gdy słuchaliśmy optymistycznych ocen na temat wzrostu dochodów budżetu państwa z VAT za styczeń 2016 r. wszyscy pukali się w czoło. Przecież w ciągu jednego miesiąca nie stało się nic, co tłumaczyłoby ten „sukces” – pisze profesor Witold Modzelewski.

Mediacja w postępowaniu podatkowym

Rzecznik Praw Obywatelskich popiera wprowadzenie mediacji do postępowania podatkowego. Może to przyczynić się do sprawnego załatwiania spraw podatkowych bez konieczności prowadzenia długotrwałego postępowania podatkowego, a często również i sądowoadministracyjnego.

Wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur

Lepsza ściągalność podatków powinna dać budżetowi państwa minimum 12 mld zł w 2017 r., 10 mld zł w 2018 r. i 8 mld zł w kolejnym - mówi wiceszef Ministerstwa Finansów Wiesław Jasiński. Podkreśla także, że resort finansów chce wprowadzić zmiany legislacyjne zakładające wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur.

Jak ograniczyć szarą strefę wpływającą na lukę podatkową?

Wzrost popularności płatności elektronicznych i ograniczenie płatności gotówkowych mogą spowodować znaczne obniżenia szarej strefy, która w dużej części odpowiedzialna jest za lukę podatkową. Wzrost bezgotówkowych transakcji płatniczych w Polsce o 100% doprowadziłby do spadku szarej strefy o 2,3% PKB i do wzrostu dochodów sektora finansów publicznych o ok. 7 mld zł – wynika z raportu EY pt. „Ograniczanie szarej strefy poprzez płatności elektroniczne”.

Czy klauzula przeciw unikaniu opodatkowania jest potrzebna?

Dlaczego resort finansów wciąż realizuje pomysły podatkowe poprzedniego rządu? Pyta profesor Witold Modzelewski. Zdaniem profesora zwalczać uchylanie się od opodatkowania można z powodzeniem bez klauzuli „obejścia prawa”, a w większości przypadków tzw. wehikułów optymalizacyjnych nie mamy do czynienia z obejściem prawa, lecz z pozornością lub nawet fikcyjnością czynności, a to zupełnie coś innego.

Zmiany w prawie ograniczające lukę w VAT

Wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Wiesław Jasiński zapowiada, że Ministerstwo Finansów będzie szybko reagować na wykorzystywanie prawa przez zorganizowane grupy przestępcze, wprowadzając zmiany przepisów przeciwdziałające luce w VAT.

Jak działają organy kontroli podatkowej

Przeprowadzane kontrole podatkowe mają na celu sprawdzenie czy podatnicy wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa kontrolę podatkową u podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych prowadzą organy podatkowe. Natomiast w przypadku transakcji między podmiotami powiązanymi, kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej metody ustalania cen transakcyjnych prowadzi minister finansów.

Umowy o unikaniu wzajemnego opodatkowania z Etiopią i Sri Lanką

Sejm wraził zgodę na ratyfikację konwencji o unikaniu wzajemnego opodatkowania z Etiopią oraz ze Sri Lanką. Wejście w życie konwencji może spowodować aktywizację dwustronnej współpracy gospodarczej, a także ożywić dwustronną współpracę podatkową między Polską a tymi państwami.

Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozsądzi, czy jego korzystne wyroki dają podatnikom prawo do zwrotu nienależnie pobranej daniny, nawet gdy zapadły już po przedawnieniu roszczeń. To niezwykle ważne dla podatników, bo TSUE zwykle orzeka po latach, co może skutkować tym, że część z nich nie odzyska już swoich pieniędzy, mimo że zapłaciła podatek nienależnie.

Nowa Ordynacja podatkowa będzie gotowa w październiku 2017 r.

Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel zapowiedział, że prace nad projektem nowej Ordynacji podatkowej trwają zgodnie z harmonogramem, projekt będzie gotowy w październiku 2017 r. Kierunkowe założenia do nowej Ordynacji podatkowej przyjął w październiku 2015 r. rząd Ewy Kopacz.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

Przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego - od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać regulacje dotyczące pełnomocnictwa ogólnego w sprawach podatkowych. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.

Firmy nie unikną opodatkowania

Wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, która ma przeciwdziałać unikaniu przez firmy opodatkowania, przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd.

Klauzula obejścia prawa podatkowego

Klauzula obejścia prawa podatkowego ma uniemożliwić firmom dokonywanie sztucznych i niemających uzasadnienia gospodarczego czynności, za pomocą których próbowałyby ominąć przepisy i osiągnąć korzyści podatkowe. Klauzula, która ma wejść w życie jeszcze w 2016 r., miałaby zastosowanie tylko wtedy, gdyby korzyść uzyskana przez podatnika w wyniku kwestionowanych przez fiskusa sztucznych czynności, przekraczała w roku podatkowym kwotę 100 tys. zł.

Więcej informacji podatkowych wymienianych między organami skarbowymi

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) uzgodniła projekt dyrektywy w sprawie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Wpisuje się on w prowadzone w Polsce prace dotyczące zwalczania nadużyć finansowych.

Natychmiastowa wykonalność decyzji a przedawnienie zobowiązań podatkowych

Przesłanki wymienione w art. 239b § 1 Ordynacji podatkowej stanowią odrębne punkty odniesienia do uprawdopodobnienia (przewidzianego w art. 239 § 2 tej ustawy), że zobowiązanie nie zostanie wykonane. Jeżeli organ podatkowy powołuje się na to, że w myśl art. 239b § 1 pkt 4 Op decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, ponieważ okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące, to chcąc wypełnić warunek wynikający z art. 239b § 2 Op powinien wskazać na takie okoliczności stwarzające ryzyko niewykonania zobowiązania podatkowego, które wiążą się z krótszym niż 3 miesięcznym okresem jego przedawnienia. Taką okolicznością może być między innymi czas niezbędny do uzyskania przez decyzję nieostateczną waloru ostateczności.

Głównym problemem podatków dochodowych jest … ich istnienie

O niezbędnej nowej Ordynacji podatkowej i nowelizacjach potrzebnych jedynie politykom. O wadach podatków dochodowych, o tym dlaczego jednoinstancyjne postępowanie podatkowe jest dobrym pomysłem, a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania niekoniecznie - rozmawiamy z prof. dr. hab. Adamem Mariańskim. Zdaniem Profesora Mariańskiego finanse publiczne powinny być oparte na podatkach pośrednich i majątkowych, a podatki przychodowe powinny być tylko uzupełnieniem dochodów budżetowych. Natomiast forsowanie klauzuli ogólnej przeciw unikaniu opodatkowania jest wynikiem nieudolności organów podatkowych, które nie potrafią wykorzystać instrumentów, które już posiadają.

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych od 1 lipca 2016 r.

W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowe, pełnomocnictwo w sprawach podatkowych może być ogólne, szczególne lub do doręczeń. Począwszy od 1 lipca 2016 r. pełnomocnik ogólny będzie mógł działać w imieniu strony postępowania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Od lipca br. zacznie także działać informatyczna baza pełnomocnictw ogólnych, czyli Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania już w 2016 roku

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt wprowadzający klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Wiceminister finansów Leszek Skiba poinformował, że rząd chciałby wejścia w życie tej klauzuli już w najbliższych miesiącach.

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

Podatnicy nie mogą mylić postępowania podatkowego z postępowaniem kontrolnym. Są to odrębne postępowania, prowadzone przez inne organy i na podstawie innych ustaw.

Mechanizm unikania płacenia podatku VAT

Mechanizm unikania płacenia podatku od towarów i usług często polega na zakupie towaru w jednym z krajów członkowskich UE, a następnie sprzedaży go dystrybutorowi (zwanemu „słupem”). Sprzedawcy nie odprowadzają podatku VAT do urzędu skarbowego, a współpracujące z nimi „słupy” po dokonanej transakcji mogą ubiegać się o zwrot nigdy nie wpłaconego podatku VAT z urzędu skarbowego, np. w przypadku zadeklarowania sprzedaży towarów za granicę.

Kto wydaje interpretacje indywidualne od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. interpretacje indywidualne w sprawach podatkowych miał wydawać Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Jednak ze względu na przesunięcie w czasie (na 1 lipca 2016 r.) utworzenia tej jednostki organizacyjnej, do końca czerwca interpretacje indywidualne nadal będzie wydawał MF poprzez upoważnione do tego organy.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - kiedy będzie można ją zastosować?

Resort finansów przygotował założenia zmian do ustawy Ordynacja podatkowa. Propozycje zawarte w projekcie regulują między innymi kwestie, związane z klauzulą przeciwko unikaniu opodatkowania. Kiedy będzie można zastosować klauzulę i jakie uprawienia będzie miał podatnik w takiej sytuacji?

Klauzula obejścia prawa podatkowego narusza standardy konstytucyjne

Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem Business Centre Club, treść projektowanych przepisów dotyczących ogólnej klauzuli obejścia prawa podatkowego, ale również zamierzony sposób ich wprowadzenia do porządku prawnego, narusza standardy konstytucyjne. Przedsiębiorcy rozumieją intencje ustawodawcy i są za potrzebą uszczelniania systemu podatkowego oraz walki z szarą strefą. Proponują wspólne prace nad Ordynacją podatkową, ponieważ obecny projekt niesie szereg zagrożeń dla gospodarki i przedsiębiorców.

Kiedy ustanowić pełnomocnika do doręczeń

Od 1 stycznia 2016 r. nie obowiązuje regulacja, zgodnie z którą w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy strona jest zobowiązana do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Porozumienia cenowe ograniczające ryzyko podatkowe

Uprzednie porozumienia cenowe (tzw. Advance Pricing Arrangement – APA), które zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego z dniem 1 stycznia 2006 r. są instrumentem ograniczającym ryzyko podatkowe w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dzięki wyeliminowaniu możliwości zakwestionowania przyjętego poziomu cen przez organy podatkowe.

Nowe metody rozstrzygania sporów podatnika z fiskusem

Resort finansów przygotował projekt założeń nowej Ordynacji podatkowej, która ma na nowo uregulować kwestie procedury podatkowej i relacji podatnik – organy podatkowe. Projekt przewiduje także nowe metody polubownego rozstrzygania sporów, czyli wprowadzenie procedury konsultacyjnej, porozumienia i mediacji, jako form rozwiązywania sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi.

UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje

28 stycznia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła projekty nowych przepisów, mających na celu ograniczenie liczby przypadków unikania opodatkowania przed przedsiębiorstwa. Oprócz przepisów bezpośrednio blokujących takie działania Komisja przewiduje m.in. wymianę informacji między państwami członkowskimi na temat międzynarodowych korporacji prowadzących działalność w UE. Firmy muszą płacić podatki tam, gdzie faktycznie prowadzą działalność – mówił wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis.

Nowe pomysły MF w zakresie zwalczania oszustw podatkowych - informatyzacja, spółka celowa

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Ustawa ta ma określić sposób realizacji projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu z zakresu finansów publicznych, a także zasady wyposażania administracji podatkowej i kontroli skarbowej w systemy teleinformatyczne albo urządzenia informatyczne lub oprogramowanie zapewniające zwiększenie efektywności działań tych organów.

Odpowiedzialność karno skarbowa w związku z utrudnianiem czynności sprawdzających

Organy skarbowe często w swojej praktyce próbują w ramach czynności sprawdzające zebrać materiał dowodowy wykraczające poza regułę określoną dla tego postępowania.

IFK poleca: Podatek możesz płacić kartą

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych. Podatnicy zyskali m.in. możliwość zapłaty podatku za pomocą karty płatniczej.

Zmienią się zasady związane z uzyskiwaniem nadpłat

Projekt założeń Ordynacji podatkowej przygotowany przez Ministerstwo Finansów przewiduje m.in. zmianę definicji nadpłaty, uregulowanie całościowo instytucji nadpłaty w jednej Ordynacji podatkowej oraz ułatwienia w procedurze dochodzenia nadpłat i zwrotów podatku.

IFK poleca: Nowe wzory wniosków o interpretacje podatkowe

Od 5 stycznia 2016 r. obowiązują nowe wzory wniosków o interpretacje podatkowe. Chodzi o wnioski ORD-IN, ORD-OG, ORD-WS oraz załączniki do nich. Nowe wzory formularzy wniosków o wydanie interpretacji podatkowych dostosowują treść tych wniosków do zmian wprowadzonych w Ordynacji podatkowej.

Klauzula obejścia prawa podatkowego zaszkodzi podatnikom

Przedsiębiorcy dostrzegają istotne przyczyny wprowadzenia klauzuli obejścia prawa podatkowego, uznając fakt, że międzynarodowe unikanie opodatkowania prowadzi do zmniejszenia wpływów budżetowych i ogranicza możliwości realizacji potrzeb państwa, zaburza uczciwą konkurencję oraz zmniejsza stan środków pieniężnych w polskim systemie bankowym. Zwracają jednak uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji obejścia prawa podatkowego, która, ich zdaniem, istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

Potrzebna klauzula obejścia prawa podatkowego i niskie podatki

Idea klauzuli obejścia prawa podatkowego jest sposobem na uszczelnienie systemu podatkowego, a także instrumentem zapewniającym uczciwą konkurencję pomiędzy podatnikami. Natomiast niskie podatki to najprostsza recepta na wyprowadzanie pieniędzy z Polski, wtedy spółki zagraniczne stracą powody, by to robić - mówi ekspert Wojciech Reszka.

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r.

Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.

Globalny standard wymiany informacji podatkowych (Common Reporting Standard)

Common Reporting Standard, czyli globalny standard wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, będzie obowiązywał najpóźniej od 2018 roku we wszystkich państwach Unii Europejskiej, w tym tych zrzeszonych w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - OECD. Polska jest jednym z tzw. Early Adopters, czyli krajów – stron wielostronnego porozumienia, podpisanego przy okazji corocznego spotkania Global Forum on Transparency and Exchange of Tax Information w Berlinie, które zobowiązały się do priorytetowego wdrożenia nowych standardów wymiany informacji od 2017 roku.

Czym jest interpretacja przepisów prawa podatkowego?

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule tylko pozornie jest prosta: interpretacją jest ustalenie prawnej treści konkretnego przepisu prawa podatkowego, czyli zrozumienie jego normatywnego znaczenia. Należy jednak pamiętać, że przepisy prawa, w tym zwłaszcza podatkowego, nie zawsze zawierają treści normatywne, czyli nakazy, zakazy lub uprawnienia adresowane do kogokolwiek.

Interpretacje podatkowe - wzory wniosków (ORD-WS, ORD-IN, ORD-OG)

Minister Finansów w drodze rozporządzeń określił nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych - wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS), wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN), wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej (ORD-OG) wraz z załącznikami. Nowe wzory wniosków obowiązują od 5 stycznia 2016 r.

REKLAMA