W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów wyjaśnił, że wpłaty na rachunki wirtualne (subrachunki), które są przypisane do rachunku rozliczeniowego będą traktowane jak wpłaty na rachunek rozliczeniowy, który podlega zgłoszeniu do urzędu skarbowego (i zamieszczeniu w wykazie podatników VAT). Natomiast same rachunki wirtualne nie będą podlegały obowiązkowi zgłaszania do urzędu skarbowego w celu ich zamieszczenia w wykazie podatników VAT (tzw. biała lista). Ministerstwo Finansów przygotowuje objaśnienia podatkowe dot. białej listy podatników VAT, w których omówiona będzie kwestia dotycząca rachunków wirtualnych, powierniczych i depozytowych.
6 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która, w intencji autorów projektu, ma na celu wzmocnić płynność finansową przedsiębiorstw poprzez zredukowanie występowania zatorów płatniczych. W zakresie podatków dochodowych (zarówno PIT, jaki i CIT) nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie nieregulowanych w terminie należności, czyli tzw. ulgi na złe długi, na wzór mechanizmu funkcjonującego w VAT.
O ile prawodawca wymaga od osób, dla których tworzy normy, dochowania należytej staranności, o tyle sam często tej staranności nie dochowuje. Ani przy tworzeniu nowych regulacji podatkowych, ani przy redagowaniu objaśnień, które mają tłumaczyć ich zawiłości. Nie inaczej jest w przypadku przepisów, dotyczących podatku u źródła.
Zgodnie art. 15 ust. 2 - 2a ustawy CIT, zasady proporcjonalnej alokacji kosztów uzyskania przychodów nie będą miały zastosowania do przychodów uzyskanych z dywidend od spółek zależnych. Przepisy art. 15 ust. 2 - 2a ustawy CIT mają zastosowanie w sytuacji, gdy podstawą opodatkowania jest dochód, natomiast w myśl art. 22 ustawy CIT podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku dywidend jest przychód. Oznacza to, że przychody z tytułu dywidend otrzymanych od spółek zależnych nie powinny być ujęte ani wśród „przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym” lub „przychodów ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego” (w liczniku proporcji), ani w „ogólnej kwocie przychodów” (w mianowniku proporcji).
Od 1 sierpnia obowiązują przepisy ustawy o PIT wprowadzające zwolnienie z podatku dochodów pracowników i zleceniobiorców, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Ministerstwo Finansów przygotowało przykładową treść oświadczenia, które osoby do 26. roku życia mogą złożyć płatnikom (pracodawcom lub zleceniodawcom), aby ci nie pobierali zaliczek na PIT. Płatnik, który otrzyma oświadczenie od pracownika bądź zleceniobiorcy, nie będzie pobierać zaliczek na podatek najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał oświadczenie (nie dłużej jednak niż do końca miesiąca, w którym przychody z pracy uzyskane od tego płatnika w 2019 r. podlegały zwolnieniu od podatku (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT).
Zerowy PIT dla osób do 26. roku życia zacznie obowiązywać już od 1 sierpnia br. W 2019 r. limit zwolnienia wyniesie 35 636,67 zł, czyli 5/12 limitu rocznego, ponieważ zwolnienie będzie obowiązywać przez pięć miesięcy - od sierpnia do grudnia. Płatnik nie będzie musiał obliczać i pobierać zaliczek na PIT, tj. od sierpnia do grudnia 2019 r., jeżeli młody podatnik złoży oświadczenie, że jego dochody w całości zostaną objęte zwolnieniem z PIT.