Kategorie

PIT - podatek dochodowy od osób fizycznych, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Błędy podatkowe przedsiębiorców. Wśród najczęściej popełnianych błędów podatkowych przez przedsiębiorców znajdują się m.in. niewpłacanie podatku bądź zaliczki na podatek w terminie, zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków o charakterze osobistym, niewystawienie faktury lub rachunku, posługiwanie się nierzetelnymi fakturami VAT, brak dokumentacji transakcji, brak weryfikacji kontrahenta, firmanctwo. Jakie jeszcze błędy podatkowe pojawiają się u przedsiębiorców?
W jaki sposób prawidłowo opodatkować wygrane w konkursach organizowanych przez firmę? Jak będą opodatkowane PIT wygrane w konkursach zamkniętych (tylko dla pracowników), a jak w konkursach otwartych (dla pracowników i innych osób)?
Konstrukcja ulgi podatkowej dla przedsiębiorstw na robotyzację będzie taka sama, jak przy uldze na badania i rozwój. Będą jej podlegały zakupy i leasing nowych maszyn, robotów czy linii produkcyjnych. Nowa ulga ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wydał korzystny dla podatników wyrok w sprawie ulgi IP Box. Zgodnie ze stanowiskiem sądu, przepisy ustaw podatkowych w zakresie, w jakim odnoszą się do omawianej preferencji, nie nakładają na podatników obowiązku bieżącego prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych dla celów IP Box.
Praca zdalna a podatki. Jak powinno wyglądać rozliczenie podatkowe pracy zdalnej od strony pracodawcy podpowiada ekspert Grant Thornton.
Z dniem 1 lipca 2020 r. wejdzie w życie ustawa wprowadzająca szereg zmian porządkujących w kilku ustawach podatkowych. Pakiet obejmuje m.in. dostosowanie przepisów o podatku dochodowym do PKWiU, modyfikację zasad dotyczących białej listy podatników VAT, zmiany w uldze IP BOX, modyfikację przepisów normujących indywidualne rachunki podatkowe. Nowela wprowadza również nową szczególną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania.
Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustaw podatkowych, która ma m.in. wdrożyć unijne dyrektywy uszczelniające system podatkowy. Rozwiązania zawarte w nowelizacji implementują trzy dyrektywy unijne oraz dostosowują polskie regulacje do unijnego pakietu zmian w VAT tzw. Quick Fixes.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa („sp. z o.o. sp. k.”) jest jedną z najczęściej spotykanych form prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju. Warto przyjrzeć się zatem zaletom i wadom firm prowadzonych w takim modelu, w szczególności w zakresie odpowiedzialności za ich zobowiązania, jak również zasad opodatkowania.
Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych na majątku przedsiębiorcy może znacząco wpłynąć na możliwość regulowania przez niego bieżących zobowiązań wobec swoich pracowników i kontrahentów. Negatywnie wpływa również na sytuację życiową samego podatnika. Dlatego wydane przez organy decyzje o zabezpieczeniu powinny być należycie uzasadnione.
Tarcza antykryzysowa 4.0. to kolejna odsłona zmian w prawie w związku z COVID-19. Przewiduje m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich przedsiębiorstw, wakacje kredytowe, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dotyczące przetargów, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.
W dniu 16 maja opublikowana została ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 z 14 maja 2020 r., w której znalazły się kolejne instrumenty pomocowe, dotyczące podatków i ZUS. Ustawa jest kontynuacją działań rządu w obszarze realizacji Tarczy Antykryzysowej (tzw. Tarcza antykryzysowa 3.0).
Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii możliwości korzystania z ulgi podatkowej IP Box przez programistów. Resort wskazał, że należności na ubezpieczenia społeczne są kosztami bezpośrednio związanymi z wytworzeniem programu komputerowego, dlatego mogą być uwzględnione przy obliczaniu wskaźnika nexus.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, gdy zagraniczny zakład polskiego rezydenta płaci za nabywaną usługę z własnego majątku oraz wykorzystuje tę usługę w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzonej za granicą, polski rezydent ani jego zagraniczny zakład nie mają obowiązku poboru podatku u źródła. Obowiązek na gruncie podatku u źródła powstanie natomiast, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, gdy usługa jest nabywana przez zagraniczny zakład na potrzeby „centrali” (efektywnie wykorzystywana w Polsce).
W czasie kryzysu gospodarczego wywołanego epidemią COVID-19 przedsiębiorcy mogą ubiegać się o ulgi i odroczenia w zakresie płatności podatku dochodowego. Dzięki przepisom kolejnych wersji Tarczy Antykryzysowej niektóre obowiązki fiskalne uległy przesunięciu, nowe regulacje umożliwiają ponadto przedsiębiorcom zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatków, których nie uwzględniali dotychczas w rozliczeniach CIT i PIT. Niektóre problemy związane z kalkulacją podatku dochodowego pozostają aktualne, inne zaś w obliczu zmieniających się okoliczności gospodarczych wymagają dodatkowej analizy i rewizji dotychczasowego podejścia.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który zakłada zaniechanie poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z deklaracji PIT. Odsetki nie będą pobierane w okresie od dnia 1 maja 2020 r. do dnia 1 czerwca 2020 r.
W dniu 17 kwietnia 2020 r. Sejm przyjął, a Prezydent podpisał ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, w ramach której przewidziane zostały dalsze podatkowe rozwiązania pomocowe. Ustawa jest kontynuacją działań Rządu w obszarze realizacji Tarczy Antykryzysowej.
Koronawirus wymusza działania firm takie jak przejście na pracę zdalną, rezygnacja z planowanych inwestycji, a nawet zamknięcie działalności. Wszystkie te zdarzenia mają swoje konsekwencje podatkowe. Co istotne, wydatki związane z wysłaniem pracowników na telepracę, koszt zakupu maseczek czy przejazdy taksówkami - wszystko to można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Co jednak z zaniechanymi inwestycjami i niesprzedanymi towarami?
Firmy, które są podatnikami CIT, będą mieć więcej czasu na złożenie zeznania rocznego CIT-8 oraz wpłatę podatku - przewiduje jedno z rozwiązań pakietu antykryzysowego, który podpisał prezydenta.
Marszałek Sejmu Elżbieta Witek wyraziła nadzieję, że Senat będzie obradował "wkrótce po" piątkowym posiedzeniu Sejmu, i od 1 kwietnia 2020 r. tarcza antykryzysowa wejdzie w życie. W czwartek pakiet miałby być skonsultowany z opozycją.
Rząd zaakceptował pakiet rozwiązań składających się na tzw. tarczę antykryzysową. Przewiduje się m.in. pokrycie przez państwo składek na ZUS przez 3 miesiące dla mikrofirm, świadczenie miesięczne w kwocie do około 2 tys. zł (dla zatrudnionych na umowy zlecenia lub o dzieło oraz samozatrudnionych), dofinansowanie wynagrodzeń pracowników dla firm w kłopotach (do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia). Tarcza zakłada również odroczenie niektórych obowiązków podatkowych i sprawozdawczych.
Środowisko doradców podatkowych krytycznie ocenia rządowy projekt nowelizacji specustawy w obszarach związanych z podatkami. Projekt, którego założenia zostały ujawnione w weekend, nie uwzględnia większości wniosków zgłaszanych wcześniej przez doradców podatkowych i przedsiębiorców.
W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego z powodu koronawirusa przygotowana została tzw. tarcza antykryzysowa, która ma zapewnić płynność finansową przedsiębiorców i bezpieczeństwo zatrudnionych tam pracowników. Jakie zmiany w zakresie prawa podatkowego proponuje rząd?
Przesunięcie terminów płatności, mikropożyczki dla przedsiębiorców - takie m.in. są propozycje poprawiające płynność finansową firm, które składają się na tarczę antykryzysową.
MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.
Propozycję 46 zmian przepisów podatkowych sformułowali doradcy podatkowi pracujący w specjalnym zespole Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Zespół ekspertów został powołany w piątek 13 marca aby pomóc urzędnikom Ministerstwa Finansów w tworzeniu założeń do specustawy, która ma uchronić przedsiębiorców przed skutkami sytuacji kryzysowej wywołanej koronawirusem.
Prowadzenie działalności w innym państwie może przyczynić się do powstania tzw. zagranicznego zakładu podatkowego. W związku z tym przed rozpoczęciem działalności za granicą warto sprawdzić, jakie formy prowadzenia działalności skutkują powstaniem zakładu podatkowego, a także w jaki sposób prawidłowo dokonywać rozliczeń podatkowych w Polsce i w państwie prowadzenia zakładu.
Jak wynika z przeprowadzonych wśród mikroprzedsiębiorców badań, mały biznes liczy przede wszystkim na niższe podatki i składki ZUS oraz uproszczenie przepisów. Tymczasem warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce są trudne, a w ciągu ostatnich trzech lat jeszcze się pogorszyły.
Obniżka podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ZUS w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy - to nowe zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy. Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest również obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach.
Ulga podatkowa IP BOX to nowe narzędzie wspierające działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Dzięki niej przedsiębiorcy uzyskujący dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, po spełnieniu określonych warunków, mogą w odniesieniu do tych dochodów zastosować preferencyjną stawkę podatku dochodowego (podatku PIT jak i CIT) w wysokości 5%.
Myśląc o założeniu własnej działalności gospodarczej warto rozpatrzyć różne możliwości zdobycia funduszy. Jedną z tych form jest dotacja z Urzędu Pracy (PUP). Podpowiadamy, jak traktowana jest tego rodzaju dotacja na gruncie przepisów o podatku PIT i VAT.
Z początkiem roku 2020 pojawią się nowe regulacje, których celem jest wzmocnienie płynności finansowej przedsiębiorstw poprzez ograniczenie występowania zatorów płatniczych. Zakłada się m.in. wprowadzenie ulgi na złe długi na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT), czyli możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie zostanie uregulowana w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności.
Zbyt wysokie podatki i składki ZUS, a także zbyt często zmieniające się przepisy prawa – to trzy największe obciążenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, na które wskazują mikroprzedsiębiorcy. Mimo to polscy mikroprzedsiębiorcy odczuwają większą satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu niż rok wcześniej. Tak wynika z przeprowadzonego przez firmę inFakt Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2019.
Kwestia definicji rzeczywistego właściciela na potrzeby podatku u źródła dotyczy określonych płatności na rzecz podmiotów zagranicznych, bez rozróżniania na podmioty powiązane i nie. Chociaż nie jest to temat nowy, wciąż budzi dużo kontrowersji i niejasności.
Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz zadeklarowała, że narzędzie takie jak test przedsiębiorcy, nie będzie tworzone. Przyznała jednak, że rząd dostrzega potrzebę weryfikacji osób samozatrudnionych, które nie spełniają kryteriów bycia przedsiębiorcą. Stosowne działania mają być podejmowane przy użyciu istniejących narzędzi prawnych.
Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej może dla wielu osób wydawać się trudne i skomplikowane, chociaż w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Możliwe, że to opinie znajomych, którzy mają złe doświadczenia lub informacje płynące z mediów mogą kształtować takie przekonania. Jednak w mojej opinii nie należy się nimi sugerować. Na pewno trzeba w pierwszej kolejności pamiętać o związanych ze startem naszego biznesu obowiązkach rejestracyjnych wobec ZUS i urzędu skarbowego.
Fiskus przygotuje jeden kompletny wykaz podatników VAT, tzw. białą listę podatników VAT (white list). Nowy rejestr będzie zawierał historię VAT-owską podatnika, m.in. informacje o rejestracji, wykreśleniu oraz przywróceniu jako podatnika VAT. W bazie dostępny będzie również numer rachunku rozliczeniowego podatnika. Nowy wykaz podatników VAT ma być dostępna od 1 września 2019 r.
Zamiast kupować samochody firmowe, często łatwiej i taniej jest je wypożyczyć. Ekonomia współdzielenia (sharing economy) sprawdza się w Polsce, ale brakuje jasności w przepisach. W związku z tym pojawiają się problemy dotyczące m.in. ustalania wysokości firmowych kosztów.
Liberalizacja przepisów prawa podatkowego oraz korzystna koniunktura gospodarcza sprzyjają rozrzutności polskich przedsiębiorców. Napędzany przez rynek konsumpcjonizm powoduje niejednokrotnie zacieranie się granicy pomiędzy firmowym a prywatnym wydatkiem. Fakturowanie „na firmę” staje się codziennością głównie z uwagi na brak świadomości podatników, którzy dokonując zakupów na dane firmowe, tracą przywileje przysługujące konsumentom oraz narażają się na ewentualne konsekwencje z tytułu ujęcia w kosztach prywatnych wydatków. Zakup na firmę a prywatnie - czy warto brać fakturę na każdy towar?
Przepaść dzieląca Polskę i Wielką Brytanię w kontekście wysokości kwoty wolnej od podatku powiększa się jeszcze bardziej. Od kwietnia br. Wielka Brytania podnosi kwotę wolną od podatku do 12500 funtów (w przeliczeniu na złotówki około 62 tys.). W Polsce możemy liczyć efektywnie jedynie na 3091 złotych kwoty wolnej od podatku.
Podejmując decyzję o założeniu działalności gospodarczej, warto zastanowić się nad miejscem, w którym będzie znajdowała się siedziba firmy. Koszt wynajmu lub zakup lokalu przeznaczonego wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności często jest wydatkiem, na który nie mogą pozwolić sobie mali przedsiębiorcy. Sprawdźmy zatem, czy prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu jest możliwe?
Z przeprowadzonych badań wynik, że zdecydowana większość mikroprzedsiębiorców, bo aż 94%, deklarowała, że wprowadzone w ubiegłym roku zmiany prawne nie wywarły wpływu na prowadzenie przez nich działalności. A czy nowe rozwiązania dostępne od 2019 r., takie jak ZUS od przychodu lub rozliczanie wynagrodzenia współmałżonka w kosztach działalności, ułatwią życie przedsiębiorcom?
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawił raport dotyczący systemu opodatkowania firm w Polsce. Wynika z niego, że najmniejsze firmy płacą w Polsce proporcjonalnie w stosunku do przychodu dużo większe podatki, niż firmy duże.
W praktyce gospodarczej dochodzi do sytuacji, w której jeden z małżonków przekazuje przedsiębiorstwo na rzecz drugiego małżonka. Czy taka operacja powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT)?
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące poboru podatku u źródła. W efekcie zwolnienie od podatku oraz stosowanie obniżonych stawek w momencie wypłaty należności w wielu przypadkach będzie niemożliwe, co doprowadzi do realnego wzrostu opodatkowania. Problemem jest także możliwość późniejszego odzyskania nadwyżki.
20 stycznia pełnił dla przedsiębiorców prowadzących firmę graniczną datę, do której można było dokonać zmiany formy opodatkowania firmy na kolejny rok podatkowy. Od początku roku 2019 zmiana formy opodatkowania jest możliwa poprzez zgłoszenie do urzędu skarbowego zmiany do 20 dnia następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca osiągnął pierwszy przychód w nowym roku podatkowym.
Nowelizacja przepisów ustawy o PIT, która wchodzi w życie w 2019 r., powoduje, że w styczniu przyszłego roku przedsiębiorcy będą mogli po raz ostatni nie zapłacić zaliczki za grudzień, tylko od razu złożyć zeznanie i rozliczyć się z podatku. W kolejnym roku będzie to już niemożliwe.
Jakie wydatki można ujmować w kosztach uzyskania przychodów? Takie pytanie zadają sobie przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie własnej działalności gospodarczej, którzy często nie są pewni do czego mają prawo zgodnie z przepisami prawa podatkowego.
W dniu 1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie większość rozwiązań ustawy, która zakłada prawie 50 uproszczeń w prawie podatkowym i gospodarczym. Jest to tzw. Pakiet MŚP, dzięki któremu w kieszeniach przedsiębiorców w ciągu 10 lat na zostać 4 mld zł.
Z początkiem 2019 r. wszyscy przedsiębiorcy uzyskają możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł. Skorzystanie z nowej formy rozliczenia będzie zależało od wyboru przedsiębiorcy, który nadal będzie miał możliwość rozliczania straty na dotychczasowych zasadach, tj. przez pięć kolejnych lat podatkowych.
Sejm uchwalił zmiany uproszczające prawo podatkowe. Nowe regulacje, które w większości wejdą w życie w 2019 r., wprowadzają szereg zmian w podatkach - możliwe będzie wliczania pracy małżonka w koszty, jednorazowe rozliczenie straty podatkowej do wysokości 5 mln zł, a także podwyższony zostanie próg sprzedaży, który uprawnia do uzyskania statusu "małego podatnika” - z 1,2 mln euro do 2 mln euro.