REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - rozliczenia, Urząd skarbowy

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT już dostępne

Resort finansów 18 marca udostępnił wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT-37 oraz PIT-38 za 2015 rok.

PIT-11 przesłany mailem – nie ma obowiązku posiadania dowodu doręczenia

Do końca lutego następującego po roku podatkowym płatnicy (najczęściej pracodawcy), są zobowiązani do przesłania swoim pracownikom (podatnikom) imiennych informacji o wysokości dochodu (PIT-11), bądź rocznego obliczenia podatku (PIT-40). Tradycyjną formą dostarczenia dokumentów jest doręczenie ich w formie papierowej zwykłą pocztą lub do rąk własnych. Od kilku lat organy podatkowe zgadzają się, że można to zrobić także mailem. Co więcej organy podatkowe i sądy stoją na stanowisku, że płatnik, który wysłał PIT-11 mailem nie musi dysponować potwierdzeniem wysłania, czy otrzymania tej informacji przez pracownika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Darowizna dla parafii – odliczenie od dochodu w PIT

Ksiądz, który osiąga dochody z tytułu pracy, jako katecheta w liceum ogólnokształcącym może odliczyć od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym PIT darowiznę uczynioną na rzecz parafii rzymskokatolickiej (w tym na remont kościoła), w której pełni posługę duszpasterską oraz mieszka. Limit odliczenia darowizny, to 6% dochodów.

REKLAMA

Skutki podatkowe podziału majątku po rozwodzie

W przypadku rozwodu bardzo często dochodzi do podziału wspólnej nieruchomości pomiędzy małżonkami. W praktyce najczęściej ma miejsce standardowy podział pół na pół, jednak zdarza się, że po zniesieniu współwłasności jedno z małżonków otrzymuje więcej niż połowę mieszkania. Jakie skutki podatkowe wywołuje taka sytuacja?

Eksperci KIP pomogą rozliczyć PIT

Resort finansów zachęca do skorzystania z aplikacji pytaniowej Szybki PIT. Odpowiedzi w sprawie rozliczenia rocznego udzielają eksperci Krajowej Informacji Podatkowej (KIP). W 2015 r. z ich pomocy skorzystało ponad 4 tys. podatników.

Sprzedaż samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu a PIT

W przypadku sprzedaży samochodu, wykupionego po zakończeniu umowy leasingu i przeznaczonego na cele prywatne po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie wystąpi przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych – tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów.

PIT od dochodów kapitałowych - o kolejności zbywania udziałów decyduje podatnik jeżeli zna cenę nabycia

Jeżeli podatnik zna ceny nabycia udziałów, nie musi stosować przy rozliczaniu podatku od dochodów z tych transakcji zasady „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”.

REKLAMA

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

W dniach 11-13 marca wyślesz PIT-a z centrum handlowego

Przy okazji wizyty w centrum handlowym w najbliższy weekend (11-13 marca 2016 r.) można skorzystać z pomocy pracowników urzędów skarbowych przy wypełnieniu i wysłaniu przez Internet rocznego zeznania podatkowego PIT. Akcja odbędzie się w 67 galeriach handlowych w 55 miastach w całej Polsce.

Skutki wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego

Ministerstwo Finansów sprawdza możliwość wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego. Takie rozwiązanie wzbudza duże kontrowersje w środowisku prawniczym i niepokój wśród podatników, którzy po otrzymaniu decyzji nie będą mogli odwołać się do wyższej instancji organów skarbowych, a jedynie do sądu administracyjnego. Oznacza to, że całkowicie zostałaby zlikwidowana możliwość rozpatrzenia spraw przez izbę skarbową.

Kontrola podatkowa i skarbowa – prawa i obowiązki kontrolowanych oraz kontrolujących

Prawa i obowiązki kontrolowanych podatników i kontrolujących urzędników są co do zasady takie same zarówno podczas kontroli podatkowej prowadzonej przez urzędy skarbowe, jak też w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez urzędy kontroli skarbowej.

Spadkobiercy nie płacą PIT od spłat za umorzone udziały w spółce

Po śmierci wspólnika, spadkobiercy dziedziczą udziały w spółce. Gdy spadkobiercy sprzedadzą te odziedziczone udziały muszą zapłacić PIT. Natomiast jeżeli umowa spółki nie pozwala na zastąpienie wspólników przez ich spadkobierców (i objęcie przez nich udziałów) – wtedy spadkobiercy mogą otrzymać spłaty za umorzone udziały. Sądy administracyjne uważają, że w przypadku tych spłat spadkobiercy nie muszą płacić podatku dochodowego.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

29 lutego mija termin przekazania PIT-40

PIT-40 to roczne obliczenie podatku sporządzane przez zakład pracy dla pracownika. Obowiązek sporządzenia PIT-40 mają tylko ci pracodawcy, którym pracownicy złożyli oświadczenie w tej sprawie na formularzu PIT-12. W 2016 r. termin na przekazanie pracownikom PIT-40 upływa 29 lutego.

Co stanowi koszt podatkowy przy wynajmie w ramach działalności gospodarczej

Zdecydowana większość osób oferujących mieszkania na wynajem robi to bez zakładania działalności gospodarczej. Cześć osób decyduj się jednak wynajmować mieszkania w ramach działalności gospodarczej. Jedną z zalet takiego wynajmu jest szerszy zakres kosztów podatkowych, jakie można uwzględnić przy rozliczeniach podatkowych.

Projekt ustawy o KAS – rozważane jest jednoinstancyjne postępowanie podatkowe

Trwają prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Ministerstwo Finansów udzieliło 23 lutego 2016 r. krótkich wyjaśnień odnośnie rozważanych rozwiązań legislacyjnych – np. wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego i ujednolicenia procedur kontrolnych. Nieoficjalna wersja projektu tej ustawy pojawiła się na portalu skarbowcy.pl.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Ministerstwo Finansów dotychczas nie uregulowało w sposób jednoznaczny kwestii związanych z opodatkowaniem VAT usług telemedycznych. Nie ma to obecnie wpływu na pacjentów. W przypadku jednak, gdy fiskus będzie częściej stosował wykładnię, że e-medycyna powinna płacić VAT, to pacjenci mogą ponieść dodatkowe koszty.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Rekompensaty z tytułu dobrowolnego rozwiązania umowy o pracę nie podlegają zwolnieniu z PIT

Pracownik rozwiązujący umowę o pracę w ramach programu dobrowolnych odejść jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od uzyskanych z tego tytułu świadczeń (odprawy i rekompensat). Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 2 lutego 2016 r.

Gdzie płaci PIT polski marynarz pracujący na statku armatora z Singapuru

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy przyznał niedawno rację mieszkającemu w Polsce lecz pracującemu na statku firmy singapurskiej marynarzowi, że ów marynarz powinien złożyć zeznanie podatkowe za rok 2015 i rozliczyć swoje dochody z pracy za granicą w Polsce. Marynarz przy obliczeniu podatku dochodowego powinien zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia i może skorzystać z ulgi abolicyjnej.

Dochody z pracy we Włoszech – rozliczenia podatkowe

System podatkowy Włoch i problematykę opodatkowania szwedzkich dochodów w Polsce omawiają eksperci PwC.

Ministerstwo Finansów kontynuuje akcję "Szybki PIT" również w 2016 roku

Szybki PIT to coroczna kampania informacyjna Ministerstwa Finansów, która wspiera podatników przy rozliczeniu rocznego zeznania podatkowego (PIT). Akcja w 2016 roku wystartowała 18 lutego, odbędzie się już po raz ósmy i obejmie swoim zasięgiem całą Polskę. Akcja w tym roku zakończy się dwa tygodnie po 2 maja (tego dnia upływa termin składania deklaracji podatkowych za 2015 rok).

Zaliczki uproszczone czy kwartalne - mija termin wyboru

Do 22 lutego 2016 r. podatnicy podatku dochodowego, mający kalendarzowy rok podatkowy, którzy chcą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, powinni złożyć zawiadomienie w urzędzie skarbowym.

Czy wypłacona dawczyni komórek jajowych rekompensata podlega opodatkowaniu

Brak implementacji prawa Unii Europejskiej, nowe procedury medyczne oraz sprawa prymatu prawa krajowego przed prawem UE w przypadku urzędników skarbowych to kwestie, które pojawiają się w sprawie ciągnącej się od grudnia 2013 r. I mimo że po drodze wydane zostały dwa orzeczenia sądu administracyjnego i dwie zmiany interpretacji podatkowej, fiskus wciąż uznaje, że rekompensata wypłacona dawczyni komórek jajowych co do zasady podlega opodatkowaniu.

IFK poleca: PIT-11 warto wysłać mailem

Wysłanie informacji PIT-11 do pracownika mailem to oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorstwa. Korzystają na tym także sami adresaci, którym łatwiej jest zarchiwizować i w razie potrzeby odnaleźć takie dokumenty. PIT-11 można też udostępniać pracownikom w PDF-ie, za pomocą wewnętrznej dobrze zabezpieczonej platformy internetowej.

Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT

Wygrane w zakładach bukmacherskich zarówno w Polsce jak i za granicą uzyskane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów uzyskiwanych w Polsce pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przez uprawniony podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne. Jak powinien być natomiast rozliczony dochód od wygranej uzyskanej poza granicami Polski?

IFK poleca: PIT-11 do 29 lutego

Początek każdego roku to okres wystawiania przez płatników informacji podatkowych za poprzedni rok. Do najczęściej sporządzanych informacji należy PIT-11, wystawiany m.in. dla pracowników oraz zleceniobiorców. Należy go przekazać do 29 lutego.

PIT-8C dla byłego pracownika po kontroli ZUS

Kontrole ZUS u przedsiębiorców kwestionują nierzadko rozliczenia składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, którzy w dacie kontroli nie pracują już w danej firmie. W wyniku zaleceń pokontrolnych powstaje czasem konieczność skorygowania listy płac i naliczenia składek od zwiększonych podstaw z tytułu ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Powstają wątpliwości gdzie wykazać (w PIT-11, czy w PIT-8C) takie dopłaty, jeżeli pracodawca zapłacił zaległe składki ze swoich środków.

Doręczanie pism pełnomocnikowi podatnika - urząd może wysłać zwykły list

Jeżeli doradca podatkowy, radca prawny lub adwokat nie podał elektronicznego adresu (e-mail) do doręczeń, organ podatkowy może nadal komunikować się z nim za pomocą tradycyjnej poczty – potwierdziło Ministerstwo Finansów na pytanie DGP. Pełnomocnicy skarżą się jednak, że jeśli nie podali adresu elektronicznego, to urzędnicy dzwonią do nich, wzywając do osobistego odbioru pisma w siedzibie urzędu. Bywa, że mieści się on na drugim krańcu Polski.

Opodatkowanie nieujawnionych dochodów 2016 - uprawdopodobnienie legalności środków

Od 2016 r. obowiązuje w ustawie o PIT nowy przepis umożliwiający uprawdopodobnienie posiadania legalnych środków na pokrycie wydatków. To zmiana korzystna dla podatników. Uprawdopodobnienie osiągnięcia dochodów nie jest jednak możliwe w każdych okolicznościach.

IFK poleca: Członek rodziny może zapłacić podatek za podatnika

Od 1 stycznia 2016 r. podatek za podatnika może zapłacić członek rodziny lub inny podmiot. Te korzystne dla podatników zmiany wprowadziła nowelizacja Ordynacji podatkowej.

Jak złożyć deklarację PIT przez internet

Składanie deklaracji rocznych PIT przez internet z roku na rok zyskuje na popularności – co za tym idzie obecnie coraz więcej osób rozlicza się z urzędem skarbowym online. Jakie są plusy takiego sposobu rozliczania podatków? Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy składaniu deklaracji PIT przez internet?

Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową

Głównym problemem w opodatkowaniu nagród otrzymywanych w związku ze sprzedażą premiową jest brak zdefiniowania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojęcia „sprzedaż premiowa”. Wobec czego konieczne jest odwołanie się do praktyki jej funkcjonowania, uwzględniając cele, jakim ma ona służyć.

IFK poleca: PIT-8C do końca lutego

29 lutego br. upływa termin na przekazanie podatnikom informacji PIT-8C. W informacjach tych wykazywane są przychody, od których podmiot dokonujący ich wypłaty nie pobiera zaliczki na podatek.

ZUS rozsyła już deklaracje PIT-40A, PIT-11A, PIT-11, PIT-8C za 2015 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłanie deklaracji podatkowych PIT za 2015 r. Formularze PIT-40A, PIT-11A, PIT-11, PIT-8C zostaną wysłane do wszystkich osób, które w 2015 roku chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS. Wszystkie deklaracje PIT ZUS wyśle do podatników do końca lutego 2016 r.

IFK poleca: Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe od marca 2016 r.

W marcu 2016 r. udostępnione zostanie wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe PIT-37 i PIT-38 za 2015 r.

Sprzedaż udziału w częściach wspólnych budynków opodatkowana PIT jak sprzedaż mieszkania

Jeżeli po zakupie mieszkania sprzedajemy przynależne do mieszkania części wspólne, powinniśmy zapłacić PIT od dochodu z takiej transakcji. Można jednak skorzystać z ulgi w PIT, związanej z przeznaczeniem środków ze sprzedaży na własne potrzeby mieszkaniowe.

IFK poleca: PIT-40 do końca lutego

PIT-40 to roczne obliczenie podatku sporządzane przez zakład pracy dla pracownika. Obowiązek sporządzenia PIT-40 mają tylko ci pracodawcy, którym pracownicy złożyli oświadczenie w tej sprawie na formularzu PIT-12. W 2016 r. termin na przekazanie pracownikom PIT-40 upływa 29 lutego.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla podatników VAT

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca będący osobą fizyczną wszystkie VAT-owskie deklaracje powinien składać do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Wszystkie, to znaczy nie tylko bieżące, ale też i dokumenty czy korekty dotyczące okresów rozliczeniowych upływających w starym roku.

Jak rozliczyć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2016 r.

Podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) płaci się w przypadku: uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Mechanizm 1 proc. podatku na OPP wymaga zreformowania

Eksperci od dłuższego czasu wskazują na to, że mechanizm przekazywania 1 proc. podatku na organizacje pożytku publicznego (OPP) wymaga zreformowania, poddając krytyce przede wszystkim system indywidualnych kont. Coraz więcej osób przekazuje organizacjom 1 proc. podatku, w ubiegłym roku zdecydowało się na to 12,5 mln osób; w sumie OPP otrzymały ponad 557 mln zł; o ponad 50 mln więcej niż rok wcześniej.

IFK poleca: Ostatni dzień na PIT-11 w formie papierowej

Informację PIT-11 za 2015 r. płatnicy mają obowiązek przesłać do urzędu skarbowego elektronicznie do 29 lutego 2016 r. Płatnicy, którzy PIT-11 za 2015 r. sporządzają dla nie więcej niż pięciu osób fizycznych, mogą przesłać PIT-11 do urzędu skarbowego w formie papierowej. W takim przypadku termin na przesłanie PIT-11 jest krótszy. Trzeba to zrobić do 1 lutego 2016 r. (31 stycznia 2016 r. przypada w niedzielę).

Podatnicy z Kartą Dużej Rodziny dostaną zwrot PIT w ciągu 30 dni

Ministerstwo Finansów obiecuje, że także w 2016 roku (w rozliczeniu PIT za 2015 rok) rodziny wielodzietne dostaną zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w ciągu 30 dni.

Dochody uzyskane przez Polaka w Słowenii - rozliczenie PIT

System podatkowy Słowenii i problematykę opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych w Słowenii omawiają eksperci PwC.

Kiedy sprzedaż gruntu podlega opodatkowaniu VAT

Przy zbyciu posiadanego gruntu podatnik podejmuje działania poprawiające jego atrakcyjność dla nabywców, czyli zmienia przeznaczenie terenu na budowlane lub z możliwością zabudowy, inwestuje w jego uzbrojenie oraz ogłasza sprzedaż w mediach. A zatem działa podobnie jak firma zajmująca się obrotem nieruchomości, co powoduje, że powinien zostać potraktowany jak firma handlująca gruntami i objęty podatkiem VAT.

10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego

Zdaniem organów podatkowych konkurs mający na celu zwiększenie sprzedaży to faktycznie program motywacyjny. Dlatego też nagrody w takim konkursie nie mogą być opodatkowane 10% stawką PIT. Inaczej zinterpretował przepisy WSA we Wrocławiu. Jego zdaniem nagrody w każdym konkursie powinny być objęte 10% stawką PIT. Nawet, gdy konkurs ma elementy programu motywacyjnego, a zwłaszcza, jeśli biorą w nim udział osoby niezwiązane ze spółką umowami o pracę.

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT-37 i PIT-38 za 2015 r. od marca 2016 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że dopiero w marcu 2016 r. będą udostępnione wstępnie wypełnione zeznania podatkowe. Będą to zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2015 rok.

IFK poleca: Wyższe kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Od 1 stycznia 2016 r. płaca minimalna wzrosła do 1850 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe.

IFK poleca: PIT-4R tylko elektronicznie?

Deklarację roczną PIT-4R za 2015 r. płatnik ma obowiązek przekazać najpóźniej 1 lutego 2016 r. Co do zasady powinien tego dokonać w formie elektronicznej. Wybór innej formy przesłania tych dokumentów spowoduje, że płatnik skutecznie nie wywiąże się z tego obowiązku. Wyjątkiem są podmioty dokonujące rozliczenia za nie więcej niż 5 podatników, które mogą przesłać deklaracje do właściwego urzędu skarbowego w formie pisemnego dokumentu.

REKLAMA