REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatek rolny, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gminne formularze podatkowe niezgodne z prawem

Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględniając skargi Prokuratury Okręgowej w Bydgoszczy stwierdza nieważność uchwał gminnych w zakresie wzorów deklaracji i informacji podatkowych. WSA zgadza się z PO, że będące podstawą podjętej uchwały przepisy prawa tj. regulacje ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw podatkowych, nie dają radzie gminy uprawnienia do nakładania na podatników obowiązku składania w deklaracjach i informacjach podatkowych oświadczeń o znajomości przepisów dotyczących zasad odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.

Niższe opodatkowanie gruntów z urządzeniami przemysłowymi od 2019 r.

Na początku 2019 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym oraz o podatku leśnym, która doprecyzowuje zasady opodatkowania gruntów z urządzeniami przemysłowymi. Nowe regulacje spowodują, że przedsiębiorcy zapłacą dużo niższy podatek od posiadanych gruntów.

Zwolnienia i ulgi podatkowe w podatku rolnym

Ustawodawca przewidział szereg zwolnień oraz ulg w podatku rolnym, określonych przepisami ustawy o podatku rolnym. Podatnikom podatku rolnego przysługuje m.in. ulga inwestycyjna z tytułu wydatków związanych z budową lub modernizacją gospodarstwa. Z preferencji podatkowych w podatku rolnym korzystają również gospodarstwa, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych, czy też położone na terenach podgórskich i górskich.

Podatek rolny w 2019 r.

Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok 2019, wynosi 54,36 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla bieżącego roku. Oznacza to, że w 2019 roku rolnicy zapłacą wyższą daninę.

Odliczenie VAT w przypadku inwestycji wodno-kanalizacyjnych

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w przypadku projektów wodno-kanalizacyjnych realizowanych przez gminę można odliczyć VAT inaczej niż prewspółczynnikiem. Podkreślając, że specyfika tego rodzaju działalności przejawia się w odwrotnej proporcji czynności opodatkowanych w stosunku do niepodlegających VAT.

Ujednolicone przepisy dotyczące opodatkowania elektrowni wiatrowych

Wśród zmian wprowadzonych lipcową nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii, jedną z najbardziej oczekiwanych była zmiana przepisów dotyczących sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości. Poprzednie rozwiązania pozwalały bowiem na obłożenie tym podatkiem zarówno części budowlanej, jak i technicznej wiatraka. Teraz podatkiem jest obłożona tylko część budowlana wiatraka.

Ujednolicenie podatków od infrastruktury liniowej od 1 stycznia 2019 r.

Na początku 2019 r. zaczną obowiązywać ujednolicone zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa. Zgodnie z nowymi przepisami, umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych takiej infrastruktury nie wpływa na sposób ich opodatkowania.

Jednolite zasady opodatkowania gruntów z infrastrukturą energetyczną od 2019 r.

Uporządkowanie i ujednolicenie w skali kraju zasad opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa służąca do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej - to cel projektu nowelizacji ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Zapowiedź powszechnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności przez jednostki samorządu terytorialnego jest błędem

Pozornie trudno zrozumieć dlaczego niektóre jednostki samorządu terytorialnego zapowiedziały, że wszystkie (!) płatności na rzecz krajowych dostawców i usługodawców będą dokonywane przy pomocy mechanizmu podzielonej płatności. I to już, od początku lipca br., czyli z naruszeniem wcześniej zawartych umów, które nie przewidywały tej formy zapłaty.

VAT od dotacji unijnych

Dotacja podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru lub usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji stanowi bowiem wynagrodzenie płatne od osoby trzeciej w zamian za dostarczony towar lub usługę świadczoną przez otrzymującego dofinansowanie.

Zmiany w podatku rolnym od 1 stycznia 2019 r.

Umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych infrastruktury np. energetycznej nie będzie wpływało na sposób ich opodatkowania - takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Podatek od gruntów pod liniami energetycznymi – zmiany 2018

W przepisach dotyczących podatku od nieruchomości (w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) a także w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku leśnym zostanie jednoznacznie określone, że posadowienie infrastruktury elektroenergetycznej służącej do przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej, nie zmienia sposobu opodatkowania tych gruntów, a samo umieszczenie linii elektroenergetycznej napowietrznej - nad gruntem i kablowej - w gruncie, nie stanowi zajęcia tego gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka zmiana znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a projekt nowelizacji ww. ustaw ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w II kwartale 2018 roku.

Podstawową zasadą w VAT jest jego neutralność

Minister Finansów chciał odmówić jednej z gmin prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. Na szczęście sądy po raz kolejny powstrzymują zapędy fiskusa, przypominając o zasadzie neutralności w podatku VAT.

Dofinansowanie inwestycji na walkę ze smogiem zwolnione z PIT

Dotacja dla osób fizycznych na inwestycje z zakresu ochrony środowiska (zmniejszające zanieczyszczenie powietrza) generuje u tych osób przychód. Jest on jednak zwolniony z opodatkowania PIT, w związku z czym na jednostce terytorialnej udzielającej dofinansowania nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Sprawozdania w zakresie podatków lokalnych od 2018 roku

Od 2018 roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają obowiązek corocznie składać sprawozdania podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego. Sprawozdania będą wysyłane elektronicznie za pomocą systemu BeSTi@.

Przelicznik dla użytków rolnych klasy VIz w podatku rolnym - interpretacja ogólna

Wchodzące w skład gospodarstw rolnych użytki rolne klasy VIz należy przeliczać na hektary przeliczeniowe według takich samych przeliczników jakie zostały określone dla użytków rolnych klasy VI w ustawie o podatku rolnym. Przelicznik ten ma istotne znaczenie w przypadku dokumentowania dochodów w gospodarstwie rolnym dla celów socjalnych.

Podatek rolny w 2018 r.

Znamy już średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, co stanowi podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2018 rok. Wskaźnik ten wynosi 52,49 zł za 1 decytonę (kwintal), jest więc nieznacznie wyższy niż obowiązujący dla bieżącego roku. Oznacza to, że w przyszłym roku rolnicy zapłacą wyższą daninę.

Odliczenie VAT od wydatków związanych z przebudową targowiska

Gmina może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową lub przebudową (modernizacją) targowiska.

Prawo do pełnego odliczenia VAT za usługę prawną

Prawo do odliczenia należnego podatku od towarów i usług przysługuje pod dwoma warunkami, które spełnione być muszą w sposób kumulatywny. Nabywcą towarów bądź usług musi być podmiot, który jest podatnikiem VAT, a owe towary czy usługi wykorzystywane być muszą przez podatnika do podejmowania czynności, które podlegają podatkowi VAT. Kto i kiedy ma zatem prawo do pełnego odliczenia VAT za usługę prawną?

Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach

Ordynacja podatkowa uwzględnia możliwość zaniechania w całości lub w części poboru podatków, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy istnieje szansa na zastosowanie tej instytucji wobec osób poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.

Obowiązki podatkowe przy zakupie gospodarstwa rolnego

Nabycie na własność gospodarstwa rolnego rodzi skutki, które sprecyzowane są przez polskie przepisy podatkowe. Z jakimi kosztami powinny się liczyć strony umowy? Jakie obowiązki spoczywać będą na nabywcy?

Ewidencja podatkowa nieruchomości

Ewidencja podatkowa nieruchomości powstała w celu usprawnienia procesów wymiaru i poboru podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego. Jakie dane zawarte są w ewidencji?

Obowiązek sporządzania sprawozdania w zakresie podatków lokalny

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie obowiązku sporządzania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego corocznego sprawozdania podatkowego. Głównym celem tego rozwiązania jest ułatwienie gminom prowadzenia własnej polityki podatkowej.

Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym i leśnym

Prezydent RP podpisał w bieżącym tygodniu ustawę z dnia 25 maja 2017 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Nowelizacja ogranicza zasadę solidarnej odpowiedzialności współwłaścicieli (posiadaczy) nieruchomości za zobowiązania podatkowe w podatku rolnym, leśnym, podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli (posiadaczy) korzysta ze zwolnienia od tych podatków albo nie podlega tym podatkom. Zmiany wejdą w życie 14 dni po dniu publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.

Zmiany w podatku rolnym, leśnym i w podatku od nieruchomości – solidarna odpowiedzialność współwłaścicieli

25 maja 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Nowelizacja ta ma ograniczyć zasadę solidarnej odpowiedzialności w sytuacji, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli jest zwolnionych z obowiązku zapłaty podatku rolnego, od nieruchomości lub leśnego. Posłowie zdecydowali, że w takim przypadku podatnicy będą nim obciążeni tylko w zakresie odpowiadającym ich udziałom. Ustawa będzie teraz przedmiotem prac Senatu. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Wystawianie faktur dla gminnych jednostek i zakładów budżetowych - zmiany 2017

Wprowadzone już zmiany przepisów mające na celu m.in. centralizację rozliczeń podatku VAT obejmują w swoim zakresie rozliczenia podmiotów funkcjonujących jako Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST). W ogólnym zarysie, zmiany zostały wprowadzone w celu przełożenia obowiązku w rozliczeniu podatku VAT z JST na gminy i wprowadzenia wewnętrznych rozliczeń z podatku VAT dla tych podmiotów.

Podatek rolny w 2017 r.

Główny Urząd Statystyczny podał średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, który jest podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2017 rok. Wskaźnik ten wynosi 52,44 zł za 1 decytonę (kwintal), jest więc nieznacznie niższy niż obowiązujący dla bieżącego roku. Oznacza to, że w przyszłym roku rolnicy zapłacą niższą daninę.

Od 1 lipca duzi podatnicy muszą udostępniać do kontroli Jednolity Plik Kontrolny

1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.

Podatek leśny - poradnik

Prezentujmy najważniejsze i niezbędne informacje dotyczące podatku leśnego, w szczególności z zakresu zasad związanych z obliczaniem stawki opodatkowania, powstawaniem i wygasaniem obowiązku podatkowego, terminami płatności oraz zwolnieniami. Poradnik uwzględnia zmiany w ustawie o podatku leśnym wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

Opłata reklamowa – gminy maja problem z kodeksami reklamowymi

Ustawy krajobrazowa obowiązuje od 11 września 2015 roku ale gminy wciąż nie spieszą się z przygotowywaniem i wprowadzaniem w życie tzw. kodeksów reklamowych, które miały uporządkować chaos w przestrzeni publicznej i dać podstawę do pobierania opłat reklamowych. Nowe przepisy zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego i wciąż czekają na jego opinię. Jeśli TK uzna je za sprzeczne z Ustawą zasadniczą stworzone na podstawie wadliwego prawa kodeksy mogą stać się bezużyteczne i obrócić się przeciwko gminom, jako podstawa do dochodzenia odszkodowań, zwrotu kar i opłat reklamowych.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego już od marca 2016 r.

18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.

Propozycje dotyczące rozliczeń VAT w gminach zbyt skomplikowane

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.

IFK poleca: Podatki lokalne 2016 - terminy zapłaty

Od początku 2016 r. dla podatków lokalnych, w kwocie nie przekraczającej 100 zł, płatności trzeba dokonać jednorazowo w terminie dotychczasowej pierwszej raty.

VAT w gminach 2016 – nie ma konieczności centralizacji rozliczeń

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 r. C-276/14 nie rozstrzyga o konieczności jakiejś „centralizacji” rozliczenia VAT w gminach - uważa profesor Witold Modzelewski.

Centralizacja rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów zdecydowało o przeunięciu terminu obowiązkowej „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.

Podatek od nieruchomości od gruntów objętych obszarem rewitalizacji od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. maksymalna wysokość stawki podatku od nieruchomości - od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – wynosi 3 zł od 1 m2 powierzchni.

Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r.

Użytki rolne dla potrzeb podatku rolnego w przypadku, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, należy przeliczać stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic: wzrost kwoty wolnej może być ogromnym problemem dla samorządów

Wzrost kwoty wolnej od podatku może być ogromnym problemem dla samorządów, gdyż udział w PIT to ich podstawowe źródło dochodów; może się okazać, że zwłaszcza w powiatach i województwach nie będzie pieniędzy nawet na wynagrodzenia pracowników - mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

Na razie nie będzie PIT dla rolników; KRUS bez zmian

PiS nie zamierza reformować systemu podatkowego dla rolników, nie zamierza też likwidować Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - powiedział 28 października 2015 r. PAP wymieniany jako jeden z kandydatów na ministra rolnictwa w rządzie PiS Krzysztof Ardanowski. Zapowiedział modyfikację ustawy pozwalającej na sprzedaż bezpośrednią - w ramach płaconego podatku rolnego (czyli bez płacenia innego podatku) rolnicy będą mogli sprzedawać produkty nieprzetworzone jak i pierwszego przetworzenia w określonych wielkościach, tak jak jest w innych krajach.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2016 r.

Na początku 2016 r. wejdą w życie istotne zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, w tym m. in. w zakresie opłat: miejscowej, uzdrowiskowej i targowej. Wynika to z uchwalenia 25 czerwca 2015 r. przez Sejm RP nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

REKLAMA