Czynny płatnik podatku VAT, który chce zlikwidować działalność gospodarczą, powinien dopełnić obowiązku związanego z rozliczeniem tego podatku. Według przepisów ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek sporządzenia spisu z natury, w którym wykaże wszelkie posiadane na dzień likwidacji działalności towary, od których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Każda jednostka gospodarcza, także gospodarstwo rolne, posiada rzeczowy majątek trwały i obrotowy. W gospodarstwach zajmujących się produkcją roślinną głównym składnikiem majątku trwałego są grunty rolne, a majątku obrotowego plony, będące wynikiem produkcji, np. zboża, warzywa. W jednostkach zajmujących się produkcją zwierzęcą środki trwałe to zwierzęta. Zwierzęta będą też elementem aktywów obrotowych.
To, czy jednostka (osoba fizyczna lub prawna) powinna prowadzić księgi rachunkowe, nie zależy od rodzaju prowadzonej przez nią działalności. Ustawa o rachunkowości nie wyszczególnia działalności, które podlegają jej przepisom. Stąd wniosek, że niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności jednostka ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli jest wymieniona w art. 2 tej ustawy.