REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rada nadzorcza, Spółki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) - czy ujawnianie beneficjentów rzeczywistych wpłynie na ściągalność podatków?

W październiku ubiegłego roku weszły w życie przepisy ustanawiające Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Czy mechanizm, czyli obowiązek ujawniania beneficjentów rzeczywistych polskich spółek, poprawi ściągalność podatków?

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - najważniejsze informacje

Do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych muszą trafić wszystkie spółki wpisane do KRS z wyjątkiem spółek partnerskich oraz spółek akcyjnych, które są spółkami publicznymi. Wszystkie istniejące spółki muszą dokonać wpisu do 13 kwietnia 2020 r.

Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych

Ministerstwo Aktywów Państwowych rozpoczyna prace nad nowelizacją kodeksu spółek handlowych (ksh) w kilku dużych obszarach. Powołana w tym celu Komisja pierwsze projekty ustaw ma przedstawić jeszcze w pierwszym półroczu 2020 roku, a kompleksowa nowelizacja dotycząca prawa koncernowego ma być gotowa w 2021 roku.

Spółka anonimowa

Wyoming to chyba ostatnie miejsce na Ziemi, w którym legalnie można prowadzić biznes nie ujawniając struktury właścicielskiej na żadnym etapie rejestracji spółki, czyli upraszczając, można prowadzić działalność gospodarczą anonimowo. Stany Zjednoczone to kraj federacyjny, a zatem każdy stan zachowuje daleko idącą autonomię w zakresie stanowienia lokalnego prawa. I tak też właśnie jest w przypadku biznesu. Proces rejestracji i prowadzenia spraw spółki został wpisany do Konstytucji Stanu Wyoming i jest, w zasadzie, niezmienny od 1978 roku. Nie znając udziałowców podmiotów zarejestrowanych w Wyoming, tutejszy Sekretariat Stanu nie dzieli się tą informacją z federalnym fiskusem, czym od lat doprowadza do szewskiej pasji amerykański IRS.

Czy Rady Nadzorcze dobrze funkcjonują w Polsce?

Rynek kapitałowy za sprawą spółki GetBack po raz kolejny przeżywa wstrząsy związane z niewypłacalnością instytucji oferującej produkty i usługi inwestycyjne. Od kilku miesięcy polski biznes również odnotowuje znaczący wzrost upadłości przedsiębiorstw. W wielu tych instytucjach oprócz Zarządów funkcjonowały także Rady Nadzorcze oraz Komitety Audytu, w związku z tym coraz częściej słyszy się pytanie, dlaczego nadzór nad upadającym biznesem się nie sprawdził?

Zwrot kosztów dojazdu członka rady nadzorczej jest opodatkowany PIT

Zwrot kosztów z tytułu dojazdu członka Rady Nadzorczej spółki z o.o. z miejscowości gdzie mieszka do miejscowości, gdzie znajduje się siedziba spółki na posiedzenie Rady Nadzorczej i wypłacone z tego tytułu kwoty nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Członek Rady Nadzorczej nie jest bowiem pracownikiem spółki, a dojazd na posiedzenie rady nadzorczej nie jest podróżą służbową ani nawet „podróżą” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT. Zatem zwrócone członkowi rady nadzorczej koszty dojazdu trzeba opodatkować a spółka zwracająca te koszty ma obowiązek poboru i odprowadzenia zaliczki na PIT.

Czy wydatki spółki na ubezpieczenie OC członków zarządu i rady nadzorczej są kosztem uzyskania przychodów?

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydatki na nabycie przez spółkę z o.o. polisy OC dla członków zarządu i członków rady nadzorczej nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki te nie mają bowiem na celu osiągnięcia przychodów przez spółkę (ani zabezpieczenia jej źródła przychodów), lecz są ponoszone aby chronić od odpowiedzialności cywilnej (np. odszkodowawczej) osoby fizyczne pełniące te funkcje. Czyli są ponoszone nie w interesie spółki tylko w interesie tych członków organów spółki. Poza tym tego typu wydatki na rzecz pracowników i członków rad nadzorczych są wprost wyłączone z kosztów na podstawie ustawy o CIT.

Nowe zasady wynagradzania menedżerów

Członkowie organów zarządzających i nadzorczych w spółkach handlowych z udziałem Skarbu Państwa będą wynagradzani w zależności od bieżącej sytuacji spółki, jej wielkości, skali prowadzonej działalności oraz ponoszonej przez te osoby odpowiedzialności. Ponadto wynagrodzenia menedżerów zatrudnionych na kontraktach cywilnoprawnych będą objęte ograniczeniami wynikającymi z ustawy kominowej. Zmiany w tym zakresie weszły w życie 9 września 2016 r.

Wynagrodzenia osób kierujących spółkami z udziałem skarbu państwa

Ustawodawca zmienia sposób ustalania wynagrodzeń osób kierujących spółkami z udziałem skarbu państwa. Zmianie ulegną postanowienia zawieranych umów – umowy o pracę zostaną zastąpione umowami o świadczenie usług oraz wprowadzony zostanie system wynagrodzenia zmiennego. Nowe zasady wynagradzania dotyczą ponad 3900 spółek.

Rada nadzorcza – oskładkowanie dochodów w 2016 r.

Ustawodawca nowelizując ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych wypełnił lukę prawną w zakresie oskładkowania przychodów członków rady nadzorczej. Dotychczas z tytułu wykonywanej funkcji obowiązkowo podlegali ubezpieczeniu zdrowotnemu. Obecnie od 1 stycznia 2016 r. zakres oskładkowania uzależniony jest od jego miejsca zamieszkania.

Ile zarabiają członkowie zarządów i rad nadzorczych

Poziom wynagrodzeń najwyższej kadry zarządzającej jest odzwierciedleniem sytuacji gospodarczej i wyników spółek, które kolejny rok utrzymują się na stabilnym poziomie. Łączne wynagrodzenie krótkoterminowe osób zarządzających spółkami wzrosło przeciętnie o ok. 3% w stosunku do 2013 roku. Wynagrodzenie członków rad nadzorczych również utrzymuje się na stabilnym poziomie, choć w porównaniu z wynagrodzeniami zarządów jest to poziom dość niski, wynika z najnowszego raportu PwC „Wynagrodzenia zarządów i rad nadzorczych największych spółek giełdowych w 2014 roku”.

Ubezpieczenia członków rad nadzorczych - aktualizacja w programie Płatnik

W związku ze zmianą przepisów dotyczących podlegania ubezpieczeniom społecznym członków rady nadzorczych sprawujących tę funkcję odpłatnie, dla tej grupy ubezpieczonych nastąpiły zmiany w zakresie kodów tytułów ubezpieczenia, używanych przy zgłaszaniu do ubezpieczeń i rozliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Odliczenie VAT naliczonego od usługi kateringowej nabytej na spotkanie członków rady nadzorczej

Spółka prowadzi działalność gospodarczą (czynności opodatkowane podatkiem VAT). Na cykliczne spotkania Rady Nadzorczej nabywane są usługi kateringowe (ciepłe posiłki podawane w połowie spotkania). Czy z faktur dokumentujących nabycie ww. usług Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony?

Składki ZUS od umów zleceń od 1 stycznia 2016 r.

Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach społecznych, której celem jest "ozusowanie" części tzw. umów śmieciowych, została przyjęta przez Senat bez poprawek. Oznacza to, że od 1 stycznia 2016 r. powstanie obowiązek odprowadzania składek do ZUS od wszelkich umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, natomiast oskładkowanie dochodów członków rad nadzorczych będzie obowiązywało już od początku 2015 r.

Jak od 1 stycznia 2015 r. zgłaszać członków rad nadzorczych do ZUS

Od 1 stycznia 2015 r. bez względu na miejsca zamieszkania, inny tytuł do ubezpieczeń czy bycie emerytem lub rencistą przychody z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej są oskładkowane. Obowiązek odprowadzania składek od przychodów członków rad nadzorczych wprowadziła nowelizacja ustaw o ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnej.

Składki ZUS od umów zleceń i dochodów członków rad nadzorczych 2015/2016

1 stycznia 2016 r. wejdą w życie przepisy nakładające obowiązek odprowadzania składek do ZUS od wszelkich umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Natomiast oskładkowanie dochodów członków rad nadzorczych obowiązywać będzie już od stycznia 2015 r.

Składki ZUS od wynagrodzeń członków rad nadzorczych

W Sejmie trwają prace nad rządowym projekt ustawy nowelizującej ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych (ustawa sus). Projekt zakłada istotne zmiany w zakresie obowiązków ubezpieczeniowych, w tym m.in. zmiany zasad dotyczących opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od cywilnoprawnych umów zlecenia oraz wprowadzenie oskładkowania wynagrodzenia członków Rad Nadzorczych.

Kto jest odpowiedzialny za sprawozdanie finansowe

Obowiązek gwarantowania rzetelności sprawozdawczości finansowej ciąży na członkach organów spółek. W zakresie tej odpowiedzialności mają oni zagwarantować, aby dokumentacja sprawozdawczo-finansowa została sporządzona zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Wydatki na posiedzenia rady nadzorczej - nie zawsze są kosztami podatkowymi

Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednak wydatki na obsługę (np. posiedzeń – ale już nie z udziałem kontrahentów) tych organów można zaliczyć do kosztów danej osoby prawnej (np. spółki).

Czy wydatki na obsługę rady nadzorczej są kosztami uzyskania przychodu

Rada nadzorcza jest organem nadzorczym w spółkach kapitałowych. W spółce akcyjnej jest organem obligatoryjnym, natomiast w spółce z o.o. lub komandytowo-akcyjnej tego organu być nie musi. Jeżeli rada nadzorcza funkcjonuje w danej spółce generuje zawsze określone wydatki. Czy jednak można te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy od wynagrodzenia członków zarządu i rady nadzorczej spółka z o.o. musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

Nasza firma jest spółką z o.o., w związku z czym mamy zarząd i radę nadzorczą. Zarówno członkowie zarządu, jak i członkowie rady nadzorczej wykonują swoje obowiązki na podstawie powołania. Z żadną z tych osób spółka nie zawarła umowy o pracę lub umowy zlecenia. Czy od wypłacanego tym osobom wynagrodzenia powinniśmy opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?

Spółka z o.o. sfinansowała dwóm członkom rady nadzorczej szkolenie w zakresie controllingu i rachunkowości. Czy wydatek ten, ze względu na przedmiot szkolenia, może zostać zaliczony do kosztów spółki? W jaki sposób nakłady na szkolenie powinni opodatkować członkowie rady nadzorczej?

REKLAMA