REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rozliczenie wspólne, Podatki

Ryczałt jako forma opodatkowania

Ryczałtem podatkowym nazywamy uproszczoną metodę naliczania podatku, w której nie ustala się podstawy wymiaru podatku. Kto i w jakich warunkach może zatem korzystać z tej formy ustalania wymiaru podatku?

Nota korygująca - kiedy można ją wystawić?

Nota korygująca jest rodzajem faktury, którą mogą wystawiać nabywcy towarów lub usług w przypadku gdy od sprzedawcy otrzymali fakturę zawierającą pomyłki. Notą korygującą mogą być poprawione, m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Podatki w Chinach – koszty legalnego zatrudnienia

Wiele osób mieszkających i pracujących w Chinach nie jest w pełni legalnie zatrudnionych, dlatego też nie mają styczności z chińskim systemem podatkowym. Jednak coraz więcej zachodnich firm otwiera swoje przedstawicielstwa bądź firmy córki w Chinach, a liczba legalnie zatrudnionych cudzoziemców stale wzrasta. Będąc legalnie zatrudnionym w Chinach podlegamy pod chiński system podatkowy.

Rząd nie planuje podniesienia podatków - zapewniła rzeczniczka rządu

Rzeczniczka rządu Małgorzata Kidawa-Błońska poinformowała, że rząd, w ramach prac nad budżetem państwa na 2015 r., nie planuje podniesienia podatków.

REKLAMA

Prawo Finansowe i Skarbowość – nowy kierunek studiów na UW

Na Wydziale Prawa I Administracji Uniwersytetu Warszawskiego powstał nowy kierunek studiów magisterskich: Prawo Finansowe i Skarbowość. Zapisy trwają tylko do 14 września 2014 r. Absolwenci tego kierunku najprawdopodobniej nie będą musieli zdawać egzaminu pisemnego na doradcę podatkowego. O specyfice tych studiów rozmawiamy z prof. dr hab. Witoldem Modzelewskim z UW.

Polska wymieni z USA informacje o podatnikach

Rząd udzielił zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Umowa z USA przewiduje możliwość udzielania amerykańskiej administracji skarbowej informacji o rachunkach amerykańskich podatników w Polsce, natomiast informacje o rachunkach i dochodach polskich rezydentów będą trafiały do Polski.

Za niezapłacone podatki do rejestru dłużników

Ministerstwo Finansów planuje powołanie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych. Będzie na niego mógł zostać wpisany każdy podmiot, któremu grozi egzekucja administracyjna (m.in. za niezapłacone podatki) - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Kasy rejestrujące 2015 – za krótki okres na dostosowanie się do zmian

Zdaniem pracodawców zmiany dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które będą obowiązywać w latach 2015-2016, mogą ograniczyć „szarą strefę”. Podkreślają jednak, że dwumiesięczny okres przygotowawczy jest zbyt krótki, powinien trwać przynajmniej pół roku.

REKLAMA

Korzystne zmiany podatkowe dla rodzin w 2015 r.

Rząd rozważa korzystne dla rodzin zmiany w podatkach w 2015 r. Jedno z rozwiązań zakłada wprowadzenie zwolnienia z podatku rodzin z co najmniej trójką dzieci, których roczny dochód nie przekracza 85 tysięcy zł.

Umowa o wymianie informacji podatkowych z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi

Polska zawarła z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi umowę o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Zawarcie umowy stało się możliwe z chwilą, gdy zmieniło się podejście administracji Wysp do kwestii wymiany informacji podatkowych z innymi krajami.

Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym wejdzie w życie w 2016 r.

Firmy zajmujące się eksploatacją gazu i ropy, w tym ze źródeł niekonwencjonalnych (czyli łupkowych) zaczną płacić podatek węglowodorowy od 2020 r., natomiast już od 2016 r. będą musiały składać odpowiednie sprawozdania. Zdaniem ekspertów, dodatkowe obciążenia mogą zniechęcić inwestorów do eksploatacji złóż.

Nowe przepisy dotyczące kas rejestrujących w 2015 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmiany rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek stosowania kas fiskalnych obejmie m.in. prawników, lekarzy i dentystów. Nowe regulacje przewidziane są na okres dwóch lat - 2015 i 2016.

Nowa klauzula generalna przeciwko unikaniu opodatkowania

Wprowadzenie klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, który skierowany został do konsultacji społecznych.

NIK skontrolował przestrzeganie prawa podatkowego

Mimo nieprzejrzystych przepisów prawo podatkowe w Polsce w większości przypadków jest przestrzegane – tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK) o przestrzeganiu praw podatników. Podatnicy coraz częściej odwołują się od decyzji podejmowanych przez organy podatkowe. Czas trwania postępowań odwoławczych prowadzonych przez izby skarbowe objęte kontrolą NIK w połowie przypadków przekracza ustawowy limit. A odsetek decyzji uchylanych w postępowaniu odwoławczym przez izby skarbowe nadal jest wysoki.

Generator materiałów biurowych dla doradców podatkowych

Generator materiałów biurowych dla doradców podatkowych, który powstał z inicjatywy Komisji Rozwoju i Promocji Zawodu KRDP w panelu Doradca, to mechanizm umożliwiający każdemu doradcy podatkowemu tworzenie materiałów biurowych zgodnych z Księgą Wizualizacji KIDP.

MF interesuje lepsza ściągalność podatków i walka z szarą strefą

O negatywnych skutkach szarej strefy dla budżetu państwa oraz konieczności przekonania Polaków do zasadności płacenia podatków mówił minister finansów Mateusz Szczurek podczas konferencji zorganizowanej 30 czerwca br. w Warszawie przez Business Center Club.

Przepisy o podatku węglowodorowym już w 2015 r. Pobór podatku w 2020 r.

W Sejmie trwają prace nad trzema ustawami regulującymi opodatkowanie wydobycia węglowodorów. Nowe przepisy o podatkach miałyby zacząć obowiązywać już w 2015 r., natomiast same podatki będą pobierane dopiero od 2020 r.

Prezydent opowiada się za podatkami w rolnictwie

Prezydent jest za wprowadzeniem podatków rynkowych w rolnictwie. Bronisław Komorowski uważa, że w ślad za utowarowieniem gospodarstw i wzrostem produkcji w tym sektorze gospodarki, powinny iść zmiany w systemie podatkowym.

Polski system podatkowy w opinii ekspertów

Polski system podatkowy po 25 latach od odzyskania niepodległości jest zrównoważony i praworządny - tak uważają eksperci firmy doradczej EY, którzy przygotowali raport pt. System stworzony od podstaw - czyli prawdziwa historia 25-lecia polskich podatków.

Nowe dyrektywy podatkowe UE

Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu opodatkowania spółek dominujących i zależnych, Kodeks postępowania w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw, dyrektywa dotycząca opodatkowania produktów energetycznych, dyrektywa w sprawie standardowej deklaracji VAT - to niektóre tematy poruszone przez ministrów finansów krajów UE podczas posiedzenia Rady ECOFIN 20 czerwca 2014 r. w Luksemburgu.

Prezydent za niższymi podatkami dla rodzin

Bronisław Komorowski ponownie zaapelował o wprowadzenie niższych podatków dla rodzin. Jego zdaniem konieczne jest wprowadzenie mechanizmu podatkowego, który by zachęcał, czy stwarzał dodatkowe szanse, dla młodych małżeństw, które podejmują decyzje o posiadaniu dzieci.

Uprawnienia doradcy podatkowego

Około 9000 osób wykonuje w Polsce zawód doradcy podatkowego, zawód ten jest stosunkowo młody, ponieważ został powołany ustawą o doradztwie podatkowym z 1996 r.

Wymagane dokumenty by zostać doradcą podatkowym

Wykonywanie czynności z zakresu uprawnień doradcy podatkowego wymaga przejścia przez proces kwalifikacyjny, obejmujący egzamin, składający się z dwóch części, spełnieniu licznych wymagań oraz złożeniu odpowiedniej ilości oświadczeń i dokumentów.

Podatek liniowy a wspólne rozliczenie małżonków

W przypadku gdy do dochodów podatnika miały zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o PIT, czyli tzw. podatek liniowy, fakt ten wyklucza możliwość skorzystania ze wspólnego rozliczenia małżonków w rozliczeniu rocznym PIT. Bez znaczenia jest w tej sytuacji fakt, że podatnik w trakcie roku podatkowego zakończył prowadzenie działalności i w roku tym nie osiągnął żadnych przychodów.

Wydatki na cele mieszkaniowe pozwalają uniknąć PIT od przychodów ze sprzedaży nieruchomości

Przeznaczenie w przeciągu dwóch lat kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości na zakup działki budowlanej w celu zaspokojenia indywidualnych potrzeb mieszkaniowych powoduje zwolnienie od obowiązku opłacenia z tego tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie ma tu znaczenia ile nieruchomości już posiada podatnik. Tak uznał w indywidualnej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R

Zawieranie umów o pracę, umów cywilnoprawnych oraz innych umów wymagających odprowadzenia podatku dochodowego za kogoś wymaga dopełnienia obowiązków wobec fiskusa. Jednym z najważniejszych, który trzeba dopełnić do 31 stycznia, jest złożenie formularzy PIT-8AR i PIT-4R, na których wykazuje się m.in. podatek dochodowy zapłacony w związku z umowami. O czym pamiętać przed złożeniem tych formularzy?

Rozliczenie majątkowe osób pozostających w konkubinacie

W polskim systemie prawnym pojęcie konkubinat nie występuje. Jak więc dokonać rozliczenia pomiędzy konkubentami, którzy w trakcie trwania związku nabyli wspólnie przedmioty majątkowe, np. kupili dom lub samochód?

Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku. Jeśli jednak obok sprzedaży zwolnionej prowadzi też sprzedaż opodatkowaną, mówimy o sprzedaży mieszanej, która daje prawo do częściowego odliczania VAT-u. Stosuje się wówczas mechanizm proporcji.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2020

Od 2014 roku nastąpiła prawdziwa rewolucja w zasadach uzyskiwania zwrotu VAT za materiały budowlane. Zwrot ten został bardzo ograniczony podmiotowo i przedmiotowo. Niektórzy (osoby mające więcej niż 35 lat) stracili tą możliwość jeżeli nie zdążyli z wydatkami do końca 2013 roku. Od wydatków poczynionych w 2014 r. nie ma m.in. możliwości uzyskania zwrotu VAT za materiały użyte do remontu i budowy domów większych niż 110 metrów kwadratowych. Zasady te nie zmieniły się w kolejnych latach (2015-2019) a także w 2020 roku.

Jak złożyć deklarację podatkową przez Internet

Większość deklaracji podatkowych można wysłać drogą elektroniczną, m.in. tak popularne wśród podatników deklaracje jak VAT-7, PCC-3 czy PIT-36. Rozliczenie się z fiskusem przez Internet zwykle nie wymaga nawet posiadania podpisu elektronicznego.

Dochody i straty z giełdy wykaż w PIT-38

Podatnicy PIT, którym udało się zarobić w ubiegłym roku na giełdzie muszą pamiętać o rozliczeniu się z fiskusem. W tym celu powinni złożyć deklarację PIT-38. Deklarację tę można złożyć tylko indywidualnie ale nie wyklucza to wspólnego rozliczenia małżonków co do innych dochodów. Jeśli inwestycje giełdowe przyniosły stratę, ją także należy wykazać w rocznym zeznaniu.

Wspólne rozliczenie z dzieckiem to korzyść podatkowa

Rodzice samotnie wychowujący dzieci mogą dokonać rozliczenia wspólnie z dzieckiem, nawet jeżeli nie uzyskiwało ono żadnych dochodów. Dzięki wspólnemu rozliczeniu można uzyskać korzyść (niższy podatek do zapłaty lub zwrot) – maksymalnie do 12.529,- zł. Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym lub formami zryczałtowanymi nie mogą jednak rozliczyć się w ten sposób.

Wspólne rozliczenie małżonków - jakie warunki należy spełnić?

Rozliczenie wspólne małżonków w rocznym PIT może uratować przed wyższym podatkiem. Jakie warunki muszą spełniać małżonkowie, którzy w zeznaniu podatkowym za 2012 r. chcą rozliczyć wspólnie swoje dochody?

Jeden małżonek może płacić PIT od dochodów z najmu wspólnego mieszkania

Co do zasady przychody (dochody) ze wspólnej własności ustalane oddzielnie u każdego ze współwłaścicieli oddzielnie. Oddzielnie też współwłaściciele płacą PIT. Wyjątek od tej zasady dotyczy małżonków uzyskujących dochody z najmu mieszkania stanowiącego ich współwłasność.

Rozliczenie z pełnoletnim dzieckiem, które pracuje i dostaje zasiłek pielęgnacyjny

Można rozliczyć się wspólnie z pełnoletnim dzieckiem, które w rozliczanym roku podatkowym otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną. W przypadku takiego dziecka dla możliwości wspólnego z nim rozliczenia nie ma znacznie ani wiek dziecka ani wysokość uzyskanych przez nie dochodów.

Wspólne rozliczenie z dzieckiem samotnych rodziców mniej dostępne

Do rozliczenia jako samotny rodzic nie wystarczy już określony stan cywilny. Konieczne jest faktyczne samotne wychowywanie dziecka, choć przepisy nie definiują, co ono oznacza. Obecnie konkubenci nie powinni mieć wątpliwości, że ten sposób rozliczenia nie jest przeznaczony dla nich.

Czy trzeba zapłacić 1 zł podatku?

Czy trzeba zapłacić 1 zł podatku? Przepisy nie wprowadzają limitów kwotowych podatków podlegających obowiązkowi zapłaty, czy egzekucji. Dlatego też podatnik ma obowiązek zapłacić nawet 1 zł podatku (np. dopłaty PIT) – jeżeli taka suma wyjdzie mu w rozliczeniu podatkowym.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków - wspólne zameldowanie niekonieczne

Wspólne rozliczenie roczne PIT z tytułu podatku dochodowego to preferencja przewidziana dla małżeństw posiadających wspólność majątkową. Okoliczność różniących się adresów zameldowania małżonków nie może stanowić przeszkody w korzystaniu z tego prawa.

Darowizny małżonków odliczane w PIT

Małżonkowie, którzy wspólnie przekazują wsparcie finansowe na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego czy na cele kultu religijnego powinni zrobić to ze wspólnego rachunku. Ta opcja jest najbezpieczniejsza i pozwoli dokonać odliczenia od dochodu każdego z nich bez narażania na spór z fiskusem. Ale wystarczający powinien być też przelew z rachunku jednego małżonka, jeśli w tytule przelewu wystąpią wspólnie.

PIT-40A może wystarczyć do rocznego rozliczenia

Otrzymałeś PIT-40A i zastanawiasz się czy jest to wystarczające rozliczenie z fiskusem, czy też należy wypełnić oddzielny formularz? Jeśli nie korzystasz z ulg i nie uzyskałeś innych dochodów, nie musisz już samodzielnie wypełniać rocznego zeznania.

Można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem płacącym ryczałt od najmu prywatnego

Pan Romuald prowadzi firmę, a uzyskane dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje według skali podatkowej. Żona Pana Romualda uzyskuje dochody ze stosunku pracy, a dodatkowo wynajmuje poza działalnością gospodarczą własny lokal mieszkalny, z którego przychody opodatkowuje na zasadach ryczałtu 8,5%. Między małżonkami od początku trwania małżeństwa, tj. od sierpnia 2007 r., istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Czy uzyskując dochody z wyżej wskazanych źródeł, małżonkowie zachowują prawo do wspólnego rozliczenia?

Ulga na dorosłe dzieci w PIT – jak liczyć dochód dziecka

Niektórzy rodzice mogą korzystać z ulgi na pełnoletnie dzieci, które jeszcze się uczą i nie mają więcej niż 25 lat. Jednak jeżeli takie dziecko zarobiło w rozliczanym roku podatkowym więcej niż 3089 zł – jego rodzice nie mają prawa do ulgi prorodzinnej. WSA w Łodzi odpowiedział na pytanie jak liczyć ten dochód dorosłego, uczącego się dziecka.

Czy małżonkowie, którzy złożyli odrębne zeznania podatkowe, mogą poprzez korektę złożyć wspólne zeznanie

Gdy małżonkowie złożyli odrębne zeznania, a następnie uznali, że chcą skorzystać z preferencyjnego opodatkowania, to do dnia, w którym upływa termin określony dla złożenia zeznania (30 kwietnia), mogą dokonać ich korekty składając wspólne zeznanie. Późniejsze złożenie oświadczenia, podobnie jak złożenie wspólnej deklaracji korygującej pozbawi małżonków prawa do rozliczenia łącznego.

Wspólne rozliczenie małżonków - strata podatkowa

Nie ma przeszkód prawnych dla wspólnego rozliczenia PIT małżonków, jeżeli którekolwiek z nich poniósł w danym roku podatkowym stratę z działalności gospodarczej. Wspólne opodatkowanie dochodów jest również dopuszczalne, gdy małżonek osiągnął dochód z danego źródła i od tego dochodu będzie odliczał stratę z lat ubiegłych. Wtedy podatek należy obliczyć od łącznych dochodów małżonków, które zostały pomniejszone o straty z lat ubiegłych przez każdego z tych małżonków z osobna. Przy łącznym opodatkowaniu nie można odejmować straty jednego z małżonków od dochodu drugiego.

Wspólne rozliczenie roczne małżonków - rozwód i separacja

Rozwód i separacja w trakcie roku podatkowego powodują ustanie wspólności majątkowej między małżonkami, co uniemożliwia wspólne opodatkowanie dochodów tego roku. Sam rozwód w rozliczanym roku pozbawia prawa do wspólnego opodatkowania. Bowiem, podobnie jak w sytuacji zawarcia związku małżeńskiego w danym roku, nie został spełniony warunek trwania małżeństwa cały rok.

Czy małżonkowie mogą się wspólnie rozliczyć, jeśli zawiesili prowadzenie działalności gospodarczej

Ogólna zasada opodatkowania dochodów jest taka, że każdy podatnik rozlicza się indywidualnie i płaci podatek dochodowy od własnych przychodów. Również małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez dochodów. Od tego jest jednak wyjątek.

PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

PIT-2. Pracownikom, którzy spełniają określone niżej warunki opłaca się złożyć pracodawcom oświadczenie PIT-2. Opłaca się dlatego, bo ich miesięczne zaliczki na PIT zmniejszą się po złożeniu tego oświadczenia o 1/12 kwoty (aktualnie 46,33) zmniejszającej podatek (aktualnie 556,02 zł), określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej. A jeżeli zmniejszą się zaliczki na PIT, to zwiększą się kwoty do wypłaty. Można też składać inne oświadczenia, które pozwolą nam dostać wyższą miesięczną wypłatę. Od 26 września 2013 r. obowiązuje nowy druk PIT-2.

Ulga internetowa we wspólnym rozliczeniu małżonków

Osoby korzystające z ulgi internetowej powinny pamiętać o należytym udokumentowaniu wydatków na internet. Wymóg ten nie omija małżonków, którzy dokonują wspólnego rozliczenia podatkowego. Jednocześnie częsta jest sytuacja, w której faktury za usługi internetowe kierowane są do jednego z małżonków podczas, gdy korzystają z tych usług oboje. Czy w takiej sytuacji oboje małżonkowie mogą skorzystać z ulgi? Odpowiedzi udzielił WSA w Kielcach w jednym ze swoich tegorocznych wyroków.

Premia pieniężna a przychody i koszty podatkowe

W kwestii możliwości zaliczenia udzielonej premii pieniężnej z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów, wyliczanego na podstawie konkretnych dostaw dokonanych w danym czasie na rzecz określonego nabywcy, w koszty podatkowe, istotne jest określenie czy udzielona premia pieniężna to koszt bezpośredni czy pośredni.

Jak rozliczyć dochód uzyskany ze zbycia akcji po śmierci małżonka?

Dochody ze sprzedaży akcji i udziałów są opodatkowane PIT wg stawki 19 %. Dochody te podatnik zobowiązany jest w odrębnym zeznaniu PIT-38. Fiskus twierdzi, że przy sprzedaży odziedziczonych akcji nie można potrącić kosztów nabycia tych akcji poniesionych przez spadkodawcę.

REKLAMA