REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT 2018, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Krajowe odwrotne obciążenie w VAT – bilans 7 lat funkcjonowania

Po siedmiu latach od wprowadzenia w polskim podatku od towarów i usług tzw. krajowego odwrotnego obciążenia, zwłaszcza w związku z wysoce prawdopodobnym powołaniem komisji śledczej badającej przyczyny patologii w tym podatku, należy pokusić się o podsumowanie efektów tego rozwiązania – pisze prof. Witold Modzelewski.

Czy odwrotne obciążenie w transakcjach krajowych ma sens

Podczas Konferencji „Dwa lata uszczelniania podatku od towarów i usług – doświadczenia i refleksje”, która odbyła się 17 maja 2018 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego dr Krzysztof Radzikowski, adiunkt w Instytucie Nauk Prawno-Administracyjnych WPiA UW poddał krytyce celowość funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w VAT.

Opłacalność wynajmu krótkoterminowego w Polsce

Trend wynajmu krótkoterminowego przyszedł do nas z Zachodu, gdzie już od dawna cieszy się ogromną popularnością, a serwisy internetowe mu poświęcone zdobywają kolejnych użytkowników na całym świecie. To dobry sposób na osiągnięcie zysku z mieszkania, które nie jest użytkowane przez właścicieli, a mogłoby generować przychody i na siebie zarabiać.

Jak długo eksporter musi czekać na zapłatę (okres obiegu należności)

Euler Hermes, wiodący ubezpieczyciel należności handlowych zauważa, iż polscy eksporterzy znajdują się pod presją związaną z przepływem środków pieniężnych, wynikającą z rekordowo długiego obecnie okresu regulowania należności na świecie. Wydłużenie okresu obiegu należności (DSO - Dales Sales Outstanding) w skali globalnej stwarza ryzyko przepływu należności dla polskich eksporterów. Globalny średni wskaźnik DSO osiągnie rekordowy poziom w 2018 roku, ulegając wydłużeniu do 67 dni. Chińskie (92 dni), greckie (89 dni), włoskie i tureckie (83 dni) przedsiębiorstwa płacą za towary i usługi najdłużej podczas, gdy średnia w Polsce wynosi 59 dni.

REKLAMA

Stawka VAT na pieczywo i ciastka - kryterium „daty minimalnej trwałości” lub „terminu przydatności do spożycia”

Co do zasady przepisy krajowe, które uzależniają stosowanie obniżonej stawki VAT do wyrobów ciastkarskich i ciastek świeżych jedynie od kryterium ich „daty minimalnej trwałości” lub „terminu przydatności do spożycia” nie są sprzeczne z Dyrektywą 112. Nie narusza również przepisów unijnych stosowanie przez polskiego ustawodawcę PKWiU. TSUE nakazał jednak badanie przez sąd krajowy kwestii podobieństwa towarów i ich konkurencyjności, aby stosowanie różnych stawek nie naruszało zasady neutralności.

Split payment w VAT może zyskać w Polsce dużą popularność

Mechanizm podzielonej płatności (MPP) /ang. split payment/ w podatku VAT, mimo że nie będzie obowiązkowy, może w szybkim tempie objąć bardzo wielu podatników VAT. Tak wynika z raportu firmy Crido Taxand zaprezentowanego podczas zakończonego 16 maja 2018 r. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Czy niezarejestrowana działalność gospodarcza podlega VAT

30 kwietnia 2018 r. weszła w życie ustawa - Prawo przedsiębiorców. Wprowadziła możliwość nierejestrowania działalności, gdy przychód nie będzie przekraczał ustalonego limitu. Nie oznacza to jednak, że dla celów rozliczeń VAT taka osoba nie jest podatnikiem. Oczywiście może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, ale nie jest zwolniona z obowiązków dokumentacyjnych, jakie ma podatnik zwolniony z VAT.

Rząd chce obowiązkowego split payment - wniosek do Komisji Europejskiej

7 maja 2018 r. rząd przyjął wniosek do Komisji Europejskiej (KE), który umożliwi Polsce ewentualne zastosowanie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (MPP, ang. split payment) w podatku VAT. Obowiązek rozliczania VAT tą metodą dotyczyłby wówczas jedynie transakcji w tych branżach, w których zidentyfikowano istotne oszustwa w VAT. Jeśli wniosek zostanie zaakceptowany, Polska mogłaby skorzystać z tego rozwiązania już w 2019 r.

REKLAMA

Wycofanie środka trwałego z działalności gospodarczej - skutki w VAT

Wycofanie środka trwałego z prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie go na potrzeby prywatne przedsiębiorcy co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy podatnikowi przy nabyciu wycofywanego środka trwałego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli przekazanie obejmowałoby nieruchomość, czynność ta może korzystać ze zwolnienia z VAT. Zastosowanie zwolnienia od podatku z reguły będzie się jednak wiązało z obowiązkiem korekty podatku naliczonego.

Cała Polska specjalną strefą ekonomiczną - zwolnienia podatkowe na 10-15 lat

10 maja 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z którą całe terytorium Polski stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zamiast obecnie istniejących 14 SSE. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji umożliwia zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy.

Metodyka dot. należytej staranności w VAT to krok w dobrym kierunku

Część ekspertów chwali Ministerstwo Finansów za przygotowanie metodyki dla urzędników skarbowych odnośnie należytej staranności w VAT. Zdaniem ekspertów, z którymi rozmawiała PAP to krok w dobrym kierunku, da pewność firmom, jeśli chodzi o działania fiskusa. Ale eksperci zastrzegli, że podatnicy liczyli na więcej.

Barter - dokumentacja i rozliczenia podatkowe

Barter, czyli wymiana towaru za towar, usługi za usługę lub usługi za towar ma miejsce, jeśli obie strony transakcji są dla siebie zarówno nabywcami, jak i sprzedawcami. Jak dokumentować barter i jak rozliczać podatkowo transakcje barterowe?

Fundusze europejskie (maj 2018) - aktualne konkursy

W maju 2018 r. otwierają się 92 nowe konkursy o przyznanie funduszy unijnych. Można ubiegać się o dotacje m.in. na badania i prace rozwojowe, szkolenia i doradztwo, aktywizację społeczną i edukację. Aktualna pełna oferta to 64 nabory z programów ogólnopolskich, 122 konkursy z programów regionalnych i 20 konkursów z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju publikuje listę aktualnych konkursów. Wśród nich jest także grupa konkursów wyłącznie dla osób, które nie skończyły jeszcze 30 lat.

Komisja sejmowa ds. wyłudzeń VAT od czerwca 2018

Sejmowa komisja ds. wyłudzeń VAT rozpocznie prace w czerwcu 2018 roku - zapowiedział 8 maja br. poseł Marcin Horała, rekomendowany przez PiS na szefa tej komisji. Na środę (9 maja br.) wieczór zaplanowano w Sejmie pierwsze czytanie dwóch projektów uchwał ws. powołania komisji ds. VAT.

Nie będzie urzędowych objaśnień określających kryteria należytej staranności - czy warto było denerwować (kolejny raz) podatników VAT?

Skończyło się tak, jak (nieskromnie mówiąc) przewidywałem. Zresztą nie mogło być inaczej. Sam pomysł, aby wydać ogólne objaśnienia, czy też ogólną interpretację, czyli pogląd urzędowy opisujący sposoby dołożenia należytej staranności przez podatników VAT wynikał albo z nieznajomości problemu, albo formułowany był w złej wierze. Rozbudziło to jednak naiwne oczekiwania podatników, którzy teraz czują się oszukani (słusznie). Wiarygodność działań publicznych dotyczących VAT-u spadła do poziomu z lat 2008 – 2015, a wydawało się, że gorzej być już nie może. Opinie podatników, których „po raz kolejny wprowadzono w błąd”, mogą mieć skutki sondażowe, a tego politycy raczej nie darują. I nie powinni, bo wizerunkowa klęska powstała na zamówienie autorów tego pomysłu.

Firma bez ZUS, czyli spółka z o.o.

Jednym z częstszych, o ile nie najczęstszym pytaniem od naszych potencjalnych klientów jest: „Jak i czy w ogóle możliwe jest prowadzenie firmy bez opłacania ZUS?” Jest możliwe, jak najbardziej - w tym artykule postaramy się rozwinąć właśnie ten temat.

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) czyli firma na próbę

Rosnące zainteresowanie Polaków gig economy, czyli pracą w oparciu o umowy krótkoterminowe i kontrakty, nie słabnie. Przed chętnymi do rozpoczęcia pracy na własną rękę nowe możliwości otwiera teraz Konstytucja Biznesu, wchodząca w życie 30 kwietnia 2018 r. Będzie można spróbować swoich sił jako przedsiębiorcy bez konieczności rejestracji firmy, w ramach tzw. działalności nierejestrowanej (zwanej też działalnością "nierejestrową").

VAT od bonów towarowych - nowelizacja ustawy o VAT

Ministerstwo Finansów przygotowało kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. Jednym z celów tego projektu jest ujednolicenie sposobu opodatkowania podatkiem VAT obrotu bonami towarowymi. Drugim celem nowelizacji jest implementacja dyrektywy 2017/2455 i zmniejszenie kosztów i uciążliwości związanych z rozliczaniem podatku VAT od usług elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów z innych niż Polska państw członkowskich UE. Wprowadzony będzie próg w kwocie 10 000 euro (42 000 zł), rocznej wartości netto usług elektronicznych świadczonych unijnym konsumentom spoza Polski, do wysokości którego podatnicy będą mogli rozliczać VAT z tytułu takich usług według reguł obowiązujących dla transakcji krajowych.

Konstytucja Biznesu weszła w życie 30 kwietnia 2018 r.

Konstytucja Biznesu to gruntowna reforma prawa gospodarczego, której celem jest poprawa środowiska prawno-instytucjonalnego, w którym działają polscy przedsiębiorcy. To pakiet 5 ustaw, które w sposób systemowy, jasno i zwięźle określają fundamenty ustroju gospodarczego Polski w duchu wolności gospodarczej. Jest dla firm „kartą praw podstawowych”, która obejmuje podstawowe zasady prowadzenia biznesu i przysługujące przedsiębiorcom gwarancje. Większość zmian zawartych w Konstytucji Biznesu weszła w życie 30 kwietnia 2018 roku.

Działalność nierejestrowa w Prawie przedsiębiorców

Działalność nierejestrową wprowadza od 30 kwietnia 2018 r. Prawo przedsiębiorców - najważniejsza ustawa z pakietu ustaw, zwanego Konstytucją Biznesu. Działalność nierejestrowa polega na tym, że osoby prowadzące działalność na mniejszą skalę lub okazjonalnie nie będą musiały jej rejestrować. Oznacza to, że drobna działalność zarobkowa (przychód do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia, tj. obecnie 1050 zł miesięcznie, np. dorywczy handel, usługi na niewielką skalę) będzie mogła być prowadzona w sposób wolny – bez konieczności wpisu w CEIDG i wiążących się z tym konsekwencji.

Prawo przedsiębiorców od 30 kwietnia - co nie jest zabronione, jest dozwolone

30 kwietnia 2018 r. weszła w życie ustawa Prawo przedsiębiorców, zasadnicza ustawa pakietu ustaw zwanego Konstytucją Biznesu. Prawo przedsiębiorców opiera się na kilku głównych zasadach, m.in.: "Co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone", domniemania uczciwości przedsiębiorcy, przyjaznej interpretacja przepisów.

Projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej bublem prawnym – ocenia KIDP

Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) apeluje o uwzględnienie jej opinii w pracach nad ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Projektodawca nie likwiduje barier prawnych, a zwłaszcza podatkowych umożliwiających przekazanie przedsiębiorstwa następcom prawnym, a wręcz je zwiększa – apeluje KIDP.

Należyta staranność przy rozliczaniu VAT - metodyka dla urzędników skarbowych

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa we współpracy ze stroną społeczną wypracowały wskazówki pomocne urzędnikom skarbowym w ocenie dochowania należytej staranności w VAT przez przedsiębiorców - poinformował w środę 25 kwietnia 2018 r. resort finansów w komunikacie. Najważniejsze okoliczności, którymi mają się kierować urzędnicy skarbowi zostały zebrane w dokumencie "Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych". Zdaniem MF zbyt wcześnie jest jeszcze na przedstawienie dokumentu adresowanego bezpośrednio do podatników w tym zakresie.

Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju od początku 2018 r. miały wejść w życie nowe przepisy, modyfikujące kryteria przyznawania zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, a także zapewniające możliwość uzyskiwania pomocy na terenie całego kraju, nie tylko na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Prace nad ustawą o zasadach wspierania nowych inwestycji nie zostały jednak jeszcze zakończone. Nowe przepisy mają stanowić rozwiązanie alternatywne do SSE i można się spodziewać, że wejdą w życie w najbliższym czasie - najprawdopodobniej w trakcie 2018 roku.

Karuzela podatkowa z udziałem "znikających podatników"

Prokuratura Krajowa poinformowała 19 kwietnia 2018 r. o zatrzymaniu 13 osób podejrzanych o udział międzynarodowej grupie przestępczej osiągającej korzyści z przestępstw związanych z importem folii stretch. Wśród zatrzymanych jest m.in. właściciel biura rachunkowego, biegły sądowy i policjant. Ujawnione przestępstwa polegały na wprowadzaniu do obrotu w Polsce folii stretch bez uiszczenia VAT, co następowało za pośrednictwem zorganizowanej sieci spółek, tzw. „znikających podatników”.

Będą zmiany stawek VAT dla niektórych towarów

Nie ma koncepcji ograniczenia stosowania obniżonych stawek VAT, resort finansów analizuje zmniejszenie liczby pozycji w załącznikach VAT wraz ze zwiększeniem liczby towarów opodatkowanych niższymi stawkami - poinformował PAP wiceminister finansów Paweł Gruza. Ponadto zdaniem ministra Gruzy ustawę o CIT trzeba napisać od nowa.

e-Zamówienia publiczne 2018/2019

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że trwają prace nad elektronizacją zamówień publicznych. Przepisy unijne nakazują, by od 18 października 2018 r. podczas przeprowadzenia kompletnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przyjmowanie oraz zabezpieczanie do terminu otwarcia ofert, wniosków i oświadczeń następowało w formie elektronicznej. W tym celu powstaje centralna Platforma e-Zamówienia, która jednak nie osiągnie pełnej funkcjonalności w tym terminie. Dlatego od 18 października 2018 r. będzie działać tymczasowe rozwiązanie zastępcze: Miniportal e-Zamówień. Natomiast pełne wdrożenie docelowego modelu, tj. centralnej Platformy e-Zamówienia, z którą zintegrowane są Portale e-Usług nastąpi najprawdopodobniej pod koniec 2019 roku.

Aplikacja na telefon zamiast kasy fiskalnej

Niektórzy podatnicy będą mogli ewidencjonować obrót na tablecie, smartfonie czy innym urządzeniu. Będą tylko musieli zainstalować odpowiedni program (aplikację). Takie założenie znalazło się w przyjętym przez rząd projekcie nowelizacji przepisów (w tym ustawy o VAT), który przewiduje wprowadzenie kas fiskalnych online. Pierwszy projekt opublikowano jeszcze we wrześniu 2017 r., ale dopiero w jego najnowszej wersji datowanej na 29 marca 2018 r. pojawił się pomysł tzw. kas programowych.

Własna działalność gospodarcza z zatrudnieniem na etacie – składki ZUS, urlopy

Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, że na założenie działalności gospodarczej decydują się osoby, które są już zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Istotną w tej sytuacji kwestią są składki ZUS. Jakim ubezpieczeniom należy podlegać w tym przypadku? Czy osoba prowadząca własną działalność może świadczyć pracę na rzecz pracodawcy i korzystać z urlopów z tytułu zatrudnienia?

Kodeks spółek handlowych nie może ograniczać swobody przedsiębiorczości

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że polskie przepisy, które wymagają dla transgranicznego przekształcenia spółki jej uprzedniej likwidacji na terenie RP, naruszają unijną zasadę swobody przedsiębiorczości. Wyrok ma istotne znaczenie dla polskich przedsiębiorców, którzy przenosząc siedzibę – czy to statutową, czy rzeczywistą – za granicę, chcą utrzymać zdolność prawną podmiotu i kontynuować jego działalność.

Kasy fiskalne z papierowym zapisem kopii tylko do końca 2018 r.

Rada Ministrów przyjęła 5 kwietnia 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach. Po wejściu w życie nowych przepisów podatnicy nadal będą mogli nabywać do prowadzenia ewidencji kasy rejestrujące „starego” rodzaju (kasy z papierowym zapisem kopii do 31 grudnia 2018 r., natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii do 31 grudnia 2022 r.).

Konieczna jest diametralna zmiana systemu podatkowego

Pod względem prawnego i instytucjonalnego otoczenia biznesu jest jeszcze wiele do nadrobienia. Należy przede wszystkim naprawić system podatkowy, uczynić go prostym, logicznym i zrozumiałym. Niezbędne jest napisane szeregu ustaw podatkowych na nowo i obniżenie pozapłacowych kosztów pracy.

Uszczelnienie VAT - likwidacja patologii z paragonami i elektroniką

Kończymy tworzenie narzędzi uszczelniających VAT. W ostatnim kroku odejdziemy od trzech rejestrów podatników na rzecz jednego. Będą w nim zintegrowane informacje dotyczące rachunku bankowego, zarejestrowania, wyrejestrowania i statusu podatnika - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Kasy fiskalne on-line - rząd przyjął projekt ustawy

5 kwietnia 2018 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz prawa o miarach, umożliwiającym wprowadzenie kas fiskalnych on-line. Projekt przewiduje stopniowe wycofywanie dotychczasowych kas fiskalnych, z elektronicznym i papierowym zapisem kopii.

Obniżenie stawek VAT od 1 lipca 2018 r. - projekt ustawy

Obniżenie od 1 lipca 2018 r. stawek VAT do 22 proc. i 7 proc. - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy przygotowany przez Nowoczesną. Projekt zostanie złożony w 4 kwietnia w Sejmie - poinformowali na konferencji prasowej posłowie Jerzy Meysztowicz i Marek Sowa.

Czy przychody ze sprzedaży własnych książek są przychodami z praw majątkowych?

Sprzedaż książek własnego autorstwa powoduje przeniesienie na kupującego tylko własności egzemplarza utworu i nie prowadzi do przeniesienia na jego rzecz praw autorskich; nie stanowi więc odpłatnego zbycia tych praw. Zatem przychody powstałe w następstwie tych zdarzeń prawnych nie mogą być przychodami z praw majątkowych, a w szczególności z autorskich praw majątkowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czyli jak rząd wspiera biznes

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców stanowi jedną z części składowych tzw. ,,Konstytucji Biznesu”. Pod tą nazwą kryje się pakiet ustaw mających za zadanie usprawnić obrót gospodarczy oraz stworzyć warunki sprzyjające podejmowaniu i wykonywaniu działalności gospodarczej w Polsce. Instytucja Rzecznika Małych i Średnich przedsiębiorców ma za zadanie zagwarantować praktyczną realizację przepisów wspomnianego pakietu oraz szeroko rozumianą ochronę prawną w odniesieniu do mniejszych podmiotów gospodarczych.

Trzeba zasadniczo poszerzyć uprawnienia podatników VAT korzystających z podzielonej płatności

Kluczowym problemem koncepcji tzw. podzielonej płatności w podatku od towarów i usług są uprawnienia podatnika, który korzystając z tego rozwiązania, odliczy „zapłacony” podatek wynikający z faktury zakupu – twierdzi profesor Witold Modzelewski.

Nie będzie likwidacji faktur papierowych

Ministerstwo Finansów ani Ministerstwo Cyfryzacji nie prowadzą prac nad likwidacją papierowych faktur. Likwidacja możliwości posługiwania się papierowymi fakturami naruszałaby przepisy unijnej dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej VAT. Takiej odpowiedzi udzielił 23 marca 2018 r. Minister Finansów na interpelację poselską.

Split payment a przelewy w obcych walutach

Na początku funkcjonowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w jej wariancie dobrowolnym (od 1 lipca 2018 r.) nie będzie można realizować w ramach tego mechanizmu przelewów walut obcych. Być może taka funkcjonalność pojawi się w modelu obowiązkowym split payment, o którym myśli Ministerstwo Finansów ale w pierwszej kolejności w branżach, w których obecnie ma zastosowanie obowiązkowe odwrotne obciążenie.

Klauzule arbitrażowe w BIT-ach sprzeczne z prawem unijnym

Wyrok Wielkiej Izby Trybunału Sprawiedliwości UE z 6 marca 2018 r., uznający za sprzeczne z prawem unijnym klauzule arbitrażowe zawarte w 196 umowach o wzajemnej ochronie inwestycji – tzw. BIT-ach zawartych przez państwa UE, jest historyczny i będzie miał liczne konsekwencje, w szczególności może z korzyścią dla Polski wpłynąć na 90 proc. sporów prowadzonych aktualnie przez Prokuratorię Generalną z inwestorami z państw członkowskich UE - powiedział PAP prezes Prokuratorii Generalnej prof. Leszek Bosek.

Konstytucja Biznesu podpisana - co się zmieni

23 marca 2018 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał Konstytucja Biznesu - najbardziej kompleksową reforma prawa gospodarczego od prawie 30 lat. Konstytucja Biznesu to pakiet 5 ustaw zmieniających polską rzeczywistość biznesową. Nowe przepisy mają na celu przede wszystkim budowanie partnerskich relacji między przedsiębiorcami a urzędnikami i ułatwienie założenia oraz prowadzenia firm w Polsce. Zmiany obejmujące prawie 200 aktów prawnych wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ważniejsza jest definicja „dobrej wiary” niż kryteria „dochowania należytej staranności”

Przed zawarciem umowy z nieznanym podmiotem sprawdza się jego wiarygodność i nie trzeba o tym podatnikom przypominać w sposób urzędowy – pisze profesor Witold Modzelewski. Rzeczywistym niebezpieczeństwem dla tych podmiotów jest działanie prawdziwych oszustów, którzy umieją „przekręcić” każdego. Zdaniem profesora Modzelewskiego przede wszystkim należy przyjąć inną definicję dobrej wiary: jeżeli właściciel lub zarząd zostali oszukani przez działających w złej wierze podwładnych, to podatnik nie może być uznany – tak jak teraz – za „świadomie uczestniczącego w oszustwie”.

Kasy fiskalne trzeba będzie wymieniać dwa razy?

Podatnicy zostaną zmuszeni do wymiany ok. 1,8 mln kas fiskalnych, by umieszczać NIP na paragonie. Potem będą musieli kupić kolejne, działające online. Od razu nie mogą, bo nikt ich jeszcze nie produkuje. Problem wynika z różnych terminów wdrożenia nowych obowiązków przewidzianych przez dwa projekty nowelizacji ustawy o VAT.

Korekta sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej - wzór ewidencji korekt

Prowadzę działalność gospodarczą – sklep odzieżowy. Sprzedaż ewidencjonuję za pomocą kasy fiskalnej. Ostatnio w wyniku samokontroli znalazłem paragon, który został źle wystawiony przez osobę obsługującą kasę. Błąd na paragonie jest następujący: „sprzedano: SPODNIE w ilości 45 szt. po 1 zł. Suma końcowa 45 zł”. Powinno być: „SPODNIE, ilość 1 szt. po 45 zł. Suma końcowa 45 zł”. Suma końcowa jest identyczna. Jak to teraz skorygować? Nie mam oryginału paragonu. Czy spisać protokół anulowania paragonu z opisem sytuacji, jaka miała miejsce? Czy może wystawić nowy, poprawny paragon?

Kolejne zmiany uszczelniające system VAT w opinii przedsiębiorców

Kolejna propozycja zmian uszczelniających system VAT jest krytycznie oceniana przez przedsiębiorców. Podkreślają, że ustawodawca zdecydowanie zbyt często zmienia przepisy, co nie sprzyja tak mocno postulowanej przez podatników stabilizacji prawa, w tym w szczególności prawa podatkowego.

Uproszczenia w wystawianiu i przesyłaniu faktur VAT RR

Zostaną wprowadzone uproszczenia dla podatników polegające na zmianie zakresu danych umieszczanych na dokumencie wystawianym przy nabyciu produktów rolnych i usług rolniczych od rolników ryczałtowych, czyli fakturze VAT RR. Pojawi się także możliwość wystawiania i przesyłania tych faktur w formie elektronicznej.

85 tys. podejrzanych faktur po wstępnej analizie JPK_VAT za styczeń

Ministerstwo Finansów informuje, że ok. 94,5 proc. przedsiębiorców złożyło w terminie pliki JPK_VAT za styczeń 2018 r. Spośród wykazanych w tych plikach 650 mln faktur – 85 tys. będzie wymagać szczegółowego sprawdzenia przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Część przedsiębiorców otrzyma e-maile lub SMS z prośbą o weryfikację swoich rozliczeń

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców - ulga na start, działalność bez rejestracji

W tym roku przedsiębiorców czekają liczne zmiany w prawie. Część nowości zaczęła już obowiązywać, część wejdzie w życie już niebawem. Wśród najistotniejszych zmian jest m.in. ulga na start po założeniu działalności gospodarczej oraz możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji, przewidziane w ustawie Prawa przedsiębiorców.

Ważniejszy jest centralny rejestr podatników VAT niż jakieś urzędowe „kryteria należytej staranności”

Gdy nawet udałoby się wydać jakieś „ogólne objaśnienia”, które zastosowałyby naiwnie jakiś podatnik VAT, to wpadłby w pułapkę, którą zapamiętałby na całe życie – pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA