REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wpisy w krs, NIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym - nowe regulacje

Na początku 2015 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Celem nowelizacji jest dostosowanie regulacji dotyczących prowadzenia KRS do obecnej rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w tym funkcjonujących nowych rozwiązań prawnych i technicznych, w taki sposób, aby zapewniały one ujawnianie w KRS informacji odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy. Nowe regulacje mają przede wszystkim służyć utrzymaniu znaczącej roli KRS, jako źródła informacji o podmiotach podlegających ujawnieniu w tym rejestrze.

Odmowy nadania numeru NIP ze względu na adres siedziby spółki

Czy określenie siedziby podatnika może być przyczyną odmowy nadania numeru NIP? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi żaden przepis nie nakłada na podmiot ubiegający się o rejestrację obowiązku wykazania, że znajdujący się pod wskazanym adresem lokal spełnia warunki do prowadzenia zgłoszonej działalności gospodarczej. Organ uprawniony do reprezentacji spółki nie ma też obowiązku ciągłego przebywania pod adresem siedziby. Ponadto fakt, że pod wskazanym adresem mają siedzibę także inne spółki nie ma wpływu na kwestię nadania numeru NIP spółce.

Uproszczenie procedur związanych z wpisem do KRS

Na rozpoczęcie działalności gospodarczej wystarczy teraz tylko kilka dni. Umożliwia to nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która 1 grudnia br. weszła w życie. Jej głównym zadaniem jest uproszczenie procedur związanych z wpisem do KRS.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 grudnia 2014 r.

Na początku grudnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która wprowadza doniosłe zmiany, których podstawowym celem jest uproszczenie oraz usprawnienie procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Najistotniejszym skutkiem nowych rozwiązań przewidzianych w nowelizacji ma być przyspieszenie momentu, w którym ww. podmioty będą mogły faktycznie rozpocząć prowadzenie działalności.

Zmiany w KRS od 1 grudnia 2014 r. - automatyczne konta dla płatników składek ZUS

W dniu 1 grudnia 2014 wchodzą w życie nowe przepisy (ustawa z 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw), które pozwolą m.in. na automatyczne zakładanie konta płatnikom składek, którzy rozpoczynają działalność i podlegają obowiązkowi wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Szybciej założysz firmę od 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 r.

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Nowe propozycje przewidują m.in. rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz wprowadzenie możliwości uzupełnienia braków w dokumentach przy pomocy specjalnego portalu internetowego.

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Jak złożyć sprawozdanie finansowe do KRS

Do 15 lipca należy składać sprawozdanie finansowe do Krajowego Rejestru Sądowego. Odpowiedzialność za składanie sprawozdania finansowego do KRS sądowego ponosi kierownik jednostki.

Niższe opłaty za ogłaszanie w Monitorze wpisów do KRS

30 maja 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego. Najważniejsza zmiana, szczególnie istotna dla przedsiębiorców, ale także innych podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, dotyczy wysokości opłat za ogłaszanie w Monitorze wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wydawanie i rozpowszechnianie Monitora Sądowego i Gospodarczego

Ministerstwo Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia uregulowało nowe zasady dotyczące wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz określiło nowe stawki opłat za ogłoszenia lub obwieszczenia zamieszczenie w Monitorze.

Outsourcing księgowości bez obowiązku składania NIP-2

Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP)

Minister finansów w drodze rozporządzenia określił nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP), a także nowy wzór zgłoszenia aktualizacyjnego (ZAP-3). Nowe wzory formularzy zaczną obowiązywać od 9 kwietnia 2014 r.

Nowe druki NIP-2, NIP-7 i ZAP-3 w 2014 roku

W Dzienniku Ustaw z 25 marca 2014 roku w pozycji 383 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej

Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało kolejne ułatwienia w procedurze rozpoczynania działalności gospodarczej, chodzi m.in. o zautomatyzowanie i uproszczenie nadawania numerów NIP i REGON.

Obowiązek ujawniania PESEL, KRS, NIP - nowelizacja k.p.c.

Obowiązek ujawniania dodatkowych danych osobowych stron (PESEL, KRS, NIP) to następstwo zmian jakie weszły w życie po nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego.

Krótszy czas oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP

Rozpoczynanie działalności gospodarczej ma być prostrze i szybsze, między innymi dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP - tak wynika założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

PESEL lub NIP tylko w e-sądach

Obowiązek podania numeru PESEL lub NIP będzie dotyczył tylko spraw prowadzonych w e-sądach.

Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Od ponad roku funkcjonują równolegle w polskim systemie podatkowym dwa identyfikatory podatkowe PESEL i NIP. Warto wiedzieć, którym z tych identyfikatorów powinni się posługiwać poszczególni podatnicy. Przedstawiamy aktualne wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Zakup towarów od dostawcy z UE z polskim NIP - rozliczenie VAT

Polski podatnik VAT nabył towary od handlowe od belgijskiego kontrahenta, który legitymuje się polskim NIP? Jak w tej sytuacji nabywca ma rozliczyć VAT?

NIP pracodawcy nadal konieczny do wypisania zwolnienia lekarskiego

Funkcjonowanie od początku 2013 roku systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), nie oznacza, że u lekarza nie musimy podawać NIP-u pracodawcy. ZUS informuje, że numer ten jest nadal konieczny, by lekarz wypisał zwolnienie.

Nowe formularze NIP-2 i NIP-D

Od 22 grudnia 2012 r. obowiązują nowe wzory formularza zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), i informacji o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową (NIP-D).

Nowy druk NIP-2 2013 / 2014

Minister Finansów ustalił nowe wzory druków NIP-2 i NIP-D - formularze te będą obowiązywać już od 22 grudnia 2012 r. Do wyczerpania nakładu druków formularzy, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2014 r., mogą być stosowane dotychczasowe wzory tych druków (oprócz szkół i przedszkoli).

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

NIP 2012 – zmiany od A do Z

Czy wiesz co to jest identyfikator podatkowy? Kiedy trzeba posługiwać się NIP-em, a kiedy wystarczy PESEL? Do czego potrzebny jest formularz ZAP-3? Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają najważniejsze kwestie.

Aktywne wzory nowych formularzy - NIP-2, NIP-7, ZAP-3

Minister finansów określił nowe wzory formularzy NIP-2, NIP-7, ZAP-3 oraz ich załączniki, które obowiązują od 1 stycznia 2012 r. Zobacz aktywne wzory formularzy.

NIP 2012 - nowe druki

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują nowe druki NIP. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą od 2012 roku posługiwać się NIP-em. Ale gdy chcą zmienić nr konta bankowego na które wpływać mają zwroty podatku muszą złożyć nowy druk ZAP-3.

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

Minister Finansów udzielił obszernych informacji odnośnie zasad i skutków likwidacji obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikami VAT, co dokonało się od 1 stycznia 2012 roku.

NIP 2012 – kto pożegna się z Numerem Informacji Podatkowej od 2012 roku?

1 września 2011 r. weszła w życie znaczna część przepisów nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, dalej „nowelizacja”). Do najważniejszych zmian, które wprowadza nowelizacja należą: rozróżnienie identyfikatora podatkowego na NIP (dalej również „numer identyfikacji podatkowej”) i PESEL, zmiany w procedurze nadawania NIP oraz zniesienie z dniem 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania NIP-u przez osoby fizyczne spełniające ściśle określone warunki.

Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 r.

Sejm bez żadnego głosu przeciwnego uchwalił 1 lipca 2011 r. istotną nowelizację ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Najważniejszą zmianą, jaką niesie ta nowelizacja jest likwidacja od 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

NIP PL można używać także do transakcji krajowych


Zarejestrowany podatnik VAT PL, który posiada numer NIP PL, może wpisywać go (oprócz faktur dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych) również na fakturach dotyczących obrotu krajowego

Czy prawidłowo wystawiona faktura VAT powinna zawierać podpis wystawcy i jej odbiorcy

Faktury VAT z formą płatności terminową (abonament) lub inną formą płatności mogą być wystawiane zarówno dla osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych bez podpisu wystawcy i odbiorcy faktury.

Czy spółka cywilna zmieni NIP po wejściu do niej spadkobierców w miejsce zmarłego wspólnika

Czy wejście do spółki w miejsce zmarłego wspólnika jego spadkobiercy - co przewidziano w umowie spółki - gwarantuje, że nie zaistnieje rozwiązanie spółki cywilnej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Czy spółka cywilna zachowa ten sam numer NIP i będzie traktowana z punktu widzenia przepisów podatku VAT jako ten sam podmiot?

Kiedy trzeba dokonać aktualizacji zgłoszenia VAT-R

Od 24 kwietnia 2010 r. obowiązuje zmieniony przepis art. 96 ust. 12 ustawy o VAT. Dotychczas podatnicy na mocy ww. przepisu bezwzględnie zobowiązani byli do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestrującego (na tzw. druku VAT-R) w terminie 7 dni od dnia, w którym uległa zmiana jakkolwiek informacja podana w poprzednio złożonym zgłoszeniu rejestrującym lub aktualizującym na potrzeby VAT.

Czy podatnik może wybrać miesięczny lub kwartalny okres składania deklaracji?


Przepis art. 99 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne. Jedynie, mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, oraz podatnicy wykonujący wyłącznie czynności wymienione w art. 43 ust. 3 mogą składać deklaracje podatkowe za okresy kwartalne po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego.

Jakim numerem NIP podatnik posługuje się w transakcjach unijnych


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, którego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta Warszawy jest właściwy w zakresie identyfikacji podatkowej?


Odpowiadając na to pytanie , należy wskazać , że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) tejże ewidencji dokonują naczelnicy urzędów skarbowych. W myśl art. 4 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, właściwymi naczelnikami urzędów skarbowych są dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług.

Zasady posługiwania się NIP - czyli komu trzeba pokazać nasz numer identyfikacji podatkowej

Wszyscy podatnicy bądź płatnicy powinni podawać NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych niepodatkowych należności budżetowych (czyli np. składki ubezpieczeniowe), do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.

Złóż NIP przez internet

Zgłoszenia identyfikacyjne oraz zgłoszenia aktualizacyjne NIP mogą być teoretycznie składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jednak na razie w tej formie można złożyć tylko zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3). 

Aktualizacja danych objętych zgłoszeniem NIP

Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak przebiega postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej

Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w odpowiednim terminie. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Który urząd powinien nadać podatnikowi NIP

W zależności od rodzaju podatnika różne urzędy skarbowe będą właściwe w sprawie nadania NIP.

Czy wszyscy podatnicy muszą mieć Numer Identyfikacji Podatkowej

Tak. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zobowiązuje do posiadania i posługiwania się NIP-em wszystkich podatników.

Formularze NIP

Wszystko o NIP - PORADNIK

To, że każdy podatnik powinien mieć swój Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) wiedzą chyba wszyscy. Jednak już znacznie mniej osób zdaje sobie sprawę jakie obowiązki wynikają z posiadania tego numeru. A jest ich kilka.

REKLAMA