REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wymiana informacji podatkowej, Kodeks karny skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Więcej informacji podatkowych wymienianych między organami skarbowymi

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) uzgodniła projekt dyrektywy w sprawie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Wpisuje się on w prowadzone w Polsce prace dotyczące zwalczania nadużyć finansowych.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Odpowiedzialność karno skarbowa w związku z utrudnianiem czynności sprawdzających

Organy skarbowe często w swojej praktyce próbują w ramach czynności sprawdzające zebrać materiał dowodowy wykraczające poza regułę określoną dla tego postępowania.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych - wdrożenie dyrektywy UE

Projekt ustawy o obowiązkowej automatycznej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania, przygotowany przez Ministerstwo Finansów, ma na celu dostosowanie polskiego prawa do wymogów dyrektywy UE. Ustawa określa m.in. zasady dokonywania obowiązkowej, automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, obowiązki informacyjne instytucji finansowych w zakresie wymiany informacji o rachunkach, zakres informacji podlegających obowiązkowej automatycznej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania, tryb ich przekazywania oraz zasady sprawozdawcze i zasady należytej staranności raportujących instytucji finansowych. Wprowadzanie ustawy jest opóźnione, Polska miała obowiązek wdrożyć dyrektywę od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Globalny standard wymiany informacji podatkowych (Common Reporting Standard)

Common Reporting Standard, czyli globalny standard wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, będzie obowiązywał najpóźniej od 2018 roku we wszystkich państwach Unii Europejskiej, w tym tych zrzeszonych w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - OECD. Polska jest jednym z tzw. Early Adopters, czyli krajów – stron wielostronnego porozumienia, podpisanego przy okazji corocznego spotkania Global Forum on Transparency and Exchange of Tax Information w Berlinie, które zobowiązały się do priorytetowego wdrożenia nowych standardów wymiany informacji od 2017 roku.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

W pierwszym kwartale 2016 r. rząd zamierza przyjąć projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który ma na celu ograniczenie skali nadużyć w podatku VAT - tak wynika z opublikowanego wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Większość spraw karnych skarbowych kończy się orzeczeniem o winie

Zdecydowana większość, bo aż 95 proc. spraw karnych skarbowych kończy się orzeczeniem winy, ale na więzienie skazywany jest tylko co dwudziesty winny przestępstwa skarbowego - wynika z raportu „Członkowie zarządu na celowniku organów skarbowych”.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE od 2017 roku - dyrektywa

Ministrowie finansów UE przyjęli we wtorek 8 grudnia 2015 r. dyrektywę, która przewiduje automatyczną wymianę informacji o orzeczeniach podatkowych między wszystkimi państwami unijnymi. Dzięki tym przepisom firmom ma być trudniej unikać opodatkowania.

REKLAMA

Opodatkowanie wypłat z tytułu dochodów utraconych przez świadków

Dokonanie zwrotu utraconego dochodu, jaki otrzymuje obywatel wezwany na policję w charakterze świadka, podlega opodatkowaniu – tak uznał Minister Finansów i zmienia wcześniejszą interpretację. W końcu – jak wynika z uzasadnienia – to jest zwrot dochodu czy zarobku, a te przecież są opodatkowane.

Parlament Europejski krytykuje planowane przepisy o wymianie informacji podatkowych

Planowane unijne przepisy w sprawie wymiany informacji o decyzjach podatkowych krajów członkowskich to stracona okazja do tego, by uczynić duży krok naprzód w walce z agresywnym planowaniem podatkowym i nieuczciwą konkurencją podatkową - ocenili europosłowie. Zdaniem eurodeputowanych przepisy nie idą dość daleko, bo ich zakres został ograniczony tylko do orzeczeń podatkowych o znaczeniu transgranicznym, a także nie będą mieć mocy retroaktywnej - będą mieć zastosowanie do decyzji wydanych po 31 grudnia 2016 r., a wyjątkowo także do tych, które zostały wydane, poprawione albo wznowione między 2012 a 2016 r.

Od 2017 r. automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE

Ministrowie finansów UE osiągnęli 6 października 2015 r. polityczne porozumienie ws. propozycji KE, które przewidują automatyczną wymianę informacji o orzeczeniach podatkowych między wszystkimi państwami unijnymi. Dzięki tym przepisom firmom ma być trudniej unikać opodatkowania. Szczegóły dyrektywy mają zostać uzgodnione przed końcem 2015 roku, by państwa członkowskie mogły wprowadzić jej zapisy do prawa krajowego do 2017 roku.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE od 1 stycznia 2016 r.

Instytucje podatkowe członkowskich państw Unii Europejskiej mają wymieniać się informacjami o rachunkach i ich posiadaczach po kątem ewentualnych oszustw podatkowych - zakłada projekt ustawy, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje zaczną obowiązywać do 1 stycznia 2016 r.

Jakie sankcje grożą za ukrywanie dochodów

Ryczałtowiec, który nie ewidencjonuje całego przychodu, musi liczyć się dwiema sankcjami: podatkową i karną – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Umowa o wymianie informacji podatkowych między Polską i USA

Wprowadzenie możliwości przekazywania informacji o rachunkach i dochodach rezydentów podatkowych pomiędzy administracjami podatkowymi Polski i USA przewiduje umowa dotycząca amerykańskiej tzw. ustawy FATCA; rząd zajmie się projektem regulacji umożliwiających wykonywanie tej umowy.

Kary za niezłożenie sprawozdania finansowego

Niezłożenie sprawozdania finansowego w urzędzie skarbowym w terminie jest wykroczeniem skarbowym zagrożonym karą grzywny od 175 zł do 35 000 zł. Podatnicy powinni więc dochować staranności w wypełnianiu tego obowiązku, jeżeli chcą uniknąć kary.

Sankcje z tytułu niezgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej

Zgłoszenie zmiany miejsca używania kasy rejestrującej jest obowiązkiem każdego podatnika wykorzystującego kasy w swojej działalności. Termin na złożenie wniosku z informacją o zmianie miejsca używania kasy powinien być złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dokonanej zmiany. Jeżeli nie dojdzie do zgłoszenia bądź podatnik spóźni się z takim wnioskiem nie podlega odpowiedzialności karno skarbowej.

Oszustwo podatkowe

Oszustwo podatkowe jest umyślnym czynem prowadzącym do uchylenia się od odpowiedzialności zapłaty części bądź całości podatku. Nadrzędnym celem nieprzepisowego podatnika jest możliwie największe uniknięcie obowiązkowego podatku. Aby płacić jak najmniejszy podatek lub najlepiej w ogóle go nie płacić osoby zainteresowane stworzyły wiele sposobów na ominięcie przepisów podatkowych. Aby zrozumieć istotę problemu oszustw podatkowych należy przede wszystkim odróżnić pojęcie optymalizacji podatkowej (która stanowi legalne działanie dążące do obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego) od oszustwa podatkowego, które już działaniem zgodnym z prawem nie jest.

Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego

Prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych przez księgowego lub inną osobę uprawnioną jest niezbędne do przepisowego prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy ten czynnik zawodzi pojawiają się sankcje zarówno cywilne, jak i karne dla zarządzających oraz osób bezpośrednio odpowiedzialnych za nierzetelnie prowadzenie ksiąg.

Konsekwencje niezłożenia informacji VAT-26

Firma dokonująca zakupu samochodu, który będzie wykorzystywany wyłącznie w celach gospodarczych musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, ustalić regulamin wewnętrzny zakazujący korzystania z pojazdu w celach prywatnych oraz złożyć w terminie VAT-26. Dopiero po dokonaniu tych czynności może odliczyć 100% VAT. W przypadku natomiast, gdy nie dotrzyma terminu złożenia informacji VAT-26, poda informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym lub dokona odliczenia niezgodnego z przepisami, podlega stosownej karze na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.

IFK poleca: Czynny żal uchroni przed karą

Podatnicy, którym grozi odpowiedzialność karna skarbowa, mogą się od niej uwolnić, składając tzw. czynny żal. Czynny żal to zawiadomienie właściwego organu o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego. Złożony prawidłowo, uwalnia od kary za nie. Jeżeli zatem podatnik np. nie złoży w terminie deklaracji podatkowej, to przekazanie czynnego żalu do urzędu skarbowego uchroni go przed zapłatą kary finansowej.

Kary za wystawianie nierzetelnych (fikcyjnych) faktur

Trybunał Konstytucyjny uznał, że pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego karania.

Wymiana informacji podatkowych [Polską i USA]

Senat opowiedział się za ratyfikacją umowy z USA w sprawie stosowania tzw. ustawy FATCA. Administracje podatkowe Polski i USA będą przekazywać sobie informacje o rachunkach i dochodach rezydentów podatkowych.

Automatyczna wymiana informacji podatkowej z krajami spoza UE

Przeciwdziałanie transgranicznym oszustwom podatkowym i unikaniu opodatkowania - to główne cele przygotowywanego przez Ministerstwo Finansów projektu noweli Ordynacji podatkowej, wpisanego do wykazu prac legislacyjnych rządu. Wdroży ona przepisy UE dotyczące automatycznej wymiany informacji podatkowej z krajami spoza Unii.

Wymiana informacji o podatnikach między Polską i USA - ratyfikacja umowy

Administracje podatkowe Polski i USA będą przekazywać sobie informacje o rachunkach i dochodach rezydentów podatkowych. Sejm opowiedział się bowiem w piątek za ratyfikacją przez prezydenta umowy z USA w sprawie stosowania tzw. ustawy FATCA.

Urzędy skarbowe będą informować biura informacji gospodarczych o zaległościach podatkowych

Rada Ministrów przyjęła założenia do nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej. Dokument zakłada, że urzędy skarbowe, samorządy oraz ZUS będą powiadamiały biura informacji gospodarczej o wymagalnych zobowiązaniach prawno-podatkowych osób fizycznych i firm.

Automatyczna wymiana informacji o orzeczeniach podatkowych w UE

Komisja Europejska rozpoczęła prace nad przepisami, które mają zapobiegać unikaniu opodatkowania przez firmy. W marcu br. ma przedstawić pakiet rozwiązań na rzecz przejrzystości podatkowej, w tym projekt dotyczący automatycznej wymiany informacji o orzeczeniach podatkowych.

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

9 grudnia 2014 r. Rada do spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) przyjęła dyrektywę dotyczącą automatycznej wymiany informacji w zakresie podatków. Zasadniczym celem nowej dyrektywy jest uniemożliwienie ukrywania kapitału za granicą lub aktywów, od których należny jest podatek oraz poprawa skuteczności poboru podatków.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE

Za dwa lata kraje UE będą automatycznie wymieniać informacje o dochodach mieszkańców m.in. także z tytułu dywidend i zysków kapitałowych - postanowili we wtorek 9 grudnia 2014 r. w Brukseli unijni ministrowie finansów.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych między Polską a USA – standard FACTA

W dniu 7 października 2014 r. podpisana została umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Znaczenie tej umowy dla polskich podatników i polskiego systemu podatkowego wyjaśnia Ministerstwo Finansów:

Kiedy optymalizacja podatkowa staje się oszustwem wg Kodeksu Karnego

Czy upowszechnione na rynku „patenty optymalizacyjne”, zwłaszcza dotyczące podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług, są oszustwem w rozumieniu art. 286 Kodeksu Karnego? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.

Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej

Czasem popełnienie przestępstwa skarbowego jest bezsporne. W takiej sytuacji sprawcy opłaca się złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. W tym trybie można zapłacić karę grzywny w wysokości ustalonej na etapie postępowania przygotowawczego, bez konieczności chodzenia do sądu. Informacja o poniesieniu odpowiedzialności w tej formie nie jest wpisywana do Krajowego Rejestru Karnego.

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązków podatkowych

Odpowiedzialności karnej skarbowej za niedopełnienie obowiązków podatkowych można uniknąć. Jak? Kodeks karny skarbowy przewiduje możliwość skorzytania przez podatnika z tzw. instytucji czynnego żalu.

Odpowiedzialność karna za podatki - nie każdy mandat trzeba przyjąć

Podatnicy mają prawo nie przyjąć mandatu od organu podatkowego, jeśli dotyczy on drobnego przewinienia o znikomej społecznie szkodliwości lub jeśli zawinili nieumyślnie. Mogą się także bronić przed odpowiedzialnością karną skarbową, jeśli przepisy podatkowe są niejasne i stanowią problem dla samych organów podatkowych.

Kary za wykroczenia skarbowe

Podatnik, który nie wypełnia obowiązków nałożonych prawem podatkowym naraża się na odpowiedzialność karną skarbową. Większość spraw dotyczących wykroczeń skarbowych kończy się nałożeniem mandatu, część trafia do sądu.

Niezłożenie deklaracji śmieciowej - odpowiedzialność karno-skarbowa

Już od 1 lipca 2013 r. zacznie obowiązywać ustawa śmieciowa, z którą wiąże się obowiązek złożenia tzw. deklaracji śmieciowej. Za jej niezłożenie grozi odpowiedzialność karno-skarbowa, podobnie jak w przypadku niezłożenia zeznania podatkowego.

Ordynacja podatkowa 2014. Trudniej o interpretację podatkową

Z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wynika, że pojawią się ograniczenia dotyczące prawa do uzyskania interpretacji podatkowej. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2014 r.

Ordynacja podatkowa 2014. Fiskus zablokuje rachunki bankowe

Z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wynika, że organom kontroli skarbowej zostaną przyznane uprawnienia do blokowania rachunków bankowych. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2014 r.

Odpowiedzialność karna skarbowa księgowego

Odpowiedzialność karna skarbowa jest niewątpliwie jednym z poważnych minusów pracy głównego księgowego. Nie zawsze jednak będziemy mogli lub nie powinniśmy zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej. Wbrew pozorom nie jest łatwo udowodnić winę i wymierzyć karę z Kodeksu karnego skarbowego.

Wyższe kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2013 r.

W 2013 r. obowiązują wyższe kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe. Podwyższona została również kwota niezapłaconego podatku, która przesądza o tym, że dany czyn stanowi przestępstwo.

Wyższa kara za ignorowanie organów podatkowych

Od początku 2013 r. maksymalna kara porządkowa za ignorowanie organu podatkowego wzrosła z 2700 zł do 2800 zł. Karę porządkową trzeba zapłacić w ciągu siedmiu dni.

Korekta deklaracji i zapłata podatku nie zawsze wyklucza odpowiedzialność karną skarbową

Sąd Najwyższy uznał w postanowieniu z 20 czerwca 2012 r. (sygn. akt I KZP 3/12), że jeżeli przepis przyjęty w ramach kumulatywnego zbiegu przepisów ustawy, zastosowanego na podstawie art. 7 § 1 kodeksu karnego skarbowego, nie zawiera znamion pozwalających, po ich wypełnieniu, na złożenie korekty deklaracji podatkowej, to wykluczone jest zaniechanie ukarania sprawcy na podstawie art. 16a kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.) za tak zakwalifikowane przestępstwo, mimo że wypełniło ono również znamiona czynu objętego tym przepisem.

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczonych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 2

Regulacje dotyczące wykonywania kar orzeczonych za przestępstwa i wykroczenia skarbowe znajdują się w ustawie z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawie z 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy (kkw).

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczone za wykroczenia i przestępstwa skarbowe - część 1

Kary orzeczone za popełnione przestępstwo lub wykroczenie skarbowe wykonywane są według zasad określonych kodeksem karnym skarbowym. Ustawodawca dopuszcza możliwość ich modyfikacji. Poniżej zostały przedstawione podstawowe zasady ich realizacji.

Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym cz. 1

Przepadek przedmiotów jest środkiem karnych zabezpieczającym, orzekanym zarówno przy przestępstwach i wykroczeniach skarbowych. Celem stosowania przepadku przedmiotów jest pozbawienie sprawcy środków, którymi się posługiwał przy popełnieniu czynu zabronionego, lub które były ściśle połączone z przedmiotem czynu, służyły do jego opakowania. Sprawca nie powinien uzyskać z czynu zabronionego żadnych korzyści.

Zasady przyznawania kary grzywny

Jedną z kar przewidzianych za popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego jest kara grzywny. Jej wysokość określana jest za pomocą systemu stawek dziennych. Pozwala to na zróżnicowanie dolegliwości jaką stanowi ta kara, w zależności od sytuacji majątkowej sprawcy. Dzięki temu Sąd bierze pod uwagę także możliwości płatnicze sprawy.

Odpowiedzialność karno-skarbowa podatników za nieujawnienie przedmiotu lub podstawy opodatkowania czy niezłożenie deklaracji

Ustawodawca mając na uwadze uchylanie się podatników o obowiązku opodatkowania ustanowił w kodeksie karno-skarbowym przepis z art. 54. Przepis ten stanowi, że podatnik uchylający się od opodatkowania poprzez nie ujawnienie właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie złożeniu deklaracji naraża podatek na uszczuplenie, podlega określonym sankcjom. Na pierwszy rzut oka prezentowany przepis nie budzi wątpliwości. Jednakże istnieje wiele, bardzo istotnych kwestii, które nie wynikają z literalnego brzmienia artykułu.

REKLAMA