REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co siedem lat zmiana firmy audytorskiej

Od 2008 roku spółki giełdowe będą musiały zmieniać firmę audytorską co najmniej raz na siedem lat.

Trąba powietrzna: czy ofiary zapłacą podatek?

Poszkodowani kilka tygodni temu przez trąbę powietrzną boją się, że zapłacą podatek od darowizn.

Przekazanie darowizny - poza kasą fiskalną

Przedsiębiorca przekazujący darowizny na cele związane z prowadzoną firmą nie ma obowiązku ewidencjonować ich za pomocą kas fiskalnych.

Przesunięcia międzymagazynowe to nie sprzedaż

Spółka handlowa posiada dwa magazyny. Zdarza się, że towary są przekazywane z jednego magazynu do drugiego. Jak w tej sytuacji należy wyceniać i ewidencjonować taki towar? Czy w związku z wydaniem towarów z jednego magazynu do drugiego powinno się wystawić fakturę i wykazać rozchód towarów?

REKLAMA

Jak określić termin realizacji zamówienia publicznego

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia na rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji w punkcie 4 „Termin wykonania zamówienia” jest wpisane: I etap: „45 dni od dnia podpisania umowy”, II etap: „cztery miesiące w 2007 roku”.

Wykonawca w swojej ofercie termin w I etapie wpisał w następujący sposób: „06 listopada 2006 - 16 grudnia 2006 r.”. Termin w II etapie wpisał: „01 lutego 2007 - 15 maja 2007 r.”.

Po wyliczeniu przedziału dni w ofercie wykonawcy w I etapie liczba ta wynosi 40 dni, my zadaliśmy wykonanie robót w terminie 45 dni. Czy należało odrzucić ofertę z uwagi na jej niezgodność z warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)?

Czy wydatki na spotkanie integracyjne pracowników i członków zarządu spółki mogą być kosztem

Nasza spółka zorganizowała spotkanie integracyjne dla pracowników i członków zarządu. Ponieśliśmy koszty zakupu artykułów spożywczych, napojów, grilla. Czy w świetle obecnych przepisów takie koszty (naszym zdaniem niespełniające kryteriów reprezentacji) mogą być zakwalifikowane jako koszty podatkowe?

Zaległe wynagrodzenie w kosztach

Czy wypłacone zaległe wynagrodzenia za 2004 r. są kosztem uzyskania przychodów w roku, w którym zostały wypłacone, czy w roku, którego dotyczą? - Postanowienie Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego z 18 maja 2007 r. (nr PO-II/423/14/BŚ/07)

W jakim terminie podatnik otrzyma zwrot VAT

Może się zdarzyć, że w okresie rozliczeniowym VAT naliczony przewyższy kwotę podatku należnego. Wówczas podatnik ma prawo do zwrotu VAT.

REKLAMA

Kiedy można otrzymać dofinansowanie składek

Czy osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarczą może ubiegać się o dofinansowanie do składek na ubezpieczenie społeczne?

Jak ewidencjonować kredyt bankowy

Zawierane umowy kredytu z bankami często przewidują wypłatę wartości udzielonego kredytu w kwocie pomniejszonej o wartość prowizji. W takiej sytuacji konieczne jest, aby jej wartość została rozliczona w czasie spłaty kredytu jako koszt finansowy.

Kiedy należy rozliczyć faktury korygujące dotyczące eksportu

W czerwcu spółka wystawiła fakturę VAT na eksport towaru do USA. W tym samym miesiącu została rozpoczęta procedura wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, ale przy sporządzaniu deklaracji VAT-7 za czerwiec nie miałem jeszcze dokumentu SAD potwierdzającego eksport. Potwierdzenia spółka nie miała także przy sporządzaniu deklaracji VAT-7 za lipiec. Jednocześnie w lipcu do ww. faktury eksportowej została wystawiona faktura korygująca ze stawką VAT 0%, zmniejszająca wartość towaru. Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą?

Czy w jednostce prowadzącej księgi rachunkowe musi być wyodrębnione konto

Spółka z o.o. nie prowadzi konta „Kasa”. Czy można w takiej sytuacji wszystkie operacje gotówkowe księgować na koncie rozrachunkowym? Czy nie prowadząc konta „Kasa”, musimy sporządzać raporty kasowe?

Jak opodatkowane są nieodpłatne świadczenia

Zakres opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest ujęty szeroko. Oznacza to, że nawet jeśli fizycznie nie uzyskamy przychodu, to i tak możliwe jest opodatkowanie niektórych świadczeń stanowiących dla nas przysporzenie w rozumieniu przepisów podatkowych. Z takim przypadkiem mamy do czynienia przy świadczeniach nieodpłatnych, które mogą stanowić przychód z innych źródeł.

Odsetki można było zaliczyć do kosztów

Odsetki od pożyczki udzielonej w 2004 roku podmiotowi polskiemu przez firmę zagraniczną można było zaliczyć do kosztów.

Inwestor uzyska więcej informacji w internecie

Od 2008 roku spółki giełdowe będą musiały publikować szczegółowe informacje o działalności, m.in. dotyczące sprawozdawczości, na swoich stronach internetowych.

Ogłoszenia przyspieszą egzekucję

Jak księgować wydatki na wodę dla pracowników

Obowiązek zakupu wody dla pracowników wynika z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Ponieważ nie stanowi ona dla pracownika przychodu, w księgach rachunkowych wartość wody w cenie zakupu będzie ewidencjonowana jako koszt.

Roczne zeznania złożymy na nowych formularzach

Znane są już nowe wzory formularzy, na których podatnicy złożą roczne rozliczenia podatku dochodowego.

Zamiast dochodów własnych - system budżetowy

W 2008 roku zostaną zlikwidowane rachunki dochodów własnych urzędów skarbowych. Środki finansowe dotychczas kierowane na te rachunki zostaną wprowadzone do systemu budżetowego.

Jak ująć korektę przy zakupie auta

W marcu kupiłam samochód i wprowadziłam go do ewidencji środków trwałych. W lipcu dostałam korektę minusową na cenę zakupu samochodu na 20 proc. wartości samochodu. Czy mogę zmniejszyć wartość środka trwałego, który już się amortyzuje, czy może ten upust ująć w pozostałych przychodach operacyjnych?

Jak prowadzić ewidencję wyposażenia

Przedsiębiorcy wykorzystujący w działalności gospodarczej składniki majątku, które nie są środkami trwałymi, powinni założyć i prowadzić ewidencję wyposażenia.

Obowiązki rozpoczynających działalność gospodarczą

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą, jeśli jest osobą fizyczną, musi wybrać formę opodatkowania dochodu z tej działalności. Dokonany wybór z góry przesądza, w jaki sposób podatnik będzie się rozliczał z fiskusem.

Czy powstaną różnice kursowe w przypadku zawarcia umowy w walucie obcej, jeżeli zapłata następuje w złotówkach

Umowa leasingu została zawarta w walucie obcej. Kwota rat kalkulowana jest przez bank, który wystawia fakturę w złotówkach. Zapłata poszczególnych rat jest dokonywana również w złotówkach. Czy w takim przypadku powstaną różnice kursowe?

Odmowa przyjęcia nowych warunków pracy i płacy

Jednemu z pracowników wypowiedziałem warunki pracy i płacy. W odpowiedzi pracownik przesłał mi pocztą elektroniczną oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków. Czy jest to zgodne z prawem?

Jak rozliczyć wypłacenie i otrzymanie odszkodowania związanego ze zniszczeniem towaru powierzonego do transportu

Jesteśmy firmą transportową wykonującą przewozy pojazdami wyspecjalizowanymi. Rozliczamy się w pkpir. Współpracujemy m.in. z firmą produkującą mąkę (młyn). Na jej zlecenie rozwozimy ten towar do jej kontrahentów. Do przewozu służą zestawy transportowe: ciągnik siodłowy + naczepa beczka z wydmuchem. Ostatnio podczas transportu mąki w ciągniku wystrzeliła opona, która uszkodziła zawór wydmuchu. Spowodowało to wysypanie się 3,5 t mąki pod naczepę. Zleceniodawca obciążył nas notą za zniszczoną mąkę. Szkoda została zgłoszona do ubezpieczyciela, gdyż posiadamy polisę ubezpieczeniową i liczymy na zwrot poniesionych kosztów. Czy poniesione koszty w związku z wystawioną dla nas notą obciążeniową będą kosztami uzyskania przychodów? Czy otrzymane odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej będzie przychodem dla firmy?

Jak ująć w księgach skutki błędów z lat ubiegłych

W wyniku przeprowadzenia w 2007 r. kontroli podatkowej została stwierdzona niedopłata podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. Ustalono dość znaczną kwotę zaległego podatku dochodowego wraz z odsetkami za nieterminową zapłatę. Kwota podatku została przez naszą spółkę uregulowana, ale wystąpiliśmy do urzędu skarbowego o rozłożenie spłaty odsetek na raty. W lipcu 2007 r. otrzymaliśmy pozytywną decyzję w tej sprawie i jeszcze w tym miesiącu zapłaciliśmy pierwszą ratę. Jak ująć w księgach rachunkowych 2007 r. odsetki oraz opłaty manipulacyjne: w pełnej kwocie ustalonej w decyzji urzędu skarbowego czy w kwocie naliczonej do końca grudnia 2006 r.?

Rozliczanie w księgach niedoborów i nadwyżek

W trakcie czynności inwentaryzacyjnych ustala się różnice między stanem rzeczywistym składników majątku a ich stanem wykazanym w księgach rachunkowych. Różnice inwentaryzacyjne rozlicza się w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, którego dotyczy inwentaryzacja.

Celnicy nie chcą stanowisk dla duszpasterzy

Celnicy nie chcą, aby w ich służbie powstały stanowiska dla duszpasterzy. Negatywne stanowisko w tej sprawie przesłali do Ministerstwa Finansów.

Wydatki na obsługę prawną i podatkową nie są kosztem

Wydatki poniesione na obsługę prawną, księgową i podatkową związane z nabyciem nowej emisji akcji nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Gminy będą mogły pomagać przedsiębiorcom

Rady gminy - w ramach pomocy inwestycyjnej - mogą wprowadzać dodatkowe zwolnienia od podatku od nieruchomości.

Mija termin zapłaty podatku

Dodatek za wysługę lat w zespole szkół

Jesteśmy Zespołem Szkół, składającym się z LO, LP i technikum. Umowy o pracę zawierane są z nauczycielami w poszczególnych typach szkół. W związku z wątpliwościami interpretacyjnymi dotyczącymi obliczania wysługi lat nauczycieli mamy następujące pytania:
1) Czy te same świadectwa pracy można zaliczyć do wysługi lat pracy zarówno w LO, LP, jak i technikum, jeśli w tych szkołach dany nauczyciel jest zatrudniony?
2) Czy, jeżeli nie jesteśmy macierzystą szkołą dla danego nauczyciela (zatrudnionego w niepełnym wymiarze godzin), możemy mu płacić za wysługę lat na podstawie dostarczonych nam świadectw pracy?
3) Mamy nauczyciela zatrudnionego wiele lat w Zespole, w technikum. W nowym roku szkolnym zawiera się z nim umowę w LO, gdyż tylko tam ma lekcje. Czy wysługa lat przechodzi mu w takiej wysokości, jaką miał w technikum, czy też musi sobie ją od nowa wypracowywać?

Jak w księgach rachunkowych ująć częściową refundację z Urzędu Pracy

W ramach organizacji nowych stanowisk pracy firma zakupiła środki trwałe oraz materiały (narzędzia) na łączną kwotę 28 745 zł. W terminie 30 dni (w następnym miesiącu) mamy otrzymać częściową refundację z Urzędu Pracy w wysokości 23 000 zł. Jaka powinna być prawidłowa dekretacja zakupów i refundacji, co z odliczeniem VAT? Jeśli refundacja nie stanowi przychodu podatkowego, a amortyzacja nie będzie w części kosztem podatkowym - jak ująć zapisy w księgach?

Jaki podatek zapłacimy od domków letniskowych

Właściciele domków letniskowych powinni udowodnić, że dom służy do mieszkania. Zapłacą wtedy dużo niższy podatek od nieruchomości. Funkcja mieszkalna domu wywoła też skutki w podatku dochodowym.

Czy torba z laptopem stanowi jeden środek trwały

Czy do zestawu komputerowego mogę zaliczyć wyszczególnioną na jednej fakturze torbę do komputera przenośnego (laptopa) zakupioną razem z komputerem?

Użytkowanie i dzierżawa udziałów w spółce z o.o.

Jakie uprawnienia przysługują użytkownikowi udziałów w spółce z o.o.? Na co warto zwrócić uwagę konstruując umowę użytkowania? Czy zawarcie umowy dzierżawy udziałów wywołuje skutek wobec spółki?

Czy użyczenie przez podatnika środków trwałych podlega VAT

Mam pytanie odnośnie do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia, a konkretnie udostępnienia do używania sprzętu naszemu zleceniobiorcy. Jesteśmy firmą budowlaną. Wynajmujemy do różnych robót podwykonawców. Wykonują oni pewne usługi w ramach zlecenia. Czy takie nieodpłatne udostępnianie niektórego sprzętu - a konkretnie koparek - zleceniobiorcom podlega VAT? Mamy na to zawartą umowę o współpracy. Ponadto zleceniobiorcom są zwracane koszty, które ponoszą w związku z używaniem tego sprzętu, oczywiście udokumentowane fakturami.

Czy poprawiać błędne ujęcie rozliczeń międzyokresowych kosztów

W 2006 roku zaksięgowano prenumeratę o wartości 10 tys. zł na koncie Wn 640/Ma 200 bez ujęcia w koszty na koncie Wn 401/Ma 200 i Wn 640/Ma 490. Koszty ujmowane są tylko na kontach zespołu 4. Czy muszę poprawić bilans?

Trzeba zaktualizować NIP

Podatnik mógł zastosować jedną stawkę VAT

Jeżeli kilka świadczeń wykonanych przez podatnika na rzecz konsumenta jest tak ściśle ze sobą powiązanych, to podlegają jednej stawce VAT.

Cztery izby celne do specjalnych zadań

Minister finansów upoważnił dyrektorów izb celnych w: Gdyni, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu do prowadzenia niektórych spraw związanych z wydawaniem pozwoleń.


Ustanowienie i zbycie użytkowania wieczystego będzie uważane za dostawę towarów

Definicja dostawy towarów zostanie rozszerzona o ustanowienie i zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz zbycie praw spółdzielczych.

Jak amortyzować środek trwały

Kupiliśmy hale magazynowe (budynki), które są teraz wykorzystywane, ale będziemy je przebudowywać i modernizować. Czy mogę je amortyzować według wartości zakupu, a potem podnieść wartość na podstawie faktur z modernizacji?

Kto i jakie ewidencje prowadzi dla celów VAT

Odpowiednie ewidencje prowadzi nie tylko podatnik VAT, który rozlicza ten podatek w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej. Do obowiązków ewidencyjnych zmuszeni są również podatnicy zwolnieni podmiotowo z VAT.

Jak dokonać korekty do faktury VAT marża

Nasze biuro podróży po uwzględnieniu reklamacji często obniża cenę za usługę, która została udokumentowana fakturą VAT marża. Jak powinna wyglądać faktura korygująca do tej faktury? Kiedy należy rozliczyć tę fakturę?

Jak księgować szkody w majątku objętym ubezpieczeniem

Klasyfikacja w księgach rachunkowych poniesionych szkód w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem i otrzymanych odszkodowań od zakładu ubezpieczeń zależy od charakteru zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody.

Do kiedy renciści prowadzący działalność gospodarczą są zwolnieni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne

Do końca czerwca 2007 r. renciści-przedsiębiorcy byli zwolnieni z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Ulga ta miała przestać obowiązywać od 1 lipca 2007 r. Podobno w tym zakresie zmieniły się przepisy. Jak długo renciści-przedsiębiorcy będą więc jeszcze mogli korzystać z tej ulgi? Jakie przepisy regulują to zagadnienie?

Zwolnienie z odsetek od dywidendy jako tytuł przychodu

Czy w wyniku zawarcia umowy, na podstawie której zostanie ona zwolniona z zapłaty odsetek od niewypłaconych dywidend, powstanie dla spółki przychód oraz obowiązek zapłaty podatku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Jak rozliczyć opłatę wstępną przy umowie leasingu operacyjnego

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą spółka zawrze w 2007 r. umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W związku z tą umową, tytułem opłaty wstępnej (czynsz inicjalny), spółka dokona na rzecz finansującego jednorazowej zapłaty w wysokości 10% wartości przedmiotu leasingu. Czy opłata wstępna będzie dla spółki kosztem uzyskania przychodów jednorazowo, czy proporcjonalnie przez cały okres trwania umowy?

Jak sporządzić zestawienie zmian w kapitale własnym

W 2002 r. do ustawy o rachunkowości wprowadzono - jako element sprawozdania finansowego - zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym. Ten element sprawozdania sporządzają jednostki podlegające obligatoryjnemu badaniu i publikowaniu swoich sprawozdań finansowych.

REKLAMA