Odsetki ustawowe 2022 - zmiany od 6 maja. Z uwagi na podwyższenie stopy referencyjnej NBP (z 4,50% do 5,25% w skali roku), podwyższeniu uległa od 6 maja 2022 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Od 6 maja 2022 r. wzrosła również wysokość stopy lombardowej NBP (do 5,75% w skali roku), co spowodowało także automatyczne (z mocy prawa) podwyższenie (do 13,5%) stawki odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne (także ze skutkiem od 6 maja br). Od 6 maja nie zmieniła się natomiast wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych" - do ustalenia wysokości tych odsetek (za okres od 1 stycznia do dnia 30 czerwca) stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu 1 stycznia 2022 r.
Do tych niecodziennych można zaliczyć m.in. hurtowy zakup zagranicznych numerów kart płatniczych w dark necie, a następnie wykorzystanie ich w polskiej sieci. Wśród popularnych są metody na zwierzaka, na leczenie, a od niedawna także na Ukrainę. Rodzajów oszustw jest wiele, ale i tak co rusz powstają nowe. W jaki zatem sposób chroni się bezpieczeństwo milionów złotych, które darczyńcy wpłacają na zrzutki?
Czy tradycyjne rozumienie roli controllera w firmie ma jeszcze sens? Jaka przyszłość czeka controlling w obliczu wpływu trendów tj.: zwinne i elastyczne zarządzanie, sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny? Na te pytania odpowiada Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął portal infor.pl.
Prognozujemy, że NBP podniesie stopy do najwyższego poziomu +7,00 proc. (wobec +5,75 proc. poprzednio) - przekazało 9 maja 2022 r. biuro analiz Goldman Sachs. Kolejne podwyżki stóp procentowych są konieczne - ocenił tego samego dnia w radiu TOK FM członek Rady Polityki Pieniężnej Ludwik Kotecki. Jego zdaniem, obniżki stóp pod koniec 2023 r. są możliwe, choć będzie zależeć to od skali podwyżek w tym roku i kształtowania się inflacji.
Niesamowity entuzjazm na rynku niewymienialnych tokenów (NFT) doprowadził do ogromnego rozwoju tej branży w 2021 roku. Obroty na tym rynku sięgnęły 17,7 mld dol., a w I kwartale br. wartość obrotu NFT wyniosła blisko 7,9 mld dol. – wynika z danych Nonfungible.com. Technologia, która szturmem podbiła rynek sztuki, w tej chwili znajduje też coraz więcej zastosowań biznesowych m.in. wśród marek produkujących dobra luksusowe. Poszczególne państwa przymierzają się też do wprowadzenia regulacji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo handlu kryptoaktywami. – W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie – mówi Piotr Jaśkiewicz, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.
Rzeczywistość gospodarcza od początku marca 2020 roku związana z epidemią COVID-19 wymusiła wypracowanie szczególnych rozwiązań w wielu obszarach życia, w tym w podatkach. Wobec czego podjęto kroki prawne zapewniające podatnikom uchronienie ich przed negatywnymi konsekwencjami zaistniałej sytuacji. Wprowadzano szczególne rozwiązania, limity, uproszczenia lub złagodzenia konkretnych warunków, w tym preferencje związane z przeciwdziałaniem COVID-19. Szereg przepisów w PIT posługuje się sfomułowaniem „przeciwdziałanie COVID-19, które należy rozumieć jako wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych choroby wywołanej wirusem. Przepisy te nie będą jednak obowiązywać w nieskończoność. Wprawdzie stan epidemii, na razie nie został odwołany, to jednak wydaje się, że jest do tego coraz bliżej. Które przepisy temporalne ustawy o PIT przestaną istnieć wraz z końcem epidemii?
Rada Polityki Pieniężnej podniosła 5 maja 2022 r. ósmy raz z rzędu, licząc od października ub. roku, stopy procentowe NBP. Tym razem obyło się bez niespodzianki, co oznacza, że główna stopa w odpowiedzi na ponad 12-procentowy galop inflacyjny wzrosła o 75 pb. do poziomu 5,25 proc. Jak wskazują eksperci portalu RynekPierwotny.pl tym samym raty kredytów mieszkaniowych uległy w praktyce podwojeniu, licząc od października ub. roku, czyli punktu zwrotnego w polityce monetarnej NBP.
W dniu 4 maja 2022 r. opublikowany został projekt (z 19 kwietnia 2022 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie z 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego. Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, celem tego projektu jest uelastycznienie procedury dotyczącej organizacji egzaminów na doradcę podatkowego w sytuacjach kryzysowych, takich jak np. pandemia COVID-19. Do rozporządzenia wprowadzone mają być też przepisy, których zadaniem jest uregulowanie kwestii dostosowywania warunków przeprowadzania egzaminu do potrzeb kandydatów na doradców podatkowych, będących osobami niepełnosprawnymi. Dodatkowo wprowadzone będą zmiany w organizacji i przeprowadzaniu egzaminu oraz funkcjonowaniu Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego, będące efektem dotychczasowych doświadczeń, m.in. polegające elektronicznej formie zawiadomień o egzaminie.
Rada Polityki Pieniężnej podniosła 5 maja 2022 r. (ze skutkiem od 6 maja br.) wszystkie stopy procentowe o 0,75 pkt proc (75 punktów bazowych). Stopa referencyjna, główna stopa NBP, wzrosła z 4,50 proc. do 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Zbliżamy się do końca obecnego cyklu podwyżek stóp procentowych - twierdzi główny ekonomista PKO Banku Polskiego Piotr Bujak. W pozytywnym scenariuszu stopy procentowe zatrzymają się poniżej 7,5 proc., ale przy silnej koniunkturze i presji kosztowej konieczne będą podwyżki stóp do tego poziomu - powiedział PAP prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys.
Osoby samotnie wychowujące dzieci skarżyli się RPO, się że „Polski Ład” odebrał im w 2022 roku możliwość preferencyjnego opodatkowania – w zamian wprowadzono ulgę 1500 zł na dziecko. Rzecznik Praw Obywatelskich sprzeciwił się likwidacji możliwości wspólnego rozliczenia się podatkowego dla osób samotnie wychowujących dzieci. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w Sejmie znajduje się projekt nowelizacji, który realizuje postulaty przywrócenia preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci. Kwota wolna od podatku ma być realizowana dwukrotnie (60 tys. zł) - analogicznie jak przy wspólnym opodatkowaniu małżonków - w przypadku rodzica/opiekuna wychowującego samotnie przynajmniej jedno dziecko z niepełnosprawnością, a w pozostałych przypadkach nadal preferencyjnie przy uwzględnieniu 1,5 tej kwoty (45 tys. zł).
W I kwartale 2022 roku do rejestru CEIDG wpłynęło o prawie 42% więcej wniosków dot. zamknięcia jednoosobowych firm niż w analogicznym okresie ub.r. Do tego w tym samym czasie o ponad 46% wzrosła liczba próśb o zawieszenie działalności. Eksperci, choć nie są zaskoczeni tymi wynikami, uważają je za mocno niepokojące. Wyjaśniają również, że są one przede wszystkim skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu. Przedsiębiorcy nie udźwignęli nowych obciążeń fiskalnych, zwłaszcza w wyjątkowo trudnej rzeczywistości gospodarczej. Ponadto ci, którzy byli związani z rynkami wschodnimi, stracili możliwość prowadzenia biznesu po ataku Rosji na Ukrainę.
Od 28 lat praktykowane jest doliczanie podatku od towarów i usług do taksy notarialnej, stanowiącej wynagrodzenie za usługi notariuszy. Tymczasem uzasadnione są wątpliwości, czy jest to zgodne z prawem i nie narusza praw obywateli – podkreśla Rzecznik Praw Obywatelskich. Według resortu finansów VAT nie powinien być doliczany do wynagrodzenia notariuszy, a zmiana tej praktyki zależy od resortu sprawiedliwości. Dlatego Marcin Wiącek prosi o stanowisko ministra Zbigniewa Ziobrę. Pyta, czy do MS wpływały skargi w tej sprawie, a także czy resort dostrzega konieczność działań legislacyjnych.