REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Obrót gospodarczy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przymus zatrudniania na umowe o pracę przy wykonywaniu zamówień publicznych

W praktyce obserwuje się często, że zamawiający wprowadza do SIWZ wymóg tego by pracownicy zaangażowani w realizację zamówienia byli zatrudnieni na umowie o pracę. Tego typu zapisy są niezgodne z prawem.

Leasing konsumencki od podszewki

Leasing kojarzy się z formą finansowania zakupu pojazdów lub maszyn na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zmiany w prawie z 2011 roku na podstawie tzw. I ustawy deregulacyjnej wprowadziły możliwość udzielania leasingu także osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej. Czy jest to oferta równie atrakcyjna jak w przypadku firm? Czy leasing konsumencki może konkurować z kredytem?

Przedsiębiorczość kobiet

Uważam, że kobiety są predestynowane do odnoszenia sukcesu, ponieważ są wielowątkowe. Natura je tak wyposażyła, że jako matki potrafią dbać o swoje dzieci, dom, rodzinę, męża i równocześnie spełniać się zawodowo – tłumaczy Katarzyna Wierzbowska, współzałożycielka i prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.

Efektywna sprzedaż przez sklep internetowy - analityka internetowa

Dla przedsiębiorców prowadzących sklep internetowy kluczem do efektywnej sprzedaży jest znajomość klienta, jego potrzeb, oczekiwań i możliwości. W tym celu niezbędna jest analiza internetowa, która pozwala zdobyć tę wiedzę, a w efekcie – podejmować trafne decyzje biznesowe nastawione na wzrost wyników finansowych.

REKLAMA

Zwołanie zgromadzenia wspólników przez podmiot nieuprawniony

W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z treścią art. 235 § 1 kodeksu spółek handlowych (dalej "KSH"), to zarząd spółki jest organem uprawnionym do zwoływania zarówno zwyczajnych, jak i nadzwyczajnych zgromadzeń wspólników. Inne podmioty wymienione w kodeksie mają w tym zakresie funkcję w pewnym sensie pomocniczą.

Czy można w umowie wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialność deliktową?

Kwestie związane z odpowiedzialnością to jedne z kluczowych dla stron postanowień umownych. Zasada swobody umów, wyrażona w art. 3531 k.c., daje stronom możliwość ułożenia stosunku prawnego zgodnie z ich interesem i wolą. Uznanie stron nie jest oczywiście nieograniczone. Treść lub cel stosunku prawnego nie mogą pozostawać w sprzeczności z jego właściwością (naturą), zasadami współżycia społecznego oraz ustawą (por. art. 3531 k.c. i art. 58 k.c.). Istotne znaczenie mają w tym ostatnim przypadku zwłaszcza przepisy o charakterze wiążącym, których umowna modyfikacja jest niedopuszczalna w ogóle lub ograniczona.

Jak sfinansować start-up?

Z rejestru REGON wynika, że pod koniec czerwca mieliśmy w Polsce blisko 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Coraz więcej przedsiębiorców ma pomysł na biznes. Eksperci ostrzegają jednak, że na pomyśle często się kończy. Statystyki też są nieubłagane – tylko co trzecia firma dożywa swoich piątych urodzin. Gdzie jest pułapka? Zazwyczaj w braku płynności finansowej. Z jednej strony napotykamy trudności w pozyskiwaniu kapitału, z drugiej strony nie panujemy nad wydatkami. To największy błąd start-upów przekonuje Adam Głos, Prezes Tax Care, z którym rozmawiamy o sposobach finansowania biznesu.

Nomenklatura scalona 2015

31 października 2014 r zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej zawierające nową wersję nomenklatury scalonej ("CN"), która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA

Pierwszy kwartał rosyjskiego embarga i jego skutki

Minął pierwszy kwartał rosyjskiego embarga, w ciągu którego Rosja zablokowała import produktów spożywczych z krajów Unii Europejskiej. Zakazem objęto nie tylko jabłka i gruszki, lecz także owoce pestkowe, wszystkie odmiany kapusty, wieprzowinę, wołowinę, podroby wołowe, skrawki, drób, ryby, warzywa, sery, mleko. W tym czasie w Polsce ruszyły dwie kampanie społeczne: „Made in Poland” oraz „Jem bo polskie”, których celem jest wypromowanie krajowych produktów wśród polskich konsumentów i na azjatyckich rynkach. Rząd obiecał 3,5 mld zł wsparcia dla polskich przedsiębiorców, UE zaś 125 mln euro. Według prognoz straty producentów owoców i warzyw wyniosą niemal 500 milionów euro, a na początku 2015 roku dynamika eksportu do Rosji spadnie z 15 procent do jedynie 2-3 procent. Tak w kilku zdaniach można streścić pierwszy kwartał rosyjskiego embarga i jego skutki. Poniżej prezentujemy szczegółowe kalendarium tego krytycznego pierwszego kwartału i opinie przedstawicieli różnych obszarów biznesu.

Samorząd nie wspiera małych i średnich firm

Przedsiębiorcy mikro, mali i średni (MMŚP) nie dostrzegają działań władz samorządowych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) wspierających rozwój przedsiębiorczości i MMŚP. Czują się też traktowani przez władze samorządowe gmin na terenie których działają jak osoby podejrzane, bez żadnych ku temu powodów. To wnioski z 12. już edycji badań Konfederacji Lewiatan „Monitoring kondycji sektora MMŚP'2014" przeprowadzonych przez CBOS w okresie 6 maja-18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 przedsiębiorstw.

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS

Od 1 grudnia 2014 r. wchodzą w życie istotne zmiany w zakresie rejestrowania spółek w KRS, a także w urzędach skarbowych i ZUS.

Horyzont 2020 – szybka ścieżka do innowacji

Przedsiębiorcy będą mieli możliwość pozyskania wsparcia w wysokości do 70% kosztów kwalifikowanych w konkursach Szybka Ścieżka do Innowacji w ramach programu Horyzont 2020. Program ten zakłada przeznaczenie 200 mln euro na wsparcie działań demonstracyjnych i komercjalizacji innowacyjnych projektów.

Horyzont 2020 – wsparcie dla małych i średnich firm

Program Horyzont 2020 oferuje szeroki wachlarz możliwości wsparcia dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Ze względu na znaczenie MŚP w strukturze gospodarki europejskiej program kładzie szczególny nacisk na wsparcie udziału tych podmiotów w projektach badawczych oraz pobudzenie ich innowacyjności i potencjału do komercjalizacji produktów i usług.

Ile kosztuje własna firma - koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej

Rejestracja działalności nie jest już tak kosztowna, jak kiedyś. Przez ostatnie lata sukcesywnie zmieniano przepisy i tworzono ułatwienia w zakładaniu własnej firmy.

Szacowanie wartości zamówienia i sposób jego udokumentowania

Oszacowanie wartości przyszłego zamówienia ma wpływ przede wszystkim na ustalenie, czy należy stosować reżim wynikający z przepisów Prawa zamówień publicznych, czy też zamówienia możemy udzielić bez przeprowadzania postępowania.

Ile czasu polskie firmy poświęcają na opłacanie podatków?

Opłacanie podatków i składek ZUS-owskich zajmuje polskim firmom blisko 2 miesiące rocznie – tak wynika z raportu „Doing Business 2015”, opracowanego przez Bank Światowy.

Zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z przepisami polskiego prawa zamówień publicznych, ewentualna zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego nie zależy tylko i wyłącznie od woli stron ale jest obwarowana określonymi w ustawie wymogami.

Czy przechowawca może korzystać z rzeczy przechowywanej

Zgodnie z art. 835 Kodeksu cywilnego Przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie niepogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie. Istota przechowania wyraża się więc wyłącznie w pieczy przechowawcy nad powierzoną mu w tym celu rzeczą. Zasadniczo więc nie polega na używaniu tej rzeczy przez niego. Przepis art. 839 Kodeksu cywilnego statuuje więc zakaz używania przez przechowawcę przechowywanej rzeczy.

Zastaw rejestrowy – umowa i wpis do rejestru

Zastaw rejestrowy powstaje wyłącznie w drodze umowy i wpisu zastawu do sądowego rejestru zastawów. Wpis ten ma charakter konstytutywny. Do ustanowienia zastawu rejestrowego nie jest konieczne wydanie rzeczy zastawnikowi. To, w czyim posiadaniu będzie pozostawiony przedmiot zastawu rejestrowego, powinna wyraźnie regulować umowa zastawnicza.

Oszczędzanie się opłaca – ale jak to robić skutecznie

Wiele osób wciąż snuje plany na przyszłość lub żyje marzeniami o ciekawszym życiu, zastanawiając się przy tym, skąd wziąć na to pieniądze. Mało kto uświadamia sobie jednak, że najprostszym sposobem na rozpoczęcie nowego rozdziału w swoim życiu jest po prostu oszczędzanie. Warto, zwłaszcza w przededniu Światowego Dnia Oszczędzania (31 października), wskazać konkretne pomysły na oszczędzanie.

W biznesie liczy się kreatywność

Skup pierścionków zaręczynowych, sprzedaż alibi, wynajmowanie kaczek i kur czy sprzedawanie okularów przeciwsłonecznych dla psów. Za granicą powstaje coraz to więcej ciekawych biznesów. Polacy również nie pozostają z kreatywnością w tyle.

Komu potrzebny jest marketing miejsc?

Czy eksperci od wizerunku i marketingu właściwie interpretują potrzeby komunikacyjne oraz promocyjne miast i regionów? Czy rezultaty prowadzonych kampanii są zawsze zgodne z założeniami ich twórców? Jakie korzyści z takiej promocji może czerpać przeciętny mieszkaniec? Okazją do dyskusji na te tematy będzie IV Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Listopad z bezpłatnymi warsztatami dla przedsiębiorców "Przedsiębiorcą Być!"

Warsztaty „Przedsiębiorcą Być!” organizowane przez Fundację Twoja Inicjatywa! to wydarzenie, które promuje przedsiębiorczość oraz dostarcza praktycznej wiedzy na temat zakładania, prowadzenia i rozwoju własnej firmy. Najbliższe spotkanie odbędzie się 17 listopada w Piasecznie (woj. mazowieckie), kolejne - 21 listopada w Katowicach (woj. śląskie). A wszystko to w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego

W większości przypadków brak wykonania zobowiązania wynika ze zwłoki dłużnika. Zdarzyć się jednak może, że to po stronie wierzyciela leżą przyczyny uniemożliwiające dłużnikowi wywiązanie się z umowy. Co w takiej sytuacji robić?

Podpis elektroniczny w UE - rozporządzenie eIDAS

Nowe przepisy, które ustanawiają wspólne unijne ramy prawne dla podpisów elektronicznych i innych elektronicznych usług zaufania były głównym tematem konferencji zorganizowanej przez Instytut Maszyn Matematycznych pn. CommonSign 2014. W inauguracji wydarzenia, która odbyła się 22 października 2014 r. w Warszawie udział wziął podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Arkadiusz Bąk.

E-faktury w małych i średnich przedsiębiorstwach

Jak wynika z badań, zdecydowana większość polskich małych i średnich przedsiębiorstw wystawia jedynie papierowe faktury. Przedsiębiorcy z sektora MŚP nisko też oceniają swoją wiedzę na temat obiegu dokumentów elektronicznych, dostrzegają jednocześnie korzyści finansowe płynące z ewentualnego przejścia „z papieru” na pliki elektroniczne (w tym e-faktury).

Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe.

Zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej

Polski system prawa przyznaje osobom bliskim zmarłego szereg uprawnień mających na celu zrekompensowanie tym osobom oczywistych negatywnych konsekwencji faktu śmierci bliskiej osoby.

Renta alimentacyjna przyznawana po śmierci bliskiej osoby

Tak zwana renta alimentacyjna to renta przyznawana po śmierci osoby bliskiej. W artykule omówiono pojęcie i charakter prawny renty oraz jej podstawy prawne, krąg osób zobowiązanych i uprawnionych do tego świadczenia, przesłanki jej zasądzenia oraz wysokości, a także praktyczne zagadnienia, takie jak charakterystyka dowodów w procesie o zasądzenie renty alimentacyjnej.

Sprzedawaj w języku swoich klientów

Po angielsku mówi praktycznie cały świat – to oczywiste. Oczywiste jest również, że pomimo znajomości języków obcych, żaden nigdy nie będzie nam tak bliski jak ojczysty. Warto o tym pamiętać przy planowaniu i realizacji wszelkiego rodzaju działań handlowych, zarówno online jak i offline – to jak się okazuje, już nie jest takie oczywiste.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Obecnie nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu, usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych, rozliczeń z kontrahentami.

Jak skutecznie rozwiązać umowę najmu

Ogólnie obowiązująca zasada zakłada, że każda umowa najmu może być rozwiązany na podstawie zgodnego porozumienia stron. Istnieją jednak jeszcze inne możliwości rozwiązania umowy najmu.

Jak polskie firmy radzą sobie z budżetowaniem?

Budżetowanie i controlling to instrumenty, które pozwalają sprawnie zarządzać przedsiębiorstwem, mają wpływ na ograniczanie ryzyka, a także podejmowanie szybkich i ekonomicznych decyzji. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie tymi mechanizmami serwis Decyzje-IT przeprowadził Badanie rynku w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierających controlling w przedsiębiorstwach w Polsce. Patronat medialny nad Badaniem objął portal Infor.pl

Dopłaty formą zasilenia majątku spółki

Jednym ze sposobów pozyskiwania środków finansowania przez spółkę są dopłaty, traktowane jako wewnętrzne źródło dofinansowania. Jakie zasady obwiązują przy wnoszeniu dopłat?

Zajęcie rachunku bankowego przez organ egzekucyjny

Procedura zajęcia rachunków bankowych podczas egzekucji administracyjnej jak i sądowej, przebiega tak, że banki dokonują blokady na wszystkich rachunkach bankowych dłużnika do wysokości egzekwowanej kwoty, nawet jeżeli na jednym rachunku znajdują się wystarczające środki na pokrycie długu.

Rejestracja firmy w CEIDG przez internet

Zgodnie z intencjami, jakie towarzyszyły powstaniu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ma on komunikować się z przedsiębiorcami niemal wyłącznie za pośrednictwem internetu. Rejestrowanie się przedsiębiorcy w CEIDG on-line wymaga jednak posiadania podpisu elektronicznego.

Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

Prowadzenie interesów z chińskimi firmami za pośrednictwem Internetu może wydawać się wielką szansą. W normalnym wypadku e-biznes jest bezpieczny, opłacalny i łatwy: możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Po więc trudzić się, gdy zamawiamy proste, masowo produkowane towary? Oczywiście istnieje pewne ryzyko, ale ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli nasz potencjalny kontrahent posiada certyfikat „Golden Supplier”, to co może pójść nie tak? Cóż, wiele rzeczy: to nie takie proste, jak zakup książki na Amazon.com.

Rejestracja firmy przez internet

Rejestracja działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej on-line byłaby popularną formą zakładania firmy, gdyby nie konieczność posiadania podpisu elektronicznego. Jak informuje Ministerstwo Gospodarki, od chwili uruchomienia rejestru na początku lipca 2011 r. do połowy 2014 r. z możliwości zarejestrowania się przez internet skorzystało tylko 3% przedsiębiorców.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów.

Spółka jawna – rejestracja, podmiotowość, prawa i obowiązki wspólników, likwidacja

Podstawowym typem spółki handlowej jest spółka jawna. Ma ona osobowy charakter, co oznacza, że istotne znaczenie mają przede wszystkim wspólnicy, a nie zgromadzony kapitał.

Prezesi – wolontariusze nagrodzeni przez Prezydenta RP

Za wieloletnią działalność filantropijną oraz współudział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego Prezydent RP Bronisław Komorowski odznaczył Krzyżami Zasługi dziewięciu Prezesów polskich firm zrzeszonych w Koalicji „Prezesi-wolontariusze 2011”.

Nowe technologie fundamentem współczesnego biznesu

Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl

Działalność gospodarcza w formie jednoosobowej spółki z o.o.

Z powodu pokrywania się w pewnej części trybu zakładania jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z przewidzianym przy zakładaniu tego rodzaju spółki przez większą ilość wspólników, jest on bardziej skomplikowany od przewidzianego w przypadku powstawania przedsiębiorcy indywidualnego. Ponadto wiąże się z większymi kosztami. Finalnie jednak może niejednokrotnie okazać się dla przedsiębiorcy zdecydowanie bardziej opłacalnym.

Znajomość zasad savoir vivre przez przedsiębiorców

Prowadzenie biznesu wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia lub konkretnych uprawnień, ale niejednokrotnie również znajomości zasad savoir vivre. Dlatego coraz częściej przedsiębiorcy uczęszczają na zajęcia, na których uczą się etykiety obowiązującej w biznesie.

Wykorzystywanie papieru do celów marketingowych

Jakie jest zużycie papieru do celów marketingowych w polskich firmach? Przedstawiamy wyniki badań w tym zakresie, w których wzięło udział ponad 50 organizacji, które odpowiedziały na pytania związane z drukiem, jego zarządzaniem i gadżetami reklamowymi.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Media relations. 10 przykazań i więcej…

Relacje z mediami wydają się skutecznym i prostym sposobem na zwrócenie uwagi otoczenia oraz budowanie wizerunku firmy. To prawda, ale tylko wtedy, gdy znamy i stosujemy zasady, którymi kierują się dziennikarze. Chociaż media ewoluują w ekspresowym tempie, to pewne standardy działania pozostają niezmienne. Jakie reguły rządzą światem mass mediów? Które praktyki stosować w relacjach z dziennikarzami, a czego należy się wystrzegać? Jak sprawić, aby dialog był satysfakcjonujący dla obu stron? O tym będzie mowa podczas kolejnej edycji Kongresu Profesjonalistów Public Relations, która odbędzie się w dniach 23-24 kwietnia 2015 roku w Rzeszowie - patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl. Już teraz prezentujemy krótki przewodnik dla wszystkich piarowców.

REKLAMA