REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, CIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zrezygnować z ZFŚS w małej firmie

Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jeśli u pracodawcy zatrudniającego na 1 stycznia 2017 r. mniej niż 50 pracowników pracownicy ci są objęci regulaminem wynagradzania, powinien on zawierać postanowienia o nietworzeniu funduszu oraz o niewypłacaniu świadczenia urlopowego.

Konstytucja Biznesu - rewolucyjne zmiany w działalności gospodarczej

Zdaniem niektórych ekspertów uchwalenie Konstytucji Biznesu będzie stanowić przełom dla polskich firm. Ma zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki. Dzięki nowym przepisom prowadzenie firmy będzie łatwiejsze i tańsze. Przedsiębiorcy mają bardziej ufać prawodawcy i liczyć na współpracę administracji publicznej.

Ryzyka podatkowe - wyzwaniem dla zarządów firm

Coraz większym problemem firm staje się zapewnienie zgodności z prawem podatkowym oraz z inicjatywami OECD, Unii Europejskiej czy poszczególnych państw, szczególnie w zakresie transferu zysków. Najważniejszym wyzwaniem dla zarządów jest obecnie projekt BEPS, czyli erozja podstawy opodatkowania i przerzucanie zysków. Takie m.in. wnioski płyną z analizy EY „Agenda zarządów 2017. Priorytety zarządów i komitetów audytu w Europie”.

„Prerabat” nie stanowi przychodu

Kwota udzielonego „prerabatu” nie będzie stanowiła przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik rozlicza „prerabat”, ujmując w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzględniającej kwotę udzielonego „prerabatu”.

REKLAMA

Firma w Szwajcarii - przyjazne prawo i niskie podatki

Wszechwładza urzędników, wysokie podatki, coraz to nowe pomysły władz przybierające postać reform prawa podatkowego, restrykcyjne kary za nieznaczne nawet pomyłki w rozliczeniach z fiskusem sprawiają, że duża liczba naszych rodaków zastanawia się, jak zmienić rezydencję podatkową, a jeśli już, to na jaką? Gdzie można liczyć na jak najbardziej przyjazne dla przedsiębiorcy prawo? Tradycyjnym niemal kierunkiem emigracji biznesowej jest Wielka Brytania, niemniej ma ona groźnego konkurenta w postaci Szwajcarii, która pod pewnymi względami, może nawet przewyższyć Zjednoczone Królestwo.

Przedsiębiorca utraci nielegalnie uzyskany majątek

Sejmowa podkomisja nadzwyczajna powołana przez Komisję Sprawiedliwości i Spraw Człowieka przyjęła nowelizację ustawy kodeks karny oraz szeregu innych ustaw, których celem jest m.in. wprowadzenie do polskiego prawa karnego materialnego, procesowego i wykonawczego zmian służących pozbawianiu sprawców przestępstw korzyści osiągniętych z popełnienia czynów zabronionych.

Ulga badawczo-rozwojowa - wydatki na umowy cywilnoprawne

Wydatki związane z zawartymi umowami cywilnoprawnymi (zlecenia lub umowami o dzieło) z osobami fizycznymi, w tym również dotyczącymi wykonania ekspertyz, nabycia wyników badań naukowych, nie mogą być zaliczone do „kosztów kwalifikowanych” w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Tym samym nie wejdą one do kalkulacji podstawy ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Objaśnienia prawne, czyli ułatwienia dla przedsiębiorców

W celu ułatwienia życia przedsiębiorcom, organy administracji w przypadku skomplikowanych przepisów będą wydawać napisane przystępnym językiem „objaśnienia prawne”. Zastosowanie się do objaśnień będzie chroniło przedsiębiorcę przed sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami.

REKLAMA

Centralna Baza Rachunków

Polskie państwo podjęło kolejne kroki w walce z przestępczością, a ściśle mówiąc, tworzy instytucję (Centralną Bazę Rachunków), która dzięki swoim uprawnieniom będzie w stanie śledzić przepływ majątku przestępców, umożliwiając ich lokalizację oraz identyfikację nielegalnych procedur, jakie przeprowadzali. W sumie słusznie, jednak jest jeden poważny problem: przyglądając się bliżej uprawnieniom, jakie władze nadały nowemu „tworowi”, dochodzimy do wniosku, że w oczach państwa przestępcą jest każdy obywatel.

Ulga na start

Przygotowany przez resort rozwoju projekt ustawy Prawo przedsiębiorców zakłada wprowadzenie tzw. "ulgi na start". Jest to rozwiązanie, która polega na zwolnieniu początkujących przedsiębiorców (lub podejmujących działalność gospodarczą ponownie po upływie dłuższego okresu czasu) z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze sześć miesięcy prowadzenia działalności.

Koszty uzyskania przychodu przy zbyciu amortyzowanych składników majątku

Spółka powinna w pierwszej kolejności ustalić wartość początkową środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, otrzymanych aportami w postaci przedsiębiorstw, a następnie wartość początkową pomniejszoną o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych i uzyskaną po porównaniu różnicę - na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o CIT - zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Płatności gotówkowe i bezgotówkowe – definicja transakcji i jednorazowej wartości transakcji

Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów przez transakcję należy rozumieć czynność prawną (umowę) zawieraną w związku z prowadzoną przez strony działalnością gospodarczą, w wykonaniu której dokonywana jest co najmniej jedna płatność. Natomiast jednorazowa wartość transakcji oznacza ogólną wartość wierzytelności lub zobowiązań, określoną w umowie zawartej między przedsiębiorcami. Przymiot jednorazowości nie odnosi się do liczby płatności, lecz odzwierciedla wymóg powiązania poszczególnych świadczeń w ramach jednego stosunku umownego.

Krajowa Administracja Skarbowa - nowe zasady kontroli i postępowań podatkowych

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.

Termin korekty kosztów podatkowych - błędy rachunkowe i inne powody

W związku z dokonaniem korekty wysokości należnych składek na ubezpieczenie i powstaniem nadpłaty tych składek, jak również w odniesieniu do podatku od nieruchomości, spółka jest uprawniona do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w podatku CIT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała zwrot powstałej nadpłaty na rachunek bankowy lub kwota nadpłaty została zarachowana na przyszłe zobowiązania (tzw. korekta „na bieżąco”).

Firma w Czechach – rejestracja i podatki

Zamieszanie wywołane gwałtownymi i radykalnymi reformami prawa gospodarczego, jakie przeprowadzają przez kilkanaście ostatnich miesięcy polskie władze, brak poczucia stabilizacji oraz ciągłe zagrożenie licznymi kontrolami i surowymi karami za błahe nawet błędy, sprawiają, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej zastanawiają się, jak zmienić rezydencję podatkową na bardziej przyjazną. A wybór jest całkiem spory; do tego nawet nie trzeba szukać daleko. Zaraz obok bowiem są Czechy.

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 2

W poprzedniej części omawialiśmy wyrok NSA z 16 lutego 2016 r. (sygn. II FSK 421/14). Zgodnie z tezą w nim zawartą, nieściągalne wierzytelności mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (KUP) w kwocie brutto. Wydawało się, że linia orzecznicza NSA uległa zmianie na korzyść podatników. Dotychczasowe orzeczenia mówiły bowiem o tym, że nieściągalne wierzytelności mogą być zarachowane w KUP jedynie w kwocie netto, a zatem bez podatku VAT.

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 1

Jeżeli kontrahent nie dokona zapłaty za wykonanie umowy, podatnikowi przysługuje prawo wpisania w koszty uzyskania przychodów wartości wierzytelności wynikającej z tej umowy. Pojawiają się jednak wątpliwości, w jakiej kwocie należy taką nieściągalną wierzytelność ująć w kosztach - brutto czy netto?

Jak przygotować firmę do nowych obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych?

Rok 2017 to czas, jaki mają polskie przedsiębiorstwa na dostosowanie się do nowych rozporządzeń unijnych w zakresie ochrony danych osobowych, znanych pod skrótem GDPR (General Data Protection Regulation). Jeśli firmy nie przygotują się do nowych obowiązków, grożą im kary w wysokości do 20 milionów euro lub 4 proc. rocznego obrotu.

Nowy obowiązek dla dużych firm - audyt energetyczny

Zgodnie z nowymi przepisami duże firmy muszą do końca września przeprowadzić audyt energetyczny. Wbrew pozorom nie zostało dużo czasu – przestrzegają eksperci, gdyż przy średniej komplikacji taki audyt może trwać ok. 3–4 miesięcy. Za niedopełnienie tego obowiązku firmom grożą kary w wysokości nawet 5 proc. rocznych obrotów. Przeprowadzenie audytu nie tylko musi być kolejnym obowiązkiem, lecz także może być dużą korzyścią.

Restrukturyzacja ma pierwszeństwo przed upadłością

Od ponad roku obowiązują nowe przepisy ustawy Prawo restrukturyzacyjne, które wprowadziły politykę nowej szansy dla firm z kłopotami finansowymi poprzez wdrożenie do systemu prawa katalogu procedur naprawczo-oddłużeniowych. Nowe regulacje ustanowiły zasadę pierwszeństwa restrukturyzacji przedsiębiorstwa przed jego likwidacją.

Sytuacja pracowników po śmierci przedsiębiorcy – zmiany od 2018 r.

Założenia ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej, które zostały przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, przewidują zmiany dla pracowników w przypadku śmierci przedsiębiorcy. Zgodnie z propozycją po śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną umowy o pracę nie wygasną, a wszystkie uprawnienia i obowiązki pracodawcy będą wykonywane przez prokurenta mortis causa, czyli prokurenta na wypadek śmierci. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Koszty 2017 - zapłatę gotówką można cofnąć, zrobić przelew i mieć koszty

Przedsiębiorca, który zapłaci gotówką ponad 15 tys. zł, a potem skoryguje swój błąd i ureguluje zobowiązanie przelewem lub w drodze kompensaty, będzie mógł ponownie zwiększyć koszty podatkowe. Potwierdził to dyrektor bydgoskiej izby skarbowej.

Jednorazowa amortyzacja w PIT i CIT do 100 tys. zł rocznie od 2017 roku

Minister Rozwoju i Finansów przygotował i rozpoczął konsultacje projektu nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych (PIT i CIT) przewidujący możliwość corocznego jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (jednorazowy odpis amortyzacyjny) wydatków na nabycie środków trwałych do wysokości 100 tys. złotych, przy minimalnej wartości nakładów 10 tys. złotych. Projekt zakłada, że nowe przepisy mają mieć zastosowanie do środków trwałych nabytych od dnia 1 stycznia 2017 r., jak i dokonanych od tego dnia wpłat na poczet nabycia środków trwałych. Ta "ulga" inwestycyjna nie będzie jednak dotyczyć nieruchomości (tj. budynków i budowli) oraz środków transportu.

Przesyłanie JPK wymaga zmian w kontroli wewnętrznej firmy

Weryfikacja przesyłanym przez firmy jednolitych plików kontrolnych (JPK) w zakresie ewidencji VAT pozwoli Ministerstwu Finansów na szybkie zidentyfikowanie podatników, którzy odliczyli VAT z faktur wystawionych przez niezarejestrowanych podatników VAT. - Kontrola wewnętrzna jest narzędziem, które można wykorzystać do wyeliminowania takich sytuacji zanim o nich poinformuje przedsiębiorcę urząd skarbowy - zauważa Renata Art-Franke, menedżer w Grant Thornton.

Świadczenia pracodawcy dla dzieci pracowników a koszty uzyskania przychodów

Spółka w ramach organizacji imprezy Mikołajkowej dla dzieci pracowników sfinansowała ze środków obrotowych zakup biletów do kina. Wobec powyższego powzięła wątpliwość co do możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki na imprezę integracyjną z udziałem podwykonawców a koszty uzyskania przychodów

Imprezy integracyjne mają na celu integracje całego zespołu, na który składają się niejednokrotnie nie tylko pracownicy danego podatnika (np. spółki) ale także np. jego podwykonawcy, czy kontrahenci. Imprezy integracyjne wpływają na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu, motywacji ludzi do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec pracodawcy.

Firmanctwo jako przestępstwo skarbowe

Termin „firmanctwo” wywodzi się od słowa „firmant”, czyli osoby firmującej działalność gospodarczą, którą w rzeczywistości prowadzi inna osoba. Konsekwencje realizacji tego rodzaju działalności, czyli posługiwania się cudzym nazwiskiem bądź nazwą, mogą okazać się poważne, ponieważ jest to przestępstwo skarbowe.

Rozliczanie kosztów podróży służbowych przez zwrot wydatków

Zasady rozliczania kosztów podróży służbowych przez zwrot wydatków w podatkach dochodowych (CIT, PIT) i w zakresie ubezpieczeń społecznych wyjaśnia Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy.

Jak uniknąć akcyzy od węgla

Od początku 2017 r. więcej przedsiębiorstw płaci podatek od wyrobów węglowych użytych do celów opałowych. Część nawet nie wie, że od akcyzy może uciec, i to w pełni legalnie.

Optymalizacja podatkowa w stylu luksemburskim

W listopadzie 2014 roku Unią Europejską wstrząsnęła afera znana dzisiaj jako LuxLeaks. Okazało się, że władze Luksemburga podpisały przeszło 300 indywidualnych, tajnych umów z międzynarodowymi korporacjami, oferując im wyjątkowo korzystne warunki podatkowe, obniżając ich stawki niejednokrotnie do poziomu mniejszego niż 1%. Ale, pomimo kontrowersji wynikających z faktu, że przez politykę Luksemburga tracą budżety innych państw (z których korporacje „uciekają” do Luksemburga), okazało się, że jest to w świetle prawa luksemburskiego całkowicie legalne! To po prostu optymalizacja podatkowa.

Wyższe składki ZUS przedsiębiorcy w 2017 r.

Prowadzący działalność gospodarczą zapłacą w 2017 roku w sumie o ponad 612 zł więcej składek ZUS - to efekt wzrostu miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Łączne obciążenie z tytułu miesięcznych składek, jakie przedsiębiorca musi zapłacić za siebie, rośnie o 51 zł, czyli o 5% względem 2016 r.

Odpłatne zbycie niepodlegających amortyzacji środków trwałych a koszty uzyskania przychodu

W sytuacji, gdy przedmiotem wkładu do spółki będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, spółka powinna określić wartość początkową nabytych, nieamortyzowanych składników majątkowych, w wysokości wartości początkowej, określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych u zbywcy. Kosztem uzyskania przychodów ze zbycia nieamortyzowanych składników majątkowych będzie wartość początkowa, określona w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zbywcy.

Okres przechowywania faktur dokumentujących poniesienie kosztu uzyskania przychodu

Na podatniku, który dokonuje zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, ciąży obowiązek udowodnienia, iż wydatek ten został faktycznie poniesiony, a także że jest celowy i racjonalny z punktu widzenia prowadzonego obszaru działalności. W związku z powyższym, konieczne jest prawidłowe oraz rzetelne gromadzenie dowodów dokumentujących poniesienie kosztu. Z uwagi na regulacje wynikające z przepisów Ordynacji podatkowej, dowody dokumentujące poniesienie kosztu mającego wpływ na wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu powinny być przechowywane przez okres 5 lat (który liczony jest od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności).

Zakładanie firmy przez telefon od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 roku można założyć własną firmę (działalność gospodarczą) przez telefon (pod numerem 801 055 088) z pomocą konsultanta.

Płatności gotówką powyżej 15 tys. zł nie można zaliczyć w koszty

W wyniku nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która zaczęła obowiązywać z początkiem stycznia br., przedsiębiorcy płacący gotówką mogą stracić prawo do zaliczenia zakupu w koszty uzyskania przychodu, a także prawo do amortyzacji. Wystarczy, że przekroczą limit 15 tys. zł płatności gotówkowej.

Nowa ulga inwestycyjna w PIT i CIT dla firm

Ministerstwo Rozwoju przygotowało nową ulgę inwestycyjną dla przedsiębiorców (podatników PIT i CIT). Ma ona polegać na tym, że do kosztów uzyskania przychodów będzie można zaliczyć wydatki na zakup maszyn i urządzeń o wartości od 10 do 100 tys. zł. Taką informację przekazała PAP wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym

Począwszy od 1 stycznia 2017 małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do grupy podmiotów zobowiązanych do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) w formie struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ponadto Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało aktualizację struktury JPK_VAT także dla dużych przedsiębiorstw, która również zaczyna obowiązywać od stycznia 2017 roku.

Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm

Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. Jednocześnie większość z nich nie czuje się w pełni bezpiecznie wprowadzając zmiany prawno-podatkowe w swoich przedsiębiorstwach.

Większe ulgi podatkowe dla innowacyjnych firm

Na przełomie roku weszły w życie przepisy tzw. małej ustawy o innowacyjności. Wprowadziła ona szereg ulg podatkowych i ułatwień dla przedsiębiorców, którzy inwestują w badania i rozwój. Nowe przepisy upraszczają też procedurę komercjalizacji wynalazków na uczelniach, a w długiej perspektywie mają przyczynić się do lepszej współpracy środowiska naukowego z biznesem. Równolegle w resorcie w tym roku będą prowadzone prace nad kolejną, docelową ustawą o innowacyjności.

W 2017 r. łatwiej prowadzić biznes

1 stycznia 2017 r. weszły w życie pierwsze uproszczenia z pakietu 100 zmian dla firm. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców wprowadza ponad 30 ułatwień dla biznesu.

Zmiany w prawie gospodarczym od 2017 roku

Od 2017 roku wchodzi w życie wiele nowych przepisów prawa gospodarczego mających wpływ na funkcjonowanie firm. Chodzi m.in. o likwidację resortu skarbu, wprowadzenie klauzuli pewności prawa, możliwy stanie się zakaz obrotu materiałem genetycznie modyfikowanym. nastąpi podwyższenie cen energii elektrycznej, zliberalizowany będzie rynku gazu, wchodzą w życie ważne zmiany w podatkach VAT, PIT i CIT, zniesiony został obowiązek uzyskiwania pozwoleń na wycinkę drzew na działce.

Jak ustalić status przedsiębiorcy na potrzeby obowiązku JPK_VAT

Mali i średni przedsiębiorcy mają obowiązek składać pliki JPK_VAT począwszy od rozliczenia za miesiąc styczeń 2017 r. Natomiast mikroprzedsiębiorcy - od rozliczenia za styczeń 2018 r. Ministerstwo Finansów wyjaśniło wątpliwości związane z ustaleniem statusu przedsiębiorcy na potrzeby obowiązku JPK.

Czy można odliczyć od podstawy opodatkowania stratę z działalności statutowej

Podatnik, który korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowy od osób prawnych dla dochodów z działalności statutowej, nie może dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania straty osiągniętej z tej działalności. Strata z tytułu działalności statutowej nie jest bowiem stratą dla celów podatkowych.

Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych

Zastosowanie nowoczesnych technologii i automatyzacja procesów z jednej strony oraz uszczelnianie systemu podatkowego z drugiej – to największe wyzwania strojące obecnie przed działami podatkowymi i księgowymi w firmach. Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na jakości usług księgowych oraz na maksymalnym bezpieczeństwie w przypadku kontroli.

Firmy nie chcą dopłacać do związków

Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, BCC i Związek Rzemiosła Polskiego zgodnie krytykują nowelizację ustawy o związkach zawodowych i zapowiadają złożenie skargi do Międzynarodowej Organizacji Pracy. – Zmiany zaproponowane przez ministerstwo z poprawkami naniesionymi na wniosek związków zawodowych idą za daleko – komentuje mecenas Monika Gładoch, doradca Prezydenta Pracodawców RP.

Jak rozliczyć paczki świąteczne sfinansowane z ZFŚS

Zakup paczek świątecznych z ZFŚS, które w ramach działalności socjalnej mają być przekazane pracownikom, nie podlega VAT. Pracodawca z jednej strony nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów (paczek świątecznych), a z drugiej strony spółka nie musi wykazywać podatku należnego od przekazania tych paczek świątecznych pracownikom. Oznacza to, że zakup i przekazanie przez spółkę paczek świątecznych pracownikom jest neutralne na gruncie VAT. A jak rozliczać zakup paczek świątecznych w podatku CIT i PIT?

Fundusze unijne na inwestycje w badania i rozwój

Do końca tego roku pozostało już niewiele czasu, mimo to wciąż jest to najlepszy czas na składanie wniosków o dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Dotacje można uzyskać między innymi na realizację projektów badawczo-rozwojowych, tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP.

Uproszczenia w podatkach dla mikrofirm i firm jednoosobowych w 2017 r.

W 2017 r. firmy jednoosobowe i mikrofirmy mogą liczyć na korzystne dla nich zmiany w podatkach. Jedna z propozycji (przewidziana w tzw. konstytucji dla biznesu) zakłada, że w przypadku osób, których przychody nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia, ich działalność nie będzie uznawana za działalność gospodarczą. Uproszczenia w podatkach obejmą również firmy, których przychody nie przekraczają 5 tys. zł.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

Limit transakcji gotówkowych w 2017 roku

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z kontrahentami w formie gotówkowej muszą wiedzieć, że od 1 stycznia 2017 roku limit transakcji, które można przeprowadzać bez korzystania z rachunku płatniczego (np. rachunku bankowego), zostanie zmniejszony z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. złotych. Przekroczenie tego limitu skutkuje brakiem możliwości zaliczenia takiego "gotówkowego" wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast nadal będzie możliwe regulowanie zobowiązań, także w kwocie przekraczającej 15 tys. zł w drodze kompensaty, nettingu lub stosowanie transakcji barterowych, albo innych niż płatność form regulowania zobowiązania, bez sankcji w postaci braku możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA