REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, VAT - podatek od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

W ostatnich latach obserwujemy logarytmiczny wzrost gromadzonych i przetwarzanych danych. Nawet w niewielkich przedsiębiorstwach sektora MSP ilość niezbędnych do właściwego zarządzania danych szybko rośnie. Czym, wobec tego kierować się przy wyborze narzędzi, które pomogą nam opanować coraz większe ilości danych, obrobić je i pomóc wyciągnąć właściwe wnioski pozwalające na podejmowanie racjonalnych decyzji? Jest wiele artykułów mówiących o konieczności budowania koncepcji merytorycznych odzwierciedlających model biznesowy organizacji …. Słusznie, ale spójrzmy na zagadnienie od strony praktycznej.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm. Zgodnie z nowymi przepisami małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Czy wywiad gospodarczy jest tym samym co szpiegostwo gospodarcze? Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego, jeżeli 85% informacji na temat konkurencji znajdzie w Google i innych otwartych źródłach? Czy pracownicy wywiadowni gospodarczych spędzają całe dnie w Excelu analizując dane, czy raczej w terenie podglądając przez lornetkę? Czym jest, tak naprawdę, wywiad gospodarczy?

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne - gdzie szukać pomocy prawnej?

W poprzednim artykule z cyklu dotyczącego ekspansji firmy na rynki zagraniczne omawialiśmy aspekty związane z podjęciem decyzji o rozpoczęciu eksportu. Analiza dotychczasowej działalności, pytanie o pozycję na rynku krajowym, określenie mocnych i słabych stron firmy oraz opracowana strategia w sytuacjach kryzysowych pomogą nam ocenić, czy jesteśmy w stanie wywalczyć mocną pozycję zagranicą. Jeśli przeprowadzona analiza dała pozytywne wyniki i podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu eksportu, następnym krokiem jest przygotowanie niezbędnych dokumentów. Do tego będzie potrzebna wiedza prawnicza oraz wsparcie instytucji, które pomogą przebrnąć nam przez pierwsze, najtrudniejsze miesiące działalności.

REKLAMA

Nowe usługi w ramach platformy ePUAP

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pod koniec czerwca uruchomi kolejne usługi w ramach platformy e-administracji ePUAP. Wśród nowych usług uruchamianych jako pierwsze mają znaleźć się te najbardziej przydatne dla firm i indywidualnych odbiorców. Kolejne e-usługi ułatwią m.in. założenie i prowadzenie działalności gospodarczej.

Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

Jak wyglądają relacje z mediami przedsiębiorstw prywatnych i jednostek samorządowych? Do czyich obowiązków należy przekazywanie informacji? Jak wiele osób pracuje na wizerunkowy sukces w mass mediach? O te i inne kwestie zapytano w badaniu „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych”.

Nowe wzory deklaracji SSE/A, SSE-R i SSE-R/A

Przedsiębiorcy prowadzący firmę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej dokonają rozliczenia podatku dochodowego na nowych deklaracjach. Każdy przedsiębiorca, który w takiej strefie rozpocznie działalność albo zakończy rok podatkowy po 20 maja br., rozliczy się z dochodów na nowych wzorach deklaracji SSE/A, SSE-R i SSE-R/A.

Nowe formy pomocy dla firm zagrożonych niewypłacalnością od 1 stycznia 2016 r.

Sejm uchwalił ustawę – Prawo restrukturyzacyjne, która wprowadzi nowe mechanizmy wsparcia dla firm z problemami finansowymi. Zaproponowane rozwiązania przewidziane ustawie, pozwalają na przeprowadzenie restrukturyzacji zobowiązań zagrożonej niewypłacalnością firmy i zapobieżenie jej likwidacji. Nowe regulacje w zakresie Prawa restrukturyzacyjnego mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Jak specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach

Z badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) wynika, że organizacje chcące w pełni wykorzystać potencjał specjalistów rachunkowości zarządczej powinny zadbać o sprawny system przepływu informacji w firmie. Warto stawiać także na rozwój kompetencji interpersonalnych pracowników i rozważyć implementację systemu pracy opartej o zasadę „business partnering”.

Odsetki od lokat terminowych związanych z działalnością gospodarczą

Czy odsetki uzyskane z lokat terminowych firmy należą do przychodów z działalności gospodarczej?

Wyciek firmowych danych a bezpieczeństwo teleinformatyczne

Co jakiś czas serwisy informacyjne donoszą o wycieku danych. Problem ten dotyczy zarówno wielkich korporacji, małych firm jak i organów państwa. Niekiedy do utraty informacji dochodzi przez przypadek lub nieuwagę, a innym razem, w efekcie działania hakerów. Czy można się w jakiś sposób bronić przed takim zjawiskiem? W pewnym stopniu tak: np. rozwijając systemy teleinformatyczne.

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne – pierwsze kroki

Polskie firmy sprzedają obecnie za granicę produkty o łącznej wartości 800 mld dolarów, natomiast do 2020 roku nasz eksport wzrośnie o ponad 35%. W ubiegłym roku towary z Polski były obecne w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati. Aby polscy przedsiębiorcy mogli jak najlepiej wykorzystać sprzyjające tendencje na światowych rynkach, przygotowaliśmy cykl poradników, w których zaprezentujemy najważniejsze aspekty rozpoczęcia działalności eksportowej oraz skutecznego budowania marki na zagranicznych rynkach.

Faktury elektroniczne - czy wystarczające jest przesłanie ich w formacie pdf, czy wymagany jest oryginał papierowy?

Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?

Wartość firmy powstała w wyniku nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega amortyzacji

Dodatnia wartość firmy powstała na skutek przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz podatnika podlegać będzie amortyzacji zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

GOODWILL - wartość firmy, reputacja

Zapłata kartą paliwową z odliczeniem VAT od 1 lipca 2015 r.

Od początku lipca br. zaczną obowiązywać nowe zasady rozliczania wydatków na zakup paliwa do samochodów osobowych wykorzystywanych zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i do użytku prywatnego. Podatnicy uzyskają prawo do odliczenia 50 proc. VAT naliczonego przy nabyciu. Z możliwości tej skorzystają także podmioty dokonujące zakupów przy użyciu kart paliwowych.

Zmiana w ustawie o VAT od 1 lipca 2015 r.

W Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych, która m.in. poszerzyła katalog towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia, wprowadza zmiany w uldze na złe długi oraz instytucji kaucji gwarancyjnej. Nowe regulacje w większości zaczną obowiązywać od 1 lipca 2015 r.

Dodatkowe opodatkowanie producentów niezdrowej żywności

Jak wynika z przeprowadzonych badań, większość Polaków popiera opodatkowanie producentów niezdrowej żywności. Ich zdaniem, producenci niezdrowej żywności powinni odprowadzać dodatkowy podatek na fundusz walki z otyłością i nadwagą.

Serwer własny czy dedykowany?

Dziś praktycznie każde przedsiębiorstwo musi podjąć decyzję odnośnie miejsca, w którym będzie przechowywało dane firmowe, czy choćby stronę internetową. Wybierać może pomiędzy własnym serwerem w siedzibie firmy, serwerem dedykowanym dzierżawionym w zewnętrznej serwerowni oraz hostingiem współdzielonym. Teoretycznie pierwsze rozwiązanie jest najbezpieczniejsze, ale w praktyce, niewielu firmom można je polecić.

Wyższe odsetki ustawowe za opóźnienie w rozliczeniach między firmami od 2016 roku

Odsetki za opóźnienie rozliczenia transakcji między firmami wzrosną, przy obecnych stopach procentowych, z 8 proc. do 9,5 proc. - taki będzie skutek projektu noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz Kodeksu cywilnego, autorstwa Ministerstwa Gospodarki.

Ustawa o zasadach udzielania kredytów hipotecznych

Resort finansów przedstawił założenia ustawy, która ureguluje wszystkie kwestie związane z zawieraniem umów o kredyt mieszkaniowy, jak również obowiązki banków i pośredników kredytowych wobec klientów.

Ulgi podatkowe na badania i rozwój - nowe propozycje MF

Ministerstwo Finansów zauważa potrzebę zmian w ulgach podatkowych dla firm inwestujących w badania i rozwój; mogłyby one np. zaliczyć w koszty kwoty wyższe niż rzeczywiście poniesione na ten cel; zlikwidowana zostałaby jednak ulga na nabycie nowych technologii - mówi wiceszef resortu Jarosław Neneman.

Firmy rezygnują z płatności gotówkowych

Coraz więcej branż odchodzi od gotówki na rzecz płatności online, które są wygodniejsze. Największa skala tego zjawiska występuje w firmach, dla których jedynym akceptowalnym standardem stają się płatności online.

Czy polskie smartfony podbiją świat?

Ponad milion trzysta tysięcy egzemplarzy sprzedanych w 24 krajach, w tym w Polsce. Telefony wyposażone w ośmiordzeniowe procesory i wyświetlacze z powłoką Gorilla Glass 3. Prezentacja na jednym z największych stoisk na targach CeBIT w Hanowerze. I zaskoczenie, bo mowa nie o gigancie, ale polskim producencie smartfonów, który właśnie zaczyna podbój świata.

Jak skutecznie zarządzać pracą mobilnych pracowników

Przedsiębiorstwa zagają się z rosnącą liczbą zadań realizowanych przez swoich pracowników w terenie, szukając jednocześnie sposobów na optymalizację kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. Czy wykorzystanie nowoczesnych aplikacji do zarządzania pracownikami mobilnymi może przynosić realne oszczędności czasowo-ekonomiczne?

IFK poleca: Innowacje zmniejszają podatek

Każdy podatnik może obniżyć daninę należną fiskusowi dzięki ulgom podatkowym. Jedną z ulga, która umożliwia zmniejszenie dochodu, a z której może skorzystać jedynie określona grupa podatników, jest ulga technologiczna. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą zredukować swój podatek, jeśli dokonali wydatków na zakup nowych technologii.

9 mld euro na innowacje i działalność badawczo-rozwojową

Polscy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze wsparcia na innowacje i działalność badawczo-rozwojową. W nowej perspektywie finansowej na ten cel trafi 9 mld euro z programu Inteligentny Rozwój. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce im ułatwiać sięganie po unijne środki. Służyć temu ma nie tylko przyspieszanie procedur, lecz także pomoc w nawiązywaniu kontaktów między firmami a naukowcami.

Ułatwienia w uzyskiwaniu ulg podatkowych na badania i rozwój

Prezydencki projekt ustawy o innowacyjności gospodarki, nad którym Sejm zacznie prace w tym tygodniu, zakłada m.in. ułatwienia w uzyskiwaniu ulg podatkowych za wydatki na badania i rozwój.

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Od 1 stycznia 2015 roku, a więc niemal już cztery miesiące, obowiązują regulacje w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia z tytułu samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne. Bezpośrednim zamiarem ustawodawcy było ułatwienie procesu rozliczania tej formy nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników, choć w rzeczywistości – można by rzec – że celem było po prostu ujawnianie przychodów pracownika, a więc ich opodatkowanie.

Prawo restrukturyzacyjne - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Nowe przepisy w zakresie restrukturyzacji przewidują m.in., że przedsiębiorca znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej - niewypłacalny lub zagrożony niewypłacalnością - będzie mógł wybrać procedurę naprawczą dopasowaną do swoich potrzeb. Postępowania restrukturyzacyjne mają umożliwić zmiany struktury majątku, zobowiązań przedsiębiorcy i zatrudnienia. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Sprawozdania finansowe małych firm - zmiany w rachunkowości w 2016 r.

Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, przyjęty przez Radę Ministrów 30 marca br. przewiduje wprowadzenie uproszczeń w rachunkowości związanych ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym i dotyczących sprawozdań finansowych dla m. in. spółek kapitałowych. Dzięki zmianom przygotowanie sprawozdań będzie tańsze, co poprawi warunki funkcjonowania tzw. jednostek małych.

Coraz więcej zamożnych Polaków

Z przeprowadzonych badań wynika, że z każdym rokiem w naszym kraju przybywa zamożnych i bogatych Polaków. W roku 2014 ich liczba sięgnęła 878 tys., natomiast za dwa lata po raz pierwszy liczba zamożnych Polaków ma przekroczyć milion.

Uproszczenia w rachunkowości małych firm

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla małych firm o przychodach nieprzekraczających 34 mln zł rocznie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, którym ma zająć się rząd. Zmiany mają prowadzić do obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.

Jak firmy monitorują publikacje na swój temat w internecie

Coraz większa liczba firm monitoruje publikacje na swój temat w internecie. Jednak słabej jakości monitoring mediów może być dla firmy większym problemem niż korzyścią. Przez błędny system spółka może stracić dużo czasu, usuwając bezwartościowe wzmianki z rezultatów monitoringu. Dodatkowo brak częstej aktualizacji monitoringu uniemożliwia szybkie reagowanie na komunikaty pojawiające się w mediach społecznościowych. Instytut Monitoringu Mediów opracował listę najczęstszych problemów.

Usługi kulturalne i artystyczne a zwolnienie z VAT

Czy artysta wykonawca, biorący udział w koncertach jako wykonawca wspólnie z innymi artystami zatrudnionymi przez niego na podstawie umowy o dzieło, może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. B ustawy o podatku od towarów i usług?

Ustawa dotycząca odwróconego VAT na telefony i tablety

Wprowadzenie mechanizmu odwróconego VAT na kolejne towary, w tym na telefony komórkowe i tablety przewiduje nowela ustawy o VAT, do której kilka poprawek przyjął Senat. Zasadniczym celem nowelizacji jest uszczelnienie naszego systemu podatkowego przez wprowadzenie innego sposobu pobierania VAT - tzw. mechanizmu odwróconego VAT - w obszarach, w których dochodzi do szczególnie dużych nadużyć.

Obieg dokumentów w nowoczesnej firmie

Może być przypadkowy, chaotyczny albo świadomie zorganizowany i uporządkowany. Ale jedno jest pewne – obieg dokumentów występuje w każdej firmie, bez względu na jej wielkość, branżę czy strukturę. Warto zadbać, by dzięki niemu procesy w przedsiębiorstwie zachodziły sprawniej.

Jak rozliczyć sprzedaż bonu podarunkowego

Dopiero w momencie realizacji bonu podarunkowego, czyli fizycznego nabycia towaru lub usługi przez klienta, który reguluje zapłatę wręczając przedsiębiorcy bon czy voucher jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. A zatem z rozliczeniem bonu podarunkowego czy vouchera przedsiębiorca musi poczekać do chwili jego realizacji.

Jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji VAT-10 i VAT-11

W drodze obwieszczenia Ministerstwa Finansów ukazał się jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji dla podatku VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu.

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców opublikował doroczny raport „Warunki prowadzenia firm w Polsce 2015”. Raport obejmuje kategorie prowadzenia działalności takie jak: zakładanie firmy; uzyskiwanie pozwoleń budowlanych; zatrudnianie i zwalnianie pracowników; rejestrowanie tytułu własności; dostępność kredytu; ochrona inwestycji; regulacje podatkowe; handel zagraniczny; egzekwowanie umów; likwidacja przedsiębiorstwa.

Podwózka samochodem i użyczenie mieszkania podlegają opodatkowaniu

Dzięki portalom internetowym i aplikacjom mobilnym oferującym możliwość znalezienia towarzysza na wspólny przejazd lub okazjonalny wynajem lokali, idea ekonomii współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Usługi świadczone z wykorzystaniem tego typu portali, pod względem podatkowym są traktowane tak samo jak te organizowane w tradycyjny sposób, a tym samym podlegają opodatkowaniu.

Zmiany w uldze na złe długi od 1 lipca 2015 r.

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT oraz Prawa zamówień publicznych wprowadzi zmiany w przepisach dotyczących ulgi na złe długi. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 lipca 2015 r.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

Opomiarowanie parku maszynowego (case study)

Dzięki wdrożeniu systemu opomiarowującego pracę maszyn możliwa jest optymalizacja jakości i zmniejszenie odpadowości, wsparcie dla TPM, obniżenie poziomu prac administracyjnych, wreszcie - dostęp do precyzyjnych, dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji o nazwach i liczbie wytwarzanych artykułów oraz stratach i przestojach w procesie produkcyjnym.

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy

Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

Podatnicy VAT, którzy w trakcie poprzedniego roku podatkowego odliczali VAT częściowo według ustalonej wstępnie na dany rok proporcji (lub prognozy proporcji), po zakończeniu roku mają obowiązek skorygować te odliczenia. W tym celu powinni ustalić proporcję ostateczną (%) odliczenia VAT naliczonego obliczoną na podstawie obrotów faktycznie występujących w roku ubiegłym.

Wynajem nieruchomości a VAT

Wynajem nieruchomości jest czynnością, która zasadniczo podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - VAT. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ustawy o VAT). Można wywnioskować błędnie, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, nie będą musiały płacić podatku VAT z tytułu najmu.

Rozliczenia gotówkowe firm do 3 tys. euro?

Minister finansów chce, by limit płatności gotówkowej między firmami wynosił 3 tys. euro - dziś to 15 tys. euro. Argumentuje, że nie będzie to obciążenie dla przedsiębiorców, a pomoże zmniejszyć szarą strefę, która w Polsce szacowana jest aż na 25 proc. PKB.

Będą nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

Rząd zamierza kompleksowo uregulować zasady prowadzenie firmy. Ministerstwo Gospodarki przygotowało tym zakresie założenia ustawy – Prawo działalności gospodarczej, która reguluje zagadnienia związane m.in. z przyjaznymi dla przedsiębiorców zasadami prowadzenia działalności gospodarczej, kontrolą u przedsiębiorcy i załatwianiem spraw związanych z prowadzeniem firmy.

Czynnym podatnikiem VAT we wspólnym gospodarstwie może być tylko jedna osoba

W przypadku gdy gospodarstwo rolne stanowi współwłasność kilku osób (w tym również współwłasność małżeńską), podatnikiem VAT czynnym może zostać tylko jedna osoba, która dokona zgłoszenia rejestracyjnego.

REKLAMA