REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Kasowy PIT dla przedsiębiorców to jednak z propozycji wyborczych, teraz już potwierdzona w exposé premier Donald Tusk. Wdrożenie tego nowego rozwiązania przyniosłoby zmiany dla przedsiębiorców, którzy płaciliby podatek dochodowy dopiero po otrzymaniu środków z tytułu opłaconej faktury, a nie w momencie jej wystawienia.
ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.
ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy.
Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą co jakiś czas spotyka się z sytuacją, w której jeden z kontrahentów nie zapłacił za jedną z wystawionych faktur sprzedażowych. Sytuacja ta oprócz naturalnych problemów takich jak komplikacje z ściągnięciem należności od dłużnika , straty materialne/finansowe itd. Tworzy jeszcze jeden problem, jakim jest podatek VAT, który został już ujęty w deklaracji JPK VAT oraz zapłacony za fakturę, od której de facto nie otrzymaliśmy i prawdopodobnie nie otrzymamy zapłaty.
Niezależnie od tego czy dłużnicy płacą, czy nie płacą za faktury, przedsiębiorca ma obowiązek uiszczenia należnych podatków - dochodowego i VAT. Ulga na złe długi jest korzystnym mechanizmem umożliwiającym odzyskanie podatku dochodowego i podatku VAT od niezapłaconych faktur.
W jakim terminie podatnik może skorzystać z ulgi na złe długi w podatku VAT?
Jakie błędy najczęściej zdarzają się podatnikom przy wypełnianiu PIT-ów? Co grozi za źle wypełniony PIT? Jak poprawić błąd?
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że podatnik, który nie otrzymał od swojego kontrahenta zapłaty za fakturę, może skorzystać z ulgi na złe długi. Ulga na złe długi obowiązuje w PIT i CIT a także w VAT. Ta preferencja podatkowa jest równoznaczna z brakiem konieczności płacenia podatku od niezapłaconych faktur.
REKLAMA