Kategorie

Koronawirus

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W tym roku przedsiębiorcy kończący rok obrotowy po dniu 29 września 2019 r., jednak nie później niż w dniu 30 kwietnia 2020 r., mają przedłużony o trzy miesiące termin sporządzenia sprawozdań finansowych oraz ich zatwierdzenia.
Krajowa Izba Doradców Podatkowych udostępniła za darmo specjalny informator na temat przepisów tarczy antykryzysowej 4.0, które właśnie zostały opublikowane. W liczącym kilkadziesiąt stron opracowaniu doradcy szczegółowo omawiają zmiany, które wprowadza czwarta wersja tarczy.
W ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia prowadzony jest konkursu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”. Jeden start-up może w nim otrzymać nawet 1 mln zł na sfinansowanie kosztów swojego przedsięwzięcia, przy czym uzupełnić go musi wkładem własnym nie mniejszym niż 15 proc. wydatków kwalifikowalnych projektu.
Obowiązek raportowania JPK_VAT z deklaracją VAT dla wszystkich przedsiębiorców został przesunięty z dnia 1 lipca na 1 października 2020 r. Nowy termin określa ustawa wprowadzająca tzw. Tarczę antykryzysową 4.0.
W Dzienniku Ustaw opublikowana została tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0 - ustawa wprowadzająca m.in. dopłaty do kredytów dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu pandemii.
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o unijne dotacje na kapitał obrotowy. Aby otrzymać wsparcie, firma musi spełnić tylko dwa warunki: odnotować przynajmniej 30-proc. spadek obrotów wskutek pandemii oraz mieścić się w definicji średniego przedsiębiorstwa. Kwota dotacji jest uzależniona od skali zatrudnienia, a firma może przeznaczyć ją na zaspokojenie bieżących potrzeb maksymalnie przez okres trzech miesięcy.
Spadek liczby rekrutacji połączony z redukcjami zatrudnienia powodują, że na rynku pracy pojawia się coraz więcej wykwalifikowanych specjalistów. Firmy, które jeszcze przed pandemią borykały się z niedoborami kadrowymi, dziś mogą zdobywać np. inżynierów o największych kompetencjach. Jak prognozują eksperci, ta sytuacja może potrwać jeszcze do końca bieżącego roku. Później walka o pracownika rozpocznie się na nowo.
W czasie lockdownu zarządzonego w związku z zagrożeniem epidemicznym COVID-19 przedsiębiorcy znaleźli się w krytycznej sytuacji. Wiele firm skorzystało z możliwości dogodnego rozliczenia podatków, na podstawie dotychczasowych, jak i nowowprowadzonych przepisów, znaczna część wystąpiła również o rządową pomoc. Organy kontrolne z pewnością będą weryfikować prawo do otrzymania państwowego dofinansowania oraz badać fiskalne konsekwencje takiego wsparcia. Warto zatem przedyskutować możliwe problemy podatkowe i przeanalizować firmowe rozliczenia.
Apeluję do właścicieli sklepów o to, by nie wpuszczać ludzi bez maseczek - powiedział 22 czerwca 2020 r. rzecznik Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz. Jeżeli wchodzimy do sklepu bez maseczki, to jest to nasz egoizm, który naraża na możliwość zakażenia inne osoby - dodał.
Dotacje na kapitał obrotowy to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym w wyniku COVID-19 obroty spadły o co najmniej 30 procent. Są one elementem Funduszowego Pakietu Antywirusowego. Maksymalne dofinansowanie przewidziane w tym programie na jedną firmę to prawie 430 tys. zł, przy założeniu że przedsiębiorca zatrudnia 249 pracowników i zawnioskuje o wsparcie na 3 miesiące.
W Dzienniku Ustaw z dnia 20 czerwca 2020 r. opublikowana została ustawa o dodatku solidarnościowym. Weszła ona w życie, z kilkoma wyjątkami, z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli 21 czerwca br. Dodatek solidarnościowy przysługuje od 1 czerwca, przez 3 miesiące, w wysokości 1400 zł. Wniosek o dodatek można złożyć do 31 sierpnia 2020 r. Co jeszcze warto wiedzieć o dodatku?
Nie jest planowane dalsze odłożenie wejścia w życie nowej matrycy stawek VAT; zmiany wejdą w życia 1 lipca 2020 r. - poinformował wiceminister finansów Jan Sarnowski. Jego zdaniem są one korzystne zarówno dla biznesu, jak i konsumentów.
W gąszczu nowych przepisów projektu tarczy antykryzysowej 4.0, jakie w związku z koronawirusem funduje nam ustawodawca, znalazły się również regulacje dotyczące zakazu konkurencji.
Zwolnienia z obowiązku opłacania składek (umorzenia składek ZUS) nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). W związku z tym przychody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takie rozwiązanie zostało przyjęte w art. 31zx ustawy COVID-19.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wraz z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowały nowe rozwiązanie, które ma pomóc przedsiębiorcom. Firmy, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu przez pandemię koronawirusa, mogą składać wnioski o bezzwrotne wsparcie w ramach naboru „Dotacje na kapitał obrotowy”.
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa wpłyną negatywnie na rynek pracy. Wielu pracowników już zostało zwolnionych i nie wiadomo co przyniosą kolejne miesiące. W związku z tym warto mieć świadomość tego, jakie prawa przysługują zwalnianym pracownikom. Kiedy przysługuje odprawa? Jak wnieść odwołanie do sądu pracy? Kiedy i w jakiej wysokości przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?
Estoński CIT może być dla przedsiębiorców jednym z ważnych bodźców do podejmowania decyzji o inwestowaniu - powiedziała prof. SGH Elżbieta Mączyńska. Zaznaczyła, że w zmieniającym się w wyniku pandemii modelu gospodarczym szczególnie ważne będą inwestycje innowacyjne, np. urządzenia czy programy, które wpisują się w nowy, „ucyfrowiony” model produkcji i obsługi klienta.
Epidemia koronawirusa, rozprzestrzeniająca się aktualnie na całym świecie, zaczyna negatywnie odbijać się na płynności finansowej wielu firm. Niektórzy klienci płacą nieterminowo lub całkowicie zaprzestają regulowania faktur. Inni - proszą o odroczenie płatności lub rozłożenie jej na raty. Aby nie stracić płynności finansowej firmy mogą wspomóc działania windykacyjne rozwiązaniami oferowanymi przez systemy ERP, a nawet, przy ich pomocy, starać się zapobiegać powstawaniu zaległości.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór wniosków na finansowanie kapitału obrotowego, służącego zaspokojeniu bieżących, pilnych potrzeb oraz przywróceniu płynności finansowej średnich przedsiębiorstw, którzy na skutek pandemii COVID-19 znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. We wniosku przedsiębiorca musi wykazać, że w dniu udzielenia pomocy znajduje się w trudnej sytuacji lub w sytuacji nagłego niedoboru.
Gospodarcze turbulencje wywołane epidemią COVID-19 skłaniają przedsiębiorców do podjęcia wzmożonych działań służących ratowaniu biznesu w dobie kryzysu. Planowane przez rząd przepisy oferują firmom zagrożonym niewypłacalnością szybsze procedury i finansowe wsparcie. Warto pamiętać, że zainicjowanie postępowania restrukturyzacyjnego może częściowo ochronić członków zarządu przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe spółki i dalszymi prawnymi konsekwencjami.
Nowy dodatek dla bezrobotnych (dodatek solidarnościowy) skierowany jest do osób, które straciły pracę z powodu COVID-19. Dodatek solidarnościowy będzie świadczeniem przyznawanym maksymalnie na trzy miesiące, w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. Jego wysokość ma wynosić 1400 zł miesięcznie.
Pieniądze z Tarczy Finansowej PFR dla dużych firm powinny trafić do przedsiębiorstw jeszcze w czerwcu - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Program wsparcia zakłada trzy rodzaje finansowania: pożyczki płynnościowe, pożyczki preferencyjne i instrumenty kapitałowe. Na składanie wniosków firmy mają czas do końca roku, natomiast udzielanie pomocy będzie możliwe do końca 2021 r.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ogłoszonym właśnie naborze „Dotacje na kapitał obrotowy” przewidziała aż 2,5 mld złotych. Ma być on wsparciem na utrzymanie działalności dla przedsiębiorców, którzy na skutek pandemii COVID-19 znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. O dofinansowanie można wnioskować od 15 czerwca do 31 lipca.
5 maja 2020 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował opinię na temat sprawdzania temperatury ciała pracownikom oraz gościom hotelowym w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19. W związku z przeprowadzanym aktualnie zmniejszaniem obostrzeń, wielu przedsiębiorców planuje powrót pracowników z pracy zdalnej (home office) lub telepracy do pracy w biurze. Ze względu na to, iż pandemia nadal trwa, powstały wątpliwości czy przed dopuszczeniem pracowników do pracy można badać im temperaturę ciała. Wydane przez PUODO wyjaśnienia rozwiewają jedynie część wątpliwości w tym temacie.
Mikropożyczka dla przedsiębiorców w wysokości 5000 złotych jest jednym ze sztandarowych elementów ustaw antykryzysowych. Według ostatnich zapowiedzi rządu jej umorzenie będzie możliwe bez składania wniosków.
W sytuacji gdy galerię handlową lub część sklepów w niej zamknięto na mocy decyzji rządu podjętej z powodu COVID-19, to odpowiednio - cały budynek lub jego część nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków (zwanym również podatkiem minimalnym). Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania DGP.
Dzięki nowej Tarczy antykryzysowej 4.0 niektóre przepisy dotyczące podatków dochodowych będą dostosowane do wyzwań związanych z COVID-19 - poinformowało Ministerstwo Rozwoju. Chodzi m.in. o prawo do odliczania darowizn na rzecz np. domów samotnej matki, noclegowni.
Subwencje z tarczy finansowej nie podlegają zajęciu komorniczemu – przypomniał szef Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, informując, że przesłał interwencję w tej sprawie do prezesa Krajowej Rady Komorniczej.
Sejm uchwalił ustawę o dodatku solidarnościowym, która wprowadza dodatek w postaci 1400 zł miesięcznie przez maksymalnie trzy miesiące dla osób zwolnionych z pracy po 31 marca 2020 r. Nowela zakłada także podniesienie zasiłku dla bezrobotnych do 1200 zł w okresie pierwszych 90 dni posiadania praw do zasiłku.
Od 2021 roku niektórzy podatnicy nabywający mieszkania na rynku pierwotnym lub budujący dom jednorodzinny na własnej działce będą mogli skorzystać z nowej ulgi podatkowej w PIT (tzw. ulgi na zasiedlenie​​​​​​​). Od podatku będzie można odliczyć kwotę, której wysokość będzie uzależniona od struktury demograficznej rodziny tworzonej przez podatnika. Nowa preferencja podatkowa ma na celu m.in. złagodzenie negatywnych konsekwencji epidemii COVID-19 dla rynku mieszkaniowego.
Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił Pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój dla mikro, małych i średnich firm. Jest to pomoc dla firm dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W procesie ubiegania się o pożyczkę ważne jest uzasadnienie, jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie firmy.
Minione miesiące pokazały, że wykonywanie swoich obowiązków poza biurem jest możliwe. Także w branżach, które do tej pory zupełnie nie kojarzyły się z modelem home office – takich jak księgowość. Doświadczenie pracy zdalnej po raz kolejny udowadnia, że nie trzeba wcale wiele, aby działać efektywnie. Co o obecnej sytuacji sądzą biura rachunkowe?
Urzędowe i sądowe terminy załatwiania spraw zostały odwieszone, zatem również kontrole i postępowania podatkowe ruszają pełną parą. Bieżące rozliczenia fiskalne w ramach działalności gospodarczej, jak również podatkowe skutki transformacji spółek i transakcji restrukturyzacyjnych z pewnością zainteresują kontrolujących. Weryfikacji podlegać będzie także poprawność rozliczenia i spełnienie warunków skorzystania z udogodnień podatkowych wprowadzonych przez przepisy antykryzysowe.
Z początkiem czerwca uruchomiony został nabór wniosków o premię technologiczną na korzystniejszych zasadach. Premia technologiczna to dotacja, która spłaca do 70 proc. kredytu technologicznego zaciągniętego przez firmę w banku komercyjnym. Innowacyjni przedsiębiorcy mogą starać się o wsparcie do 30 grudnia 2020 r. Zmiany zapowiadało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. O kredyt na innowacje technologiczne z unijnego Programu Inteligentny Rozwój mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają zdolność kredytową oraz planują wdrożyć w swojej firmie innowacyjny projekt.
Przy okazji ostatniej nowelizacji ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wprowadzono nowe przepisy mające na celu ograniczenie nadużyć lichwiarskich, czyli tzw. pożyczek „chwilówek”, w wyniku których pokrzywdzeni tracą czasem dorobek całego życia wskutek niespłacenia w terminie pożyczki na stosunkowo niewielką kwotę.
Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję w sprawie programu pomocowego przewidującego udzielanie przedsiębiorcom pomocy publicznej w formie pożyczki preferencyjnej podlegającej umorzeniu (sprawa SA.57054 - Polskie środki antykryzysowe - COVID-19 - tarcza finansowa dla dużych przedsiębiorstw - umorzenie pożyczek).
Portugalska komisarz Unii Europejskiej do spraw spójności i reform Elisa Ferreira zapowiedziała, że kraje unijne będą musiały zatwierdzić nowe podatki w ramach polityki wychodzenia z kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa. Nowe podatki w UE mogą dotyczyć m.in. firm działających w sektorze morskim, transportu lotniczego, a także w branży cyfrowej.
Od 4 do 30 czerwca firmy z sektora MŚP będą mogły składać wnioski w konkursie „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. W ramach projektu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przewidziała sto nagród finansowych w wysokości 20 tys. zł. Konkurs jest finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Bonem turystycznym powinni zostać objęci wszyscy Polacy płacący podatki, niezależnie od dochodu. Takie rozwiązanie zaproponował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz w piśmie skierowanym do wicepremier Jadwigi Emilewicz.
Tarcza antykryzysowa 4.0. to kolejna odsłona zmian w prawie w związku z COVID-19. Przewiduje m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich przedsiębiorstw, wakacje kredytowe, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dotyczące przetargów, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.
Z uwagi na COVID-19, w tym roku zeznania podatkowe PIT za 2019 r. można składać do 1 czerwca (31 maja to niedziela) bez żadnych konsekwencji. Dotyczy to wszystkich zeznań rocznych: PIT-36, PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Można to zrobić przez usługę Twój e-PIT, e-Deklaracje lub papierowo.
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług i kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Jedynie w wyjątkowych sprawach, których nie można załatwić elektronicznie, podatnicy są obsługiwani w urzędach skarbowych przed trzy dni w tygodniu (poniedziałek, środę i piątek). Natomiast z uwagi na sytuację epidemiczną w województwie śląskim, urzędy w regionie obsługują podatników przez dwa dni w tygodniu.
Tarcza antykryzysowa 4.0 zawiera nowe ułatwienia podatkowe. Więcej darowizn będzie można odliczyć od podstawy obliczania podatku dochodowego. Będzie to dotyczyć m.in. darowizn przekazanych na rzecz domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej. Od podatku będzie można odliczyć także darowizny rzeczowe w formie komputerów (zdatnych do użytku i nie starszych niż 3 lata), przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r., m.in. placówkom oświatowym.
Mimo pandemii COVID-19 służby fiskalne nie odpuszczają przedsiębiorcom i wnikliwie weryfikują ich rozliczenia podatkowe. Niejedna firma musiała zmierzyć się z fiskusem walcząc o zwrot VAT w toku długotrwałego postępowania przed organami i sądami administracyjnymi. Ułatwienia podatkowe zaproponowane firmom w związku z epidemią koronawirusa, jak również spełnienie nowych wymogów, wprowadzonych jeszcze przed kryzysem gospodarczym, z pewnością również będą przedmiotem kontroli urzędników skarbowych.
W Banku Gospodarstwa Krajowego powstanie specjalny Fundusz Dopłat do Oprocentowania. Do przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii ma trafić w sumie 565 mln zł. Pieniądze z budżetu państwa spłacą część odsetek do kredytów zaciąganych przez firmy w bankach komercyjnych. Sejm właśnie zajął się projektem ustawy w tej sprawie.
Pandemia koronawirusa spowodowała trudności finansowe dla wielu firm. Jednym z dostępnych narzędzi mających na celu poprawę płynności finansowej jest ulga w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty. Preferencję tę można zastosować także do terminu zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, a także do odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i Bank Gospodarstwa Krajowego chcą podpisać umowy z nowymi instytucjami finansowymi, żeby usprawnić obsługę nowych wniosków przedsiębiorców zainteresowanych finansowaniem bieżącej działalności na korzystnych warunkach - poinformowało w środę MFiPR. Resort planuje także dalsze zwiększanie budżetu Funduszu Pożyczkowego.
W czasie pandemii koronawirusa ponad 4-krotnie spadła liczba kontroli podatkowych. Wykryto także 2 razy mniej uszczupleń podatkowych.
Producenci rolni i podmioty prowadzące przetwórstwo rolno-spożywcze mogą ubiegać się preferencyjne kredyty obrotowe z gwarancją spłaty. Dopłaty do oprocentowania i gwarancje spłaty będą finansowane z Funduszu Gwarancji Rolnych.
Do dnia 30 czerwca 2020 r. podatnicy odrębnie od sprzedaży paragonowej wykazują w prowadzonej ewidencji faktury wystawione zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT (tzw. faktury uproszczone). Natomiast w okresie od 1 lipca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. podatnicy nie wykazują w ewidencji odrębnie paragonów fiskalnych uznanych za faktury uproszczone.