REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Likwidacja działalności, Remanent

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najem prywatny a VAT. Rozliczenia po likwidacji działalności gospodarczej

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W 2022 r. obrót przekroczył 200 000 zł. Dysponuję m.in. trzema nieruchomościami. W związku z planowaną od kwietnia 2023 r. likwidacją działalności gospodarczej zamierzam wynajmować te nieruchomości (byłby to najem prywatny). Planowany obrót to 5000 zł na miesiąc z jednego lokalu użytkowego oraz łącznie 5000 zł z dwóch mieszkań. Dodam, że obroty w okresie styczeń - marzec 2023 r. będą też po ok. 10 000 zł na miesiąc. Jakie skutki w VAT ma opisywany przypadek? Czy jako wynajmujący muszę być czynnym podatnikiem VAT? Czy należy naliczyć VAT w związku z planowanym, jeszcze przed zakończeniem działalności, wycofaniem nieruchomości ze środków trwałych? Odliczono VAT od zakupu, ale nieruchomości były wykorzystywane w działalności ponad 10 lat i nie dokonywano ulepszeń. Czy jeśli wystąpi zwolnienie przy przekazaniu, to zaistnieje obowiązek korekty VAT naliczonego?

Likwidacja działalności spółki - niezapłacone zobowiązania a przychód podatkowy

Wartość niespłaconych zobowiązań wynikających z umów pożyczek wobec pożyczkodawcy, pozostających w spółce na dzień zakończenia likwidacji i wykreślenia tej spółki z rejestru przedsiębiorców KRS nie będzie stanowić dla niej przychodu podatkowego, powodującego powstanie obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Takie stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 października 2022 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.111.2022.1.RK.

Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów

Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?

Dane z CEIDG: Rośnie liczba likwidowanych jednoosobowych firm. Wzrost rok do roku wynosi blisko 42 proc.

W I kwartale 2022 roku do rejestru CEIDG wpłynęło o prawie 42% więcej wniosków dot. zamknięcia jednoosobowych firm niż w analogicznym okresie ub.r. Do tego w tym samym czasie o ponad 46% wzrosła liczba próśb o zawieszenie działalności. Eksperci, choć nie są zaskoczeni tymi wynikami, uważają je za mocno niepokojące. Wyjaśniają również, że są one przede wszystkim skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu. Przedsiębiorcy nie udźwignęli nowych obciążeń fiskalnych, zwłaszcza w wyjątkowo trudnej rzeczywistości gospodarczej. Ponadto ci, którzy byli związani z rynkami wschodnimi, stracili możliwość prowadzenia biznesu po ataku Rosji na Ukrainę.

Zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej w 2022 roku. Nowelizacja podpisana przez Prezydenta

Przy ustalaniu dochodu do obliczania składki zdrowotnej będą uwzględniane różnice remanentowe, a więc również zakupy z lat poprzednich. Dzięki temu przedsiębiorcy będą obliczać dochód dla celów składki zdrowotnej na zbliżonych zasadach jak w podatku dochodowym. Zmiana, będąca realizacją postulatu przedsiębiorców, wynika z nowelizacji Kodeksu spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (w tym ustawy, która została 4 kwietnia 2022 r. podpisana przez Prezydenta.

MF zapowiada kolejne zmiany w podatkach - m.in. różnice remanentowe i amortyzacja

Przygotujemy pakiet zmian do podatkowego Polskiego Ładu w dialogu z rzecznikiem MŚP i przedsiębiorcami, będzie tam m.in. kwestia różnic remanentowych i amortyzacji - poinformował 27 stycznia 2022 r. w Sejmie wiceminister finansów Artur Soboń.

Likwidacja firmy po jej zawieszeniu - obowiązki w VAT

Likwidacja firmy a VAT. Jakie obowiązki ma podatnik VAT likwidujący firmę po jej zawieszeniu?

VAT przy likwidacji spółki cywilnej - rozliczenia

VAT przy likwidacji spółki cywilnej. Ze statystyk wynika, że nawet 1/3 firm nie przetrwa swojego pierwszego roku na rynku. Świadomy przedsiębiorca powinien wiedzieć jakie czynności na gruncie podatku VAT powinien dokonać w ramach likwidacji działalności gospodarczej.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT

Likwidacja działalności gospodarczej a PIT. Jakie są skutki likwidacji działalności gospodarczej w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Ustanie stosunku pracy związane z upadłością lub likwidacją miejsca pracy

Upadłość lub likwidacja firmy oznacza koniec działalności podmiotu zatrudniającego pracowników, czyli pracodawcy. Nie oznacza to jednak automatycznego rozwiązania stosunków pracy podmiotów zatrudnianych, ani braku konieczności rozliczenia się z nimi. Rozwiązanie stosunku pracy musi być zgodne z Kodeksem pracy. Wynika z nich wiele praw i obowiązków pracodawcy, jak i uprawnień pracowników zlikwidowanego pracodawcy.

VAT od towarów i majątku odziedziczonej firmy

Spadkobiercy zmarłego przedsiębiorcy i podatnika VAT nie mają obowiązku sporządzenia remanentu i zapłaty VAT od towarów i majątku firmowego pozostawionego przez zmarłego - jeżeli kontynuują jego biznes. Taki precedensowy wyrok wydał 2 stycznia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, uchylając niekorzystne dla spadkobierców stanowisko fiskusa.

VAT po śmierci podatnika - spis z natury i podatek od niesprzedanych towarów

Nowe przepisy miały sprzyjać spadkobiercom. A ich efektem jest to, że fiskus żąda sporządzenia spisu z natury i opodatkowania niesprzedanych towarów. To skutek zmian w VAT wprowadzonych ustawą z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1629).

Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura

Mój klient prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi doradcze. Ma status czynnego podatnika VAT. W czasie prowadzenia działalności kupił m.in. wyposażenie gabinetu (fotele, biurko i szafy biurowe na dokumentację, sprzęt komputerowy, kasę rejestrującą). Od wszystkich zakupów odliczył podatek. Nie ma na stanie żadnych towarów handlowych. Czy w związku z tym, że podjął decyzję o likwidacji firmy, ma obowiązek sporządzenia spisu z natury i wykazania go w deklaracji i w pliku JPK_VAT?

Likwidacja działalności gospodarczej – opodatkowanie VAT

Zakończenie działalności gospodarczej, co do zasady, wiąże się z zaprzestaniem jakiejkolwiek aktywności w sferze biznesowej. Zamykając biznes należy liczyć się z ewentualną koniecznością opodatkowania podatkiem VAT towaru, który nie został sprzedany.

Sprzedaż towarów objętych spisem z natury po zakończeniu działalności a VAT

Sprzedaż towarów dokonana po zakończeniu działalności gospodarczej przez osobę fizyczną lub spółkę osobową, które w ramach spisu z natury rozliczyły z tego tytułu podatek należny, nie podlega ponownemu opodatkowaniu VAT. Nie naliczamy VAT również wtedy, gdy od zakończenia działalności gospodarczej upłynęło więcej niż 12 miesięcy. Na moment dostawy towarów z majątku prywatnego podmiot dokonujący sprzedaży (były przedsiębiorca lub były wspólnik) nie działa w charakterze podatnika VAT. Potwierdzają to sądy. Niestety, organy podatkowe mają inne zdanie na ten temat.

Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

Remanent jest jednym z obowiązków części przedsiębiorców. Ta formalność została nałożona na sporą grupę podatników, posiadając określone warunki oraz kryteria przeprowadzenia działań. Pod koniec każdego roku warto więc przypomnieć sobie najważniejsze kwestie, w tym: kto podlega obowiązkom remanentu, jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona procedura oraz jakie są jej terminy oraz wymagania.

Wzór spisu z natury z omówieniem

Jednym z ważnych elementów prowadzenia działalności gospodarczej, jest spełnianie obowiązków podatkowych oraz formalnych. Dodatkowo, dla części przedsiębiorców konieczne jest także przygotowanie spisu z natury. Już teraz, pod koniec roku, zaczyna się „sezon na remanent”. Warto więc udostępnić wzór takiego spisu wraz z omówieniem najważniejszych kwestii wprost obok wzoru.

Podatkowe skutki likwidacji spółki jawnej

Podatnicy chcący zaniechać działalności spółki jawnej powinni przeprowadzić jej likwidację. Zdarzenie to może powodować powstanie obowiązku podatkowego po stronie byłych wspólników spółki. Jakie skutki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki jawnej?

Remanent likwidacyjny - towary nabyte w ramach WNT

Mój klient od stycznia 2014 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego artykułami przemysłowymi. Jest podatnikiem VAT. W lipcu 2017 r. zamierza zakończyć prowadzoną działalność. W związku z tym musi sporządzić spis z natury na dzień jej likwidacji i opodatkować towary w nim ujęte. Czy w tym spisie powinien uwzględnić również towary nabyte w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów? Na dzień likwidacji działalności gospodarczej na stanie magazynowym, oprócz innych towarów, pozostanie mu prawdopodobnie również niewielka ilość towarów handlowych nabytych w ramach WNT oraz środek trwały zakupiony od kontrahenta unijnego także jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Kiedy rozliczyć VAT od towarów wykazanych w spisie?

Likwidacja działalności gospodarczej - obowiązki podatnika (PIT, karta podatkowa, ryczałt, pkpir)

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne), które zamierzają zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą muszą znać obowiązki podatkowe z tym związane. Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w tym zakresie odnośnie wymogów uregulowanych w ustawie o PIT, przepisach o ryczałcie ewidencjonowanym, karcie podatkowej i rozporządzeniu w sprawie księgi przychodów i rozchodów.

Zaliczka PIT za grudzień z remanentem lub bez

Przedsiębiorcy nadal mają wybór, jak ustalać zaliczkę na podatek dochodowy (PIT) za ostatni miesiąc: czy uwzględniać wynik spisu z natury, czy zrobić to dopiero w zeznaniu rocznym – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie DGP.

Remanent likwidacyjny - opodatkowanie VAT

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał polskie przepisy nakazujące podatnikowi opodatkować towary, które pozostały na dzień likwidacji działalności, nawet gdy minął okres korekty, za zgodne z dyrektywą (wyrok z 16 czerwca 2016 r. w sprawie C-612/13). Zdaniem Trybunału obowiązek opodatkowania według przepisów dyrektywy zależy tylko od tego, czy przy nabyciu lub wytworzeniu towaru przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Taki warunek wynika również z art. 14 ustawy o VAT.

Remanent w zeznaniu rocznym PIT

W rocznym zeznaniu podatkowym PIT przedsiębiorca nie znajdzie oddzielnej rubryki przeznaczonej na wykazanie różnicy w stanie majątku jego firmy z przełomu roku. Tym niemniej obliczając podatek za 2015 r. musi rozliczyć wartość remanentu. Trzeba go ująć w kosztach działalności.

Remanent (spis z natury) w PKPiR na koniec roku podatkowego

Remanent, nazywany także spisem z natury lub inwentaryzacją, to niezbędny element zamknięcia roku podatkowego. Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) powinni przygotować go na koniec roku oraz na pierwszy dzień stycznia. Dla wielu podatników jest to jednak twardy orzech do zgryzienia, nie wiedzą bowiem które składniki powinni objąć spisem z natury oraz jak je wycenić. Odpowiedzi na te pytania udzielimy poniżej.

Czy spis z natury powinien zawierać towary handlowe otrzymane w drodze darowizny

Podatnik obowiązany jest ująć w remanencie końcowym towary otrzymane w drodze darowizny, a nie sprzedane na koniec roku podatkowego i wartość tych remanentów wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Towary takie są zatem objęte spisem z natury i powinny być wycenione według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.

Utrata prawa do ryczałtu ewidencjonowanego – remanent

Ryczałtowcy tracący prawo do rozliczania się w tej formie nie wiedzą czy mają obowiązek sporządzać spis z natury na dzień utraty prawa do ryczałtu ewidencjonowanego. Jeżeli taki obowiązek istnieje, to czy powinni zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz uwzględniać wartość remanentu w kosztach podatkowych przy ustalaniu dochodu opodatkowanego według skali podatkowej PIT? Ministerstwo Finansów wyjaśnia.

IFK poleca: Przygotuj się do inwentaryzacji za 2015 r.

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT

Podatnikowi na dzień likwidacji sklepiku spożywczego pozostały towary, których nie sprzedał i już nie będzie próbował ich odsprzedać. Zrobił remanent. Czy ma obliczyć VAT od tego remanentu, tj. odszukać stawki na każdy asortyment i wyliczyć VAT? Gdzie powinien ująć obliczony VAT od remanentu w ostatniej deklaracji?

Remanent (spis z natury) na koniec 2014 roku

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do książki przychodów i rozchodów spisu z natury (remanentu końcowego) towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. W remanencie na koniec roku nie ujmujemy środków trwałych i wyposażenia. W firmie, która nie ma na stanie towarów handlowych – a tak się często zdarza w branżach związanych z usługami – wartość remanentu wynosi 0 zł i też powinna być wpisana do księgi.

Spis z natury przy zastosowaniu jednostki miary

W przypadku, jeżeli w spisie z natury sporządzonym na dzień zaprowadzenia ewidencji, jak i w spisach z natury sporządzonych na koniec poprzednich lat podatkowych zakupione przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary handlowe były ujmowane w jednostce miary (kilogramach), to również w sporządzonym na koniec kolejnego roku podatkowego spisie z natury towary te należy ująć w tej samej jednostce miary.

Remanent w firmie po likwidacji działalności gospodarczej

Przedsiębiorca, który likwiduje działalność gospodarczą, zobligowany jest do zakończenia prowadzonej dokumentacji oraz rozliczenia się z urzędem skarbowym. W przypadku podatku dochodowego - rozliczenia dokonuje się w ramach zeznania rocznego, natomiast rozliczenia podatku VAT - w ostatniej składanej deklaracji VAT-7 (VAT-7K).

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów muszą na koniec każdego roku i w kilku innych sytuacjach sporządzić spis z natury zwany potocznie remanentem. Remanent jest ważny m.in. dlatego, że bierze się go pod uwagę obliczając dochód z działalności gospodarczej. Nieprawidłowy remanent oznacza nieprawidłowo ustalony dochód a więc również błędny PIT. Warto wiedzieć zatem jak i kiedy sporządzić taki spis oraz co powinien zawierać.

Różnice remanentowe a koszty uzyskania przychodów

Spis z natury zwany potocznie „remanentem” jest sporządzany w celu prawidłowego ustalenia dochodu podatnika z prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA